Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalon kulujen jakaminen

Vierailija
15.04.2025 |

Ollaan seurusteltu melkein kaksi vuotta ja puhuttu, että puoliso muuttaisi asumaan minun omakotitaloon. Tätä on suunniteltu innoissaan jo jonkin aikaa, mutta nyt on ongelma. On yritetty pari viikkoa päästä ratkaisuun kulujen jakamisesta eikä päästä sopimukseen.

Puolisolla on rivarikolmio, jonka laittaisi vuokralle. Siitä voisi saada hyvällä tuurilla 1200 €/kk, huonolla 1000 €/kk. Minulla on hyväkuntoinen omakotitalo, neliöitä 160.

Mitään myynti tai ostoratkaisuja ei aleta tekemään, molemmat pitää omat omistukset. Naimisiin ei olla menossa, ei nyt eikä myöhemminkään. Molemmilla on aikuisia lapsia, jotka ovat jo pitkään  olleet omillaan.

Puoliso on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse maksaa muuta kuin puolet ruoka- ja talouskuluista. Minä taas ajattelen, että pitää maksaa jotain sen päälle. Ehdotin 500 €/kk, mutta ei suostu sellaiseen. Minusta se olisi ihan kohtuullista. Se olisi puolet rivarin vuokrasta ja kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä omakotitaloasumisen puolikas on. Mitään laskujen jakamista ja exceleitä en haluaisi alkaa pyörittämään vaan ajatus on, että minä maksan kaikki laskut.

Molemmat ollaan hyvätuloisia ja molemmilla on säästöjä ihan hyvin, että siitä ei ole kiinni.

Onko joku vastaavassa tilanteessa? Miten olette jakaneet kulut?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatte molempien asuntojen kulut puoliksi ja vuokratulot puoliksi. Jos asunnoista on velkaa, kumpikin huolehtii omansa.

Ruokakuluista kaksi kolmasosaa miehelle, koska mies syö paljon enemmän.

Vierailija
2/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kulut pitää pulittaa puoliksi. Siis lämmitys, vesi, tavanomainen ylläpito. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutte eri asunnoissa ja ei tule sitten riitaa kuka maksaa mitä kun maksatte oman asuntonne.

Vierailija
4/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että et ota kotiisi moista siipeilijää. 

Vierailija
5/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette tule pääsemään molempia miellyttävään lopputuloksiin. Asukaa erillänne koska suhdekaan ei selvästi mikään vakava.

Vierailija
6/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tätä pitää kysyä mamma-palstalta, niin parempi asua erillään. 

Vierailija
7/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko sinä puolet rahastosäästöjesi tuotosta miehelle, jos hänen pitää maksaa sijoitustensa tuottoa sinulle?

Omakotitalossa sinulle kuuluvat kaikki asumiseen liittymättömät kulut kuten kiinteistövero ja palovakuutus, puoliksi maksatte jätemaksun, veden, sähkön, lämmityksen jne.

Tosin ehdotan, että ette muuta saman katon alle, jos tarkoituksesi on saada alivuokralainen. Tuosta ehdottamastasi 500 eurosta sinä joutuisit muuten maksamaan veroa. Ja pitäisi olla vuokrasopimus, jonka perusteella et pääsisi miehestä eroon noin vain.

Vierailija
8/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te ette omissa asioissanne pääse sopuun, ei yhteiselo taida onnistua. Aina voitte miettiä asioita myös toisinpäin. Muutat miehen luokse ja laitat talon vuokralle. Tai ihan miten vain. Mä en edes muista miten me hoidettiin laskut kun muutin puolison omistamaan asuntoon,mut kummatkin oli tyytyväisiä ratkaisuun. Ja kun kaikki ollu tyytyväisiä,niin tosissaan 20 vuoden päästä asiat ei ole mieleen jääny. Tuskin puolisollakaan. Nykyään omistetaan talo 50/50 ja kulut on 50/50.

Vierailija
9/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulut pitää pulittaa puoliksi. Siis lämmitys, vesi, tavanomainen ylläpito. 

Omakotitalossa on pitkä lista kuluja: lämmitys, sähkö, vesi, jätehuolto, nuohous, ilmanvaihdon huolto, pihanhoito, vakuutukset, netti, kaapeli-tv, polttopuut, tonttivuokra, kiinteistövero, ylläpitokorjaukset ja huollot jne.

Ehdotettu 500 kuulostaa aika edulliselta. Siihen kannattaisi tarttua ennemmin kuin alkaa kuluja puolittamaan.

Vierailija
10/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatko sinä puolet rahastosäästöjesi tuotosta miehelle, jos hänen pitää maksaa sijoitustensa tuottoa sinulle?

Omakotitalossa sinulle kuuluvat kaikki asumiseen liittymättömät kulut kuten kiinteistövero ja palovakuutus, puoliksi maksatte jätemaksun, veden, sähkön, lämmityksen jne.

Tosin ehdotan, että ette muuta saman katon alle, jos tarkoituksesi on saada alivuokralainen. Tuosta ehdottamastasi 500 eurosta sinä joutuisit muuten maksamaan veroa. Ja pitäisi olla vuokrasopimus, jonka perusteella et pääsisi miehestä eroon noin vain.

Ei tarvitse maksaa mitään veroa, jos avopuolisot jakavat kuluja. Ei se ole mikään vuokrasuhde.

Vierailija
11/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaankin mies ja rivarista muuttava nainen. Eikä hän ole puoliso koska seurustelette ja asutte erillänne. 

Vierailija
12/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelläni on kerrostalokaksio vuokralla, asumme minun omisamassamani omakotitalossa.  Molemmat maksamme ok-talossa asumisesta tietyn summan kuukausittain ja tuosa summasta maksetaan asumis- ja korjauskulut (koska se me molemmat sitä taloa kulutamme, niin tietenkin myös molemmat osallistumme kuluihin). Kun ok-talosta lähdemme, joko eron tai vaikka toisaalle muuton vuoksi, niin se ok-talo on edelleen minnun ja minä teen sitten päätöksen sen kohtalosta, eli myyn tai jatkan sen pitämistä. Jos myyn, niin myyntihinta tietenkin kuuluu minulle, jos päätän pitää sitä tyhjänä, tai vaikka vuokrata, niin minun on siitäkin tulevat kulut ja mahdolliset tulot. Ja miehelläni sama juttu oman kt-asuntonsa kanssa. Se on mieheni asunto eikä minun, joten tietenkin siitä tulevat vuokratulot ovat hänen ja kuuluvat hänelle, kuten sitten myyntivoitot, jos hän sen myy.

Vierailija
13/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksujärjestelyistä muistakaahan verottajaakin, tai se muistaa teitä. 

Vierailija
14/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksujärjestelyistä muistakaahan verottajaakin, tai se muistaa teitä. 

Pitääkin akalle mainita etten voi enää siirtää hänelle rahaa koska verottaja puuttuu muutoin. 

Vierailija
15/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa mitään veroa, jos avopuolisot jakavat kuluja. Ei se ole mikään vuokrasuhde.

Onhan tuo vuokrasuhde, jos miehen pitää maksaa 500 e/kk siitä, että saa asua naisen luona. Hehän puolittavat päivittäiset kulut (ruoka, sähkö, vesi jne.) ja lisäksi mies maksaa tuon verran. Verottaja tulkitsee tuon vuokraksi ja miehen kannalta ilman muuta pitää olla vuokrasopimus. Muuten käy niin, että mies joutuu maksamaan, mutta nainen heittää ulos talosta.

Vierailija
16/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehelläni on kerrostalokaksio vuokralla, asumme minun omisamassamani omakotitalossa.  Molemmat maksamme ok-talossa asumisesta tietyn summan kuukausittain ja tuosa summasta maksetaan asumis- ja korjauskulut (koska se me molemmat sitä taloa kulutamme, niin tietenkin myös molemmat osallistumme kuluihin). Kun ok-talosta lähdemme, joko eron tai vaikka toisaalle muuton vuoksi, niin se ok-talo on edelleen minnun ja minä teen sitten päätöksen sen kohtalosta, eli myyn tai jatkan sen pitämistä. Jos myyn, niin myyntihinta tietenkin kuuluu minulle, jos päätän pitää sitä tyhjänä, tai vaikka vuokrata, niin minun on siitäkin tulevat kulut ja mahdolliset tulot. Ja miehelläni sama juttu oman kt-asuntonsa kanssa. Se on mieheni asunto eikä minun, joten tietenkin siitä tulevat vuokratulot ovat hänen ja kuuluvat hänelle, kuten sitten myyntivoitot, jos hän sen myy.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta ratkaisulta ja voisi toimia. Käytännössä melkein sama kuin laskujen puolittaminen, mutta ilman exceleitä, jos laskut maksetaan yhteisestä potista. Sopiva kk-summa löytyy varmaan kokeilemalla.

Ap

Vierailija
17/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo vuokrasuhde, jos miehen pitää maksaa 500 e/kk siitä, että saa asua naisen luona. Hehän puolittavat päivittäiset kulut (ruoka, sähkö, vesi jne.) ja lis

Höpö höpö. Kulujen jakamisen voi toteuttaa ihan miten itse haluaa. Ei sitä tarvitse tehdä laskut jakamalla vaan voi aivan hyvin maksaa könttäsummana. Täyttä soopaa, että olisi vuokrasuhde.

Vierailija
18/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ukko ilmaiseksi missään muuallakaan asuisi. 500 on ehkä yläkanttiin. Meillä ei mene niin paljon asumiskuluihin. 300 voisi olla lähempänä totuutta.

Vierailija
19/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ukko ilmaiseksi missään muuallakaan asuisi. 500 on ehkä yläkanttiin. Meillä ei mene niin paljon asumiskuluihin. 300 voisi olla lähempänä totuutta.

Siis 300 olisi puolet asumiskuluista. Ruuat ja muut sitten puoliksi siihen päälle.

Vierailija
20/82 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet vesi-, sähkö- ja jätemaksuista + ruokakuluista. Kuulostaa kalliilta asumisesta jos 500 pitäisi maksaa, taitaa olla pankin talo ei sinun 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä