Miksi työttömiä rangaistaan hallituksen kyvyttömyydestä?
Jatkuvasti kehitellään lisää rangaistuksia, vaikka voimme katsoa kuinka työpaikkoja ei ole. On absurdia kuinka jossain ihme itkupotkuraivon vimmassa työttömiä on vain pakko rangaista vielä vähän lisää, vaikka he eivät voi mitään kyvyttömälle hallitukselle.
Olisiko syytä ruveta rankaisemaan hallitusta, ruvetaan leikkaamaan heidän palkkojaan, jos meno ei muutu niin lopetetaan palkanmaksu kokonaan. Sehän olisi heidän logiikalla täysin oikein. Ei palkkaa pidä maksaa tyhjästä, pitää tulla myös tuloksia/työpaikkoja.
Kommentit (107)
välillä ihmettelen missä todellisuudessa nuo päättäjät elävät. Mielellään menisin töihin ja aloittaisin heti huomenna, jos joku vaan palkkaisi. Mutta paikkoihin joita olen hakenut ei ole olemassakaan (vuokrafirmojen ilmoitukset) tai sitten niistä oikeista olemassa olevista taistelee 100-300 muuta hakijaa.
Täällä puhutaan siivellä eläjistä, puhutaan työhaluttomista lusmuista.
Missä teillä on ÄO ja laskutaito. Työttömiä on runsaat 300.000 ja työpaikkoja muutama kymmenentuhatta, jos sitäkään mihin se sinun siskon miehesi tai lapsesi tai naapurin jäbä menee töihin. Minä keskinkertaisen ÄO:n omaava eläkeläinen olen kehottant kaikkia työttömiä marssimaan sinne Prisman avoinna olevaan työpaikkaan, tai pankkineidiksi, mutta viestini on poistettu. Nyt olisi kaikkien aikojen tilaisuus marssia Kelan avoimeen työpaikkaan, mutta kun sinnekin pääsee vain yksi ja ilmeisesti se joka ei kykene toisille työpaikkoja hankkimaan. Mummeli 70+
Vierailija kirjoitti:
onhan se nyt niin että töitä löytyy kyllä jos haluaa.
aika munaton täytyy olla jos jää toisten elätettäväksi.
asennevamma jos syyttää hallitusta omasta työttömyydestä.
Selvä trolli, mutta tälläisiä asennevammaisia ihmisiä valitettavasti löytyy suomestakin. Itselläni on autoimmuunisairauksia niin, etten voi terveydellisistä syistä tehdä muuta kuin toimistotöitä. Vielä 3-vuotta sitten olisin voinut ja jo mennytkin vaikka kauppaan töihin, mutta sairastuttuani uuteen autoimmuunisairauteen lääkärini sanoi, etten missään nimessä saa enää töitä sellaisiakaan töitä tehdä. Kyseinen HS-tauti on sellainen, että useimmat laitetaan sairaseläkkeelle samantien juuri tästä syystä.
Onnekseni satuin vähän vahingossa opsikelemaan ohjelmistotekniikan insinööriksi, joka on niitä harvoja ammatteja, jota tuon sairauden kanssa voi vielä tehdä. Valitettavasti aloitettuani vielä opinnot 2018 puhuttiin työntekijöiden pulasta ja oppilaat haettiin vakituisiin töihin jo ennen koulunpenkiltä valmistumista (30% ei koskaan valmistunut tämän takia), ja valmistuttuani 2023 kukaan ei enää palkkaa uusia tulokkaita. 2-vuoden työkokemus alalla ei ole riittävän paljon saadakseen mitään töitä.
Ne muutamat työpaikat, joita vastavalmistuneille on, niistä kilpailee tuhannet hakijat. Esim. kevään 2025 haussa OP-Pohjolaan kesätöihin hakijoita jokaista paikkaa kohden oli 3 500 kpl, Finnairille 3 200 kpl ja Digialle 2 750 kpl. Todennäköisyydet siis työllistymiselle ovat ~0,03%, ~0,03%, ~0,04%. Paikkoja alalla on ylipäätänsä vähän ja melkein poikkeuksetta etsitään kokeneita tekijöitä monestakin syystä. Hyvästä ja huonommasta, mutta lähinnä hyvästä.
Mikä vielä omalla kohdallani vanhemmatkin kuolivat 2022 ja olivat viimeiset lähisukulaiseni elossa. Kuitenkin melkein kaikki potentiaaliset työt ovat kalliissa suurkaupungeissa. En käytä päihteitä tai muutakaan, enoni oli alkoholisti ja näin jo sen kurjan elämän enkä halua itselleni samaa. Silti olen absoluuttisessa köyhyydessä ja pian joutumassa kodittomaksi. Eikä lääkkeisiin ole ollut varaa enää puoleen vuoteen ja näillänäkymin en ole edes varma näenkö tämän vuoden loppua sairauden tilan pahentuessa (lääkkeet pitävät kurissa, eivät varsinaisesti hoida).
Yrittäjäksikään ei varat riitä, eikä voi uudelleenkouluttautuakkaan enää nykypäivänä hallituksen estäessä sen. Joten jumissa olen. Eikä siinä, tykkään kyllä teoriassa opiskelemasta alastani, vaan työmarkkinatilanne on ollut kurja monella alalla ja ICT kokenut kovia viimevuodet. Ehkä se vielä tästä jokuvuosi, vaikka en ehkä enää itse ole sitä näkemässä. Oli miten oli, tilastokeskuksen 2025 Huhtikuun neljänneskatsauksen raportin mukaan tällä hetkellä työttömiä rekisteröitynä on se 325 000 ja avoimia työpaikkoja 11 000. Siis ~3,4% työttömistä löytyy töitä tällä hetkellä, eli noin 1:30 voi työllistyä ja loput 29 eivät töitä voi saada, ellei uusia yrityksiä nouse pystyyn konkurssiaaltojen ja muutosneuvotteluiden keskellä.
Kyllä suomea nyt testataan. Eritoten hallituksella on ollut näytön paikka ja tulokset eivät ole kovin vakuuttavia tähän asti.
Kiitä niitä siivellä eläjiä ihon väriin katsomatta..
Entistä huonommaksi tulee menemään siivellä eläjien elämä= Aivan oikein.