Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia kattiloita oli 80-luvulla?

Vierailija
14.04.2025 |

Mieheni on hyvä laittamaan ruokaa ja kommentoi, että tarvitsisin sellasen normaalin pienen peruskattilan. Kuulemma joku kasari olisi hyvä.

Millaisia pieniä kattiloita oli 80-luvulla?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alumiinista valmistettuja.

Aika nuija jos haluaa 80-luvun alumiinikattilan!

Alumiini ja Alzheimerin tauti on yhdistetty toisiinsa. Alumiinikattiloita käyttäneellä sukupolvella on hurja määrä ko. tautia. Nykyään alumiinisessa astiassa ei suositellakaan säilytettävän ruokaa, ainoastaan voi kypsentää siinä.

Iltalehti: "Alumiinifolio grillatessa voi lisätä Alzheimerin taudin ja muiden sairauksien riskiä, kertoo Aftonbladet."

Eipä ole tullut tässä yhteydessä mieleen, että foliokin on riskitekijä.

Sama juttu. Ei ole tullut mieleen välttää foliota vaikka alukattilat ovat poistuneet kaapista.

Vierailija
22/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etna lämpökattila. Nykyään se vaihdettu kalliolämpöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alumiini on vaarallista. Vaikuttaa aivoihin.

Alumiinia käytetään myös monissa deodranteissa, ainakin antiperspiranteissa. Sen takia en itse koskaan laita dödiöä vapaapäivinä, jos olen vain yksin kotona, ettei tule turhaan käytettyä sellaista.

Onkohan kyseessä sama alumiini?

Vierailija
24/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ja on edelleen Hackmanin teräskattilat+kasari.

Vierailija
25/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini käytti kasarista nimitystä 'varsikattila'. Se on siis kattila, jossa on saman tyyppinen pitkä, suora varsi kuin paistinpannussa.

1980-luvulla oli kyllä jo teräskattiloita. Alumiinisiakin vielä käytettiin, mutta teräksiset yleistyivät.

Mulle vanhemmat ostivat kaksi Hackmanin teräskattilaa muuttaessani kotoa v. -80. Toisessa oli se varsi eli oli kasari, jollainen mulla on uutena vieläkin käytössä. Entinen paloi pilalle, kun popparit kärähti ja jämähti. Toisessa oli ns. korvat molemmilla puolilla, joista oli hyvä pitää kiinni vettä pois kaataessa tietysti kansi raollaan. Se oli kahden litran kattila.

Vierailija
26/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihtori- kattila

Vierailija
27/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidl noita silti myy vieläkin.

Vierailija
28/31 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksupohjaiset teräskattilat yleistyivät vauhdilla 80-luvulla. Oli kattilat ja kasarit eli kannelliset varsikattilat. Teflon-paistin pannut tulivat jo 70-luvulla.

Vierailija
29/31 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini käytti kasarista nimitystä 'varsikattila'. Se on siis kattila, jossa on saman tyyppinen pitkä, suora varsi kuin paistinpannussa.

1980-luvulla oli kyllä jo teräskattiloita. Alumiinisiakin vielä käytettiin, mutta teräksiset yleistyivät.

Mulla on edelleen käytössä ensimmäiseen omaan kotiin hankittu teräskattila, tosin ilman toista korvaa. Kasari on varrellinen kattila, usein noin litran eli sopii hyvin pienten annosten ja kastikkeitten valmistukseen. Silloin oli käytössä alumiinikattiloita, ja myös emalikattiloita, joista useimmat mummon perintöä.

Vierailija
30/31 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alumiinia käytetään myös monissa deodranteissa, ainakin antiperspiranteissa. Sen takia en itse koskaan laita dödiöä vapaapäivinä, jos olen vain yksin kotona, ettei tule turhaan käytettyä sellaista.

Onkohan kyseessä sama alumiini?

Millä tavalla alumiini on erilaista kattiloissa ja deodoranteissa? Alumiinikattilat johtavat hyvin lämpöä ja sopivat siksi erityisen hyvin maitoruokiin ja muihin helposti pohjaan palaviin. Ennen keitettiin kattilan kirkastamiseksi jotain hapanta, kuten puolukkakiisseliä, joka sitten syötiin.

Vierailija
31/31 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alumiinista valmistettuja.

Aika nuija jos haluaa 80-luvun alumiinikattilan!

Yritätkö olla hauska, ei et oo, pelkästään nolo.