Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkäsitkö tv-lupatarkastajaa 90-luvulla?

Vierailija
15.04.2025 |

Moni ei uskaltanut avata ovea sen takia lainkaan.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelännyt,  mulla oli tv lupa ja niihin koteihin ei tulleet koska oli osoitetiedot. Muistan kun kävivät ok taloissa koska joillain oli vuokralaiset yläkerrassa , eri talous. Yks mun kaveri pelkäsi kun ei hommannut lupaa. Väritv kerran hajosi, lainasin kaverin mustavalkosen tvn kunnes ostin uuden väritvn, soitin niin maksoin halvemman luvan sen aikaa.

Vierailija
2/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkea sitä on tullut pelättyä, mutta tuo on yksi niistä asioista joita ei kyllä oo tullut pelättyä😂😂😂😂😂

Hyvä, kun muistutit ap että ei ihan kaikki ookaan niin kauheeta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vasta lapsi tuolloin mutta pelkäsin koska isän hupia oli pelotella että tulee tv-lupatarkastaja ja vie television enkä voi enää katsoa lastenohjelmia tai pelata nintendolla. Mielessä on yhä yks aprillipäivä kun isä oli pyytänyt jotakin tuttuaan tulemaan pimpottelemaan ovikelloa, esiintymään tv-lupatarkastajana ja sen jälkeen tulemaan sisälle ja irrottamaan telkkarista töpselin ikäänkuin viedäkseen sen mukanaan.

Vierailija
4/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lopulta ajattelin että parempi piiloutua ja mennä alas lattialle, jos joku tulee ovelle. Maksut oli kyllä hoidossa. Se alkoi kyllästyttää. Aina joku pyrkimässä rahan perässä ihmisten asuntoihin nytkin, jotain uutta asentamaan, liikaa jo laitteita ja vipstaakia. Mittaria.

Vierailija
5/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan avanut ovea tuntemattomille.

Vierailija
6/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kun aina oli lupa.

Vierailija
7/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Varsinkin jos kyseessä sattui olemaan luvaton törkeä television katselu. 😧

Vierailija
8/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska tätini mies, juristi neuvoi, ettei tarkastajaa tarvitse päästää sisälle. Kyllähän ovikello soi. Sanoin, että tervetuloa, kun sinulla on kotietsintälupa. Em. juristi tämän neuvoi sanomaan, koska TV-luvan tarkastamiseen ei kotietsintälupaa saanut.  Tarkastuksia tekivät poliisit sivutyönään.

Vierailija
9/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisin pelännyt näitä mukavia miehiä. Tunsin heistä useita ja minulla oli tietenkin aina lupa-asiat viimeisen päälle kunnossa, Eivätkä he koskaan käyneet meillä virka-asioissa, koska hehän näkivät tiedoistaan, missä asunnoissa olivat luvat kunnossa ja voimassa.

Vierailija
10/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin lapsi ja äiti oli köyhä eikä ollut lupia. Muistan miten välillä lankapuhelimeen tuli puhelu joista ei koskaan tiennyt kuka soitti ja äiti selitteli ettei ole telkkaria ja "radio vaan kuuluu". Ovea ei avattu kun joku soitti ovikelloa. Olihan se vähän huolestuttavaa mutta en nyt traumoja saanut.

Vierailija
11/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut pelätä, kun oli tv-lupa aina maksettuna. 

Vierailija
12/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole koskaan ollut tv lupaa.vielä 80 luvulla oli mustavalko tv .92 ostin ekan väri tv.

Vierailija
13/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En o pelänny, aina on ollu lupamaksu itsellä hoidettu.

90-luvulla opiskelijana asuin hki:ssa kerrostalossa ja eräänä iltana mattoja ulkoa hakiessani klo 21 jälkeen huomioin, että joku mies hiippailee porraskäytävässä. Kummastelin mielessäni kun hän hiljaa hiiviskeli ja pysähtyi joidenkin ovien taakse kuuntelemaan. Säikähdin todella, että tyyppi on joku varas. Osuin hänen kohdalleen oman oveni kohdalla ja kysyin että mitä hän rapussa tekee. Hänellä oli paperipino käsissä ja hän katsoi niitä ja sanoi, etten minä ole hänen listallaan. Karmaiseva tilanne. Sanoin, et "no hyvä, ei mulla oliskaan mitään varastettavaa". Sitten hän näytti virkakorttiaan, josta selvisi et hän on tv-lupatarkastaja. Menin asuntooni ja hän jatkoi hiippailuaan.

Vierailija
14/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Olen äärimmäisen tarkka ihan kaikkien laskujen eräpäivissä ollut koko ikäni. Ahdistuin ja menetin yöunet, jos laskun eräpäivä ylittyi vuorokaudella. Tämä koski myös tv-lupalaskua.

Vierailija
15/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vasta lapsi tuolloin mutta pelkäsin koska isän hupia oli pelotella että tulee tv-lupatarkastaja ja vie television enkä voi enää katsoa lastenohjelmia tai pelata nintendolla. Mielessä on yhä yks aprillipäivä kun isä oli pyytänyt jotakin tuttuaan tulemaan pimpottelemaan ovikelloa, esiintymään tv-lupatarkastajana ja sen jälkeen tulemaan sisälle ja irrottamaan telkkarista töpselin ikäänkuin viedäkseen sen mukanaan.

Meillä isän "hupia" oli uimaan mennessä pelotella sillä, että näkki tulee puremaan tms.

Ei oo tullut, ikää on lähes 50v.

Vierailija
16/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska tätini mies, juristi neuvoi, ettei tarkastajaa tarvitse päästää sisälle. Kyllähän ovikello soi. Sanoin, että tervetuloa, kun sinulla on kotietsintälupa. Em. juristi tämän neuvoi sanomaan, koska TV-luvan tarkastamiseen ei kotietsintälupaa saanut.  Tarkastuksia tekivät poliisit sivutyönään.

Tarkastajat tiputtivat usein laskun postiluukusta ja sanoivat perään "tiedän, että teillä on televisio". Moni maksoi sen laskun sillä perusteella.

Vierailija
17/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko joskus jopa ihan neuvokin tai muu juttu, että sanottiin että piilota telkku semmoseen suljettavaan kaappiin? Siihen vielä joku liina päälle...

Voi sanoa tarkastajalle, että; Eiiiiii, ei täällä mitään oo🥵🥵🥵🥵🥵

Vierailija
18/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelännyt, mutta toihan se opiskeluaikoihin jotain jännittävyyttä. Oli rahalle muutakin käyttöä kuin tv-lupa. Ei koskaa minulla koskaan käynyt ovella ainakaan kotonani ollessani, mutta kerran soitti puhelimella ja kysyi, että onko TV:tä. Minulla pauhasi TV taustalla ja sitten selitin, ettei näin opiskelijana ole aikaa TV:tä katsoa.

Kaverillani oli TV-lupa ja siltä hajosi televisio, eikä ostanut uutta. Oli kuulema aivan valtava homma saada lopetettua se TV-luvan maksu, kun joskus oli maksanut. Laskuja tuli kotiin..

Vierailija
19/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei käynyt tarkastajaa meidän ovellemme.

Vierailija
20/42 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän luona ei saanut avata ovee jos ovikello soi. Sillä ei ollut lupaa. Kyllä sillä telkkari oli ja siihen se oli hommannu systeemin millä se katteli satelliittikanavia. Jossain vaiheessa se kyllästy pakoiluun ja hommas ne luvatki.