Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille jotka lapsena olitte aikuisten kännibileissä:

Vierailija
13.04.2025 |

Oliko se niin hirveää kuin annetaan ymmärtää? Miltä se tuntui kun olit lapsi? 

Itse kasvoin tiukkisuskovaisessa perheessä eikä tuollainen tullut kuuloonkaan mutta nyt aikuisena olen ollut vieraana illanistujaisissa, joissa alkoholia juodaan, aikuiset on hiprakassa tai osa selvästi humalassa ja lapsia hoidetaan siinä sivussa... Lapset vaikuttaa päällisin puolin ihan iloisilta mutta totuus pohjimmiltaan muuta? 

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hirveää. Tuli itsekin juotua niissä bileissä. Mitään tappeluita ei niissä bileissä koskaan ollut.

Vierailija
2/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein tuntunut miltään, kun ei muusta tiennyt. Aikuiset vain näyttivät käyttäytyvän oudosti. Tappelut ja huutaminen eivät olleet mitenkään kivaa, eikä se sotku juhlien jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kivaa ollut. Piti valvoa ja odottaa, että milloin alkaa sattua ja ainahan alkoi. Kyllä mä alle kouluikäisenä jo poliisia soittelin.

Ei kai noista ikinä kokonaan toivu vaan jää sellaiseen ikuiseen ylivirittyneeseen tilaan. 

Vierailija
4/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut millään tavalla kamalaa. Lapsilla oli yleensä omat leikkinsä, ja aikuiset olivat keskenään. Joskus pelattiin seurapelejä lapset ja aikuiset yhdessä. Eli elettiin normaalia elämää. Ei alkoholin käyttäminen normaalilla tavalla mitenkään estä sitä. Sellaisissa bileissä ei varmaan kannata lapsia olla, joissa vedetään itsensä oksennus- ja muistinmenetyskuntoon, mutta eipä sellaisia normaalit aikuiset kovin usein harrastakaan.

Vierailija
5/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ajatellut asiaa sen kummemmin. Oli vaan kivat juhlat ja meillä oli vieraita tai me olimme jossain kyläpaikassa/juhlissa. Kivaa meillä lapsilla oli ja oli hyvää ruokaa ja herkkuja ja sai valvoa myöhään. 70-luvulla.

Vierailija
6/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa se oli! On jäänyt mieleen juhannusjuhlat paikallisella hotellilla mökkipaikka kunnalla 80 luvun lopussa. Olin ehkä 8 vuotias. Oltiin vanhempien mukana hotellin ravintola/baarissa. Könysin siellä humalaisten seassa baaritiskin ja pöytien alla. Ja löysin paljon pudonneita rahoja. Muistaakseni yli 100mk oli illan tienesti. Mukavat muistot on jäänyt. Nykynuoriso ei vastaavaa pääse kokemaan.

Vierailija
7/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi ajatella, että oikea kirjoitusmuoto on "mökkipaikka kunnalla"? :D

Vierailija
8/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut hirveää. Oli vaan kivaa kun kaikki aikuiset oli tosi iloisia ja oli juhlameininkiä ja seuraleikkejä yms. Koskaan ei ollut mitään tappeluja, ylilyöntistä örveltämistä yms.

Ysärin lapsi.

Vierailija
9/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut hirveää. Tuli itsekin juotua niissä bileissä. Mitään tappeluita ei niissä bileissä koskaan ollut.

Kyllä minusta tuntui pahalta nähdä alle 5-vuotias pikkusisko kännissä. Isi oli huijannut, että jokin Sorbus oli mehua ja lapsi uskoi ja joi. 

Vierailija
10/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- ja 90-lukujen lapsille osallistuminen tuollaisiin aikuisten illanviettoihin ei ollut mitenkään tavatonta, tosin yleensä porukan äidit olivat selvinpäin, sillä pitihän jonkun ajaa kotiin. 

Vierailija
11/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se kivaa ollut. Piti valvoa ja odottaa, että milloin alkaa sattua ja ainahan alkoi. Kyllä mä alle kouluikäisenä jo poliisia soittelin.

Ei kai noista ikinä kokonaan toivu vaan jää sellaiseen ikuiseen ylivirittyneeseen tilaan. 

Minulla olivat pakoreissun tavarat jo valmiina sängyn alla. Sellainen oli lapsuuteni. Onneksi pääsin porukasta eroon 16-vuotiaana.

Vierailija
12/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan bileistä aikuiset joi järkevästi. Muutaman kerran muistan äidin sammuneen vessaan ja kerran isä konttasi naapurista, mutta koskaan ei tapeltu eikä riidelty. Ehkä rasittavinta oli se iloinen meteli, kun olisi itse halunnut nukkua. Kasarin lapsi.

Vierailija
13/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80- ja 90-lukujen lapsille osallistuminen tuollaisiin aikuisten illanviettoihin ei ollut mitenkään tavatonta, tosin yleensä porukan äidit olivat selvinpäin, sillä pitihän jonkun ajaa kotiin. 

Me kyllä kuljettiin taksilla.

Vierailija
14/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaameeta. Aina huutoa riitelyä ja mutsi pääty painaan jotain känni kalaa. Yritä siinä sitten nukkua toisella reunalla sänkyä ku joku sika röhkii ja äiti vikisee ku kissaa rääkkäisi.

Vierailija
15/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuudesta 80 luvulla, silloin oltiin vanhempien mukana laivalla tai jos kotiin tuli vieraita niin niiden kanssa vanhemmat otti kuppia illalla.

Mitä mieleen jäi, oli tylsyys. En millään käsittänyt sitä, että miksi aikuiset vaan istuvat pöydässä ja juttelevat, tunnista toiseen. Miten niillä riitti juteltavaa?

Vierailija
16/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa oli. Valvoin ja kuuntelin humalaisten koko ajan kovenevia ääniä. Välillä joku isän kännikaveri tuli minun ja pikkuveljeni makuuhuoneeseen sönköttämään meille jotain. Se oli pelottavaa. Seuraavana päivänä isä haisi vanhalle viinalle, edelleen vihaan sitä hajua. Pääsin tästä eroon vihdoin 15-vuotiaana, kun äiti ymmärsi vihdoin erota. 

Vierailija
17/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein bileistä ollut kyse, isäpuoli vaan kännäsi, aina se päätyi lopulta riitaan ja huutoon, ei kuitenkaan fyysiseen väkivaltaan, mutta itku kurkussa siellä kotona kökötettiin pienempänä. Isompana hän sitten alkoi aina vittuilemaan minulle kaikkea älytöntä, kuten esim. uskoi että olen nussinut äitiäni ja oli siitä hirmuisen vihaisena. Välillä sitten änkesi itkun kanssa halailemaan ja pyytelemään anteeksi käytöstään, ja kohta taas toivotti painumaan sianvittuun tms. 

Ehkä siitä johtuen en yleensä viihdy vieläkään missään kännibileissä ja humalaiset saavan minut usein sisäisen raivon valtaan, jos näyttävät yhtään mitään sellaista käyttäytymistä mistä muistuu nuo lapsuusajat mieleen. Eihän kyllä kaikki ole sellaisia. Monet on ihan vaan hauskojakin, mutta aina siinä tulee pieni jännitys että kauanko se hauskuus kestää.

Vierailija
18/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hirveää. Sekoilevat aikuiset aiheuttivat ahdistusta. Vielä aikuisenakin känniset ihmiset inhottavat ja pelottavat.

Vierailija
19/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää oli vaikka sai maistaa  vähän mikkihiirimukista raakaa viinaa. Miesten kanssa lauantaina savusaunan seinustalla kymmenen vanhana.

Vierailija
20/81 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi ajatella, että oikea kirjoitusmuoto on "mökkipaikka kunnalla"? :D

Vietitkö aikaasi äidinkielen kirjan kanssa aina kun vanhempasi juhlivat?