Kysytäänkö passia Tallinnan matkalla? Olen lähdössä passittoman vauvan kanssa matkalle
En ehdi nyt passia hankkia ja tuntuu muutenkin turhalta maksaa passista kun ei ole muita matkoja tiedossa. Kysytäänkö passia nykyään Tallinnan matkalla? Aiemmin kun olen käynyt Tallinnassa niin ei ole koskaan passia kysytty. Menemme Eckerön laivalla. Vauvani isä on afrikkalainen joten vauva on tumma, vaikuttaako tämä passin kysymiseen. Vauva on kyllä vaunuissa niin eihän hän edes näy ulkopuolisille. Eikä varmaankaan tarkastajat tule vaunuja sentään tutkimaan.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
No siis jos molemmat vanhemmat ovat mukana, vanhemmilla ja lapsella on kaikilla sama sukunimi, lapsella on kelakortti ja vanhemmilla henkilötodistukset, pääsee ainakin Ruotsiin. Tosin olen nähnyt, että Tallinnan satamassa Viron viranomaiset tekivät pistokoe luontaisesti ihan passintarkastuksia, joten itse en uskaltaisi ottaa riskiä vaan hankkisin lapselle passin, varsinkin, jos molemmat vanhemmat eivät ole mukana.
Ruotsiinkin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti), myös lapsilla. Kela-kortti ei käy matkustusasiakirjaksi, ei vaikka siinä olisi kuva.
Pitää olla passi mukana myös vauvalla, sitä ei välttämättä kysytä mutta se on oltava mukana kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lupalappua ei todellakaan tarvitse olla jos lapsi matkustaa OMAN huoltajansa kanssa. Ne laivayhtiöiden mainostamat lupalaput on silloin jos lapsi matkustaa muun kuin huoltajansa kanssa eikä niitäkään tarkisteta, paitsi korkeintaan nuorisoryhmiltä.
Olen ollut laivayhtiössä töissä ja asiat on tuttuja ja henkilötodistuksia ei tosiaan kysyyä 99,9 %:n varmuudella.
Lupalappu pitää olla. Sitä ei ehkä kysytä mutta se pitää olla.
Riippuen maasta ollaan tarkkoja. Johonkin pitää olla jopa symtymätodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos molemmat vanhemmat ovat mukana, vanhemmilla ja lapsella on kaikilla sama sukunimi, lapsella on kelakortti ja vanhemmilla henkilötodistukset, pääsee ainakin Ruotsiin. Tosin olen nähnyt, että Tallinnan satamassa Viron viranomaiset tekivät pistokoe luontaisesti ihan passintarkastuksia, joten itse en uskaltaisi ottaa riskiä vaan hankkisin lapselle passin, varsinkin, jos molemmat vanhemmat eivät ole mukana.
Ruotsiinkin pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti), myös lapsilla. Kela-kortti ei käy matkustusasiakirjaksi, ei vaikka siinä olisi kuva.
Ruotsiin pääsee kyllä pelkällä kuvattomalla kelakortilla t. Autolla sinne matkustanut. Laivayhtiö saa itse päättää omat käytännöt.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan turhaa on passia hankkia. Aina voi lähteä satamasta kotiin.
Mutta miten jos passi kysytään Tallinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Rajavartiolaitokselta kysyttäessä vastaus oli, että mikäli molemmat vanhemmat ja lapsi menevät pohjoisessa autolla ajamalla Ruotsiin, on erittäin epätodennäköistä, että henkilöpapereita kysytään, mutta jos kysytään, lapselle riittää kelakortti, jos ei ole perusteltua epäilyä siitä, että kelakortti ei olisi lapsen ja/tai aikuiset lapsen huoltajia. Toki virallisissa nettiohjeissa on tuo, että lapsella on oltava henkilötodistus...
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla passi mukana myös vauvalla, sitä ei välttämättä kysytä mutta se on oltava mukana kuitenkin.
Tai henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi otetaan valtion takavarikkoon ja luovutetaan hyvään paikalliseen kotiin, jos sillä ei ole matkustusdokumenttia.
Mitä luulet että tapahtuu, jos satamassa vauvalta kysytään henkkarit ja niitä ei ole? Eivät varmasti anna ap:n jatkaa matkaa vauvansa kanssa, hänhän ei mitenkään pysty todistamaan että vauva edes on hänen.
En tiedä miten huostaanotto toimii Virossa, mutta ainakin Suomessa vauvat pyritään sijoittamaan laitoksen sijaan sijaisperheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsiin pääsee kyllä pelkällä kuvattomalla kelakortilla t. Autolla sinne matkustanut. Laivayhtiö saa itse päättää omat käytännöt.
Ruotsin viranomaiset päättävät käytännöistä, ei laivayhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihan turhaa on passia hankkia. Aina voi lähteä satamasta kotiin.
Mutta miten jos passi kysytään Tallinnassa?
Suurlähetystö auttaa, mutta tuollaisessa tilanteessa, jossa molemmat vanhemmat eivät ole mukana, eivätkä välttämättä suomalaisia, niin voi joutua melko pitkään selvitykseen eri maiden viranomaisten kanssa. Onko lapsi kuitenkin suomalainen, on myös oleellinen kysymys, toki olettaisin, että on, koska kyse yh-äidin kanssa matlustavasta lapsesta....
Kukaan ei ottaisi vauvansa kanssa tuollaista riskiä.
Ja profilointia.tehdään. omat lapset ovat joutuneet tarkastukseen usein. Ovat ehkä liikaa arabien näköisiä. En tiedä miksi heidät on tarkastettu jo alle kouluikäisenä. Vauvan kanssa en matkustanut.
En lähtisi, jos olisi pakko, en ainakaan menis maihin.
Minulta on kysytty joka kerta passi lipunlunastuksen yhteydessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Rajavartiolaitokselta kysyttäessä vastaus oli, että mikäli molemmat vanhemmat ja lapsi menevät pohjoisessa autolla ajamalla Ruotsiin, on erittäin epätodennäköistä, että henkilöpapereita kysytään, mutta jos
Usein esim lentoyhtiöt vaativat passin, vaikka maa ei vaatisi.
Lapseni on matkustanut kaverinsa perheen kanssa Tallinnaan n.10 krt. Ikinä eivät olet passia kysyneet, toki on aina mukana. Samoin lupalappunen meiltä vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi otetaan valtion takavarikkoon ja luovutetaan hyvään paikalliseen kotiin, jos sillä ei ole matkustusdokumenttia.
Mitä luulet että tapahtuu, jos satamassa vauvalta kysytään henkkarit ja niitä ei ole? Eivät varmasti anna ap:n jatkaa matkaa vauvansa kanssa, hänhän ei mitenkään pysty todistamaan että vauva edes on hänen.
En tiedä miten huostaanotto toimii Virossa, mutta ainakin Suomessa vauvat pyritään sijoittamaan laitoksen sijaan sijaisperheisiin.
Suurlähetystö hoitaa asiaa, mutta kyllä tuo hankalaa on päästä pois lapsen kanssa. Edelleen yksinkertaisesti vain matkustaa kotimaassa tai hankkii passin lapselle ennen matkaa ja problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Rajavartiolaitokselta kysyttäessä vastaus oli, että mikäli molemmat vanhemmat ja lapsi menevät pohjoisessa autolla ajamalla Ruotsiin, on erittäin epätodennäköi
Totta tämä. Suomessa kukaan ei katsonut passia, mutta Ranskasta paluulennolle mennessä katsottiin, ajattelin yksin hakea perheelle liput, mutta pitkin soittaa koko perhe paikalle passien katsomista varten. Ei siis riittänyt että minulla oli nippu passeja itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Lupalappua ei todellakaan tarvitse olla jos lapsi matkustaa OMAN huoltajansa kanssa. Ne laivayhtiöiden mainostamat lupalaput on silloin jos lapsi matkustaa muun kuin huoltajansa kanssa eikä niitäkään tarkisteta, paitsi korkeintaan nuorisoryhmiltä.
Olen ollut laivayhtiössä töissä ja asiat on tuttuja ja henkilötodistuksia ei tosiaan kysyyä 99,9 %:n varmuudella.
Lupalapun tarve riippuu maasta. Ei ole yleistä ohjetta. Mutta passi tai henkilökortti, virallinen lapsella on pakollinen, jos hän matkustaa vain yhden vanhemman mukana. Enkä ottaisi riskiä vauvan kanssa. Se passi/henkilötodistus on EU tason määräys.
Tiedätkö kuinka suuret sakot tulee
Autolla kulkiessa on aina kysytty passi/henkilökortti myös lapsilta. Yleensä jakaisin matkustaessa ei ole kysytty, tiskiltä jos joutunut liput joskus jostain syystä noutamaan on passi kysytty (onkohan ollut joku ilmaismatka tms.?)
Kerran on jalkaisin Tallinnasta lähtiessä henkkarit katsottu lippujen kanssa meidän porukalta läpi
-suurperheen äiti