Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oireita sappikivet aiheuttavat? Kokemuksia ja oireita?

Vierailija
13.04.2025 |

Ovatko kivut kovia? Mihin kipua voi verrata? Missä kohtaa kivut tuntuvat?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että vanhojen lihavien naisten tauti? Puoskarihan tommonen lääkäri on. Kuvottavaa.

Arviolta 5-25% ihmisillä on sappikiviä. Joku 20% siitä määrästä saa oireita/kipuja, eli on erittäin yleistä. Loput oireettomia.

Olen kaksi lasta synnyttänyt luomuna, mutta sappikivet aiheuttivat ihan järkyttävän kivun. Toinen kohtaus iski kun lapsilla oli kavereita kylässä. Olin vessassa ja yhtäkkiä iski terävä, vihlova kipu. Meinasi taju lähteä ja menin nelikontin. Huutaminen piti tukahduttaa lasten takia. Kohtaus meni onneksi 15 minuutissa ohi. Ultrassa sitten näkyi sievä "helminauha" rakon ympärillä. Jossain vaiheessa pääsin leikkausjonoon, meni melkein vuosi odottaa operaatiota. Rakko poistettiin tähystysleikkauksella ja kivet sain pitää. Hyh, semmosia muumion hampaiden näköisiä. 

Vierailija
22/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino aiheuttaa.

Ei pidä paikkaansa. Olen hoikka kasvissyöjä, sappikivet ja sen seurauksena sappirakko poistettiin. Kivut jäi leikkauspöydälle. 

Minulla on sappikipuja 99% ja odotan tarkempia tutkimuksia.

Miten leikkauksen jälkeen. Onko ruokarajoitteita tai oireita mitä sapen poisto aiheuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että vanhojen lihavien naisten tauti? Puoskarihan tommonen lääkäri on. Kuvottavaa.

Arviolta 5-25% ihmisillä on sappikiviä. Joku 20% siitä määrästä saa oireita/kipuja, eli on erittäin yleistä. Loput oireettomia.

Olen kaksi lasta synnyttänyt luomuna, mutta sappikivet aiheuttivat ihan järkyttävän kivun. Toinen kohtaus iski kun lapsilla oli kavereita kylässä. Olin vessassa ja yhtäkkiä iski terävä, vihlova kipu. Meinasi taju lähteä ja menin nelikontin. Huutaminen piti tukahduttaa lasten takia. Kohtaus meni onneksi 15 minuutissa ohi. Ultrassa sitten näkyi sievä "helminauha" rakon ympärillä. Jossain vaiheessa pääsin leikkausjonoon, meni melkein vuosi odottaa operaatiota. Rakko poistettiin tähystysleikkauksella ja kivet sain pitää. Hyh, semmosia muumion hampaiden näköisiä. 

Minkä ikäinen olit?

Vierailija
24/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ensimmäinen isompi kohtaus oli järkyttävä. Kuin heti kylkiluiden alapuolelta keskeltä kipu tuntuu samalta kohtaa selästä eli jossain lapaluiden alapuolella. oksettaa, mutta oksennusta ei tule. Ilmavaivoja, mutta ilmaa ei tule. Et pysty pistävältä kivulta tekemään mitään. Terveyskeskus Lääkärissä antoivat kipupiikin ja kipu rauhoittui. Ultraäänellä tutkivat. Mutta olin kohtauksen sattuessa eri kaupungissa eivätkä saaneet hoitaa ja kotikaupungissa jouduin odottamaan vuoden leikkausta. Veivät koko sappirakon. Sairaalassa yhden yön ja kotiin ilman taksilappua. Pelkäsin koko kotimatkan bussissa että joku tulee ja koskee minuun.  Tämä 1999.

Miten leikkaus vaikuttaa elämään ja ruokavalioon?

Vierailija
25/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin kova kipu, että minulta meni taju. Minua tuli auttamaan julkisella paikalla sairaanhoitaja (jota en koskaan päässyt kiittämään), joka sanoi hätääntyneelle miehelleni, että jos tuo ei ole sydänkohtaus, se on sappikivet. Ambulanssilla sairaalaan, sydänfilmi ok ja sit löytyi soramontullinen sappikiviä. Leikattiin pois. 

Aivan uskomaton kipu. 

Vierailija
26/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Tapani Kansalle kävi sappirakon poistoleikkauksen jälkeen?

Vierailija
27/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Tapani Kansalle kävi sappirakon poistoleikkauksen jälkeen?

Kuoli komplikaatioihin. Mutta pakko muiden on mennä leikkaukseen, jos on pakko, ei sitä voi jättääkään sinne. Jutussa oli mainittu alue jonka sairaala.

Vierailija
28/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty huutamaan. Hiljainen kipu.

Vierailija
29/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivikohtaus ja virtsakivikohtaus aiheuttavat todella kovia kipuja , lue netistä minne.

Vierailija
30/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 21 vastaa:

Olin muistaakseni 38. 

Sain jotain kipulääkettä ensin, mutta se aiheutti anafylaktisen reaktion. Eli se lääkkeestä ja sitten vasta lekuri ehdotti operaatiota. 

Operaatio oli kuin liukuhihnalla. Aamulla sisään, seuraava potilas oli jo odottamassa kun menin operaatiohuoneeseen, tunti-pari työpöydällä ja heräämössä muutama tunti, sitten haettiin kotiin. Olin tietenkin pökkyrässä noin viikon ajan, tikit paranivat nopeasti itsekseen. Liikkuminen oli hiukan työlästä parin päivän ajan, mitään ei suosittella nostamaan ennenkuin tikit ovat parantuneet. Muuten ei tullut mitään jälkijuttuja. Onneksi ei ollut munuaiskiviä. Parantuminen siitä operaatiosta kestää viikkoja koska joutuvat operoimaan lihaksen läpi, ymmärtääkseni. 

Dieetin poiston jälkeen pitäisi olla mm. kaikesta rasvaisesta ruoasta vapaata. Netistä löytyy kyllä tarpeeksi tietoa. 

Vierailija
31/31 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kova kipu, etten pystynyt liikkumaan enkä puhumaan, vaan tärisin vain sängyssä. Kipu sijoittui ihan keskelle ylämahaa rintojen väliin. Kuin joku iskisi taukoamatta puukolla keskelle rintaa. Oikealle kyljelle ei voinut kääntyä, koska tuli kova paineen tunne. Sairaalaan piti mennä päivystykseen, koska kipu oli sietämätön. Kipukohtauksia tuli viikon aikana yhteensä neljä eri  kertaa ja jokainen kesti noin 6-7 h putkeen. Olo oli sairas, ei pystynyt syömään, ei olemaan.

Ultrassa löytyi kivet ja samantien leikkausjonoon ja leikattiin alle viikossa koko sappirakko pois.

Sappikivet olivat jumissa sappitiehyeissä ja haittasivat maksan toimintaa, verikokeissa maksa-arvot olivat yli 500 kun pitää olla alle 37.

Sappikivikipu on siis niin kovaa kipua, että paatuneinkin ihminen yleensä hakeutuu päivystykseen, vaikka keskellä yötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi