Äänekkäimmät kiina-kauppa vastustajat
Korjatkaa jos olen väärässä! Mutta minun mielestä äänekkäimmin ja jyrkimmin kiina-kaupoista tilaamista vastustaa
a) rikkaat/hyvätuloiset
b) ihmiset, jotka käyttävät muutenkin rahaa turhuuksiin
perustelut mp:lleni:
a) rikkailla/hyvätuloisilla on varaa ostaa kaikki tarvitsemansa suomalaisista kaupoista. Monilla on varaa ostaa esim. vaatteita (joita me kaikki tietysti tarvitsemme!) uutena ja jopa kotimaassa tuotettuja.
b) tunnen monia ihmisiä, jotka lentävät esim. kaksi kertaa vuodessa etelään lomalle. Tai käyttävät rahaa ylipäätään sellaisiin asioihin ja palveluihin, joita ei oikeasti kukaan tarvitse. Ovat ns. luksusta tai hemmottelua.
Jos pienituloinen minä tarvitsen jotain, käyn ensin läpi lähi kirpparit tai saatan tilata kiina-kaupasta. Vaikka nyt uudet lakanat, keittiövälineitä (esimerkki)
Mutta jos tilaan kiina-kaupasta jotain pientä ja turhaa, leimataan se heti turhuudeksi ja pahaksi asiaksi. Sellaista ei saisi tehdä. Näin kärjistetysti: rikas perhe saa lentää viikoksi Thaimaahan lomailemaan, se on ihan ok. Köyhä tilaa kiina-kaupasta 10 eurolla askarteluvälineitä, se on tuhlausta ja turhuutta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim vaatteet ja maalaustarvikkeet (harrastan akvarellimaalausta) olisivat turhuutta ja krääsää? Olen saanut pikkurahalla kivoja vaatteita ja huomattavasti edullisempia taidetarvikkeita Temusta kuin Suomen liikkeista.
Jokainen päättää itse, mihin rahansa käyttää.
Normal, Tiger, Saiturin Pörssi,Tokmanni, kaikissa on kiinalaista tavaraa.
Vaatteita on ihmisillä aivan liikaa. Todellakin niitten Kiinasta tilaaminen on täysin turhaa krääsänostoa, kun ihan kotimaassa on ylitarjontaa kirpputoreilla. Ja siis ihan hyvistäkin vaatteista. Taidetarvikkeet nyt voi toki tulla tarpeeseen, mutta kyllä niitäkin voi ostella aivan liikaa kun kerran halvalla saa. Kalliimpi hinta saisi vähän tarkemmin harkitsemaan mitä todella tarvitsee.
Minä olen elämässäni ehtinyt olemaan köyhä, hyvin köyhä, ja vieläkin köyhempi. Nykyään keskituloinen ja jää peräti hieman käyttörahaa, enkä todellakaan käytä sitä Temutteluun. Mitään sellaista materiaa ei tässä maailmassa ole, mitä ilman ei pärjäisi.
Minä tienaan alle mediaanin ja vastustan kiinakauppoja. Köyhän varsinkaan ei kannata ostaa halpaa krääsää. Suosin laadukasta käytettyä, käytännössä alusvaatteet on ainoat joita kannattaa uutena ostaa, kaiken muun löytää tori.fi tai vastaavista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen elämässäni ehtinyt olemaan köyhä, hyvin köyhä, ja vieläkin köyhempi. Nykyään keskituloinen ja jää peräti hieman käyttörahaa, enkä todellakaan käytä sitä Temutteluun. Mitään sellaista materiaa ei tässä maailmassa ole, mitä ilman ei pärjäisi.
Jep. En edes silloin köyhänä tilaillut Kiinasta krääsää vaikka aliexpress ym. oli olemassa. Ei siis liikene ymmärrystä näille "köyhän on pakko ostaa kiinasta"-selittelijöille.
Itse vastustan vain sitä laaduttoman roskan tuontia Kiinasta ja myös muista maista.
Nyt viime vuosina esim. marketista ostetut sukat on laadultaa ihan täyttä paskaa, ostin pari viikkoa sitten sukkia Prismasta ja ensimmäinen kerta jalassa kävin noin 5-6 km kävelylenkin, niin sukista irtosi isoja tukkoja lattialle sen jälkeen ja kun päivän pitänyt sukkia jalassa, niin myös jalkapohjassa helvetisti materiaalia sukasta irronnut.
House merkkiset ja Turkissa tehty.
Tyhmät tilaavat. Sitten tulevat tännekin uikuttamaan, kuinka tuet laskevat. Jos ei ole aivokapasiteettia ymmärtää miksi se on Suomelta pois, on tilanne surullista.
Hyvätuloiset ihmiset vaan eivät ymmärrä heitä joilla ei ole oikeasti RAHAA/VARAA. Vaikka olisi työssäkäyvä.
