Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn ja arjen yhdistämisen haasteellisuus (esimerkki päivästäni!)

Vierailija
16.04.2025 |

Tuntuu, että arjessa välillä voimat vaan loppuu. Nyt on tunne, että jaksanko kirjoittaa tätä kunnolla, mutta yritän. Tässä rehellinen esimerkki eilisestä päivästäni. Sanon tähän alkuun, että teen noin 8h työpäiviä, työaikana on joustotyötä eli olen välillä toimistolla, välillä kotona etänä.

Normaali tiistai:

klo 6:30: herätys ja päiväkoti-ikäinen lapsi päiväkotiin (koululainen hoitaa aamunsa itse)

klo 7:10: päiväkodin parkkipaikalta kohti toimistoa

klo 7:50 toimistolla, ensimmäinen asiakas klo 8 eli työpäivä alkaa...

klo 13:00 kohti kotia (työaikaa mennyt 5h), kotona klo 13:30. Koululainen saapuu samaan aikaan. 

klo 13:30-14:30 koululaisen läksyt ja NOPEE ruuanlaitto (saattaa olla myös valmiiksi tehtynä tai aamulla pakastimesta sulaan otettua, mutta siis ruokailu tässä vaiheessa)

klo 14:30-15:30 työpalaveri Teams:lla (työaikaa mennyt 6h)

klo 15:30 koululaisen harrastukseen vienti, harrastuksessa paikanpäällä klo 16.00 ja siitä suoraan päiväkoti-ikäisen haku päiväkodista eli päiväkodilla olen noin klo 16:15, päivänkuulumisten vaihto ja lähtö päiväkodilta noin klo 16:30. Tästä nopeasti hakeen koululaista harrastuksesta (väsyneen päikkyläisen kanssa), harrastuksesta ollaan hakemassa klo 17.00. Siitä suoraan kotiin, kotona klo 17:30.

klo 17:30 lapset suihkuun ja suihkun jälkeen iltapalan antaminen, samalla katsovat hetken lastenohjelmaa. Puoliso tulee sopivasti klo 18:00 kotiin ja ottaa vastuun lasten illasta.

klo 18:00 lähtö toimistolla, toimistolla klo 18:30 

klo 18:30-20:00 palaveri/töitä (työaikaa tälle päivää mennyt 7,5h). Tästä kotiin, kotona klo 20:30

Klo 20:30 mies on hoitanut lasten illan ja lapset ovat valmiita nukkumaan. Noin puolituntia luen heille kirjaa ja katson seuraavan päivän vaatteet etukäteen valmiiksi. Koululainen katsoo toki useinmiten itse. Päiväkotilainen nukahtaa noin klo 21, kuolulainen yleensä klo 21:15. Tässä välissä mies lähtee hoitamaan kauppareissun, mikäli tarpeellista.

Klo 21-22 vaihdetaan kuulumisia puolison kanssa, samalla syön itse iltapalaa.

Tää oli nyt ihan vain yksi melko helpolta kuulostava päivä. Mutta oli helppo kellottaa, kun juuri eilen tapahtunut. 

Työelämän ja perhe-arjen yhdistäminen on aivan hullunmyllyä. Ilman joustotyöaikaa lapsemme ei voisi harrastaa (hänellä on 3 treenit viikossa), päiväkoti-ikäisellä harrastus on viikonloppuisin. Puoliso tekee 3-vuorotyötä, joten on aivan herranhallussa, miten saan oman päiväni aikataulutettua. Saan itse valita hyvin pitkältä työajat, kunhan työt tulee tehtyä. Välillä on päiviä, että täytyy olla toimistolla 8h. Silloin mies ei nuku päivällä työpäivän jälkeen kuin "maksimit", jotta on ottamassa koululaista vastaan ja hoitamassa arjen muita asioita. 

Ja kyllä, saan välillä tehtyä myös täyden etäpäivän, jolloin päivä on kaikille paljon mielekkäämpi ja helpompi. Tätä vaihtoehtoa ei kuitenkaan kaikilla ole, kuten puolisollani ei ole koskaan. Kolmas lapsi olisi ihana, mutta EI, arkemme ei toimisi enää ollenkaan. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka menee illalla toimistolle? Asutko siis USA:ssa?

Vierailija
2/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tekee kerralla kahdeksan tuntia putkeen, eivät lähde välillä kotiin. Jopa lapset osaa kulkea harrastuksissa yksin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa lapselle harrastus, jossa hän voi käydä itsenäisesti. Näin on toimittu aiemmin vuosikymmenet, eli jos harrastus on vaatinut vanhempien autokyytejä, sen jutun on saanut unohtaa yksintein  Lisäksi lapsen oma kulkeminen auttaa myös omatoimisuuteen ja itsenäistymiseen.

Vierailija
4/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla ei ole kolmeja treenejä viikossa. Valintoja. 

Vierailija
5/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa rankalta! Sait oman arkeni kuulostamaan ruusuilla tanssimiselta, en enää valita omasta "ajanpuutteestani" 

Onko taloudellisesti mahdollista tehdä lyhyempää työaikaa?

Vierailija
6/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi osaa tehdä itse läksyjään? Itselläni vanhemmat auttoivat vasta silloin, jos kysyin heiltä neuvoa. Ihan itse ne täytyi älytä tehdä alusta lähtien, jos ei tehnyt, oma oli häpeä jos ei esim. kokeessa osannut asiaa.

Vierailija
7/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun päiväkoti-ikäinen lapsi on kotona vasta 17.30 ja menee siitä suihkuun ja iltapalalle? Eikö hän syö missään välissä päivällistä? Melko pitkä päivä tulee lapsella kyllä. 

Ja miksi tulet kesken päivän kotiin tekemään ruokaa ja auttamaan koululaista läksyissä? Itse tekisin töitä tuon 8-15.30 välisen ajan. 

Vierailija
8/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset tekee kerralla kahdeksan tuntia putkeen, eivät lähde välillä kotiin. Jopa lapset osaa kulkea harrastuksissa yksin 

Aika kaukana vaikuttaa olevan lapsen harrastus, jos äidin kyydilläkin sinne mene puolisen tuntia.

Vierailija
9/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä järjestänyt itsellesi vaikean kuuloisen arjen. 

Itse tekisin seuraavat muutokset:

- tekisin yhtenäisen työpäivän. Koululainen tekee itse läksyt. Illalla voi auttaa, jos ei ole onnistunut. 

- lapselle sellainen harrastus, jossa hän kulkee itse tai joka on siihen kellonaikaan, että vanhemman ei tarvitse lopettaa työpäivää kesken. 

- koko viikon ruokien teko viikonloppuna

Vierailija
10/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kans 3 vuorotyötä. Vuoroista huolimatta saan tehtyä ruokaostokset maanantaina ja perjantaina. Jos aamuvuoro vaikka maanantaina,käyn töiden jälkeen kaupassa. Jos iltavuoroon menen,käyn aamulla kaupassa. Jos yövuoroon menen,käyn päivällä. Jos yövuoroon loppuu,käyn kun herään, joskus menen samoilla silmillä tekemään ostokset,kiva herätä kun ei tartte kauppaan lähteä.Puoliso hoitaa lasten harrastukset,minä kouluasiat. Mut aivan mahdoton tuo työaika,että sitä on sulla ripoittain pitkin päivää. Ja vuoroista riippuen joko puoliso vei aamulla hoitoon,kun itse vaikka palailin yövuorosta kotiin, tai jos menin iltavuoroon,vein myöhemmin hoitoon. Arkivapailla lapset ei menny hoitoon vaan olin kotona heidän kanssa. Miten puoliso osallistuu askareisiin kun on niitä muita vuoroja hänellä ja varmasti on myös arkivapaata?

Vierailija
11/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä jompikumpi vaihtaa työpaikkaa niin, että mahdollistaa normaalin (mielellään joustavan) toimistoajan. Valintoja, ja niin ne muutkin tekee, ainakin itse olen tehnyt (4 lasta, ei mitään tukiverkkoa), kuten myös tutut. 

Vierailija
12/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo oli helppo päivä?

Ihmettelen tota poukkoilua, siis että kesken työpäivän tulet kotiin lapsen kanssa läksyjä tekemään ja kokkaamaan. Jotenkin ymmärrän ton Teamsin hoitamisen kotoa, jos heti 15.30 palaverin päättyessä pitää lähteä sinne harrastukseen, mutta tuo työpäivän katkominen moneen kertaan ihmetyttää. Samoin kuin se, että palaat toimistolle vielä illalla etkä tee tuota aikaa etänä kotoa.

Vierailija
13/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut miettiä tätä ennen lasten hankkimista?

Vierailija
14/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaista se vaan on vähän aikaa. Mutta 20 vuoden päästä olet yksin tai puolisosi kanssa kaksin, ja mietit mitä lapsille kuuluu. Vapaa-aikaa on sinulla yllin kyllin ja ei kiire minnekään.

Ja usko pois, silloin muistelet tätäkin aikaa hyvällä.

Vierailija
15/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ihan liikaa koululaisen ehdoilla. Lapsi ei voi harrastaa sellaista, joka vaikuttaa siihen, että vanhempi joutuu keskeyttämään työpäivän. Koululaista ei tarvitse tulla vastaanottamaan koulusta ja auttamaan läksyissä.

Se, että menet noin paljon koululaisen ehdoilla, aiheuttaa sen, että päiväkotilaiselle tilanne on kohtuuton. Ethän ehdi edes olla hänen kanssaan?

Vierailija
16/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että verta on kaivettu ihan omatoimisesti nenästä.

Vierailija
17/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kaikkia kiinnostaa, miksi ihmeessä sinun on oltava kotona samaan aikaan koululaisen kanssa. Olisit töissä klo 15.30 asti ja tekisit illat etänä, niin me muutkin bonusta palkanlisäksi haluavat teemme.

Iltapalaverit tarkoittavat sitä, että sinulla on asiakkaita esim. Lontoossa, joten miksi ihmeessä et rytmitä työpäivääsi asiakkaiden aikataulujen mukaan, miksi teet noin mahdottoman hankalan elämän?

Itsekseni mietin sitäkin, että jos herätys on 6.30 ja 7.10 olet jo päiväkodilla, niin missä välissä kampaat hiukset, meikkaat tai peräti käy suihkussa. Jos koululainen osaa huolehtia aamupalansa ja aamunsa itse, niin totta kai hän osaa huolehtia myös iltapäivänsä. Ruokaa nuo lapset tuntuvat saavan kovin vähän, koulussa lounas on todennäköisesti klo 11 ja päivällinen kanssasi klo 13 jälkeen ja sitten onkin iltapala klo 17.30. Oikeasti?

Vierailija
18/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneltako se mies lähtee töihin ja miksi hän ei voi hoitaa sitä päiväkotiin viemistä? Tulee kotiin 18 aikaan, eli lähteekö myöhemmin vai onko hänellä pitkä työmatka? Jos mies voisi viedä sen päiväkotilaisen, sittenhän ap voisi mennä töihin aiemmin ja helpotta iltapäivää sitä kautta. Kun siis kerran on työtehtäviä, jotka pystyy hoitamaan virka-ajan jälkeenkin (nyt iltatöinä).

Vierailija
19/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet elämästi noin vaikeaa? Ei ihme, että naiset ei jaksa yhtään mitään, kun organisointi on tuota luokkaa. Koululainen osaa tehdä aamupalansa, mutta sinä et kykene opastamaan kunnollisen iltapäivävälipalan syömisessä, vaan teet ruokaa ja päiväkotilapsi elää käytännössä ilman kotiaterioita.

Vierailija
20/34 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta

Sinkkumies