Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri vei molemmilta tytöiltä virvontaoksat!

Vierailija
13.04.2025 |

Eka ja tokaluokkalaiset tyttöni panostivat huolella mahdollisimman kauniisiin virvontaoksiin, että saavat niillä ilahduttaa naapureitaan. Molemmilla oli siis oma oksa, kun menivät ensimmäiseen osoitteeseen ja kysyivät saako virpoa. Sai virpoa ja saivat makeisia, mutta tämä tätipä otti ne oksat sitten itselleen!! Tytöt tulivat ihmeissään kotiin, että nyt ei voi sitten muihin naapureihin ja mummulaan mennäkään, kun naapuri nappasi oksat kädestä! Mitä tekisitte? Tytöt eivät olleet uskaltaneet sanoa mitään, naapuri ei siis ollut mitenkään vihainen, vaan oli ilmeisesti luullut, että ne oksat ovat hänelle, vaikka tytöt eivät olleet niitä mitenkään ojentaneet, oli vain ottanut kädestä. Kuka aikuinen tekee niin? Jos oksat olisi tarkoitettu jaettavaksi, niin kai niitä olisi sitten ollut nippu mukana, mutta kun kummallakin oli siis vain se yksi, niin eikö se jo kerro, että tämä on vain virvontaoksa? Ja sittenkin, jos olisi tarkoitettu jaettavaksi, niin miten ihmeessä joku luulee, että molemmilta virpojilta tulee oksa, kuka oikeasti on niin ahne? Käsittämätöntä. Hetken jo mietin, että menenkö hakemaan oksat takaisin, mutta en tietenkään, siitä tulisi selkkaus. Menin sitten hakemaan tytöille uudet oksat ja koristeita on vielä jäljellä, mutta kyllä heitä harmittaa uusi työ. No, jospa nämä sitten kestävät loppupäivän. 

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku provo, mutta tiedoksi kaikille ettei oksia saa ottaa ilman maanomistajan lupaa. Ei etenkään pajunoksia, jotka ovat tärkeää ravintoa vasta herääville hyönteisille. Oksia saa myös muistakin puista, jos on pakko niitä ottaa ja luvalla. Toisekseen höyhenet eivät ole enää toivottavia koristeita virpomisoksissa, koska ne ovat usein tuotantoeläimiltä ja joilla niiden kasvattajat saavat tuloja myös höyheniä myymällä.

Ja jos ap ei oikeasti ole selvillä virpomisperinteistä voi hyvin etsiä netistä/kysyä tekoälyltä, miten se homma oikeasti menee. Cgat GPT neuvoo näin kysymykseen "mitä on virpominen": 

Virpominen on suomalainen ja karjalainen pääsiäisperinne, jossa lapset usein pukeutuneina pääsiäisnoidiksi tai muiksi hahmoiksi kiertävät ovelta ovelle virpomisvitsan kanssa toivottaen onnea ja terveyttä tulevalle vuodelle. He lausuvat usein lorun, kuten:

"Virvon varvon tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle!"

Virpomiseen kuuluu, että lapsi ojentaa koristellun pajunoksan eli virpomisvitsan talon väelle ja saa vastalahjaksi usein makeisia tai pieniä palkintoja.

Vierailija
62/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on trulli, eikä trolli. Ja miten niin paska? Ei tytöissä ollut mitään vikaa, eikä se naapuri siis suuttunut, vaan tytöt olivat kysyneet, että saako virpoa ja oli saanut. Oli vielä kiitellyt lähtiessä ja toivottanut hyvää pääsiäistä, mutta siis joku väärinkäsitys oli tässä. 

ap

Siis vitsa sulla palkka mulle. Se vitsahan pitääkin antaa samalla kun itse saa kompiaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kävi kolmessa talossa ja sai yhdeltä tikkarin, toiselta 50 senttiä ja kolmas ei avannut, vaikka oli kotona. Mihin se perinne on jäänyt ja MISSÄ SUKLAAMUNAT ????

Vierailija
64/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän yhdeltä porukalta saada kuin yksi oksa, vai saatteko muka viisi oksaa, jos on viisi virpojaa kerralla?

Yhdelle porukalle riittää varmaan yksi palkka

Vierailija
65/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän yhdeltä porukalta saada kuin yksi oksa, vai saatteko muka viisi oksaa, jos on viisi virpojaa kerralla?

Annetaan palkka viidelle virpojalle ja saa vain yhden oksan?

Palkkaa annetaan yhtä monta kuin oksaa saa. Jos antavat vain yhden niin jakakoot sen yhden munan sitte keskenään.

Vierailija
66/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa ap tänne se loru jota lapset käyttivät.

Vierailija
67/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko? Sama on ollut täällä ennenkin.

Eikä lapset ole vieläkään oppineet, että sen naapurin luo mennessä on vain yksi oksa.

Vierailija
68/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku provo, mutta tiedoksi kaikille ettei oksia saa ottaa ilman maanomistajan lupaa. Ei etenkään pajunoksia, jotka ovat tärkeää ravintoa vasta herääville hyönteisille. Oksia saa myös muistakin puista, jos on pakko niitä ottaa ja luvalla. Toisekseen höyhenet eivät ole enää toivottavia koristeita virpomisoksissa, koska ne ovat usein tuotantoeläimiltä ja joilla niiden kasvattajat saavat tuloja myös höyheniä myymällä.

Ja jos ap ei oikeasti ole selvillä virpomisperinteistä voi hyvin etsiä netistä/kysyä tekoälyltä, miten se homma oikeasti menee. Cgat GPT neuvoo näin kysymykseen "mitä on virpominen": 

Virpominen on suomalainen ja karjalainen pääsiäisperinne, jossa lapset usein pukeutuneina pääsiäisnoidiksi tai muiksi hahmoiksi kiertävät ovelta ovelle virpomisvitsan kanssa toivottaen onnea ja terveyttä tulevalle vuodelle. He lausuvat usein lorun, kuten:

"Virvon varvon tuoreeks, terveeks, tulevak

Et sitten tullut ajatelleeksi, että Suomessa on aika paljon metsänomistajia, jotka hakevat omalta maaltaan paljon muutakin kuin virpomisoksia. Toiseksi kukaan ei kysy perään, jos vaikkapa tienpientareen pajuista taittaa oksia. 

Vierailija
69/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi kävi kolmessa talossa ja sai yhdeltä tikkarin, toiselta 50 senttiä ja kolmas ei avannut, vaikka oli kotona. Mihin se perinne on jäänyt ja MISSÄ SUKLAAMUNAT ????

Täällä Oulussa lapset saa niin paljon suklaamunia, että valitsevat aina mieluummin tikkarin tai lakun. Taas jäi munat viimeiseksi.

Vierailija
70/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivatkos ne suklaamunat vaikka kaupassa? Tai jääkaapissa odottamassa, että niitä saa herkutella illalla. 

Vierailija
71/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin palkan vain sille virpojalle, joka antoi minulle oksan. Hetken kuluttua tuli vihainen naapuri ilmoittamaan, että palkka pitää antaa jokaiselle, joka tulee ovelle.

Annoin hänelle sen virpomisoksan takaisin ja toivotin hyvää päivänjatkoa.

Vierailija
72/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeks menee, huoh! Mietippä aloittaja uudelleen virpomisen idea! Tuskin ainakaan  se, että yhtä risua heilutellen kerätään herkkuja ovelta ovelle.

Vierailija
73/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle porukalle riittää varmaan yksi palkka

Yksi vitsa. Yksi muna. Tapelkoot 1-10 virpojaa siitä. Ei oikeasti. Kyllä minä annan naapurin lapsille niitä pieniä suklaamunia yhden tai useamman. En todellakaan mitään 2€ ja risat maksavia. Rajansa kaikella. Ne antaa halutessaan, joilla on varaa.

Vierailija
74/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Virvon varvon tuoreeks, terveeks, tulevak

Meillä muutamalla naapurilla on tapana käydä keräämässä oksat mailtamme tietyistä pajuista. Tänä vuonna yllätyksenä mukana tulee tanakka virtsan haju.

Vierailija
75/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin palkan vain sille virpojalle, joka antoi minulle oksan. Hetken kuluttua tuli vihainen naapuri ilmoittamaan, että palkka pitää antaa jokaiselle, joka tulee ovelle.

Annoin hänelle sen virpomisoksan takaisin ja toivotin hyvää päivänjatkoa.

Mun lapsuudessa palkka kerättiin porukalla yhteen koriin ja sitten jaettiin porukan kesken mitä oltiin saatu, ei tarvinnut todellakaan jokaiselle virpojalle antaa erikseen. Meitä oli välillä yli kymmenenkin yhtä aikaa liikkeellä, kierrettiin monta taloa. Jokainen palkan antaja sai oman oksan. Kuulostaa ahneelta nykypäivän touhu.

Vierailija
76/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka-askista riittää palkka 20 virpojalle.

Kondomi on kanssa hyvä palkka virpojalle.

Myöhäistä. Virpojien isille ne olisi pitänyt antaa.

Vierailija
77/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole AP mutta nyt on pakko kommentoida!

Olin lapsi 80-luvulla. Käytiin kaverin kanssa usein naapurustossa virpomassa. Jo silloin ihmettelin tapaa, että oksat piti jättää virvottavalle.

Vasta siis ihan aikuisena (about 40-vee) tajusin, että ne vitsat olisi kuulunut antaa sille virvottavalle! 

Me luultiin aina että lorun "vitsa sulle, palkka mulle" tarkoitti että sitä vitsaa heilutettiin (ja virvottiin loru lukien). "Vitsa sulle" oli vähän sama kun "vitsaa sulle".

Vierailija
78/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla suklaamunia! Perinteet ovat kivoja, mutta meillä kaikilla ei ole varaa ostaa kymmeniä tai kymmentä suklaamunaa. Jos vähempi ei riitä, niin sitten annan vitsan takaisin ja kiitän virpomisesta. 

Vierailija
79/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en avaa kerjäläisille ovea.

Vierailija
80/91 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsena kävimme pienellä porukalla virpomassa, tarjosimme kaikki oman oksan. Jotkut kuitenkin halusivat vain yhden, kun kävi niin paljon virpojia.

Viime vuosina olen kiinnittänyt huomiota, että poikaporukat tarjoavat kaikki oman oksan tai ainakin useamman esim. tänään neljän pojan porukka antoi kolme oksaa, mikä on mielestäni kiva. Tyttöporukat antavat vain yhden oksan, vaikka joskus on viisikin virpojaa. En ole kuitenkaan jaksanut nipottaa vaan antanut kaikille palkan.

Mutta se olisi jo törkeää, että ei annettaisi yhtään vitsaa, mutta palkkaa oltaisiin vailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi