Yleisen asumistuen tuloraja yksin asuvalla, tietääkö joku?
Paljonko pitää olla ansiotuloja jotta ei ole oikeutettu enää asumistukeen? Mikä on siis yksin asuvan tuloraja yleisessä asumistuessa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokranantaja eli luukussani asuu pienipalkkainen vuokralainen. Vuokralaiseni palkkatulo alittaa tässä kaupungissa tuon ketjun yhdessä postauksessa kerrotun rajan, satun tietämään hänen tulonsa noin hehtaaritarkkuudella. Mutta onko tämä asunistuki nyt sidoksissa jotenkin kantamani vuokran määrään? Voinko siis alentaa vuokraa jollain euromäärällä ilman että vuokralaiseni tuki putoaa? Alennukselle olisi perusteena erinäisten remonttien siirtäminen, jolloin vuokratasokaan ei nousisi. En kuitenkaan halua ajaa vuokralaista ahtaammalle kuin nyt on.
Ainoastaan siinä tapauksessa vuokralaisen asumistuki ei laske, että nykyinen vuokra ylittää Kelan määrittelemän maksimivuokran, mihin asti tukea myönnetään (tietty %). Eli jos lasket vuokran Kelan vuokramaksimiin, hän saa saman asumistuen kuin nyt.
Kiitoksia, tämä oli hyvä tieto. Tarjoan näin virtuaalisesti sinulle lounaan. Olen siis tuo vuokranantaja eli luukun omistaja.
Kiitoksia. Kyllähän sinne voi noita korvaushankintoja tehdä jos joku varuste tulee tiensä päähän. Tuota Kelan tarkastusta haluan välttää ettei kaveri joudu liriin, koska se palkka on niin rikollisen pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden aikuisen taloudelle tuloraja on siis 1506e - 1844e, riippuen asuinpaikkakunnasta.
Jaa, no minä saan ansiosidonnaista n.1200e brutto, vuokra on 450e enkä saa asumistukea.
Eli sulla on säästöjä tilillä niin paljon ettei makseta.
Säästöjä ei ole yhtään. Tein Kelan asumistukilaskurin enkä sen mukaan ole oikeutettu asumistukeen. Eikä säästöt vaikuta tukeen, vaan tulot.
Mikäli vuokra on paikkakuntakohtaisten rajojen sisällä, vuokran alentaminen ei missään tapauksessa johda siihen että vuokralaisen tilanne vaikeutuisi. Asumistuki toki saattaa laskea mutta niin laskee vuokrakin ja jopa enemmän. Toimeentulotuen saaja ei tuollaisesta hyödy ollenkaan, mutta riittävän suuresta muutoksesta kela toki "kiittää" selvityspyynnöllä.
Eli sulla on säästöjä tilillä niin paljon ettei makseta.