Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankkisitko lapsellesi plastiikkakirurgiaa tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
16.04.2025 |

Reilusti alle kouluikäiselle lapselle tapahtui päiväkodissa tapaturma, jonka seurauksena kasvoja jouduttiin tikkaamaan päivystyksessä. Tapahtuneesta jäi näkyvä, isohko arpi lapsen kasvoihin. Itseäni harmittaa, että lapsella on kasvoissa noin näkyvä arpi tapaturman takia. Lapsi ei itse osaa asiaa harmitella. Lapsella on usein tilanteita, joissa toiset lapset tulevat kyselemään arvesta ja ihmettelevät sitä kovaan ääneen. Lapsi ei itse ikänsä takia vielä ymmärrä tilannetta ihan täysin eli ei käsitä, että arpi on pysyvä ja sen takia saatetaan kiusata isompana.

Vakuutuksemme kattaa mahdollisen plastiikkakirurgian eli taloudellista puolta ei tarvitse miettiä. Sen sijaan mietin, mitä tilanteessa pitäisi tehdä. Mahdollisen plastiikkakirurgian takia nyt olisi "oikea aika" käsitellä arpi, kun tapaturmasta on kulunut tietty aika. Eli päätöstä ei oikein voisi lykätä vaikka alakouluikään. Pohdin, kumpi on huonompi vaihtoehto: se, että lapsen arpi käsitellään ja hän joutuu kärsimään toipumiseen liittyvistä kivuista vai se, että arpea ei käsitellä ja lasta mahdollisesti kiusataan myöhemmin näkyvän arven takia ja lapsi itsekin kärsisi asiasta myöhemmin, vaikka nyt ei vielä asiaa ymmärrä?

En kaipaisi tähän irvailua, että on minullakin ongelmat tai lapseni haukkumista Harry Potteriksi. Nykymaailma on hyvin ulkonäkökeskeinen ja asia ei varmasti helpota lapsen kasvaessa. En haluaisi lapsen joutuvan kärsimään sellaisesta asiasta, jolle voisin tehdä jotakin.

Ap

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti jo selvitellyt asiaa, kun tiedät nyt olevan aika korjata arpi. Olettaisin, että kun on kyseessä niin rajallinen eli pienehkö alue, että sen voi joko korjauttaa tai jättää korjauttamatta, mitään erityisiä kipuja, joita ei voisi ongelmattomasti hoitaa, ei olisi odotettavissa. Varmaankin sinun on vielä syytä keskustella asiasta plastiikkakirurgin kanssa. Itse veisin hoidettavaksi, jos tulosta pidetään todennäköisesti onnistuvana. T. Lääkäri

Vierailija
22/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein lapseni yksityiselle hampaiden oikomishoitoon koska kyse oli estetiikasta ei purentaviasta, jonka vuoksi julkinen ei tullut kyseeseen. Omaa rahaa joutui laittamaan yli 6 t e, mutta onneksi se tehtiin sillä hän ei pystyisi toimimaan ammatissaan yhtään vinoilla hampailla. Eli en ole katunut päivääkään ainoastaan kiitellyt, että tuli tehtyä heti kun mahdollista! 

Missä ammatissa ei pysty toimimaan vinoilla hampailla? Mallina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toi vaatii kirurgia? Eikö joku kosmeettinen hoito riittäisi?

En itse lähtisi tuohon.

En myöskään korjaisi hörökorvia.

Mielestäni pinnallista, ja elämää ei voi elää asenteella että muuten joku kiusaa.

Kiusata voi mistä tahansa.

Vierailija
24/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua puri koira kasvoihin, kun olin lapsi. Arvet jäivät poskiin, tosin ne on aika pienet. Pidempi arpi on noin kolme senttiä pitkä ja 35 vuoden jälkeen molemmat ovat tosi haalistuneet. Lapsena tai nuorena arvet eivät minua haitanneet. En muista, että kukaan olisi niistä kiusannut tai mitään negatiivista koskaan sanonut.

Vierailija
25/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein lapseni yksityiselle hampaiden oikomishoitoon koska kyse oli estetiikasta ei purentaviasta, jonka vuoksi julkinen ei tullut kyseeseen. Omaa rahaa joutui laittamaan yli 6 t e, mutta onneksi se tehtiin sillä hän ei pystyisi toimimaan ammatissaan yhtään vinoilla hampailla. Eli en ole katunut päivääkään ainoastaan kiitellyt, että tuli tehtyä heti kun mahdollista! 

Toivottavasti saadaan vielä vastaus tähän. Eli suorat hampaat ovat ikäänkuin välttämättömät työkalut? 

Vierailija
26/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli syntyessäni kasvoissa ihon alla hemangiooma.Se oli ihan valtavan kokoinen pienen lapsen naamalle  ja vaikutti kasvojen muotoon. Nyt sitä ei enää erota juurikaan, mutta kasvot ovat kaukana symmetrisistä sen vuoksi. 

Luin ihan vasta neuvolakortistani, että lääkärit olivat suositelleet leikkausta kun olin alle kouluikäinen mutta vanhempani eivät minua koskaan sitä halunneet. Ja kyllä, olen katkera. 

Kun katsot ihmistä kuin ihmistä tarkasti, niin kenenkään kasvot eivät ole täysin symmetriset. Sinunkaan kasvoihisi tuskin toiset ihmiset kiinnittävät huomiota epäsymmetrisyyden vuoksi, sinä huomaat sen vain itse kun tuijottelet itseäsi peilistä ja etsit virhettä.

Vierailija
27/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Majavana?

Vierailija
28/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toi vaatii kirurgia? Eikö joku kosmeettinen hoito riittäisi?

En itse lähtisi tuohon.

En myöskään korjaisi hörökorvia.

Mielestäni pinnallista, ja elämää ei voi elää asenteella että muuten joku kiusaa.

Kiusata voi mistä tahansa.

Kyllä, kaikesta voi kiusata, noinkin on. Mutta itse kyllä korjaisin hörökorvat, samoin isot näkyvät arvet, samoin ns tuliluomet.

Ei minusta se ole pinnallista, jos auttaa lasta esim siinä, että hän hyväksyy oman ulkonäkönsä. Harva lapsi haluaa olla poikkeavan näköinen.

Vierailija
29/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saadaan vielä vastaus tähän. Eli suorat hampaat ovat ikäänkuin välttämättömät työkalut? 

Esim jonkin puhaltimen soittaja?

Vierailija
30/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mallina tai hammaslääkärinä. Ei herätä luottamusta, jos hammaslääkärin oma hammaskalusto on vinompi kuin se kuuluisa torni. Tosin jos hampaat ois jätetty korjaamatta, niin eihän se sitä sano etteikö lapsi olisi voinut valita jonkun ihan yhtä hyvän toisen ammatin ja olla onnellinen.

Vierailija
31/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi. Oman lapseni otsassa oli pienenä myös kamala arpi, mutta en enää muista sitä.  Kasvoissa on vilkas verenkierto ja korjautumiskyky hyvö

Vierailija
32/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Tietysti menette!

Vierailija
33/53 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ehdottomasti konsultoisin lääkäreitä ja hoitaisin arven pois jos lääkärit sitä suosittelisivat. 

Itseltäni leikattiin hörökorvat aikuisena. Se oli yksi elämäni parhaista päätöksistä. Ette tiedä miten ihmiset katsovat ja katsovat ja katsovat. Vihasin niitä katseita, sillä tietenkin sen aina huomasin, vuosien ja vuosien ajan. Katseet loppui kuin seinään leikkauksen jälkeen.

Kaikki muuta väittävät, ette tajua kun ette ole itse kokeneet. 

Vierailija
34/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Majavana?

Repesin!

Vierailija
35/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttelijä. Ja muutoinkin kaikenlaisia esiintymis- ja kuvausproduktioita. 

Vierailija
36/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lapsesi, minusta olisi isompana pelottavaa huomata että äitini on hakenut tukea päätökselleen tässä asiassa joltain keskustelupalstalta. Äly hoi!

Vierailija
37/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kierot silmät ja myös menimme lääkäriin tästä. Iäkäs lääkäri sanoi ei näe tarvetta leikkaukselle. Sanoin minä haluan ja äitini totesi mennään pois. Yläasteella minua kiusattiin tästä, täytettyäni 18 discossa sanottiin rumasti.

Kun sain rahat kokoon, kävin omalla rahalla korjaamassa. Vanhempani ihmettelivät ja sanoin mitä olin kohdannut. He eivät pitäneet näitä niin isoina asioina. Minähän sen leikkauksen kivut koin. Kävin vielä uudelleen korjauksessa. 

Mm kesätöitä, kun hain, kauppias sanoi hän ei voi palkata mua, kun ihmiset eivät tiedä mihin pitää katsoa. Ja sanoi hoida karsastus pois leikkauksella , asiat muuttuu

Vierailija
38/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vedin jos siitä apua. Lapset paranee nopeasti ja kivunhoito on helppoa.

Vierailija
39/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidetaanko korjaus paikallispuudutuksessa vai nukutuksessa?

Pitää huomioida, että siihen nukutukseen liittyy aina riskejä, joten arven tulee olla todella paha. Lisäksi tuohon leikkaukseen liittyy muitakin riskejä, jotka kannattaa ottaa huomioon esim. tulehdus ja arpikudoksen mahdollinen liikakasvu. Aina leikkauksella ei saavuteta parempaa tulosta.

Pienten lapsien aika pahatkin arvet korjaantuvat ilman leikkausta.

Minulta poistettiin luomi ja jäljelle jäi luomea paljon suurempi arpi, joten itse en kovin heppoisesti lähtisi lapselle kauneusleikkauksia tekemään.

Vierailija
40/53 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kasvojen alueen leikkausarvet näkyvät myöhemmin? Kun iho päivittyy, niin näkyykö leikkausarpi vaaleampana?

Plastiikkakirurgiassa ne leikkausarvet pyritään piilottamaan hiusrajaan tai "poimuihin", koska niitä ei täysin näkymättömäksi saa.