Maalismasujen perjantai
Älkää välittäkö edellisestä viestistä... ei oikein pää toimi.
Kommentit (36)
Täällä maalisten pinossa alkaa olla äksöniä kohta enemmän kuin Bauerin Jaskalla 24:ssa... :) Inhottavaa vain, että kaikki äksöni ei ole mukavaa. Kovasti voimia siis Emmille, Duppikselle ja muille!
Mielenkiinnolla lueskelin teidän juttuja tarjonnoista ja muista; kantaa en niihin osaa ottaa, kun en asioista mitään tiedä, mutta mielenkiintoista! Meidän pötkylän potkut suuntautuvat suoraan vasempaan kylkeen, ja selkä on siis oikealle. Oletan, että kasvot on alaspäin, mutta mistäs minä sen tiedän! Se nähdään sitten...
Kävin taas aamulla äitipolilla verenpainekontrollissa. Edelleen olen auki kahdelle sormelle, mutta kanava oli jälleen lyhentynyt. Lääkäritäti pyöräytteli mukavasti sormiaan kohdunsuulla (kysyin jo, että lopetatko vai lyönkö) (sattui niin perkeleesti), ja totesi, että josko tällä saataisiin synnytys käynnistymään viikonlopun aikana. Jos ei käynnisty, niin maanantaiaamuna klo 7.30 aloitetaan käynnistys. Vauvalla oli kaikki hyvin, ja käyrillä maatessani en ennättänyt painella liikelaskuria sitä mukaan, mitä tyyppi väkkäröi, eli kunnossa siis ollaan huonosta istukasta huolimatta. Oli oikein huojentavaa kuulla ensinnäkin se, että vauvalla on kaikki hyvin, mutta myös se, että viimeistään maanantaina laitetaan tapahtumaan ellei tapahdu itsestään. Huoli on nimittäin ajoittain kova tuon korkean verenpaineen ja siitä seuranneen istukan nopean kypsymisen vuoksi.
Nyt on muutaman kerran supistanut kotiin tultua ihan lupaavasti, mutta vielä puuttuu se paras (tai pahin) terä. Mielenkiinnolla odotan, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...
Tsemppiä kovasti teille kaikille! Minua jännittää jo niin, etten saa päiväuniakaan otettua...
Raisa 39+5
päivä plussat heti
+on perjantai´
+tänään ei satanutkaan aamupäivästä
+yö meni vain kahdella heräämisellä ja nukuin aika hyvin.
Siihen loppuivat. Mulla on ihan hermo kireellä! Rähisin jo hevosillekin jotka eivät osaa käyttäytyä ;) ja koiralle joka ei osaa olla hiljaa. No, yksi sen syy mölisemiseen on se, että meidän pihalla on nyt narussa kiinni ylimääräinen sakemanniuros. Se hengaili tuossa nurkilla ihan eksyneenä. Me kun asutaan keskellä ei mitään, niin otin sen kiinni. soitin kyllä löytöeläintaloon ja jos kukaan ei koiraa kysele tässä muutaman tunnin sisään, tulevat onneksi hakemaan sen talteen. Poliisillekin varmuuden vuoksi ilmoitin, että jos joku sieltä kyselee... Ei siis ihme että meidän uros on hiilenä täällä sisällä.
Pitäisiköhän sitä mennä päiväunille hetkeksi. Neiti tuolla jo huutelee että hän meni jo pötköttämään ja pyyteli mua lukemaan. Tais kuitenkin pisureissu vielä unohtua eli pitänee mennä auttelemaan...
