Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran sinusta eskarilaisen "pitäisi" tehdä kotitöitä?

Vierailija
12.04.2025 |

Pitäisi lainausmerkeissä, eli ei tuon ikäisen vielä toki pakko ole kotitöitä tehdä, mutta mukava on, jos niihin osallistuu. Mutta mitä kotitöitä ja minkä verran? Kerro mielipiteesi, kiinnostaa nimittäin. Ja mitä kotitöitä teidän eskarilaiset tekee. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pitää ottaa heti mukaan kotitöihin kun kynnelle kykenee. Ensin avustavia tehtäviä, sitten iän karttuessa itsenäisesti. Eskarilaiselle voi jo asettaa pieniä siivoustehtäviä, tiskikoneen täyttämistä (ja jos astiat on kaapeissa lapsen korkeudella niin tyhjennystä), roskapussin vientiä, jne.

Vierailija
42/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille. Lapset voi huolehtia toki omista tavaroistaan ja huoneestaan sen verran kuin kykenevät.

Kun lapset joskus muuttavat omilleen, he oppivat nopeasti oman kotinsa kotityöt.

Koulu on tärkein, mutta kyllä muutakin pitää tehdä. Ja tää ihan näin sellaisen ihmisen mielipiteenä, joka priorisoi näin aikuisenakin lukemisen ja muun itsensä sivistämisen ohi kotitöiden. Lapsen kuuluu oppia, että vanhemmillekin on tärkeää tehdä omia juttujaan ja jokaiselle kuuluu osa kotitöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille. Lapset voi huolehtia toki omista tavaroistaan ja huoneestaan sen verran kuin kykenevät.

Kun lapset joskus muuttavat omilleen, he oppivat nopeasti oman kotinsa kotityöt.

Miten he oppivat jos kukaan ei ole koskaan opettanut? Ja miten he viitsivät, jos koskaan ei ole ollut pakko?

Omasta kokemuksesta sanon, että oppii.Mä en tehnyt lapsena kotitöitä, aloin vasta aikuisena tehdä. Helposti ne oppi, mutta silti kyllä kannatan itse sitä, että kotityöt opetellaan jo lapsena. Ei niin lujaa iske se, että hitto miten tylsää on aikuisuus.

Vierailija
44/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten he oppivat jos kukaan ei ole koskaan opettanut? Ja miten he viitsivät, jos koskaan ei ole ollut pakko?

Ainakin omat lapseni ovat niin fiksuja, että oppivat mitä vain. En epäile hetkeäkään, etteivät onnistuisi pitämään kotiaan kunnossa.

Kysymys ei ole pelkästään siitä, että oppii teknisesti tekemään kotityöt. Vaan myös siitä, että kun omien jälkien korjaamiseen ja muihin kotitöihin on tottunut pienestä pitäen, niin monista kotitöistä tulee automaatio, jonka tekemistä ei edes noteeraa eikä pidä vaivalloisena. Eivät minun lapseni ajattele tekevänsä jotain kotityötä, kun he vievät ruokailun jälkeen likaiset astiansa tiskipöydälle tai tiskikoneeseen. Heille se on ruokailuun kuuluva osa, joka tapahtuu automaattisesti, kun he ovat tottuneet tekemään aina niin siitä lähtien, kun lautanen ja lasi ovat pysyneet kävellessä kädessä. Eivät he koe näkevänsä siinä jotain vaivaa. 

Vierailija
45/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on vain yksi lapsi ja asutaan kerrostalossa. Jos lapsen olisi pakko hoitaa roskat ja tiskit ja imurointi, niin itselleni ei oikeastaan jäisi juuri mitään kotitöitä. Ruokaakaan en laita joka päivä, usein woltataan tai käydään jossain syömässä. Ap"

Eihän lapsen ottaminen kotitöihin tarkoita sitä, että lapsen pitäisi joka päivä tehdä kaikkea. Lapsi voi esim. tyhjentää tiskikoneen 1-2 päivänä viikossa, viedä yhtenä päivänä roskat, imuroida yhtenä päivänä yhden huoneen, auttaa yhtenä päivänä pyykkien laittamisessa kuivumaan, auttaa 1-2 päivänä ruoanlaitossa tai pöydän kattamisessa jne. Näin kullekin päivälle on yksi työ, joka vie aikaa 5-10 minuuttia. 

Sen lisäksi eskarilainen korjaa omat jälkensä ja vie esim. likaiset astiansa astianpesukoneeseen ja likaiset vaatteensa pyykkikoriin.

Vierailija
46/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pitää ottaa heti mukaan kotitöihin kun kynnelle kykenee. Ensin avustavia tehtäviä, sitten iän karttuessa itsenäisesti. Eskarilaiselle voi jo asettaa pieniä siivoustehtäviä, tiskikoneen täyttämistä (ja jos astiat on kaapeissa lapsen korkeudella niin tyhjennystä), roskapussin vientiä, jne.

Jo 1-vuotiaalle voi alkaa opettaa. Yhdessä siivotaan päivän leikit pois, tavarat laitetaan paikoilleen. 1-3 vuotiaana lapsi on innokkaimmilta tekemässä juttuja mitä aikuisetkin tekee. Leikin varjolla voi näitä opettaa. Siivous on osa leikkiä. Ihan pienet ovat innoissaan, kun saavat yhdessä aikuisen kanssa tyhjentää tiski- ja pyykkikonetta. Laittaa tiskejä ja pyykkejä koneeseen. Auttaa vaatteiden kuivumaan laittamisessa jne. Kun lapsi saa olla mukana vanhemman kanssa näissä oikeissa kotitöissä, hän osaa 6-vuotiaana jo tehdä vaikka mitä. 

Tarkoitus ei ole työllistää lasta, mutta hän oppii jo pienenä ottamaan ikätasolleen sopivista vastuista ja ymmärtää, ettei äiti tai isä ole se, joka siivoaa kaiken heidän jälkeensä.

Vierailija
47/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi mukaan ruoanlaittoon ja leipomiseen heti kun kykenee. Erityisesti leivonnaisten tekeminen on lapselle kivaa kun luvassa on herkkuja. Tämän yhteyteen tietenkin sisällytetään sotkun siivoaminen, ja sitäkin saa verhoiltua mieluisammaksi kun antaa lapsen kaapia ja syödä taikinakulhosta viimeiset taikinat, sekä nuolla vispilät.

Vierailija
48/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta sanon, että oppii.Mä en tehnyt lapsena kotitöitä, aloin vasta aikuisena tehdä. Helposti ne oppi, mutta silti kyllä kannatan itse sitä, että kotityöt opetellaan jo lapsena. Ei niin lujaa iske se, että hitto miten tylsää on aikuisuus.

Tylsiähän ne kotityöt on. Jos joku on aivopessyt itsensä lapsena luulemaan, että ne on mukavia, niin eläköön sitten niin. Itse kannatan elämästä nauttimista, intohimojensa seuraamista ja mielenkiintoisiin ja älykkäisiin asioihin panostamista. Tylsät asiat ei elämästä lopu koskaan.

Vierailija
49/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omat lapseni ovat niin fiksuja, että oppivat mitä vain. En epäile hetkeäkään, etteivät onnistuisi pitämään kotiaan kunnossa.

Kysymys ei ole pelkästään siitä, että oppii teknisesti tekemään kotityöt. Vaan myös siitä, että kun omien jälkien korjaamiseen ja muihin kotitöihin on tottunut pienestä pitäen, niin monista kotitöistä tulee automaatio, jonka tekemistä ei edes noteeraa eikä pidä vaivalloisena. Eivät minun lapseni ajattele tekevänsä jotain kotityötä, kun he vievät ruokailun jälkeen likaiset astiansa tiskipöydälle tai tiskikoneeseen. Heille se on ruokailuun kuuluva osa, joka tapahtuu automaattisesti, kun he ovat tottuneet tekemään aina niin siitä lähtien, kun lautanen ja lasi ovat pysyneet kävellessä kädessä. Eivät he koe näkevänsä siinä jotain vaivaa. 

Itse olen nähnyt monta ihmiskohtaloa, jotka suorittavat aikuisenakin kotitöitä, ovat erittäin tarkkoja siisteydestä, järjestyksestä ym, mutta eivät keksi mitään erityistä tekemistä koskaan. Heiltä puuttuu mielikuvitus ja intohimo. Suorittavat rutiinejaan läpi elämän.

Vierailija
50/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhea, viiden minuutin kotityöt päivässä pilaavat lapsen akateemisen uran!

Vierailija
51/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhea, viiden minuutin kotityöt päivässä pilaavat lapsen akateemisen uran!

Tai, että viiden minuutin kotityöt päivässä on ainoa tapa kasvaa hyväksi ihmiseksi.

Vierailija
52/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Miika Nousiaisen vastaus jossain ohjelmassa.

Sinun ikäisesi osaa tehdä kenkiä Bangladeshissa ja sotia Afrikassa. Sinä et osaa edes piirtää.

Vierailija
53/53 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätä omat lelut, viedä astiat tiskialtaaseen ja pyykit pyykkikoriin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi