Aika hulppeasti on yli 75-vuotiaat sukulaiset hankkineet omaisuutta!
Mietin just että on omakotitalo ja kesämökki. Perheen isä oli vain töissä ja neljä lasta. Varallisuutta tuntuu olevan.
Toisella veljellä on myös talot, autot ja 2 huvilaa. Toinen Lapissa.
Kukaan näistä ei ole käynyt kuin pakollisen koulun ja ahkeroinut. Eli ahkeruudella pystyi ennen hankkimaan omaisuutta. Nykyään ei.
Ja nämä äänestävät kokomusta.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun meidän suuret ikäluokat jakoi ja myi suvun maat keskenään ja vaurastuivat niillä. Nyt itsellä on odotettavissa vanhemmilta vain vanha remontoimaton tasakattoinen valesokkeli talo huonolla sijainnilla ja pieni määrä puutonta metsäpohjaa perinnöksi. Kesämökin myivät metsien ohella ennekuin muuttivat kaupunkiin kerrostaloon vuokralle. Niillä rahoilla lomailevat ja ajavat asuntoautolla ympäri Suomea.
Epäreilua että vaikka itse olen koulutetumpi, niin en saa ikinä samaa elintasoa. Enkä saa lainaakaan samallatavoin kuin vanhempani joiden lainan inflaatio söi olemattomiin 70 luvulla.
Mikä elintaso?Lomat Suomessa,vanha talo ja vuokralla asuminen?
Tee sinä samoin, ap. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikki kulminoituu perintöihin. Siinä vaurastuminen tapahtuu, jos rahan osaa sijoittaa oikein.
Ei pidä paikkaansa. Suurin osa näistä sotien jälkeen syntyneistä on kotoisin maalta. Omat vanhempani esim. molemmat pikkupaikkakunnilta kotoisin, nuorena muuttaneet isoon kaupunkiin. Olleet perusduunareita, eläneet säästäväisesti, ei matkustelua, ei ravintolassa syömisiä, ei alkoholia. Rakensivat 80-luvulla omakotitalon 300 000 markalla. Nyt talon arvo on 300000 euroa, hyvä sijainti ja pidetty huolta. Myös mökki heillä on ja kaksi autoa. Perintöä eivät ole saaneet kuin muutaman tonnin niistä käytännössä arvottomista maalaistaloista syrjäseuduilla. Sekin vähä perintö on jaettu useamman sisaruksen kanssa. Vanhemmiltani on siis jäämässä hyvä perintö, mutta he ovat itse sen hankkineet.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sukupolvi on syönyt yhteiskunnan varat ja nuoremmille ei jäänyt mitään. Lamaa kohti mennään.
Suomi on geriatrinen vanhusyhteiskunta, jossa itselle halutaan kaikki hautaan mukaan.
Ahnein tässä olet sinä kun luulet että muiden omaisuus kuuluu sinulle ja sinulta on viety jotain .
Mun isä on kanssa varakas 77v. Perinyt omaisuutta ja alkanut sijoittaa niitä eteenpäin.
Mulla on hyvät ajat edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi kun meidän suuret ikäluokat jakoi ja myi suvun maat keskenään ja vaurastuivat niillä. Nyt itsellä on odotettavissa vanhemmilta vain vanha remontoimaton tasakattoinen valesokkeli talo huonolla sijainnilla ja pieni määrä puutonta metsäpohjaa perinnöksi. Kesämökin myivät metsien ohella ennekuin muuttivat kaupunkiin kerrostaloon vuokralle. Niillä rahoilla lomailevat ja ajavat asuntoautolla ympäri Suomea.
Epäreilua että vaikka itse olen koulutetumpi, niin en saa ikinä samaa elintasoa. Enkä saa lainaakaan samallatavoin kuin vanhempani joiden lainan inflaatio söi olemattomiin 70 luvulla.
Saivat rakennettua sellaisen 70 luvulla ja silloin vielä hyvällä sijainnilla. Elivät elämänsä siinä persutaen perheen ja käyden töissä tehtaassa jota ei enää ole. Menivät vuokralle kun ajattelivat ettei enää kannata ostaa omaa kun ikää on. Nyt talo on myynnissä muutamalla kymppitonnilla hiipuneessa kunnassa, josta sitä ei osta kukaan ja vanhemmilleni talo on ihan yhdentekevä ja tarkoituksensa täyttänyt. Elintaso tuli siitä että myivät puuta ja lopulta koko metsäomaisuuden pohjineen perimästään palasta sukutilan metsistä.
Selkeästi nyt käyttävät kaiken omaisuuden itseensä vaikka itse aikoinaan saivat ne ilman omia ansijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei matkusteltu, ei syöty ravintoloissa, ruoat tehtiin kotona alusta loppuun, ei tuhlattu hiustenpidennyksiin, rakennekynsiin, tekotisseihin saatikka muihin lisäkkeisiin, tatuointeihin, autot oli pieniä, mökkejä harvemmilla jne. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Totta. Ennen ei ollut menoja. Ei tarvinnut ostaa myöskään kännyköitä, pädejä eikä läppäreitä.
Ihan samat vempaimet niillä vanhemmilla ikäluokilla on nykyään? Ulkona käyvät syömässä paljon nuoria enemmän. Kulttuuria harrastavat ja lomailevat paljon meitä nuoria enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei matkusteltu, ei syöty ravintoloissa, ruoat tehtiin kotona alusta loppuun, ei tuhlattu hiustenpidennyksiin, rakennekynsiin, tekotisseihin saatikka muihin lisäkkeisiin, tatuointeihin, autot oli pieniä, mökkejä harvemmilla jne. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Totta. Ennen ei ollut menoja. Ei tarvinnut ostaa myöskään kännyköitä, pädejä eikä läppäreitä.
Ihan samat vempaimet niillä vanhemmilla ikäluokilla on nykyään? Ulkona käyvät syömässä paljon nuoria enemmän. Kulttuuria harrastavat ja lomailevat paljon meitä nuoria enemmän.
Puhuin ajasta, jolloin he ovat hankkineet omaisuutensa. Meillä suurin osa rahoista tuntuu menevän noihin, kun kaikilla pitää olla applea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäväisyydellä...Kokeileppa vaikka alkuksi 30-40 vuotta.
Ennen sai vuoden palkalla omakotitalon, uuden auton ja mökin, nykyään pitää säästää noihin 40 vuotta
Ei se koskaan ole noun mennyt. Pankit ovat aina lainoittaneet asuntoja. Kesömökkejä. Huviloita. Autoja.
Nimrnomaan Suomessa on kallista hankkia asunto, pohjoisen sijainnin, sääolosuhteiden takia. Pitää olla lämpimät asunnot, ja rakenennukset sellaisia,
jotka kestävät huikeat lömpötilan vaihtelut.
Eikä lainaa saa pankista, ellei ole näyttöä, että pystyy myös maksamaan lainan takaisin. Korkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivat rakennettua sellaisen 70 luvulla ja silloin vielä hyvällä sijainnilla. Elivät elämänsä siinä persutaen perheen ja käyden....
Näinhän se tulee omalla omaisuudella tehdä. Mene sinä töihin ja hommaa itsellesi se mitä olet vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai vuoden palkalla omakotitalon, uuden auton ja mökin, nykyään pitää säästää noihin 40 vuotta
Totta. Omakotitalossa oli maalatut lastulevyseinät ja muovimatot lattialla, kaakelia oli 9 ruudun vessan vessan lavuaarin yläpuolella. Lämmitys puilla, toki vesikiertoinen keskuslämmitys, mutta ah, niin hankala.
Ennen ulkomaiset omenat tuli myyntiin just ennen joulua, espanjalaiset kurkut ja tomaatit oli niin kalliita, ettei niihin ollut varaa ja läskisoosi oli normaali ruoka, vegepastasta ei osattu unelmoida. Ennen perheessä oli yksi ainoa puhelin jos sitäkään. Ja vielä enemmän ennen oppikoulu oli maksullinen.
Että mitä kaikkea "ennenihanaa" haluatkaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pötyä.
Ennen piti säästää rahaa pankkiin pitkät ajat ennen kuin voi mennä pyytämään lainaa. Ennen 90-lukua oli vaikeaa saada lainaa paitsi jos oli vakuuksia tai takaajia.
Kun ihminen tekee 50 vuotta töitä eikä tuhlaa, niin hänestä tulee väkisinkin varakas.
Kokeilepa ap tehdä perässä, silloin sinäkin voit 75 v iässä olla tyytyväinen omaisuuteesi. Ei siis enää viikonloppuja Berliinissä eikä kuntosalikorttia eikä Netflixiä. Kesälomalla menet taimikonhoitotöihin perintömetsään 2 viikoksi, koska omaisuudesta täytyy huolehtia.
Mun äitillä 78v on kerrostalo-asunto missä jotain remonttivelkaa rasitteena se sijaitsee muuttotappio kunnassa.Ei ole hänellä eikä hänen elossa olevilla sisaruksilla mökkejä/metsää.
Minä olen vasta 70 ja nyt jo varakas.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani yli 75-vuotiaat ovat akateemisia.
Kuinka sinä sitten voit olla työtön.
Huonot elintavat ja laiskuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommenti vähän kolahti. Kävin muutama viikko sitten ulkona syömässä. Söin hampurilaispaikassa lasten aterian, joka maksoi alle 7 €. Tuntuihan se kalliilta, kun sen rahan pitää tavallisesti riittää koko päivän syömisiin. Kultuturin korvaa TV-sarja, jota katson DVD:ltä. Loma - mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Nämä sukupolvet eivät odottaneet suu auki ruokittavina linnunpoikina, että jostain tippuisi ilmainen lounas. Eivät käyttäneet luottokortteja joka kuukausi tappiin asti ja sitten itkeneet kun "laskujen jälkeen ei jää mitään rahaa". Elivät säästeliäästi ja luultavasti osasivat luonnostaan kierrättää kaiken ja käyttää tavarat ja vaatteet loppuun asti ja korjatakin tarvittaessa.
Just näin. Rahaa ei tuhlattu mihinkään. Lomalla käytiin mummolassa, äiti ompeli ja neuloi meille vaatteita, vaikka oli itsekin kokoaikatyössä. Marjoja poimittiin ja mummolassa kalasyettiin verkoilla.. Äitiysloma oli 6 viikkoa. Sitten piti löytää joku hoitamaan lasta.
No kuule, tee perässä. Mistäs tiedät kuinka paljon sulla on tuon ikäisenä. Kuulut varmaan johonkin kateussukupolveen jonka mielestä sulla pitää olla kaikki nuorena.
Kaikki tuntemani yli 75-vuotiaat ovat akateemisia.