Kysytäänkö passia Tallinnan matkalla? Olen lähdössä passittoman vauvan kanssa matkalle
En ehdi nyt passia hankkia ja tuntuu muutenkin turhalta maksaa passista kun ei ole muita matkoja tiedossa. Kysytäänkö passia nykyään Tallinnan matkalla? Aiemmin kun olen käynyt Tallinnassa niin ei ole koskaan passia kysytty. Menemme Eckerön laivalla. Vauvani isä on afrikkalainen joten vauva on tumma, vaikuttaako tämä passin kysymiseen. Vauva on kyllä vaunuissa niin eihän hän edes näy ulkopuolisille. Eikä varmaankaan tarkastajat tule vaunuja sentään tutkimaan.
Kommentit (119)
Luulevat että olet kaapannut vauvan ja viemässä sitä ulkomaille ilman toisen vanhemman suostumusta. Siinähän selittelet,
Kaksin olen vauvan kanssa lähdössä. Olen yh ja ollaan oltu nyt kotona koko ajan. Ylimääräistä rahaa ei ole niin tuntuu typerältä hankkia passia koska sitä ehkä saatetaan kysyä. Kävin aiemmin paljon Tallinnassa ja koskaan ei passia kysytty. Matkavarauksen yhteydessä ei myöskään kysytä passinnumeroa tms.
Meillä on siis Eckerön risteily, jonka sain ilmaiseksi ja tämä nyt ainoa mahdollisuus päästä täältä kotiympyröistä hetkeksi pois niin todella haluaisin nyt lähteä sinne Tallinnaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei EU-maissa mitään passia tarvita, henkkarilla matkustetaan EU-maissa. Sitä en tiedä, että pitääkö vauvallakin sellainen olla.
Virallinen matkustusasiakirja anyway. Ja pitää todellakin olla myös vauvalla. Lasta ei myöskään saa viedä rajan yli ilman toisen vanhemman/huoltajan suostumusta. Pitää olla siis todistus yksinhuoltajuudesta tai lupa toiselta huoltajalta.
Tallinnan-laivoilla reissaa päivittäin vanhempia lasten kanssa enkä kyllä usko että jokaisella on lupalaput toiselta huoltajalta mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei EU-maissa mitään passia tarvita, henkkarilla matkustetaan EU-maissa. Sitä en tiedä, että pitääkö vauvallakin sellainen olla.
Virallinen matkustusasiakirja anyway. Ja pitää todellakin olla myös vauvalla. Lasta ei myöskään saa viedä rajan yli ilman toisen vanhemman/huoltajan suostumusta. Pitää olla siis todistus yksinhuoltajuudesta tai lupa toiselta huoltajalta.
Niin sanoinkin, vauvasta en tiedä. Itse olen jo yli 10 vuotta matkustellut saksalaisella henkkarilla ympäri Eurooppaa. Passia en viitti hankkia kun en iäkkäänä enää kaukomaihin EU:n ulkopuolelle tähtää. Mulle on riittänyt henkkari jos on kysytty, harvoin on kysytty ja käyn aika usein Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt noin 100 kertaa Virossa ja ainoastaan kerran, pari on pyydetty henkilötodistus nähtäviksi ja tämäkin oli silloin kun laivayhtiö oli oikein tiedottanut etukäteen, että Viron jonkun turvallisuuskokouksen takia passit kysellään kaikilta satamassa. Lähtisin ihan hyvillä mielin enkä itse jaksaisi hankkia passia + kuvaa yhtä Tallinnan reissua varten jos kerran muita reissuja ei ole lähitulevaisuudessa tulossa.
On kyllä kysytty jokakerran henkilöllisyystodistus (passi,ajokorti) lippuja lunastaessa satamassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksin olen vauvan kanssa lähdössä. Olen yh ja ollaan oltu nyt kotona koko ajan. Ylimääräistä rahaa ei ole niin tuntuu typerältä hankkia passia koska sitä ehkä saatetaan kysyä. Kävin aiemmin paljon Tallinnassa ja koskaan ei passia kysytty. Matkavarauksen yhteydessä ei myöskään kysytä passinnumeroa tms.
Meillä on siis Eckerön risteily, jonka sain ilmaiseksi ja tämä nyt ainoa mahdollisuus päästä täältä kotiympyröistä hetkeksi pois niin todella haluaisin nyt lähteä sinne Tallinnaan.ap
Tallinnan päässä rajavartijaa ei varmaan kiinnosta miten on risteily saatu tai maksettu, vaan se onko kyseessä lapsikaappaus. Joskus sitä passia voidaan kuitenkin kysyä.
No tuo lapsen ihonväri saattaa kyllä lisätä kiinnostusta lähempänä tarkasteluun. Eikä kyse ole uteliaisuudesta vaan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt noin 100 kertaa Virossa ja ainoastaan kerran, pari on pyydetty henkilötodistus nähtäviksi ja tämäkin oli silloin kun laivayhtiö oli oikein tiedottanut etukäteen, että Viron jonkun turvallisuuskokouksen takia passit kysellään kaikilta satamassa. Lähtisin ihan hyvillä mielin enkä itse jaksaisi hankkia passia + kuvaa yhtä Tallinnan reissua varten jos kerran muita reissuja ei ole lähitulevaisuudessa tulossa.
On kyllä kysytty jokakerran henkilöllisyystodistus (passi,ajokorti) lippuja lunastaessa satamassa.
Jos liput lunastaa automaatista niin ei kukaan kysele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis Eckerön risteily, jonka sain ilmaiseksi ja tämä nyt ainoa mahdollisuus päästä täältä kotiympyröistä hetkeksi pois niin todella haluaisin nyt lähteä sinne Tallinnaan.ap
Vie mulattimukula isälleen hoitoon.
Lupalappua ei todellakaan tarvitse olla jos lapsi matkustaa OMAN huoltajansa kanssa. Ne laivayhtiöiden mainostamat lupalaput on silloin jos lapsi matkustaa muun kuin huoltajansa kanssa eikä niitäkään tarkisteta, paitsi korkeintaan nuorisoryhmiltä.
Olen ollut laivayhtiössä töissä ja asiat on tuttuja ja henkilötodistuksia ei tosiaan kysyyä 99,9 %:n varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnan-laivoilla reissaa päivittäin vanhempia lasten kanssa enkä kyllä usko että jokaisella on lupalaput toiselta huoltajalta mukana.
No en mäkään usko että on, mutta viisasta olis olla jos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän mukavasti ajattelit menevän jos sitten kysytäänkin ja vauvalla ei ole? Onko varaa ja ajallisesti mahdollista jäädä hotelliin Tallinnaan siksi aikaa kun yrität selvitellä suurlähetystön kanssa miten pääsisit Suomeen?
Jos Tallinnaan matkustaa ilman passia ja jää kiinni niin saa sakot, ei sen kummempaa. Suomeen pääsee takaisin kyllä ilman että edes hankkii passia suurlähetystöstä tms.
Kaveri menetti reppunsa Tallinnassa. Siinä meni mm. rahapussi, jossa rahat ja kaikki maksukortit sekä tietysti ajo- ja kelakortti, laivalippu ja passi. Ei auttanut muu kuin mennä suurlähetystöön ja selvittää, miten pääsee Suomeen. Lopulta sai sieltä jonkinlaisen henkkarin ja rahaa sen verran, että pääsi ostamaan laivalipun Suomeen takas. Ja huom. kaveri EI ollut humalassa, kun tämä katoaminen ja selvittely tapahtui. Hän unohti repun kahvilaan, mutta kun meni kyselemään sitä ei enää sieltä löytynyt.
Toki jos laivalippu on valmiina ja tallessa, saatat päästä Suomeen takaisin ilman passia tai suurlähetystön apua.
Vierailija kirjoitti:
Saako musta vauva suomesta passin? Ei kai?
Ei ainakaan pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko pääkaupunkiseudulla? Sitten reissu vaikkapa Turkuun, Tampereelle, Kotkaan, Lahteen.... Tai jos muualla Suomessa, niin jäättekin vain Helsinkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie mulattimukula isälleen hoitoon.
Parempi unohtaa se Viroon. Laita lahjapakettiin. Kyllä ne ilahtuu mulatista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Tai sitten kyse on selkeästi tilanteesta, jossa lapsi matkustaa toisen vanhemman kanssa edestakaisin eli molemmilla on edestakaiset liput valmiiksi hankittuna. Saattavat myös soittaa toiselle vanhemmalle ja varmistaa asian.
Ne ottaa vauvan pois, koska ajattelevat sen olevan lapsikauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytään, jos asioit tiskillä, ei jos otat liput automaatista tai teet lähtöselvityksen sovelluksella. Tosin jos samassa varauksessa on useamman henkilön liput, niin välttämättä eivät kysy kuin liput noutavan henkkarin.
Mulla on aina tarkastettu vaunut mennen tullen.kurkkaavat jopa nukkuvan vauvan harson taakse.
Lapsi otetaan valtion takavarikkoon ja luovutetaan hyvään paikalliseen kotiin, jos sillä ei ole matkustusdokumenttia.