Oletko jo harkinnut kuukuppia? Entä muita kestotuotteita?
Mulla on ollut kuppi jo yli vuoden, tosi hyvä ostos. Ja muutenkin yritämme elää mahdollisimman luontoa säästävästi, se ei onneksi ole mitenkään hankalaa. :)
Tähän voisi laittaa muitakin ekovinkkejä!
Kommentit (10)
eikä ole omaa autoa vaan kuljemme julkisilla (bussit menee tästä ohi 11 kertaa tunnissa).
Kierrätetään, vältetään turhaa autoilua ja harkitaan tarkkaan ostokset, osin myös taloudellisista syistä.
kestovaippojen elämään yritän päästä mukaan... :( en vaan oikeen tajuu niitä, no tosin ei oo vielä lapsiakaan... :)
Vierailija:
einekset ym. pitkälle jalostettu ruoka tuottaa paljon jätettä. Eli itse tehden ruoasta tulee ihan pakkausjätteenkin kannalta ekologisempaa!
Kyllä se riippuu aika monesta. Jos oletetaan että minä keskellä talveä ostan kilon tomaatteja jotka on lennätetty espanjasta, ja pakattu täällä muovipussiin, pussin purkkanoita (taai muovissa), unkarista lennätettyjä Paprikoita (taas muovissa polystyreenialustalla), kiinalaisen valkosipulin ja kotimaisen sipulin, tölkillisen ananaspaloja, kasvihuoneessa kasvatetun basilikan ja lasipullossa italiasta tuotua oliiviöljyä ja ryhdyn tekemään niistä pastakastiketta niin kylä se tuottaa enemmän jätettä ja vie enemmän energiaa kuin se, että mulle lennätetään italiasta yksi kierrätettäväksi kelpaava lasipurkki valmista soosia.
TOki se itse tehty on parempaa, mutta ei tämä ekologisuus ihan näin yksinkertainen juttu ollut.
Kuukuppi on käytössä, vaippaikäisiä ei enää ole (toisella oli kestovaipat ja toisella kertakäyttöiset). Yritän aina ajatella luontoasäästävästi, kierrätetään mahdollisuuksien mukaan jne. Yksi asia, jossa olisi todellakin parantamisen varaa: ruokaostokset. Käyn ostoksilla marketissa (ei palvelutiskiä), joten kaikki on vimpan päälle pakattua. Tähän pitäisi kyllä saada muutos.
Erityisesti kuppi on loistava. Joku mainitse ne työmatkat... Minä olen juuri sellaisissa tilanteissa pitänyt kuppia korvaamattomana: ei tarvitse tyhjentää kuin 2 krt/vrk (ei samaa tulehdusriskiä kuin tampoonissa). Kuppi kulkee mukana ilman käsilaukkua, eikä kukaan varmasti huomaa.
Asun ulkomailla, ja jostain syystä mulla on menkat aina, kun pitäisi lentää lapsen kanssa maasta toiseen... Silloinkin kuppi on kiva: ei tarvitse sählätä tampoonien tai siteiden kanssa ehtaassa lentokoneen vessassa, jonne hädin tuskin mahtuu lapsen kanssa yhdessä.
Vierailija:
Erityisesti kuppi on loistava. Joku mainitse ne työmatkat... Minä olen juuri sellaisissa tilanteissa pitänyt kuppia korvaamattomana: ei tarvitse tyhjentää kuin 2 krt/vrk (ei samaa tulehdusriskiä kuin tampoonissa). Kuppi kulkee mukana ilman käsilaukkua, eikä kukaan varmasti huomaa.Asun ulkomailla, ja jostain syystä mulla on menkat aina, kun pitäisi lentää lapsen kanssa maasta toiseen... Silloinkin kuppi on kiva: ei tarvitse sählätä tampoonien tai siteiden kanssa ehtaassa lentokoneen vessassa, jonne hädin tuskin mahtuu lapsen kanssa yhdessä.
Tosi ällöttävä lemahdus tuli, vaikka pesin alapäätäni vessakäyntien yhteydessä. Pakko oli ottaa kuppi pois kesken käytön ja vaihtaa siteeseen.
Kuppi oli useamman päivän ennen menkkoja jo sisällä, kun menkatkin olivat myähässä. :/
Nykyään keittelen kuppia myös käytön välissä.
Pesen kupin tyhjennysten yhteydessä ja yleensä menkkojen jälkeen keitän sen. Alapäätä toki pesen säännöllisesti.
Toisaalta kotioloissa yleensä pidän sidettä yöllä. Kuppi on yökäytössä vain niissä tilanteissa, joissa haluan päästä mahdollisimman vähällä, kuten yöjunat jne.
-10
en koskaan käytä kuppia varokeinona ennen vuotojen alkamista. Sitä ei kai suositellakan.
... esim. jossain työmatkalla ;)
Mutta meillä on kyllä kestovaipat käytössä ja ovat olleet hyvä investointi. Samoin energiansäästölamput.
Ekovinkkejä kyseltiin. Sanoisin että einekset ym. pitkälle jalostettu ruoka tuottaa paljon jätettä. Eli itse tehden ruoasta tulee ihan pakkausjätteenkin kannalta ekologisempaa!