100 vuotta sitten tehtiin pitkittäistutkimus, jossa seurattiin kuinka poikkeuksellisen korkean älykkyysosamäärän yksilöt pärjäsivät elämässä
Lopputulos oli se, että nämä yksilöt olivat elämässään keskimääräistä onnellisempia, mutta eivät saavuttaneet mitään merkittävää aikaiseksi elämässään.
Johtopäätös on se, että poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä yksistään ei korreloi todellisten saavutusten kanssa, vaan tarvitaan jotain muutakin kuin huippuälykkyys, jos haluaa saada jotain merkittävää aikaiseksi elämässään.
Lewis Terman oli tämä psykologi, joka osoitti, että huippuälykkäät eivät olekaan todellisia neroja eli luovia neroja. Älykkyysosamäärä ei mittaa luovuutta millään tavoin.
Kommentit (106)
Miehet onkin älykkäämpiä kuin naiset. Aah se näkyy. Naiset oikeasti pitävät vain DI-miehistä. Luin kirjan, jossa joku tekniikan harrastaja liittyi ns. DI-kerhoon ja heti alkoivat naiset kiinnostua hänestä ravintoloissa. Sitä ennen kukaan nainen ei ollut kiinnostunut miehestä.
Olen valmis tekemään töitä sen eteen, että löytäisin miehen, joka on diplomi-insinööri. Käyn tapahtumissa ja verkostoidun insinöörien kanssa. Toivon, että pian tapaan sen oikean ja että meistä tulee onnellinen pari, joka jakaa elämänsä ilot ja surut yhdessä. Olen varma, että se päivä koittaa pian, ja kun sen aika tulee, tiedän, että olen löytänyt sen mitä olen aina etsinyt.
Ap
Älykkäitä, komeita, rikkaita
Pidän itseni timmissä kunnossa, että kun selllaisen DI-miehen kanssa sattuu mahdollisuus flirttiin, olen valmis.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.
Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.
Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.
Tutkimus:
Ulster Institute for Social Research:
https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…
Tulos:
Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ
Lausuma:Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:
"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-ther…
Ooh oho oho
Miksi naiset tienaavat vähemmän kuin miehet väännetään tässä rautalangasta.
Kiitos psykologian tohtorin 💕 joka osaa selittää asian naisille
Mulla on yläasteikäisenä mitattu äo 135, mutta en usko, että se on vielä "poikkeuksellisen korkea", vaikka korkea onkin. Aikusena en ole asiaa tutkituttanut.
Olen nykyään elämässäni hyvin onnellinen, mutta aina ei ole ollut näin. Nuoruudessani oli vuosia, kun yritin kovasti elää kuten "kuuluu", käydä kokopäivätöissä ja maksaa veroni, ja samalla halusin kuolla. Oma onnellisuuteni alkoi siitä, kun tajusin, että saavuttamisesta ei ole minulle mitään iloa. Materian tai vaikka ulkonäön perään en ole ikinä ollut, joten oli helppoa todeta, että minulle riittää, kun teen 2pv/viikko töitä ja jätän lapset hankkimatta ja matkailut tekemättä ja keskityn henkisen puolen kehittämiseen. Tykkään kirjoittaa, ajatella, pelata videopelejä ja maalata. Tykkään myös siitä, että minulla on positiivinen vapaus mahdollisimman moneen asiaan: voisin halutessani viettää viikon sängyssä maaten ja kaakaota juoden ja kattoon syljeskellen, tai lähteä kuukaudeksi Intiaan reppureissaamaan. Kumpaakaan en toistaiseksi halua tehdä, mutta psykologisesti onnellisuuden tunteeseen vaikuttaa minulla suuresti se, miten vapaa olen, ja onko valitsemani polku aidosti valinta vai pakon sanelemaa.
Minulla on säästöjä muutama sata tuhatta, koska olen ilmeisesti ihan hyvä ennakoimaan kurssiliikkeitä ja sijoittamaan, vaikka en uutisia paljoa luekaan. Jotenkin onnistun aina ostamaan pohjalta ja myymään huipulla. Ehkä minulla olisi tuohon jotain lahjakkuutta, mutta kunnianhimo puuttuu. Aina sanotaan, että raha ei tee onnelliseksi, mutta minua se kyllä rauhoittaa kummasti, vaikka en koekaan tarvetta käyttää sitä nyt. Jos työnantajani kävisi liian vaativaksi, voisin irtisanoutua huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän olen teille jankuttanut. Se johtuu siitä, että älykkyystestit mittaavat suurimmaksi osaksi muistia. Luovuus taas on usein tekemisen kautta syntyvää, jossa yksi asia johtaa toiseen, toisesta pulpahtaa idea ja siihen voi tarttua yhtä sieltä ja toista täältä. Mieleen voi pulpahtaa kuva tai ajatus, jota tavoittelee, kynä piirtää vahingossa jotain, josta syntyy jotin, kangas on sopivasti rutussa, savimöykky kajastaa muotoa jne. Mikään lista ei ole kattava luovuudesta, koska on eri alojen luovia ihmisiä je heillä eri tapoja olla luovia. Älykkyystestissä pärjäävä toistaa oppimaansa ja lukemaansa, kun luova pyrkii siitä kaikesta pois.
