Miksi ihmiset nykyään ajattelevat pääasiassa omaa etuaan?
Miksi nykyään niin monet ovat tosi itsekeskeisiä ja miettivät vain omaa etuaan?
Kommentit (59)
Sana nykyään pitäisi poistaa sanakirjasta.
Älykkyysosamäärän lasku ja emotionaalisen kypsyyden harvinaistuminen. Lähes kaikki teoriat ovat puutteellisia, mutta väitän silti että yhä harvempi ihminen saavuttaa moraalikehityksen viimeisiä askelmia, edes sitä neljättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä varten minun sitten pitäisi elää? Minä kuitenkin olen se tärkein.
Hyi miten itsekästä
Minun pitäisi olla ajattelematta itseäni, kun se on jotakin pois?
Ei minua kukaan muukaan laita etusijalle, ja toisaalta ketä muuta minun sitten pitäisi ajatella? Tähän ei vielä kukaan ole vastannut.
1980-luku pilasi suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Ei pidä! Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin. Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.
Vierailija kirjoitti:
Eliittiä varten joka repii tuotot sun selkä nahasta, naisia varten joilta et saa edes pilsua, vanhuksia varten jotka eivät tehneet nuorempana mitään tulevaisuutensa eteen ja tuhlasivat rahansa ja ovat pa vanhana, "köyhiä" varten jotka tuhlasivat rahansa turhuuteen ja joivat...
Mut joo, itse elän vain itseäni varten.
En jaksa enää edes saarnata muille paremmista valinnoista, kärsikää paskat.
Vierailija kirjoitti:
1980-luku pilasi suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan. Ei pidä! Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin. Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.
Täh? Se että kannustetaan tekemään asioita joita ei osaa, johtaa siihen että lapsi haluaa muuttaa ympärillään olevia ihmisiä?
Kerron nyt surullisen faktan. Onnea ei valitettavasti kukaan meille anna. Ei valtio, eikä toinen ihminen. Kukaan ei ole sitä meille velkaa. Se on löydettävä itse.
no. Kun aloittaja luultavasti viittaa näihin sosiaaliturvan leikkauksiin niin minäpä selitän oman kantani.
Kannatan leikkauksia. Vähemmän valtion rahallisia velvotteita. Vähemmän velkaa. Vähemmän lakiin nuijittuja rakenteita, jotka supistavat työn kannattavuutta, lisäävät inflaatiota ja vähentävät kansantalouden tuottavuutta.
En tarvitse itse näitä leikattuja tulonsiirtoja. Olen siis itsekäs?
Entä kun kannatan niitä, en itseni, vaan tulevien sukupolvien vuoksi. Olisin valmis kireämpään verotukseen myös jos se toteutettaisi niin, ettei se vaarantaisi kasvua ja työllisyyttä palvelukysynnän heikkenemisen kautta ja teollisuuden kilpailukykyä. Olen nettoveronmaksaja jo valmiiksi ja kannatan säästöjä ja veronkorotuksia tulevien ikäpolvien hyväksi, en itseni --> olen siis epäitsekäs?
Minulla on kuitenkin oma pian aikuinen lapsi. Olenko siis kuitenkin itsekäs?
Entä hän, joka kertoo, ettei hänen hermorakenteensa kestä olla kokoaikaisessa työssä, väsyttää ja stressaa. Tarvitsee siis taloudellista tukea muiden kustannuksella. Tai on kouluttautunut maisteriksi, eikä siksi halua työllistyä kesäksi museo-oppaaksi kun se ei vastaa koulutusta ja muutenkin harmittaisi kesä olla töissä. Tarvitsee siis muiden tukea.
Molemmat ihan ymmärrettäviä motiiveja henkilökohtaiselta kannalta tarkasteltuna, mutta nämäkö eivät sitten ole itsekkäitä motiiveja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliittiä varten joka repii tuotot sun selkä nahasta, naisia varten joilta et saa edes pilsua, vanhuksia varten jotka eivät tehneet nuorempana mitään tulevaisuutensa eteen ja tuhlasivat rahansa ja ovat pa vanhana, "köyhiä" varten jotka tuhlasivat rahansa turhuuteen ja joivat...
Mut joo, itse elän vain itseäni varten.
En jaksa enää edes saarnata muille paremmista valinnoista, kärsikää paskat.
No ei käy sun tekstistä kyllä epäselväks, että itteäs varten elät
Teille, jotka sanotte, että ihmiset ovat pohjimmiltaan itsekkäitä ja empatiakyvyttömiä eläimiä: Ei. Ihminen on laumaeläin, joka on selvinnyt tähän päivään asti siksi, että kykenee toimimaan yhteistyössä muiden kanssa, ja pitämään huolta heikommistaan. Ihmisen empatia on niin voimakas, että se ylittää usein lajien rajat, eikä ole lainkaan epätavanomaista, että ihminen auttaa hädässä olevaa eläintä, ilman että siitä on yhtään mitään etua hänelle itselleen. Empatiakyvyttömät ihmiset ovat epänormaaleita yksilöitä, jotka ovat kehittyneet sosiaalisen eristäytymisen myötä, ja kaiketi siksi heitä näkee nykyään enemmän. Monille ylivoimaisesti suurin osa vuorovaikutuksesta toisten ihmisten kanssa tapahtuu netin kautta, ja nykypäivänä iso osa netin "ihmisistä" on todellisuudessa botteja.
Ihan täysin vaan itseäni ajattelen. Mun läheiset ovat jo kuolleet, niin oma etu edellä mennään nyt loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kukaan muukaan laita etusijalle, ja toisaalta ketä muuta minun sitten pitäisi ajatella? Tähän ei vielä kukaan ole vastannut.
Kuka muistaa korona ajan auttamisen ? Silloin vietiin ruokakasseja ym.koteihin . Apua oli tarjolla. Ihmisen muisti on lyhyt mutta itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Se että kannustetaan tekemään asioita joita ei osaa, johtaa siihen että lapsi haluaa muuttaa ympärillään olevia ihmisiä?
Viivi huomasi 12-vuotiaana, että koko maailma ei rakastakaan häntä. Nyt hän vaatii ilmastonmuutoksen ja patriarkaatin poistamista, translakia, perustuloa, sitä että kaikki hyväksyisivät ja puhuisivat vain kivoja, lisää rahaa, rahasta luopumista, sosiaalista oikeudenmukaisuutta, kiintiöitä eri pigmenteille ja kromosomiyhdistelmille sekä verorahoin kustannettavaa anaalivalkaisua sitä haluaville.
Vierailija kirjoitti:
no. Kun aloittaja luultavasti viittaa näihin sosiaaliturvan leikkauksiin niin minäpä selitän oman kantani.
Kannatan leikkauksia. Vähemmän valtion rahallisia velvotteita. Vähemmän velkaa. Vähemmän lakiin nuijittuja rakenteita, jotka supistavat työn kannattavuutta, lisäävät inflaatiota ja vähentävät kansantalouden tuottavuutta.
En tarvitse itse näitä leikattuja tulonsiirtoja. Olen siis itsekäs?
Entä kun kannatan niitä, en itseni, vaan tulevien sukupolvien vuoksi. Olisin valmis kireämpään verotukseen myös jos se toteutettaisi niin, ettei se vaarantaisi kasvua ja työllisyyttä palvelukysynnän heikkenemisen kautta ja teollisuuden kilpailukykyä. Olen nettoveronmaksaja jo valmiiksi ja kannatan säästöjä ja veronkorotuksia tulevien ikäpolvien hyväksi, en itseni --> olen siis epäitsekäs?
Minulla on kuitenkin oma pian aikuinen lapsi. Olenko siis kuitenkin itsekäs?
Entä hän, joka kertoo, ettei hänen he
Mä en myöskään tarvitse niitä tukia, mutten usko että ne leikkaukset jotka kohdistuvat lapsiin, lapsiperheisiin tai heikossa asemassa oleviin, tuottavat mitään säästöjä. Päinvastoin, ne peritään meiltä korkoineen.
Suurin osa valtion sosiaaliturvamenoista syntyvät eläkkeistä ja ikääntymisestä. Emme voi säästää itseämme niistä pois ellemme leikkaa eläkkeitä. Siten emme ainakaan auta asiaamme, että autamme yksityistä terveydenhuoltoa tekemään voitto.
Tuossa sinun kommentissasi minusta kiteytyy aloittajan pohtima ongelma. Olet niin innostunut leikkaamaan ja ottamaan muilta pois, ettet näe sitä kuinka vähän siitä on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viivi huomasi 12-vuotiaana, että koko maailma ei rakastakaan häntä. Nyt hän vaatii ilmastonmuutoksen ja patriarkaatin poistamista, translakia, perustuloa, sitä että kaikki hyväksyisivät ja puhuisivat vain kivoja, lisää rahaa, rahast
Ei se että kannustetaan tekemään asioita joita ei osaa, johda millään logiikalla siihen että lapsi ajattelisi koko maailman rakastavan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Zele on siitä hyvä esimerkki. Ei ajattele muuta kuin omaa etuaan ja Ukrainan kansa kärsii siitä
Jos olisi ajatellut, ei olisi jäänyt Ukrainaan kansansa rinnalle, vaan ottanut vastaan Amerikan tarjoaman lentokonekyydin turvaan.
Sankari - harvinaisuus tänä itsekkyyden aikakautena.
Poikkeusoloissa, esim sotien yhteydessä, suuri osa ihmisiä on alttiita sellaiselle väkivallalle, joka on heille muuten täysin vierasta, koska heidän itsensä pitää pysyä juurikin hengissä.