Minä tilaan ******sta vaan siksi, että saan tarvitsemani tuotteen sieltä halvemmalla. Esimerkki: taloomme piti ostaa ovikello. Hinnat vaihtelivat jopa satasissa muutamiin kymppeihin. Ostin ****** sta noin 10 eurolla. Toimii kuten pitääkin eli ajaa tehtävänsä. Olisiko minun pitänyt jättää tämä "hyödyke" ostamatta vaan siksi, että köyhällä ei ole varaa?
Eli halvalla ei saa ostaa ovikelloa, ellei maksa siitä vähintään tuplasti??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim vaatteet ja maalaustarvikkeet (harrastan akvarellimaalausta) olisivat turhuutta ja krääsää? Olen saanut pikkurahalla kivoja vaatteita ja huomattavasti edullisempia taidetarvikkeita Temusta kuin Suomen liikkeista.
Jokainen päättää itse, mihin rahansa käyttää.
Normal, Tiger, Saiturin Pörssi,Tokmanni, kaikissa on kiinalaista tavaraa.
Vaatteita on ihmisillä aivan liikaa. Todellakin niitten Kiinasta tilaaminen on täysin turhaa krääsänostoa, kun ihan kotimaassa on ylitarjontaa kirpputoreilla. Ja siis ihan hyvistäkin vaatteista. Taidetarvikkeet nyt voi toki tulla tarpeeseen, mutta kyllä niitäkin voi ostella aivan liikaa kun kerran halvalla saa. Kalliimpi hinta saisi vähän tarkemmin harkitsemaan mitä todella tarvitsee.
Taidetarvikkeet, maalaaminen, askartelu jne. on monille ihan harrastus ja jopa hetki omaan aikaan. Miksi sen pitäisi olla rahasta kiinni? Halvalla tilataan jos Suomen hinnat jatkavat kasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Metsään menet siinä kun luulet että vaihtoehtona on vain ylikallis Suomessa valmistettu tai kiinanromu. Tuotteita valmistetaan ympäri maapalloa ja vaihtoehtoja löytyy, jos vain tutkii.
Käy joskus esimerkiksi Tokmannin vaatepuolella ja ylläty. Itse en viimeksi löytänyt ainoatakaan kiinanrättiä, vaan kaikki oli tehty järkevämmissä maissa. Sieltä tulee omat vaatteet ostettua.
Elektroniikassa tosin suosin parempaa Samsungia, jotka ovat myös usein tehty muualla kuin Kiinassa, puhelin Vietnamissa, jääkaappi Puolassa, mikroja taisivat tehdä Malesiassa. Tämä siis todisteeksi niille joiden mielestä kaikki sähköllä tulevat laitteet tulee aina Kiinasta eikä mistään muualta. Todella typerä harhaluulo, mutta eipä sitä voi kovin paljoa odottaa jos tekee työtä sekopäisen kommunistidiktaattorin puolesta, usein v
Minä taas en osta koskaan mitään Samsungia. Minulla ei ole koskaan ollut Samsung-puhelinta vaan aina IPhone.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset ihmiset vaan eivät ymmärrä heitä joilla ei ole oikeasti RAHAA/VARAA. Vaikka olisi työssäkäyvä.
Minä tilaan ******sta vaan siksi, että saan tarvitsemani tuotteen sieltä halvemmalla. Esimerkki: taloomme piti ostaa ovikello. Hinnat vaihtelivat jopa satasissa muutamiin kymppeihin. Ostin ****** sta noin 10 eurolla. Toimii kuten pitääkin eli ajaa tehtävänsä. Olisiko minun pitänyt jättää tämä "hyödyke" ostamatta vaan siksi, että köyhällä ei ole varaa?
Ihan ilmaiseksi voi koputtaa oveen.
Vierailija kirjoitti:
Eniten vastustaa kauppiaat jotka itse tilaa samat tuotteet kiinasta ja myy ne Suomi-hinnoilla Suomessa (10-20x).
Se on tietysti jeejee kun harvat ja valitut hyväosaiset saa tehdä niin, mutta kun sama oikeus laajennetaan kaikille kansalaisille, se on pahapaha.
Samat säännöt kaikille?
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä että jätetään ne kiinanromut hyllyyn pölyttymään, niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin. Eli jos tuotteessa lukee made in china tai PRC (vähän kuin perse) niin jätät sen hyllyyn ja otat jonkun muualla tehdyn sen sijaan.
Ei tarvitse sitten kenenkään inistä miksi on pakko ostaa 100x hinnalla temukökköä suomemmaasta, kiinan kommarit ei rikastu edes yhdellä eurolla ja samalla patistellaan kauppiaitakin myymään muuta kuin kiinalaissontaa. Kaikki voittaa!
Minä kiina-kauppojen käyttäjänä haluaisin kertoa mielipiteeni.
On selvää, että näissä paikoissa myydään usein täyttä romua/krääsää/rihkamaa, jota kukaan ei oikeasti tarvitse. Tai tuotteet ovat laadultaan täyttä sontaa!
Minä olen aina tilannut sellaisia tuotteita, joita itse tarvitsen. En ole siis tilannut tilaamisen ilosta. Pienen tutkiskelun jälkeen kun vaikka lähi-tavarataloissa tuote x maksaa 20-100€ ja kiinakaupassa 8€, niin tilaan sen sieltä. Ja jos en ole kirpparilta löytänyt vastaavaa. Olisi antaa vaikka kuinka monta esimerkkiä tällaisista tavaroista!
Olen tietysti joskus "sortunut" tilaamaan myös jotain mitä en välttämättä tarvitse. Esim. lapselle viime tilauksen yhteydessä jotain hauskaa. Tai itselleni "bändi-paidan".
Kun pitää järjen päässä, ei ole mitään pahaa tilata kiina-kaupoista. My opinion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilmaiseksi voi koputtaa oveen.
Koputus ei kuulu meillä joka huoneeseen. Langaton ovikello (se vastaanotin) "keskellä" asuntoa kuuluu kaikkialle. Ja ei! En asu isossa ökytalossa.
AP
^^Tuo keskustelu kertoo juuri kaiken oleellisen!!
Pienituloisen työssäkäyvän pitää siis perustella miksi tarvitsee ovikelloa!! Kun löytää toimivan sellaisen pienellä rahalla, on se lähes syntiä.
On todella surullista, että Suomessa on menty tähän, että köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat -politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastustan vain sitä laaduttoman roskan tuontia Kiinasta ja myös muista maista.
Nyt viime vuosina esim. marketista ostetut sukat on laadultaa ihan täyttä paskaa, ostin pari viikkoa sitten sukkia Prismasta ja ensimmäinen kerta jalassa kävin noin 5-6 km kävelylenkin, niin sukista irtosi isoja tukkoja lattialle sen jälkeen ja kun päivän pitänyt sukkia jalassa, niin myös jalkapohjassa helvetisti materiaalia sukasta irronnut.
House merkkiset ja Turkissa tehty.
Luulin, että kaikki Houset on kiinalaisia. Sen verran olen niitä katsellut Prismassa. Moni tuote on jäänyt ostamatta Kiinan vuoksi.
Nykyään ostan Prismasta vain ruokaa. Muuten etsin sopivan netistä ja tilaan sieltä (ei Kiinasta).
Suomessa moni asia maksaa (suhteessa!) ihan älyttömän paljon!
Esimerkkinä vaikka paperiset nk. 'lahjakassit', joita saa useimmista muista maista todella edullisesti (0,50e pienet, isommat n.1e) mutta täällä 'Ässät ja Koot' nähtävät moninkertaisia summia!
Jos vie kaverille tupareissa viinipullon/ lapselle pehmolelun synttäreinä/ sukulaiselle kirjan joululahjaksi jne. on älytöntä että PAKKAUS saattaa maksaa monta euroa!
Vastaavia esimerkkejä on monia, mutta tuo asia mikä aina tökkii, kun tottunut siihen ettei lahjakassit 'maksa mitään' ja sitten kassalla ihmettelee asiaa, ja kappas 4,95e tullut paperikassista...
AP esittää nyt kysymyksen: lukekaa loppuun ajatuksella. Ymmärrätte ehkä mitä ajan takaa.
Olen ollut aina suht vaatimaton mutta halunnut välillä värjätä hiuksiani. Ei ole yli 20 vuoteen varaa käydä liikkeessä vaan olen tehnyt kaiken hiuksilleni itse (lähinnä valkaisu ja värjäys kaupan väreillä, leikkaus tyyliin ponnari poikki).
Muutama kk sitten ajattelin, että olisi varaa maksaa että saisin hetkeksi ammattilaisen tekemät hiukset. Maksoin paikalliselle kampaajaharjoittelijalle alle 100 € että saisin about tahtomani hiukset. No näin ei käynyt. Hän valkaisi, värjäsi mutta lopputulos oli sekalaisen raidallinen harmaata, sinistä ja ruskeaa ja punaista.
Olin ennen tätä ja tämän jälkeen myös etsinyt vaihtoehtoa, kuinka saisi omat hiukset edes hetkeksi sellaiseksi kun haluan. No ostin eräästä kiina-kaupasta hiustuotteen (ei ole hiusväri!), jolla saan juuri sellaiset hiukset kuin halusin.
Ostin kaksi eri tuotetta ja maksoivat n. 10 euroa. Nyt voin niillä olla edes hetken sellaisilla hiuksilla kun haluan. Ei edelleenkään ole varaa maksaa kampaajalle koko käsittelystä. Eikä vastaavia tuotteita saa täältä mistään.
Teinkö nyt jotain väärin, eli eikö pienituloinen saisi pitää hiuksistaan ja muokata niitä? On sitä luksusta, josta tulee hyvä mieli.
Kiitos jos luit tämän!