Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn ja arjen yhdistämisen haasteellisuus (esimerkki päivästäni!)

Vierailija
16.04.2025 |

Tuntuu, että arjessa välillä voimat vaan loppuu. Nyt on tunne, että jaksanko kirjoittaa tätä kunnolla, mutta yritän. Tässä rehellinen esimerkki eilisestä päivästäni. Sanon tähän alkuun, että teen noin 8h työpäiviä, työaikana on joustotyötä eli olen välillä toimistolla, välillä kotona etänä.

Normaali tiistai:

klo 6:30: herätys ja päiväkoti-ikäinen lapsi päiväkotiin (koululainen hoitaa aamunsa itse)

klo 7:10: päiväkodin parkkipaikalta kohti toimistoa

klo 7:50 toimistolla, ensimmäinen asiakas klo 8 eli työpäivä alkaa...

klo 13:00 kohti kotia (työaikaa mennyt 5h), kotona klo 13:30. Koululainen saapuu samaan aikaan. 

klo 13:30-14:30 koululaisen läksyt ja NOPEE ruuanlaitto (saattaa olla myös valmiiksi tehtynä tai aamulla pakastimesta sulaan otettua, mutta siis ruokailu tässä vaiheessa)

klo 14:30-15:30 työpalaveri Teams:lla (työaikaa mennyt 6h)

klo 15:30 koululaisen harrastukseen vienti, harrastuksessa paikanpäällä klo 16.00 ja siitä suoraan päiväkoti-ikäisen haku päiväkodista eli päiväkodilla olen noin klo 16:15, päivänkuulumisten vaihto ja lähtö päiväkodilta noin klo 16:30. Tästä nopeasti hakeen koululaista harrastuksesta (väsyneen päikkyläisen kanssa), harrastuksesta ollaan hakemassa klo 17.00. Siitä suoraan kotiin, kotona klo 17:30.

klo 17:30 lapset suihkuun ja suihkun jälkeen iltapalan antaminen, samalla katsovat hetken lastenohjelmaa. Puoliso tulee sopivasti klo 18:00 kotiin ja ottaa vastuun lasten illasta.

klo 18:00 lähtö toimistolla, toimistolla klo 18:30 

klo 18:30-20:00 palaveri/töitä (työaikaa tälle päivää mennyt 7,5h). Tästä kotiin, kotona klo 20:30

Klo 20:30 mies on hoitanut lasten illan ja lapset ovat valmiita nukkumaan. Noin puolituntia luen heille kirjaa ja katson seuraavan päivän vaatteet etukäteen valmiiksi. Koululainen katsoo toki useinmiten itse. Päiväkotilainen nukahtaa noin klo 21, kuolulainen yleensä klo 21:15. Tässä välissä mies lähtee hoitamaan kauppareissun, mikäli tarpeellista.

Klo 21-22 vaihdetaan kuulumisia puolison kanssa, samalla syön itse iltapalaa.

Tää oli nyt ihan vain yksi melko helpolta kuulostava päivä. Mutta oli helppo kellottaa, kun juuri eilen tapahtunut. 

Työelämän ja perhe-arjen yhdistäminen on aivan hullunmyllyä. Ilman joustotyöaikaa lapsemme ei voisi harrastaa (hänellä on 3 treenit viikossa), päiväkoti-ikäisellä harrastus on viikonloppuisin. Puoliso tekee 3-vuorotyötä, joten on aivan herranhallussa, miten saan oman päiväni aikataulutettua. Saan itse valita hyvin pitkältä työajat, kunhan työt tulee tehtyä. Välillä on päiviä, että täytyy olla toimistolla 8h. Silloin mies ei nuku päivällä työpäivän jälkeen kuin "maksimit", jotta on ottamassa koululaista vastaan ja hoitamassa arjen muita asioita. 

Ja kyllä, saan välillä tehtyä myös täyden etäpäivän, jolloin päivä on kaikille paljon mielekkäämpi ja helpompi. Tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan kaikilla ole, kuten puolisollani ei ole koskaan. Kolmas lapsi olisi ihana, mutta EI, arkemme ei toimisi enää ollenkaan. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet elämästi noin vaikeaa? Ei ihme, että naiset ei jaksa yhtään mitään, kun organisointi on tuota luokkaa. Koululainen osaa tehdä aamupalansa, mutta sinä et kykene opastamaan kunnollisen iltapäivävälipalan syömisessä, vaan teet ruokaa ja päiväkotilapsi elää käytännössä ilman kotiaterioita.