Palailen varmaan asioihin vielä tänään.
telma, jonka vauva ei tahdo vielä ulos (38+2)
meidän perheeseen syntyi ihana tyttövauva 40+4. tyttö painoi 3120 ja pituutta 48cm. pisteet 10-10-10.
maanantaita vasten yönä alkoi supistukset (n.10min) ja sitten pikkuhiljaa alkoi lapsi vesi tirahdella sänkyyn(onneksi olin varannut alustan...). tunsin, että nyt on menoa ja nousin jalkeille, lapsivettä alkoi lorahdella enemmän ja sitten soitinkin jo ampparin paikalle (tietty herättelin miehen ensin :) )
mies tuli aamulla laitokselle, kun oli saanut lapsenlikan paikalle. synnärillä odoteltiin edistystä ja kärsittiin suppareista. kovasti olisivat lääkettä anyaneet, mutta en siinä vaiheessa vielä halunnut (esikoinen syntyi luomuna). kuumassa suihkussa istuyin kolmeen otteeseen aina reilun tunnin kerrallaan (niin kuumaa vettä masulle kuin vain kärsii, niin eipä supparit juurikaan tunnu! kokeilkaa ihmeessä!!)
kätilöt suosittelivat intratekaalipuudutusta, kun en epiduraalia halunnut, jos jotain lievitystä myöhemmin haluaisin. ja lupasin ilmoittaa jos kivut alkavat olla " liikaa" . lopulta supparit olivat niin karmeita, että päätin yhden luomusynnytyksen riittävän ja lääkäri kävi tuikkaamassa piikin selkään. pudutus ei toiminut suppareihin, vaan puuduin lähinnä varpaista :). kätilö tutki tilanteen ja tuumasi hämmästyneenä " vauvan pää on tässä tulossa" . eli puudutus olikin vienyt tunnon synnytyskanavasta ja vauva oli päässyt laskeutumaan jo aivan suulle. kätilö sanoi, että ponnista kun siltä tuntuu, vauva tulee ulos heti kun haluat. odotin supistuksen, keräsin keuhkot täyteen illmaa ja ponnistin vauvan ulos kolmessa minuutissa! kätilö tuumasi ettei ole näin helppoa synnytystä ennen nähnyt, eikä näin nauravaa äitiä. kätilön rooli oli kuulemma nyt helppo, ottaa vain vauva vastaan. vauva parkaisi heti ja äiti oli voimissaan. synnytysvuoteelle ei tullut kuin lapsivettä, näkyvää verta ei juuri lainkaan. äitikin selvisi ilman tikkejä. eli kaikki meni todella hienosti. itsekin olin yllättynyt, wau!
nyt ollaan onnellisesti kotona ja tuoksutellaan vauvaa :)))
kaikille onnea matkaan, kunhan synnytys on käsillä! tavataan viimeistään tuolla vauva-puolella
anniliinu
ps. nyt en malta lukea muiden kuulumisia, joten tuli nyt tämmönen itsekeskeinen kirjoitus...
Pitkästä aikaa minäkin päätin kirjoitella. Olen lukenut jutut joka päivä mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.
Onneksi olkoon jo kaikille niille lukuisille onnekkaille jotka ovat jo jakaantuneet.
Itsellä on viikkoja nyt kasassa 40+1. Ja lääkäri kun Tammikuussa pelotteli et syntyy etuajassa. Ja bah tässä sitä ollaan maha pystyssä ja harvoine supistuksineni. Muutamana iltana on ottanut parintunnin ajan lujille mutta sittes ei mitään. No menkkamaista selkäkipua on ilmentynyt miljoonakertaa päivässä ja ne on supistuksia mutta ei kai sit niin isoja et ne ois auttanut eteenpäin. Onhan tämä raskaus ollut ihanaa aikaa jä vieläkin tykkäisin ylpeästi masua kannella mutta näin esikoisen saadessani olisi kiva jo vaavi saada meidän elämään. Ja varsinkinki kun kaikki jo on häntä varten valmiina. (Tule jo tule jo...)
