100 vuotta sitten tehtiin pitkittäistutkimus, jossa seurattiin kuinka poikkeuksellisen korkean älykkyysosamäärän yksilöt pärjäsivät elämässä
Lopputulos oli se, että nämä yksilöt olivat elämässään keskimääräistä onnellisempia, mutta eivät saavuttaneet mitään merkittävää aikaiseksi elämässään.
Johtopäätös on se, että poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä yksistään ei korreloi todellisten saavutusten kanssa, vaan tarvitaan jotain muutakin kuin huippuälykkyys, jos haluaa saada jotain merkittävää aikaiseksi elämässään.
Lewis Terman oli tämä psykologi, joka osoitti, että huippuälykkäät eivät olekaan todellisia neroja eli luovia neroja. Älykkyysosamäärä ei mittaa luovuutta millään tavoin.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.
Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.
Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.
Tutkimus:
Ulster Institute for Social Research:
https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…
Tulos:
Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ
Lausuma:Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:
"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Nice
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa Mensan jäsenistä on
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Niin on
Ap:n johtopäätös on väärä. Älykäs seuraa omia tavoitteitaan ja omia unelmiaan, ja kykenee tekemään päätöksiä, jotka tekevät hänet onnelliseksi. "Menestys" tai "saavutukset" mitataan sisäisen onnistumisentunteen sijaan ulkoisilla mittareilla, sen tavoittelukin johtuu usein sisäisestä epävarmuudesta ja sen synnyttämästä statushakuisuudesta. Eikä menestys tämän vuoksi useinkaan korreloi onnellisuuden kanssa.
Miksi menestynyt olisi enemmän nero kuin onnellinen? Kuolema on joka tapauksessa säälimätön tasa-arvoistaja ja suurimmatkin saavutukset unohtuvat viimeistään ihmiskunnan vääjäämättömän tuhoutumisen myötä, joten miksi keskittyisi lillukanvarsiin, kun voi keskittyä omaan ainutkertaiseen elämäänsä?
Niin.
Itselläni huomattavan korkea ÄO, mutta ei se käytännössä elämästä ole Itselläni välttämättä yhtään sen helpompaa tehnyt.
On totta, että esimerkiksi opiskelu ja tiettyjen työelämän prosessien hahmottaminen sujuu kohtalaisen jouhevasti.
MUTTA ihan se normaali arki on ihan samanlaista höttöä kuin ihmisillä nyt yleensäkin.
- ihmissuhteissa sakkaa, siinä ei älykkyys paljon paina kun tunteet vievät.
- Ahdistun työelämässä säännöllisesti, Lähinnä tiimityöskentelystä. Tässä nousee esiin oma toimintatemperamentti, ei älykkyys.
- Valitsin alani taloudellisessa mielessä huonosti. Nyt korkeasti koulutettuna oma palkkani ei ole lainkaan sitä mitä hahmottelin sen olevan 10 vuotta sitten.
- Nuorena sähläsin talousasioissa. Ei mitään pikavippejä, vaan perintö jota ei olisi pitänyt ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän olen teille jankuttanut. Se johtuu siitä, että älykkyystestit mittaavat suurimmaksi osaksi muistia. Luovuus taas on usein tekemisen kautta syntyvää, jossa yksi asia johtaa toiseen, toisesta pulpahtaa idea ja siihen voi tarttua yhtä sieltä ja toista täältä. Mieleen voi pulpahtaa kuva tai ajatus, jota tavoittelee, kynä piirtää vahingossa jotain, josta syntyy jotin, kangas on sopivasti rutussa, savimöykky kajastaa muotoa jne. Mikään lista ei ole kattava luovuudesta, koska on eri alojen luovia ihmisiä je heillä eri tapoja olla luovia. Älykkyystestissä pärjäävä toistaa oppimaansa ja lukemaansa, kun luova pyrkii siitä kaikesta pois.
Älykkyys ja luovuus tai jopa taiteellisuus eivät ole toisensa poissulkevia. Mensan testi on sen verran vaikea, että vaatii luovaa ajattelua löytää sieltä säännönmukaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Niin
Niissä joiden ÄO on 120 tai yliOn jo 2 kertaa enemmän miehiä kuin naisia
Ei heille löydy kaikille älykästä naista
"Dr Paul Irwing: 'There are twice as many men as women with an IQ of 120-plus"https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Näin se menee
Vierailija kirjoitti:
Naisille sopii palveluala
Sanoo ihminen, joka pitää Petersonia gurunaan :D
Olen saanut korkeat pisteet testeissä.
Mutta olen laiska ja saamaton jotenka ihan tavallisen pulliaisen elämää vietän.
Lukioajoiltani monet ihmettelevät miksi en lukenut pitemmälle. Myös sikulaisistani.
Mukavuudenhalu vei voiton.
Säälittävä ketju, kun yksi nörtti vastailee itselleen ja spämmää Petersonia 🙄
Vierailija kirjoitti:
Lukioajoiltani monet ihmettelevät miksi en lukenut pitemmälle. Myös sikulaisistani.
Paskaläjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin
Niissä joiden ÄO on 120 tai yliOn jo 2 kertaa enemmän miehiä kuin naisia
Ei heille löydy kaikille älykästä naista
"Dr Paul Irwing: 'There are twice as many men as women with an IQ of 120-plus"https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Näin se menee
No ottakaa sitten mies kumppaniksi? Kyllä vähänkin älykäs tuon tajuaisi jo alkupremisseistä, taitaa olla taas puheet isompia kuin osamäärät..
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tyytyväinen olotilaani.
Vierailija kirjoitti:
Säälittävä ketju, kun yksi nörtti vastailee itselleen ja spämmää Petersonia 🙄
Vierailija kirjoitti:
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies
Totta
Vierailija kirjoitti:
Naisille sopii palveluala
😎🍻
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset eivät ole siksi " menestyneitä" , koska he ymmärtävät, ettei menestys ole mikään tae onnellisuudesta.
Mokaaminen ja elämäm kolu sen sijaan ovat tae onnettomuudesta.
Kukaan ei sano: "Onneksi valitsin elämäm kolun!"
Spämmärillä ei näköjään ole älyä yhteenkään omaan argumenttiin... Löydetään kyllä itse Petersonin kanavalle jos halutaan viettää päivä ideologisen pseudotieteen parissa, voit lopettaa linkittelyn.
Vierailija kirjoitti:
Spämmärillä ei näköjään ole älyä yhteenkään omaan argumenttiin... Löydetään kyllä itse Petersonin kanavalle jos halutaan viettää päivä ideologisen pseudotieteen parissa, voit lopettaa linkittelyn.
Bitch please
1) miehiä
2) diplomi-insinöörejä
Se on moodi, DI-mies