Suurin osa naisista ei vietä päiviään samalla tavalla kuin AP :D 

Vierailija
22/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa sä ravaat iltaisin toimistolle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin kuulostaa todella hankalalta tuo edes takaisin töihin poukkoilu. Mä en jaksaisi tuollaista. Itse ainakin tekisin yhtenäisen työpäivän. Koululainen syö itse välipalan ja tekee omineen läksyt. Läksyjen kanssa autetaan illalla jos tarve. Päiväkoti-ikäiselle aivan kohtuutonta tuollainen arki. Harrastukset sen mukaan miten perheellä rahkeet riittää. 

Vierailija
24/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen kans 3 vuorotyötä. Vuoroista huolimatta saan tehtyä ruokaostokset maanantaina ja perjantaina. Jos aamuvuoro vaikka maanantaina,käyn töiden jälkeen kaupassa. Jos iltavuoroon menen,käyn aamulla kaupassa. Jos yövuoroon menen,käyn päivällä. Jos yövuoroon loppuu,käyn kun herään, joskus menen samoilla silmillä tekemään ostokset,kiva herätä kun ei tartte kauppaan lähteä.Puoliso hoitaa lasten harrastukset,minä kouluasiat. Mut aivan mahdoton tuo työaika,että sitä on sulla ripoittain pitkin päivää. Ja vuoroista riippuen joko puoliso vei aamulla hoitoon,kun itse vaikka palailin yövuorosta kotiin, tai jos menin iltavuoroon,vein myöhemmin hoitoon. Arkivapailla lapset ei menny hoitoon vaan olin kotona heidän kanssa. Miten puoliso osallistuu askareisiin kun on niitä muita vuoroja hänellä ja varmasti on myös arkivapaata?

Sulla lie varmaan jaksotyö eikä kolmivuorotyö, kerta sulla on arkivapaita. Kolmivuorotyöhän on lähinnä tehtaissa ilman arkivapaita, aamu-, päivä- ja yötyöt vuorottelevat, monesti yksi viikko kerrallaan 

Vierailija
25/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksaisi tuommoista työpäivän pilkkomista. Se juuri tuo elämään hektisyyden tunteen, kun mihinkään ei pysty keskittymään, vaan ajatukset sinkoavat asaiasta toiseen. Itse pyrin ajattelemaan töissä vain työasioita, ja työpäivän päätteksi teen tietyn henkisen "siirtymäriitin", jotta pystyn jättämään haastavatkin asiat kesken, ja keskittymään kotona lapsiin, perheeseeni ja omaan elämääni. Teen tähän poikkeuksia erittäin harvoin, koska olen huomannut, että asiat eriyttämällä jaksan hyvin sekä kotona että töissä. En myöskään anna lasten harrastaa mitään kuljetusta vaativaa, koska tarvitsen vapaa-aikaa myös itselleni. Nyt kouluikäiset lapset pystyvät kulkemaan itse. 

Vierailija
26/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen kans 3 vuorotyötä. Vuoroista huolimatta saan tehtyä ruokaostokset maanantaina ja perjantaina. Jos aamuvuoro vaikka maanantaina,käyn töiden jälkeen kaupassa. Jos iltavuoroon menen,käyn aamulla kaupassa. Jos yövuoroon menen,käyn päivällä. Jos yövuoroon loppuu,käyn kun herään, joskus menen samoilla silmillä tekemään ostokset,kiva herätä kun ei tartte kauppaan lähteä.Puoliso hoitaa lasten harrastukset,minä kouluasiat. Mut aivan mahdoton tuo työaika,että sitä on sulla ripoittain pitkin päivää. Ja vuoroista riippuen joko puoliso vei aamulla hoitoon,kun itse vaikka palailin yövuorosta kotiin, tai jos menin iltavuoroon,vein myöhemmin hoitoon. Arkivapailla lapset ei menny hoitoon vaan olin kotona heidän kanssa. Miten puoliso osallistuu askareisiin kun on niitä muita vuoroja hänellä ja varmasti on myös arkivapaata?

Sulla lie varmaan jaksotyö eikä kolmivuorotyö, kerta s

3 vuorotyö. Sekaisin aamua,iltaa,yötä,viikonloppua,pyhää, joskus vapaat osuu viikolle. Mielellään olen sunnuntaisin töissä. Tosin jos jollain viikko aamua,viikko iltaa ja viikko yötä,on siinäkin puoliso sillon ilta ja yö viikkoina ja vapaaviikoilla aamuisin kotona ja voi hoitaa lapsen pöiväkotiin. Ja on niitä jotka on 2 viikkoa töissä ja kaks viikkoa kotona. 

Viime kuussa mulle osu arkivapaata 6.

Arkiaamuja töissä 8.

Arki-iltoja töissä 6. 

Vierailija
27/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esimerkkipäivässä oli asiakas aamulla klo 8 ja työpalaveri vielä 18.30. Kuka näitä aikoja oikein sopii? Ap itsekö sumplii lapsen takia iltapäivän vapaaksi (jos näin, niin senkin järkevyys on kyllä kyseenalaista) vai olettaako työnantaja työpäivän tekoa useassa osassa tai ylipitkää päivää? Jos on työnantajan vaatimus niin liiton juristille yhteydenottoa vähän äkkiä, onko tuollainen kyseisen alan tessin mukaan mahdollinen. Haiskahtaa nimittäin kovasti laittomalta.

Vierailija
28/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinta tehdä tunnin edestakainen työmatka kahdesti. 

Vierailija
29/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥱😴

Vierailija
30/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot ottanut tollasen lapsen palvelijan roolin. Jos ihan normaali 3. lk eteenpäin lapsi niin se osaa kyllä ottaa välipalaa jääkaapista varsinkin, jos se on valmiiksi tehty. Jos on 1.-2.-luokkalainen niin joki iltapäivätoiminta voisi helpottaa.

Läksyt voi itse ja kysyy sitten apua, jos tarvitsee vaikka illalla vai teetkö nekin hänen puolestaan?

Noista harrastuksistasen verran, että vähempikin varmaan riittää jos on penemmästä koululaisesta kyse. Isompi lapsi varmaan osaa liikkua harrastuksiin itse. Vai oletko päättänyt kasvattaa lapsistasi samanlaisen ylisuorittajan kuin itse olet? 

Kovin onnelliselta elämäsi ei vaikuta ja uskon, että tuo kiire, suorittaminen ja häsäys vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin. Kannattaa pysähtyä hetkeksi.

Noi epäsäännölliset aamu- ja iltapalaverit saman päivän aikana, voisiko niitä jotenkin järkeistää ja voikoa työnanataja edes jatkuvasti tuollaista työaikaa vaatia, vai onko tämä oma valintasi?

Vierailija
31/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, istut autossa siirtymien takia ihan liikaa ja tuo päiväkotilainen tuntuu olevan ihan hunningolla ilman huolenpitoa vanhemmilta....

En tajua, miten tuollaiseen pyöritykseen ajaudutaan ja miksi sitä ylläpidetään. Kuten jo aiemmin sanottua, harrastuskuljetukset veks ja työpäivä yhtenäiseksi tai ainakin sellaiseksi, että jos pakko olla konttorilla, oot aamun ja osan iltapäivää ja loput tarpeen mukaan etänä. 

Jotenkin tuntuu, että saat kiksejä tästä ah niin kiireisenä säheltämisestä. 

Vierailija
32/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä järjestänyt itsellesi vaikean kuuloisen arjen. 

Itse tekisin seuraavat muutokset:

- tekisin yhtenäisen työpäivän. Koululainen tekee itse läksyt. Illalla voi auttaa, jos ei ole onnistunut. 

- lapselle sellainen harrastus, jossa hän kulkee itse tai joka on siihen kellonaikaan, että vanhemman ei tarvitse lopettaa työpäivää kesken. 

- koko viikon ruokien teko viikonloppuna

Tämä tai osapäivätyö. 

Vierailija
33/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ymmärtänyt mikä se AP.n ongelma oli? 

Minä olen ollut kolmen pienen lapsen yh, ja vuorotyössä.  Elämä oli joo hektistä, mutta sitä se nyt vaan on. 

AP tekee nyt asian vähän liian vaikeaksi. 

Tai ainakin surkuttelee liikaa.

Vierailija
34/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kaupassakäynti kerran viikossa. Jos haluaa vielä tästäkin helpottaa, tilaa ruuat kotiovelle.

-Ruokaa kerralla valmiiksi koko arkiviikolle ja/tai suositaan helppoja ruokia

-Tee yhtenäinen työpäivä ilman poukkoilua. Tuossa päivässä tulee työmatka ja siihen käytetty aika tuplana. En jaksa uskoa että joka ilta tai edes useimpina iltoina olisi myöhäisillan palavereja. Tai jos on, juttele työnantajan kanssa siitä, että tuosta ei tule mitään, että olet 8-21 enemmän tai vähemmän kiinni töissä. 

-Lapselle harrastukseen kimppakyyti tai opettelee kulkemaan julkisilla edes osan ajasta. 

-Miksi iltatoimet alkavat heti päiväkotipäivän jälkeen?