Muita joita ärsyttää nämä 50+ vuotiaat, joilla on mennyt kaikki aina elämässä putkeen!
Minulla on eräs uusi tuttavuus ollut nyt kolme vuotta. Joo ei hänessä muuten ole mitään vikaa, mutta hänen elämänsä on mennyt kuin oppikirjasta ja hän "halveksii" kaikkea muuta. Hänen kaikki ystävänsäkkin ja sisarukset ovat kuulemma kaikki pariutuneet jo teini-iässä (ihan normaali kuvio hänen mielestään) Lapsia on 4 (ihan normaali määrä hänen mielestään) Hänellä ja vaimolla on maksettu omakotitalo (ihan perus hänen mielestään) Kaikki lapset on menestyneitä ja lentäneet omilleen (taas ihan normi hänen mielestään) Koiria on 2, kuten uusia autoja. Mökkikauppoja on suunnitelmissa ( Ihan normia hänen mielestään). Päivääkään eivät ole olleet kukaan työttömänä (ihan normaalia hänen mielestänsä). Itselläni kaikki on mennyt täysin päinvastoin. Lopputulos on, että olen sinkku, lapseton, asun vuokralla, rahaa ei ole, ikivanha auto löytyy. Eläimille olen allerginen, niin ja olen toista vuotta työttömänä. Ikinä ei ole ollut mitään "varmaa" työpaikkaa ja elämä on heitellyt kuin Mikki Hiirtä myrskyssä.
Työtön ja perheetön 53v.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aloituksen elämä kuulostaa kaamean tylsältä. Haluan elämän olevan haasteellista.
Joillekin se pakettielämä on kiva. Mä en vain pidä sellaisesta yhtään. Olen yleensä tehnyt kaikenlaisia oudompia valintoja kun se pakettielämä ei kiinnosta. Aiemmin meni päihteet tämän takia ja nykyään harrastan vaarallisempia vaikkakin ihan laillisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Onpa muuten helvetin lapsellinen aloitus.
Miksi, perustele miksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, mutta toisinaan ihmettelen, missä kuplassa jotkut elää. Jotkut eivät esimerkiksi mitenkään kykene näkemään niitä tekijöitä mitkä ovat auttaneet heitä elämässä monella tavalla, vaan he kokevat kaiken olevan vaan omaa ansiotaan ja oman työnsä tulosta. Eivät siis osaa nähdä esimerkiksi turvallista lapsuudenperhettä, kannustavia vanhempia, sosiaalitoimesta saatua apua, turvattua taloudellista elämää jne. apuna vaan ajattelevat vaan itse tehneensä kaiken.
Turvallisista ja hyvistä lähtökohdista huolimatta voi sössiä elämänsä aivan totaalisesti. Hyvät lähtökohdat ovat hyvä pohja, mutta itse on jatkettava siitä eteenpäin. Kukaan ei opiskele puolestasi, tee töitä puolestasi jne.
Nauttivat ( ja se in ihan normi) Joillekin elämä Truman show:n tapaan sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aloituksen elämä kuulostaa kaamean tylsältä. Haluan elämän olevan haasteellista.
Niin olisitko vasurilla järjestänyt aloituksen kaltaiset talot ja pelit, lapset ja pihaan kultaiset noutajat? Eiköhän siinäkin ole haastetta ollut.
Ehkä tarkoitit, ettei tällaiset haasteet ole sinua varten?
No mulla on lapsi, mutta muuten tollaset haasteet ei ole mun juttu. Esim. yrittäjyys, treidaus tai politiikka on, samoin urheilu tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä, mutta toisinaan ihmettelen, missä kuplassa jotkut elää. Jotkut eivät esimerkiksi mitenkään kykene näkemään niitä tekijöitä mitkä ovat auttaneet heitä elämässä monella tavalla, vaan he kokevat kaiken olevan vaan omaa ansiotaan ja oman työnsä tulosta. Eivät siis osaa nähdä esimerkiksi turvallista lapsuudenperhettä, kannustavia vanhempia, sosiaalitoimesta saatua apua, turvattua taloudellista elämää jne. apuna vaan ajattelevat vaan itse tehneensä kaiken.
Mikä tämä sosiaalitoimen apu on mitä hyvän lähtökohdan ihmiset saavat ja muut eivät saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisista ja hyvistä lähtökohdista huolimatta voi sössiä elämänsä aivan totaalisesti. Hyvät lähtökohdat ovat hyvä pohja, mutta itse on jatkettava siitä eteenpäin. Kukaan ei opiskele puolestasi, tee töitä puolestasi jne.
Kyllä meillä on henkilöitä jotka on jopa isin firmassa töissä. Osa palkasta saattaa tulla käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulissielämä on varsinkin joissakin suvuissa välttämättömyys vanhempien ja sululaisten hyväksynnälle. Kyllä minäkin heidänlaisiaan tiedän. Varsinkin maaseudulla on saatettu naida se naaputin tyttö ihan vain siksi, koska isät on hyviä tuttuja jne. Rakennettu talo suvun maille ja eletty sitä elämää, joka on ilman omaa päätäntävaltaa annettu. Työkin on luultavasti suhteilla hankittu.Tuo halveksunta on ikävää, mutta ei kerro muuta kuin, että hänellä itsellä ei ole ollut ehkä vapautta valita ja on katkera ja kapeanäköinen. Luultavasti pakottavat omatkin lapsensa samaan muottiin.
