Kolesteroliarvoista kysymyksiä, Puhdin kautta otin labrapaketin
Kävin ottamassa Puhdin kautta labrapaketin. Ikää on minulla 56 ja vaihdevuodet ovat menossa.
Kolesteroliarvot olivat nousseet, olen tosi tyytyväinen, että kävin tarkistamassa.
Seuraavanlaisia tuloksia:
Kokonaiskolesteroli: 5,9
LDL: 3,8
HDL 1,8
Trigly 0,6
Suhdeluku oli 3,2
Eli kokonaiskolesteroli ja LDL olivat punaisella.
Osaako joku kertoa millaisilla arvoilla yleensä aloitetaan lääkitys? Tai voisiko tässä vähän aikaa yrittää elintavoilla vaikuttaa arvoihin? Olen hoikka ja harrastan liikuntaa. Näköjään liian usein syön kuitenkin suklaata.
Ap
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Jos myös verensokeri ja kotona mitattu verenpaine ovat koholla, olisi syytä antaa lääkärin tarkistaa, pitäisikö ruveta käyttämään kolesterolilääkkeitä. Kannattaa myös yrittää vaikuttaa arvoihin elintavoilla.
Luultavasti saat neuvon alkaa pitää kurissa metabolista oireyhtymää. Varmaan sama asia on myös Käypä hoito-suosituksissakin.
Minulla oli myös suuntaiset arvot. Ja ikää 56. Lääkäri syötti ne johonkin ohjelmaan, johon lisättiin myös elämäntapani ja ruokavalion. Lopputuloksena lääkitystä ei aloitettu, koska syön niin paljon jo ns hyviä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
LDL on selvästi koholla, lue tämän päivän Hesarista juttu, ehdottomasti kannattaa ottaa statiinit, sillä LDL:n olisi hyvä olla alle 2, vaikka suositus on 3. Luku kolme on vain vanha konsensusluku.
LDL kertoo minkä verran tavaraa suoniisi koko ajan kertyy ja on kertynyt, joten mittava muutos kannattaa tehdä myös elintapoihin. Hoikkuus ei millään lailla suojaa sepelvaltimotaudilta. Vielä 60-luvulla kaikki sepelvaltimotautipotilaat olivat hoikkia ja infarktipotilaat myös.
Syytä paniikkiin ei ole, mutta hanki silti kolesterolilääkitys asap ja muuta ruokavaliosi.
Sitä ei itse määrätä itselle. Lääkäri kirjoittaa reseptin jos kirjoittaa, ensin kyllä ruokavalio.
Noilla arvoilla saa jo lääkityksen. Itsellä oli vähän alempikin niin sain lääkkeet. Toki olen 10v nuorempi.kysy lääkäriltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noihin arvoihin kannataa ihan ruokavaliomuutoksilla vaikuttaa ja jos ei vuodessa tule muutoksia, ottaa sitten lääkitys. Omat arvoni ovat nyt tosi hyvät, kun siirryin vegaaniruokaan. Puolessa vuodessa korjaantui kolesterolit ja triglyseridit, harrastan myös liikuntaa monipuolisesti ja olen 60+.
Mitkä ne sun arvot on? Vegaaniruoka ei ole sekaruokaa syövälle ihmiselle se tervein ruokavalio.
Tiedätkö, että elimistö itse säätelee kolesterolin ja vanhemmiten arvot nousee ihan tarkoituksella?
Miksi kolesterolia tarvitaan enemmän vanhempana? Tämä väite on esitetty täällä nyt useampaan kertaan. Googlettamalla ei löydy mitään yksiselitteistä.
No saa suonet tukkoon ja kuolee nopeammin.
Lukeeko siinä mikä menetelmä on näytteen tutkimisessa. Sitten haluaisin tietää mitkä arvot ovat lukujen perässä.
onko mikrogrammaa/desilitrassa vai mikä arvo?
Mitä tuo aiempi kommenttisi sitten muka tarkoitti? Itse sen olet kirjoittanut.
Olet varmaan tutustunut artikkeleihin ja ohjeisiin, tässä esimerkiksi yksi https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035.
Käsittääkseni kolesterolia voi seurata ja kontrolloida elämäntapojen muutoksen jälkeen. Tosin jos on riskitekijöitä, se voi muuttaa asiaa. Ymmärrän että voi mietityttää ja huolestuttaakin, mutta parhaimmat vastaukset ja hoitosuunnitelman saat lääkäriltä. Voi olla että saat elämäntapoja muuttamalla (et kerro juurikaan niistä) arvot takaisin ihanteelliselle tasolle tai sitten jos on voimakas sukurasite, joudut ottamaan lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
LDL on selvästi koholla, lue tämän päivän Hesarista juttu, ehdottomasti kannattaa ottaa statiinit, sillä LDL:n olisi hyvä olla alle 2, vaikka suositus on 3. Luku kolme on vain vanha konsensusluku.
LDL kertoo minkä verran tavaraa suoniisi koko ajan kertyy ja on kertynyt, joten mittava muutos kannattaa tehdä myös elintapoihin. Hoikkuus ei millään lailla suojaa sepelvaltimotaudilta. Vielä 60-luvulla kaikki sepelvaltimotautipotilaat olivat hoikkia ja infarktipotilaat myös.
Syytä paniikkiin ei ole, mutta hanki silti kolesterolilääkitys asap ja muuta ruokavaliosi.
Netissä on vaikka kuinka paljon seurantatutkimuksia kolestoriarvoista ja niitten haitoista mutta meillä ääneen pääsee lääkefirmojen eläkelöityneet ja maksetut "proffat" Puskateorinoineen, no jokainen saa itse valita. Erikoista jos ruokavalinnoilla saa kolestoriarvot alas niin maksa tasaa ja tuottaa kolestoria enemmän elimistön tarpeisiin, onko meillä niin tymä elimistö kun ei usko kun "proffa" sanoo että väärin menee?
Hei, palstalla on oikeita asiantuntijoita! Kolesterolin pitää olla vähintään sata ja jokainen hiilarimolekyyli on myrkyllinen! Vain tätä tukevat, vähän sinnepäinkin olevat tutkimukset ja korrelaatiot hyväksytään, muita ei oteta huomioon. Olemme jo päättäneet miten asiat ovat, ja ne ovat 100 % varmasti näin! Emme epäile tietämystämme yhtään, olemme hyvin varmoja asiastamme.
Sinä olet hyvin varma siitä, mitä sinulle kerrotaan. Minä olen hyvin varma siitä, että jos on tutkimuksia, joissa kolesterolin nousu ennustaa kuolemanriskin vähentymistä, sinulle, eikä minulle ole kerrottu kaikkea. Minä siis suhtaudun kriittisesti mihin tahansa tietoon, sinä hyväksyt mukisematta minkä tahansa tiedon, jonka kuulet lääkäriltä.
Pas kat olen. Minä olen nimenomaan kyseenalaistanut teidän väitteitänne, en ole missään vaiheessa väittänyt, että minä tiedän tasan tarkkaan miten asiat ovat ja että kaikki tutkimukset ovat oikeassa. Joten lakkaa valehtelemasta ja laittamasta sanoja toisten suuhun.
.......
Heti kun sinäkin lopetat sen.
Kävin eilen verikokeissa seuraavin tuloksin:
Sulla N56 -> Mulla M69
Kokonaiskolesteroli: 5,9 -> 3,2
LDL: 3,8 -> 1,0
HDL 1,8 -> 0,98
Trigly 0,6 -> 0,9
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä töissä, mutta kolesteroliarvoja ei työpaikka maksa.
Asiallisia muita vastauksia?
AP
Sinulla on HDL hyvä. Ongelma on LDL-kolesterolinsa. Sinun kannattaa rajoittaa kovien rasvojen syömistä. Nykyään valmisruokiin ja makeisiin sekä kekseihin tungetaan kovaa rasvaa eli palmuöljyä, sheavoita ja kookosrasvaa. Niitä kannattaa välttää perinteisten kovien rasvojen lisäksi.
No ihan sillä että välttää näitä valmisruokia ja keksejä sekä makeisia niin on melkoinen terveysteko ihan itselle, olen noudattanut VHH:ta ja pätkäpaastoa niin nykyään en pysty syömään mitään makeaa ja varsinkaan keinomakeutettuja tuotteita.
LDL on liian korkea. Kovan rasvan vähentämisen lisäksi lisäisin pehmeän rasvan määrää ruokavaliossa. Kovia rasvoja pitäisi olla noin kaikista rasvoista 1/3, pehmeitä 2/3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kyllä töissä, mutta kolesteroliarvoja ei työpaikka maksa.
Asiallisia muita vastauksia?
AP
Kannattaa hakea parempaa työpaikkaa.
On taantuma, osin jo lama. Et taida seurata uutisia?
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen verikokeissa seuraavin tuloksin:
Sulla N56 -> Mulla M69
Kokonaiskolesteroli: 5,9 -> 3,2
LDL: 3,8 -> 1,0
HDL 1,8 -> 0,98
Trigly 0,6 -> 0,9
Aika huono
Ap! Mulla oli 49v kokonaiskolesteroli 6,0 ja huono kolesteroli myös punaisella ja triglyt huonommat kuin sulla. Lääkäri sanoi, että ensin ruokavaliomuutokset ja liikunnan lisääminen. Hoikka olen, suorastaan alipainoinen. Vuoden kuluttua kokonaiskolesteroli 5,1 ja triglyt hyvät. Muutokset olivat: kaikki maitotuotteet vähärasvaisia, paljon enemmän kasviksia, lohta pari kertaa viikossa, sokerit aika minimiin, kävelylenkit pitenivät eli n 4-5 krt viikossa 8km lenkkejä. Nyt olen 55-v ja arvot pyörii 5,0 molemmin puolin. Ei lääkitystä.