Erja Häkkisellä 63, muistisairaus
Surullista. Aikaisin alkanut eli tulee menemään pahaksi nopeasti.
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi mietityttämään, kun sanoi, ettei muistisairaus huolestuta häntä. Itse olisin varmasti huolestunut ja peloissanikin. Lopputuloksen kun tietää.
Sama täällä. Wikipediassa kerrotaan että noin 90 %:lla muistisairauspotilaista on jatkuvaa ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä fiksu daami oli kuin valopilkku keskellä muiden f1-tyyppien varikkobimboja. Kestää vielä muutamia vuosikymmeniä ennenkuin se taantuu niiden tasolle.
Arvostan hän tulee julkisuuten tämän asian kanssa - Ei ole koskaan ollut turha seiskajulkkis. Ihmisten on hyvä tietää että ongelman varhaisella toteamisella on paljon pelastettavissa. Muistinalenemaa voi lykätä jos ongelman tiedostaa ajoissa eikä vaan masennu ja hyväksy, tai yritä piillottaa ongelmaa.
Tästä samaa mieltä. Fiksu nainen
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paljon nuorempanakin kuin 63.
Joo, Louis Theroux vieraili ohjelmassaan perheessä jonka äidillä muistisairaus ja äiti oli alle 50 vuotias. Hänellä oli 12 v tytär.
Äidin mielestä hänellä ei ollut mitään hätää mutta kun hänen miehensä pyysi häntä soittamaan jonnekin niin tämä pyöritteli puhelinta vähän aikaa käsissään ja laittoi sen pois. Sanoi että puhelin on jotenkin outo. Ihan normaali puhelin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei saa terveyttä.
Raha mahdollistaa paremman elämänlaadun, johon kuuluu mm. mieleiset liikuntamuodot, terveellinen ja laadukas ruokavalio, jne. Raha mahdollistaa yksityisille lääkärille menon ja siten nopean hoitoonpääsyn. Köyhä on tässä asiassa aina kiipelissä: huonos ravintoa läpi elämän ja julkisen terveyden"huollon" varassa. Raha itsessään ei toki tuo sitä terveyttä, mutta todennäköisyydet terveenä pysymiselle paranevat huomattavasti niiltä osin mihin pystyy itse vaikuttamaan.
Me muut muistisairaat teeskennellään työpaikoilla että asiat on hallussa. Joka hetki menee siihen että pitää näytellä ja olla ihan sairaan skarppina etei tapahudu mitään taloudellisia näyttäviä mokia. Aivot käy nin hitaalla ja ei edes viitsi jutella kahvipöydässä näitten kassa, kun keskustelu pysähtyy sanan hakemiseen.
Ei vaan muista mitään. Parempi olla hiljaa ja näyttää skarpilta. Jos olisi perustulo, niin voisi ihan suosiolla jäädä pois että säästyy henkilövahingoilta.
Vierailija kirjoitti:
Mika Häkkinen teki fiksusti kun vaihtoi nuorempaan vaimoon. Nyt joutuisi omaishoitajaksi.
Tuskinpa vain, varaa olisi laadukkaaseen hoivakotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi mietityttämään, kun sanoi, ettei muistisairaus huolestuta häntä. Itse olisin varmasti huolestunut ja peloissanikin. Lopputuloksen kun tietää.
Sama täällä. Wikipediassa kerrotaan että noin 90 %:lla muistisairauspotilaista on jatkuvaa ahdistusta.
En ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas keuhkotaan ja pelotellaan. Itse kävin kaksikymmentä vuotta kuvauksissa, koska sisarellani aivoissa aneurysma ja pelastyin. Tutkimus kertoi, että aivoissani on jonkinverran nähtävissä jotain, olikohan rappeumaa.
Pelkään, että jos menisin täydelliseen tutkimukseen, yhtäkään luunpätkää ei olisi enää normaalissa kunnossa, puhumattakaan aivoistani.
No tuo on kyllä aivan eri asia, jos aivoissa on jo näkyvissä muistisairauden merkkejä niin kyllä se siitä etenee, niin isälläni kävi, muutamassa vuodessa paheni tosi paljon.
Näinhän se elämä menee, tieto lisää tuskaa. Tuskin kukaan terveenä kuolee, ikä tuo kaikkea se on vain hyväksyttävä. Muistisairauksiin ei ole lääkkeitä, kaihi voidaan leikata ja syäntäkin rukata ja naamaa kursia uuteen uskoon.
Monet sairaudet ovat perinnöllisiä, sekin on hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
No meillä 1973 syntyneillä eläkeikä 68 v 8 kk. Nyt takana jo 35 työvuotta ja 16 vuotta edessä. Jaksaa jaksaa.
Ei jaksa jaksa
Mitkä oli ne ensimmäiset oireet joiden takia Erja meni lääkäriin ja muistisairaus todettiin?
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä 1987 syntyneillä tavoite eläkeikä on 69 vuotta 11 kuukautta. Moniko meistä sinne asti painaa duunia, tuskin kovin moni. Tietotyöläisillä loppuu pää ja ruumiillisen työn tekijöillä kroppa. Mutta kivaahan se on kun on tavoitteita.
Tämä, teen sekä tieto että ruumillista työtä vuorokauden kaikkina aikoina ja mietin mikä pettää ensin ja koska. Veikkaan pää tai sydän kuudenkympin korvilla ellei lotto armahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei saa terveyttä.
Raha mahdollistaa paremman elämänlaadun, johon kuuluu mm. mieleiset liikuntamuodot, terveellinen ja laadukas ruokavalio, jne. Raha mahdollistaa yksityisille lääkärille menon ja siten nopean hoitoonpääsyn. Köyhä on tässä asiassa aina kiipelissä: huonos ravintoa läpi elämän ja julkisen terveyden"huollon" varassa. Raha itsessään ei toki tuo sitä terveyttä, mutta todennäköisyydet terveenä pysymiselle paranevat huomattavasti niiltä osin mihin pystyy itse vaikuttamaan.
Me muut muistisairaat teeskennellään työpaikoilla että asiat on hallussa. Joka hetki menee siihen että pitää näytellä ja olla ihan sairaan skarppina etei tapahudu mitään taloudellisia näyttäviä mokia. Aivot käy nin hitaalla ja ei edes viitsi jutella kahvipöydässä näitten kassa, kun keskustelu pysähtyy sa
Autoillessa on rasittavaa kun ei muista mihin oli menossa ja kääntyy väärälle kaistalle. Tulee helposti ajeltua yli tunnin verran vain muistellessa mitä piti tehdä ja missä piti käydä.
Erja on rohkea kun tulee asian kanssa julkisuuteen. Varmasti myös helpompaa, kun nyt muuttanut Suomeen ja täällä ihmiset hänet tunnistaa, niin jos hänen käytöksessä tulee jotain, niin ihmiset tietää mistä se johtuu. Samoin ei tarvitse kaikille puolitutuille alkaa asiaa erikseen kertomaan.
Nuo ristikoiden tekemiset ja kauppalapun kirjoittamiset ovat ihan neulanpään kokoinen osa ihmisen aivokapasiteetista.
Olen 78-vuotias ja minä mietin aina kahta asiaa kerrallaan ja sitten unohdan mitä keittiöstä piti hakea. Keskittymistä täytyy terästää ja tarkastaa asia, mikäli se oli tärkeää.
Minua on jo kauan haitannut tämä kahta asiaa kerralla ajattelavuus.
Onko kukaan havainnut itsesään tällaisia merkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä mieli koittaa kieltää asian ja varsinkin jos ei ole itse nähnyt koskaan muistisairasta niin ei tiedä mitä se tulee olemaan, en minäkään tiennyt mitään muistisairaudesta ennen kuin äitini sai sen ja monet tutut eivät myöskään ymmärtäneet muistisairaudesta mitään, olivat sitten järkyttyneitä miten nopeasti äitini muistisairaus eteni ja oireista mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri lohdutti Häkkistä kertoen, että merkit kuuluvat vielä muistisairauden varhaiseen vaiheeseen. Häkkisestä tuntui helpottavalta kuulla, että vielä ei ole mitään hätää. Hän tiedusteli ensimmäisenä, mitä oireille voisi tehdä.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/ca974703-f801-487a-a447-d78506…
Tuon mukaan varhaisessa vaiheessa, toivottavasti etenisi mahdollisimman hitaasti.
ei ole parantavaa lääkettä, kai jotain hidastaVAA, tulee pikkuhiljaa koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muistutus taas kaikille, että älkää eläkö sitku-elämää ja odotelko eläkepäiviä. Esimerkiksi kaikki matkahaaveet kannattaa toteuttaa heti. Et eläkkeellä enää jaksa, pysty tai ehdi toteuttaa kaikkia haaveitasi. Elämä on nyt.
Millä rahalla? Jos ei köy töissä ei ole rahaa kun käy töissä ei ole aikaa. Jää tässä elämä elämättä jos ei eläkkeellä enää pysty. Omat haaveet on vain työnnettävä johonkin jos ei halua kärsiä vieläkin enemmän. Vain sillä jaksaa että eläke häämöttää 20 vuoden päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mika Häkkinen teki fiksusti kun vaihtoi nuorempaan vaimoon. Nyt joutuisi omaishoitajaksi.
tiedän tapauksen mies tuli muistisairaaksi, ihan mahdoton tilanne kotona ja haki avioeron
Vierailija kirjoitti:
Nopeudesta nyt ei kukaan pysty sanomaan mutta surullista miten nuorena sairastunut. Pelkään tuota omalla kohdallanikin kun unohtelen ihan tavallisia sanojakin keskustellessa.
onko suvussa, mommo, pappa , isä., äiti, tämä yleisesti ottaen
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muistutus taas kaikille, että älkää eläkö sitku-elämää ja odotelko eläkepäiviä. Esimerkiksi kaikki matkahaaveet kannattaa toteuttaa heti. Et eläkkeellä enää jaksa, pysty tai ehdi toteuttaa kaikkia haaveitasi. Elämä on nyt.
Ei pidä siirtää tulevaisuuteen sen minkä voi nyt toteuttaaa.