Miksi hyvä elämä ja sen eteen tehty työ olisi kulissielämä?
Onko wt-elämä jotenkin aidompaa elämää?
Se kulissielämä on monesti sel
Oletko ihan 100% varma ettei tiedä ?
Olisin minäkin halunnut työpaikan, omistusasunnon, mökin, ulkomaanmatkoja yms.
Kaikki kaatui siihen, että en koskaan saanut sitä vakituista työpaikkaa. Ei pienillä työnpätkillä vaurastuta. Siksi inhoan teitä muita suomalaisia. Erityisesti työhönottotehtävissä olleita. Syrjäytitte ja pilasitte minun elämäni ihan tahallanne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaatui siihen, että en koskaan saanut sitä vakituista työpaikkaa. Ei pienillä työnpätkillä vaurastuta. Siksi inhoan teitä muita suomalaisia. Erityisesti työhönottotehtävissä olleita. Syrjäytitte ja pilasitte minun elämäni ihan tahallanne.
Niinpä. Määräaikainen joutuu opettelemaan kaikki samat työt kuin mitä vakituiset tekevät ainakin valtion virastoissa, se on henkisesti hemmetin raskasta. Ja lykätään sinne puhelinpalveluun, vaikka et tiedä asioista mitään.
Samalla saat kuunnella kuinka vakituiset menevät kesämökille pääsiäisenä ja kesäksi on varattu Italian matka.
Koska ansiosidonnaista leikattiin joudut säästämään kaikki palkkarahat tilille, jotta saat lapsillesi ruokaa, kun työt päättyvät ja olet taas leikatuilla tuilla.
Et voi ostaa töissä ollessa kuin halpaa ruokaa. Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille. Ja eväät töihin. Palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Olipas Sherlock.
Niinno öööh, tuohan on se ihan perus normi homma. Joo en minäkään ole siihen päässyt. Nuorempana ei kiinnostanut, tuntui suorastaan vastenmieliseltä lähteä tuohon vakiomuotin mukaiseen elämään änkäämään itseään.
Näin vanhempana sitten taas tuntuu että olis kai tuokin kelvannut. Nyt on vieläkin vain se vuokrakämppä, no koiria on 2, ja lapsia, molemmat edelleen kotona, toinen narkkari ja toinen joku nepsy, autokin on vanha romu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä sosiaalitoimen apu on mitä hyvän lähtökohdan ihmiset saavat ja muut eivät saa?
Esimerkiksi jos orvoksi jääneenä lapsena on sijoitettu sosiaaliviranomaisten toimesta isovanhemmille ja sossu kustantanut elämää ja näin päässyt asumaan siellä turvallisilla ja hyvillä isovanhemmilla.
Ihan hemmetin raskasta opetella valtion virastoissa satamäärin lakipykäliä ja tietokone-ohjelmia, kun työ kestää 6 kuukautta tai vuoden.
Mitään ei voi ostaa, kun palkkarahat on säästettävä työttömyysajan ruokaan lapsille.
Ja seuraava työpaikka on taas joku eri virasto. Itse ajattelin, että en jaksa enää kysyä neuvoa ja teen asiakkaille päätöksiä oman osaamisen mukaan, meni väärin tai oikein. Ei kiinnosta enää.
Kaikissa valtion virastoissa on eri tietokoneohjelmat tai tietokonesovellukset. Kuka niitä jaksaa opetella, kun koko ajan työkkäri laittaa eri työpaikkaan töihin.
Ja sitten osa saa olla samassa työpaikassa 30 vuotta ja ottaa asuntovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on henkilöitä jotka on jopa isin f
No kuule kaikkien isillä ei ole firmoja. Suurin osa joutuu ihan itse puskemaan tiensä eteenpäin ja hankkii itse työpaikkansa. Ja moni puskee eteenpäin sieltä ei-niin-hyvistä lähtökohdistakin.
Vierailija kirjoitti:
Muiden syy.
Minä en usko hetkeäkään, että esim. Aloituksessa annetun elämä on mennyt noin täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on voittajia. Jotkut aina vain häviää. Ei siinä sen kummempaa.
Äh. Ei ole.
Jotkut ei kailota epäonnistumisia. Jotkut vaan korjaa ja yrittää uudelleen, joko sitä tai toista reittiä.
Ennen sai helposti työkyvyttömyyseläkkeen.
Minun täti pääsi työkyvyttömyyseläkkeellä 44 - vuotiaana ja eli 87-vuotiaaksi. Oli kova leipomaan ja hoitamaan lapsenlapsia.
Ja nyt ei pääse millään työkyvyttömyyseläkkeellä, vasta sitten, kun on nukahtanut rattiin ja ajanut autokolarin.