Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja synnytys ennen muinoin

Vierailija
15.03.2007 |

Tulin tässä aamulla töihin kävellessäni ajatelleeksi entisaikojen raskauksia ja synnytyksiä. Itsellä kun tuo la lähestyy niin ajatukset pyörivät vain ja ainostaan esikoisen maailmaan pyöräytyksessä...

Minun äitini on esimerkiksi syntynyt 1947 perinteiseen maalaistapaan saunaan, ilman kätilöä jne. Isoisä oli kuulemma käynyt kylältä hevosen kanssa hakemassa lumikelillä apuja mutta eivät olleet ehtineet apuun vaan äitini oli jo syntynyt. Kukakohan kumma sen napanuoran oli sitonut? Mistä kummasta mummollani oli riittänyt vielä voimia hoivata vauvaa heti synnytyksen jälkeen? Synnytys oli mummolleni kolmas joten jotain " kokemusta" hänellä asiasta oli mutta edellisestä synnytyksestään oli kuitenkin kulunut aikaa jo yli 10 vuotta.

Sitten olen miettinyt sitä että miten ihmeessä meitä ihmisiä voi tässä maailmassa enää edes olla. 1400-luvulla esim. olut oli ihan yleinen ruokajuoma (ainakin ylimystön parissa), sitä juotiin ilman mitään tuntoja ja tuskia. Miten kummassa niitä terveitä vauvaoja on syntynyt jos elintavat ovat olleet näinkin kamalat?

Totta kai tiedän että kuolleisuus on ollut suurta, äitejä on kuollut synnytykseen kuten on kuollut vauvaojakin. Mutta silti jotenkin kummasti on ihmisrotu säilynyt hengissä vaikka kuolleisuus ja elämäntavat ovat olleet mitä ovat... On se jännä juttu :) Ja mites sitten nuo repeämät? Eihän naisia ole ommellut kukaan kasaan menneinä aikoina. Siinä on tainnut olla monenmoista römpsää sitten olemassa jos on repeämistä hengissä selvinnyt, vai onkohan ihminen omalla kehityksellään (teknologia ym.) tehnyt naisista " helpommin repeäviä" ?

Kummallisia asioita sitä ihminen päässään miettii...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 100v sitten saattoi asua 10 henkeä yhdessä kylmässä mökissä. Lapsilla ei ollut kenkiä eli ulos eivät päässeet, lelujakaan tuskin muutamaa käpylehmää enempää. Miten ne kesti ja lapset kasvoi aikuisiksi?

Vierailija
2/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei niistä paljon puhuttu. ja lapsen teko lopetettiin jos oikein alapäälle pahasti kävi tai äiti kävi kuoleman rajoilla.

siansuolesta tehtyjä kondomeja myytiin vielä joskus 40 luvullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtimistään ja puolet äideistä kuoli synnytyksiin. Mutta ehkäisyä ei ollut ja luonto ajoi tikanpojan puuhun. Eli riittävän suuria määriä kun oli raskauksia, niin aina joku selvisi. Eikä väkiluku kyllä niin kovin kummoinen täällä pohjoisessa ollutkaan. Ja tietysti kun luonnonvalinta toimi, niin ' heikot' kuolivat ja vahvat sitten saivat niitä lapsia.

Vierailija
4/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" perttihän syntyi samoja aikoja kun me tehtiin tätä taloa. oltiin just lattiaa laittamassa kun vesi meni, ja suoraan kumisaappaaseen, hehheh. no mä otin talon nurkasta tukea ja kaadoin sitä vettä pois saappaasta, ja kyllä sitä tulikin monta kertaa. tehtiin sitä lattiaa siinä ja ukko kyseli että joko lähtee hakemaan kirstiä apuun, ja kyllä minä sitten ennen iltaa sanoin että mee vaan, minä rupeen lämmittään saunaa.

kirsti tuli sitten ja mentiin saunaan, yöllähän se pertti sitten syntyi. vaan paljoo ei enää tulle vettä siinä mukana, aika monta kertaa olin sitä kaatanu saappaasta."

:D

Vierailija
5/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkeellisissa oloissa. Oma mummoni 95 v on synnyttänyt ihan normaalisti sairaalassa.

Vierailija
6/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, erot kaupunkilaisten ja maalaisten välillä olivat jyrkemmät ja ilmeisesti maalla synnytettiin saunassa vielä 50-luvulla.

Olihan se ennenvanhaan niin, että miesten henkeä uhkasi eniten sodat ja naisten henkeä synnytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi