100 vuotta sitten tehtiin pitkittäistutkimus, jossa seurattiin kuinka poikkeuksellisen korkean älykkyysosamäärän yksilöt pärjäsivät elämässä
Lopputulos oli se, että nämä yksilöt olivat elämässään keskimääräistä onnellisempia, mutta eivät saavuttaneet mitään merkittävää aikaiseksi elämässään.
Johtopäätös on se, että poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä yksistään ei korreloi todellisten saavutusten kanssa, vaan tarvitaan jotain muutakin kuin huippuälykkyys, jos haluaa saada jotain merkittävää aikaiseksi elämässään.
Lewis Terman oli tämä psykologi, joka osoitti, että huippuälykkäät eivät olekaan todellisia neroja eli luovia neroja. Älykkyysosamäärä ei mittaa luovuutta millään tavoin.
Kommentit (106)
Harmittaako kun islaminuskoiset miehet ovat parempia kuin kantikset ja niitä tulee jatkuvasti lisää suomeen? Monella tuttavallakin on siinä uskossa oleva mies ja eivät ole päivääkään katuneet sitä. Katuvat korkeintaan sitä että ovat jotkus erehtyneet seurustelemaan suomalaisen miehen kanssa.
Joku autisti yrittää täällä jankuttaa älykkyydestä kun ajattelee sen olevan ainoa valttikorttinsa 😅 Nuo Petersonin setit ovat yhtä älyllistä sisältöä kuin lasten kuvakirjat. Varmaan suurin ilo niistä tulee naisten "servauksesta" 😄
Vierailija kirjoitti:
Joku autisti yrittää täällä jankuttaa älykkyydestä kun ajattelee sen olevan ainoa valttikorttinsa 😅 Nuo Petersonin setit ovat yhtä älyllistä sisältöä kuin lasten kuvakirjat. Varmaan suurin ilo niistä tulee naisten "servauksesta" 😄
Oon todella oikeasti nero
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän olen teille jankuttanut. Se johtuu siitä, että älykkyystestit mittaavat suurimmaksi osaksi muistia. Luovuus taas on usein tekemisen kautta syntyvää, jossa yksi asia johtaa toiseen, toisesta pulpahtaa idea ja siihen voi tarttua yhtä sieltä ja toista täältä. Mieleen voi pulpahtaa kuva tai ajatus, jota tavoittelee, kynä piirtää vahingossa jotain, josta syntyy jotin, kangas on sopivasti rutussa, savimöykky kajastaa muotoa jne. Mikään lista ei ole kattava luovuudesta, koska on eri alojen luovia ihmisiä je heillä eri tapoja olla luovia. Älykkyystestissä pärjäävä toistaa oppimaansa ja lukemaansa, kun luova pyrkii siitä kaikesta pois.
Kuvailet juuri perinteistä nykytaidetta, missä innokkanaa ähkitään, roiskitaan ja pullautellaan maailman iloksi monenmoisia pökylöitä. Puhutteleva taide, kuten kaikki muukin korkeakulttuurinen toiminta, vaatii vain niitä tylsiä älynlahjoj
Ei, nimenomaan en henk.koht. arvosta roiskimista. Miten voi olla, että et ymmärrä lukemaasi tekstiä, onko sinulla alhainen äo? Luova henkilö tuottaa mielikuvituksestaan, jolloin mallin mukaan tekeminen mahdotonta. Ei ole todellista mallia, vaan malli syntyy pääkopassa. Kangasmytyn ruttu ei ole valmis teos, vaan rutussa on jotain, josta luova henkilö saa sen idean. Hän lähtee työstämään "näkyään". Samoin kajastava möykky ei ole valmis, vaan luova henkilö lähtee jalostamaan kajastusta valmiiksi työksi. Et varmaan ole koskaan itse -nähnyt- ja kokenut tuota prosessia. Tosin en sulje sitä pois, etteikö roiskeissa joskus olisi jotain sellaista, mitä on mahdotonta saavuttaa millityöskentelyllä. Jos esimerkiksi sipaiset siveltimeen useampaa väriä, saat yhdellä vedolla uskottavan terälehden. Jos ryhdyt jäljentämään samaa millityöskentelyllä, niin värien lomitukset todennäköisesti onnistuvat huonommin. Sitten taas millityöskentelyllä valot ja varjot sointuvat paremmin maalattuun ympäristöön. Näistä on hyviä videoita youtubessa ja siinähän voi kukin miettiä onko 2 kuukauden väkerrys vai parin minuutin sipaisu parempi. Kumpi antaa tekijälleen ja kumpi katsojalleen, vai voisiko älykäs katsoja löytää kaikista jotain hyvää, vaikka kokonaisuus olisi omassa suosikissa kohdallaan. Taide nyt antaa katsojalleen mitä antaa, eikä makuasioista oikein voi kiistellä. Jos joku haluaa maksaa siitä roiskeesta 200 000 euroa, niin onko minun tai sinun tarvista estää kauppaa? Antaa toisen maksaa ja nauttia roiskeesta, hän ilmeisesti näkee siinä itselleen jotain tärkeää. Tekijä taas kokee täysin erilaisia tuntemuksia prosessinsa aikana. Luovuus on uuden keksimistä, ei vanhan toistamista. Se, että sekoittelet jo olemassa olevia asioita, ei ole uuden keksimistä. Liika teoriapohja haittaa uuden keksimistä. Älykkäät harvoin leikittelevät, koska he eivät pääse pois kaavoistaan. Sinulla ei katsos luovuus riitä ymmärtämään asiaa ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis tekemään töitä sen eteen, että löytäisin miehen, joka on diplomi-insinööri. Käyn tapahtumissa ja verkostoidun insinöörien kanssa. Toivon, että pian tapaan sen oikean ja että meistä tulee onnellinen pari, joka jakaa elämänsä ilot ja surut yhdessä. Olen varma, että se päivä koittaa pian, ja kun sen aika tulee, tiedän, että olen löytänyt sen mitä olen aina etsinyt.
Ap
lol :D
Ap ilmeisesti inhoat elämääsi, miestäsi ja haluat eron? Muuten aika tyhmää sitten, kun suhde nyt rikottu, luottamus tuhotttu lopullisesti. Miksi jatkaa?