Joku kyseli et onko pian kätilöopistolle menossa synnyttämään. MINÄ ja toivottavasti PIAN!!! =)
Sairaslomahan minä olen jo aloittanut syksyllä sen kaatumisen jälkeen ja siitä asti onkin elämä ollut suht tylsää. En tunne täältä pää kaupunki seudulta juuri ketään ja ne jotka tunnen on lapsettomia avopareja. Olisikin kiva saada tuttuja joilla olisi lapsia ennestään tai ainakin tuloillaan. Osaako joku sanoa että missä olisi mahdollista tutustua??? Tää hiekkalaatikko ikä kun on meillä maaliksilla viellä jonninmatkan päässä. Ja täällä simonkylässä Vantaalla ei naapuristossakaan ole juuri ihmisiä joiden kanssa tutustuisi. Olisi kiva saada vaunun työntely seuraa ja vaikka shoppailu seuraa joskus jonnekkin. =)
Mutta jospa minä koittaisin löytää ne kolme plussaa:
+Aurinko paistaa (ainakin välillä) ja kevät tulee JEEEEE
+Koirat ovat rauhallisia (ainakin toistaiseksi)
+Sai yön nukuttua suht kivasti
Enempää ei kyllä taida löytyä.
Kysymys teille jo äideille. Kun lämpötilat alkaa nyt jo Vantaalla olla +10 ja ylikin niin mitenkä olisi hyvä lapsi pukea. Tarviiko toppapukua?? (Löytyy kyllä) Vai riittääkö sellanen kevytpuku/tai mikä pehmopuku lindexiltä? (Löytyy sellainenkin) Vai jokin Reiman tai vastaavan tekijän tuulatpitävä kevät puku?? (Sitä ei ole mut ihan bongasin kaupasta) Näin ensimmäisen lapsen odottajana kaikki tuntuu hankalalta ja välillä on ihan uuvatti olo!
Omassa masussa kaikki siis ok. Kävin jus neuvolassa ja paineet oli hyvät. Pissa puhdas. Sydänäänet vahvat ja liikeet ok. Meidän vauva on virkeimmillään ilalla mutta aamulla hän on aika hiljainen eikä päivälläkään ole mitenkään vilkkaimillaan. Välillä jopa ehtii vähän huolestua mutta kyllä se sit antaa elomerkkejän kun masua heiluttaa.
Nyt taidan lopettaa kirjottelun ja lopettaa teidän piinauksen =)
Nemotus rv siis 40+1
PS. Mihkä möhköfantti on kadonnut kun ei ole kuulunut???
Täällä sitä nyt sitten ollaan vihdoinkin vauva kainalossa, kotona =)
Tiistaina käynnistettiin siis mun synnytys (rv 42+1) ja illalla 17.24 oli tyttö jo maailmassa ja strategiset mitat neidillä olivat 3855g ja 53 cm!
Kaikki meni hyvin ja jo eilen päästiin kotiin.
Kiitos kaikille kun sain viettää viimeiset metrit teidän seurassanne, viimeinen helminauhalainen kun olin.
Tsemppiä kaikille omaa kääröä vielä odottaville ja varsinkin teille joilla laskettuaika on jo ollut aikoja sitten. Ne viimeiset päivät ovat todella tuskaisia, mutta kyllä se kaikki odotus on tämän arvoista, aivan mahtavaa!
T.kolomonen+typy 3 pv
Nyt on karkulaiskoira löytänyt isäntänsä, hevoset päiväruokittu, päiväunet nukuttu ja esikko nukkuu vielä.
ANNILIINULLE ja KOLOMOSELLE suuret onnittelut! Anniliinullapa oli hassu synnytys ;). Pisti hymyilyttämään täälläkin.
NEMOTUS: kyselit haalarista. Meillä ei ole nyt ollenkaan äitiyspakkauksen toppahaalaria lukuunottamatta toppapukua. Ajattelin ostaa sellaisen ohuemman fleece tms. puvun tai jos jostain löydän järkevään hintaan sellaisen pienen " tuulisuojatun" , niin sen ostan. Sitä saattaa tarvita kesälläkin. Ohut Ruskovillan haalari löytyy, mutta jotenkin tuntuu että tarttis olla joku kyllä joku vähän tuulenpitävämpi esim. kauppareissuille. Vaunuissahan periaatteessa vauva on aika suojassa, jos hyvin pukee kerroksia ja laittaa makuupussin suojaan.
Esikoiselle (talvivauva) hommasin sellaisen ohuen haalarin ja se on vielä tallessa mutta on kokoa 74 eli menee ehkä tälle tulevallekin joskus. Nyt on kuitenkin alkuun ihan liian iso. Vauvan toppahaalari meillä oli lainassa, mutta sellaista en enää tälle tulevalle ole hommannut. Vaikka ilmat saattavat vielä kylmetä paljonkin, niin se on taatusti vain hetkellistä...
Ugh, mikä haalariselostus. Itse mietin kestovaippajuttuja. Muutama malli jo löytyykin enkä ole kauheasti niitä uskaltanut vielä hommata, kun mies väittää ettei siitä tule mitään (olen laiska pesemään pyykkiä ja kuivausrumpua ei ole).
Äh, tahdon jo tämän vauvelin tänne meidän arkeen!!!
En ole kirjoitellut, pikaisesti pinot lukenut kyllä.. hirveä päänsärky nyt riesana :(
Onnea kaikille vauvan saaneille!
Tapille hurjasti voimia että jaksaa kun noin pitkän kaavan mukaan Puksu haluaa maailmaan tulla!
Leannalle kiitos niistä paino jutuista sillon jo alkiuviikosta kyselin, rohkaisi kummasti minuakin vaikka jokainenhan meistä omanlailla kokee ison lapsen synnytyksen mutta kuitenkin, kiitos!
Ja musta tuntuu kans tai näyttää että v.vuoto on vihertävää?..yöks..
Supistelee joo ja viime yö oli aivan kamala, olin niin kipeä mutta ei käynnisty niin ei, ei ole tarpeeksi supistuksissa voimaa!
Palailen!
Sinna rv41 ..ja tiistaina seuraava nvla!!!!!
Kaikille vauvansa saaneille todella suuret onnittelut!!!!
Oli eilen ja tänään niin monta vauva uutista että itsekkin sain toivoa siitä että joskos tämä meidänkin vauva sitten ajallaan tulis tänne avarampaan maailmaan...
Tappikselle hurjasti voimia sinne synnärille!
Duppikselle ja koko perheelle paljon voimia !!
Ja minä todellakin haluan ensi viikolla kättärille synnyttämään!!!!!
Plussia
+Tänään on ollut kunnon jumppa päivä heti aamusta, kaverilla taitaa olla liikaa tilaa kun pystyy näinkin kovasti vielä heilumaan.
+Yritän saada miestä ottamaan lentoa kotiin ja jos onnistun voisin saada miehen kotia jo huomenna++++++++
+Taas oli ihanan lämmin päivä ja aurinkokin sitten loppujen lopulta tuli esille!!
Mulla oli muuten neuvolassa toi sf-mitta laskenut sentillä, joten olen erittäin optimistinen että vauva olis tajunnut exit viitoitukset ja olis ryhtymässä kohta evakointiin;)
Edelleenkin kyl kaipaan niitä suppareita,tulis vaik edes yx iso et tietäis et mun kroppa pystyy viel sellasia tuottamaan.
Huomenna sitten poksahtaa mun viimeinen raskausviikko ( toivottavasti),rv 39, se on hieno lukema.
Esikoinen syntyi rv 39+6 joten jos vaik sit ens viikon lopussa olisin siel kättärillä ja tietenkin mieluiten mieheni kanssa!!
Hanan
En ole koneelle päässyt, kun mies on toipilaana kotona ja valtasi tietokoneen!
Paljon Onnea anniliinu ja kolomonen! Odottelinki jo kolomosen uutisia :).
Täällä supistelee, mutta ei tarpeeksi voimakkaasti :(, no jospa saisin miehen harrastamaan ässää, jos siitä olisi apua.. Tuskin. Pitää vain miettiä, että jos tulee lähtö niin onko mies siinä kunnossa, että voi lähteä mukaan vai hälyttelenkö äidin matkaan.
Mua on ruennut pelottamaan ponnistusvaihe, viimeksi kun se meni puuduksissa, mutta entä jos nyt ei olekaan niin hyvä tuuri :(, miten mä kestän sen kivun sehän on varmasti aivan karmiva..
Si-na mä olin varma, että sä olet jo nyytti kainalossa, voimia viimeisiin odotuspäiviin!
Mikähän on Tapin tilanne. Mä olen tässä pohdiskellut, että onhan sille joku syy kun synnytys ei lähde käyntiin? Oiskohan lie paras leikata, ihan Tapin kannalta, jospa puksu onkin isompi kuin arvioitu.. No toivottavasti Tapilla on jo puksu kainalossa!
En nyt muista mistä on ollut juttua, jotenkin vetämätön olo ja pää ei toimi.
möhkis ja tiitiäinen 39+0 *POKS*
Miten mahtaa Tappi jaksaa? Huhuu... Tappertin ystävä. Ja Möhkis, Papu, oletteko jo vauvaa hakemassa?
Olotila ei ole hääppöinen, puhelin soi koko ajan ja siellä vaan kysellään, että miksi se ei jo synny?? Mistä hitosta minä sen tietäisin. Sitähän tässä odotellaan mutta ei synny vielä niin ei synny. Kaipa se sieltä tulee kun tuntuu siltä...
Supistelee niin kuin ennenkin mutta ei nämä edelleenkään ole niitä " oikeita" supistuksia. Kai se kiusallaankin koettelee. Maha on tipahtanut aivan alas, rintojen alle mahtuu reilun kokoinen kämmen ennen kuin vatsa alkaa. Tarvii varmaan kohta kottikärryt tämän mahan kantoon. Painontunne on valtava, varsinkin kun nousee istumasta tai makuultaan ylös niin ai tsissus, että sattuu ja vihloo. Missähän kohti se pää on jo tulossa :O
No, odotellaan... jos ei omaa synnytystä niin muiden vauvauutisia sitten. Että koittakaa nyt saada niitä vauvoja maailmaan kun joillakin ei millään onnistu ;)
Z, huomenna alkaakin uusi raskausviikko.... plääh
meille syntyi tyttö 11.3 rv 37+3, 3500g ja 50cm. Synnytys oli " helppo" ja äitikin on hyvässä kunnossa.kipulääkitys oli juuri passeli ja ponnistus 4 min ja ei mitään tullut tuonne alaosastollekkaan. kuume vaan vaivasi(38,5' c), mutta sekin meni antibiooteilla suht helposti. Tänään tultiin kotiin ja huomenna käydään vielä verikokeissa, kun nuo biliarvot oli koholla, mutta toivotaan ettei vaan kohoisi enään. Tod. la sairastettu oksennustauti antoi vähän vauhtia synnytykseen. Mutta nytten siis nautitaan vauva arkea! malttia tytöt kyllä ne sieltä tulee=)
Pamppari ja Nirppu tyttö!
Niin ja terve Möhkis, minä jo ajattelin että sitä ollaan vallan livahdettu synnärille ;) Keikutaan me täällä sitten viimeiseen saakka kun muut ne vaan tekee noita vauvoja =)
Ponnistusvaihe ei minua kovin pelota, ainoastaan se, että ennätänkö sairaalaan. Ja myös tuo vauvan koko on mysteeri kun ei sitä ole kenelläkään ollut mielenkiintoa selvittää. Terveydenhoitaja sanoi, että en usko, että on neljää kiloa mutta samaan hengenvetoon totesi, että on näitä ennenkin arvattu kilolla pieleen... että otapa siitä sitten selvää. Viimeisimmän ultran mukaan tämä olisi ollut (ehkä) viikon pidemmällä mutta tuskinpa sentään. En varmaan tässä olisi enää jos näin olisi.
Ketkä olikaan kysyneet Madame Mammalta ennustusta maililla? Ajattelin vaan, että onhan se ihan hauska mutta minulle veikattiin että poika syntyy 13.3. ja minusta tuo päivä on jo ohitettu ;)
Z
Mulla on nyt uusi " vaiva" . Nimittäin maito alkaa jo nousta! Mulla huomattiin ekan kanssa, että maitorauhasia on kainaloissa tosi paljon, kun maidon noustessa kainalot turposivat ihan muodottomiksi ja olivat äärettömän kipeät!!! Nyt toinen kainalo on aika kipeenä ja siellä on pari turpeampaa kohtaa.
Mies totesi, että kyllä nyt ollaan aika hilkulla sitten sen lähdön kanssa, mutta mä nyt totesin, että tää on tätä: varmaan vauva ymmärtää tulla vasta joskus 42+ viikoilla vaikka esikko syntyikin tasan 39 rv.
Semmoista iltaa tänne. Selkä on ihan kovilla taas jostain syystä. Tarvitsen jonkun lehmien tissiliivisysteemin kannattelemaan tätä järkyttävän isoa mahaa! Purkasin kamerasta just valokuvia ja yhteen olin minäkin eksynyt. Maha on IHAN TAJUTTOMAN iso! Ja niin on kantajansakin ;)
öitä, toivottelee jättiläisTelma
Z: Joo kohta me ollaan täällä kahdestaan, kun ei osata synnyttää, mutta sinäkin petturi mut tänne jätät ja mä oon täällä itsekseni vielä huhtikuussakin ;). Eli ei täälläkään nää supparit ole muuttuneet oikeiksi, vaikka noita tuleekin, mieskään ei ole innostunut käynnistelemään :).
Kyllä muakin hieman jännittää, että miten nopeasti tää kaveri haluaa tulla ulos, kun eka synnytys oli suht. nopea, onneksi sairaala on tosi lähellä! Tosin mun tuurilla synnytän nyt pitkän kaavan mukaan...
Paljon onnea Pampparille! Onneksi muut osaa tän homman!
Mitäs tosiaan Tapille kuuluu! Toivottavasti voimarutistukset on mennyt perille!!
Ja Papukin on jo varmasti nyytti kainalossa!
Poika syntyi tänään 20.12 sectiolla. Painoa 3925g ja 50,5cm!!!
-Tappertin ystävä-
Nla kuulumiset
Rv 39+0
pissi puhdas
sf sama kuin rv 37 eli 35cm
Painoa 100g/vko
syke hyvä 150
Paineet 102/66
Ja rt,kuulemma alempana kuin viimeksi.
Tosiaan nytkin oli naama eteenpäin mutta sykettä kuunnellessa käänsi pyllyn eteen.Klö sanoi samat kuin Z.n kätilö.Kääntyy varmasti suotuisaan asentoon ennen synnytystä.
Maksakokeet kävin otattamassa ja soittaa niistä vielä tänään.
Seuraava aika onkin sitten laskettuna aikana.
Saimpa kuulla myös " ilo" uutisen että täällä turussa ,tyksissä,myös käynnistellään uudelleen synnyttäjät vasta rv 42 jos siis kaikki ok.
Toivon sydämestäni että tämä syntyy itsestään ja mahd lähellä la.
Miten mahtaa muuten olla,onko synnytyksen käynnistymiseen merkitystä sillä että kaksi edellistä käynnistettiin???
Kävelin neuvolaan ja sieltä labraan ja kotiin.Muutama mukava supistus tuli ja meni.
Tsukkikselle tosta iästä vielä.Itse ajatuksissa että yksi vielä ENNEN kuin täytän 35.Mieluiten mahd.pian.Jos nyt kaikki menee hyvin ja vielä jaksaa=)Nyt tuskailen vatsaani sekä oloani ja kehtaan päästää uuden vauvan haaveet julkisesti ulos suustani,hyi mua!!
Kaikille SUPPAREITA roppakaupalla,itseni mukaan lukien!!!
Kanimama