Kuvailet juuri perinteistä nykytaidetta, missä innokkanaa ähkitään, roiskitaan ja pullautellaan maailman iloksi monenmoisia pökylöitä. Puhutteleva taide, kuten kaikki muukin korkeakulttuurinen toiminta, vaatii vain niitä tylsiä älynlahjoja logiikasta, yleistiedosta, pitkäjänteisyydestä ja myös muistista lähtien. Muuten on paha rakennella mitään merkkiteoksia, joissa asiat leikittelevät ja kietoutuvat huikeaksi kokonaisuudeksi. Älykkyys ei estä luovuutta, vaikkei kaikki älykkäät tietenkään ole myös luovia.
Vierailija kirjoitti:
Jep
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisen pitäisi yleensä olla niin yksinkertainen, että määrittää jonkun nerouden saavutusten kautta?
No miten sitten nerous pitäisi määritellä?
ÄO
Vierailija kirjoitti:
Onneksi! Sinusta kun ei ole selittämään edes kananmunan keitto-ohjetta ilman youtubelinkkiä. Selvä nero siis <3
Miehet on todistettu olevan älykkyyden huipulla
Älykkyyttä voi käyttää kyllä muuhunkin, kuin suuriin ulkoisiin saavutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä voi käyttää kyllä muuhunkin, kuin suuriin ulkoisiin saavutuksiin.
Ei voi
Taitaa se klisee pitää paikkansa että DI-miehet on suosittuja 🤔
Kertokaa naiset, miksi? Vai onko ihan vaan akateemisuus se juttu?
Vierailija kirjoitti:
Miten Mensan testi testaa MUISTIA?'Ei mielestäni mitenkään.
Olen kyllä hyvämuistinen sekä onnellinen. Mutta onnellisuus tuskin on älykkyyden tuomaa vaan luonteen.
- Älykäs nainen
Älykkyystestejä on useita erilaisia ja älykkyystestien tulokset eivät ole lainkaan vertailukelpoisia, jos eri älykkyystesteissä käytetyt keskihajonnat ovat toisistaan poikkeavia. Nykyään lähes kaikkien älykkyystestien tulokset esitetään käyttämällä keskihajontaa 15, jotta testien tulokset eivät aiheuttaisi sekaannusta. Yleisimmät älykkyystestit ovat aikuisille suunnattu Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS), lapsille suunnattu Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) ja vuodesta 1916 käytetty StanfordBinet Intelligence Scales (Stanford-Binet). Nämä älykkyystestit ovat keskenään erilaisia, ja niiden tulokset ovat samansuuntaisia, mutta eivät keskenään vertailukelpoisia.
Terveisin fiksupedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kuvaajasta selviää, miksi johtajat on miehiä ja miksi miehien kuuluu saada enemmän palkkaa.
Fakta: Miesten älykkyysjakauma on laajempi.
Seuraus: Käytännössä kaikki erittäin älykkäät ovat miehiä.
Tutkimus:
Ulster Institute for Social Research:
https://www.researchgate.net/publication/309120677_Sex_differences_in_i…
Tulos:
Men showed greater variability than women on the Full Scale IQ
Lausuma:Dr Paul Irwing, a senior lecturer in organisational psychology at Manchester University:
"There are 30 times the number of men with an IQ of 170-plus as there are women."
https://www.independent.co.uk/news/education/higher/dr-paul-irwing-Vähän sama, kun annetaan ihmisten tekemiä "älykkyystestejä eri eläinlajeille. Ihminenhän ei edes osaa kääntää eläinten ääntelyjä ihmiskielille. Vain parista eläinlajista on arvauksia mitä mahdollisesti eläinten äännähdykset tarkoittavat.
Ja haloo, muisti ei ole älykkyyttä, se on vain hyvä muisti :DVähän sama, kun annetaan ihmisten tekemiä " eri eläinlajeille. Ihminenhän ei edes osaa kääntää eläinten ääntelyjä ihmiskielille. Vain parista eläinlajista on arvauksia mitä mahdollisesti eläinten äännähdykset tarkoittavat.
Ja haloo, muisti ei ole älykkyyttä, se on vain hyvä muisti :D
Jos Mensa testaisi muistia, naiset pesisivät miehet mennen tullen. Ei siinä tarvitse muistaa kuin sen ajan että saa ajatuksensa piirrettyä paperille.
- Mensan rajan ylittänyt nainen
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitapa linkki, ap!
Ja laitapa tänne, kuinka kauan pitkittäin tutkimus kesti, entä muu tutkimusasetelma.
Kaikesta päätellen DI:t ja lentäjät ovat tämän palstan ihannemiehiä.
Ei päivää ilman uutta älykkyysketjua.