Minkä verran sinusta eskarilaisen "pitäisi" tehdä kotitöitä?
Pitäisi lainausmerkeissä, eli ei tuon ikäisen vielä toki pakko ole kotitöitä tehdä, mutta mukava on, jos niihin osallistuu. Mutta mitä kotitöitä ja minkä verran? Kerro mielipiteesi, kiinnostaa nimittäin. Ja mitä kotitöitä teidän eskarilaiset tekee.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tuon ikäisen ei ole pakko tehdä kotitöitä? Tietenkin on. Omatoimisuuden ja itsestä ja ympäristöstä huolehtimisen taitojen opettaminen on todella tärkeää.
Työkasvatus on keskeinen osa esim. montessoripedagogiikkaa (ja ihan perustellusti): "Auta minua tekemään itse"
No meillä kotona ei ole käytössä montressoripedagogiikka vaan ihan tavallinen kotikasvatus. Oma lapseni osallistuu melkein kaikkiin kotitöihin, mutta ei olla koskaan pakotettu vaan hän tekee sen omasta tahdostaan. Minusta ei olisi oikein pakottaa mitään yleisiä kotitöitä tekemään, jos ne tuntuvat lapsesta kovin vaikeilta ja vastenmielisiltä. Antaa lapsien olla lapsia vielä alle kouluiässä. Mutta jos lapsella on yhtään innostusta osallistua, niin mielellänihän annan hänen tehdä vaikka kuinka paljon haluaa. Ap
Vaikeita asioita oppii tekemällä. Se vaatii vain sen, että vanhempi opettaa ja antaa lapsen tehdä itse vaikka se olisikin hidasta. Ja vastenmielisiäkin asioita pitää oppia tekemään. Enkä nyt tarkoita, että eskarilainen pistetään kylmiltään puhdistamaan kylppärin lattiakaivo, vaan vähitellen opetetaan tekemään eri asioita niin, että lapsi osaa hoitaa ne ensin avustettuna ja valvottuna, sitten itsenäisesti.
Eskari-ikä on viimeinen hetki ottaa lapsi mukaan kotitöihin. Siinä iässä lapsi vielä yleensä osallistuu niihin mielellään ja näin kotitöiden teosta tulee automaatio. On ihan turha kuvitella, että 12-vuotiasta tai murrosikäistä saisi helposti tekemään kotitöitä, jos häntä ei ole pienestä pitäen niihin totutettu.
Tosin eskari-ikää parempi aloitusikä olisi 2-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille. Lapset voi huolehtia toki omista tavaroistaan ja huoneestaan sen verran kuin kykenevät.
Kun lapset joskus muuttavat omilleen, he oppivat nopeasti oman kotinsa kotityöt.
Miten he oppivat jos kukaan ei ole koskaan opettanut? Ja miten he viitsivät, jos koskaan ei ole ollut pakko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille. Lapset voi huolehtia toki omista tavaroistaan ja huoneestaan sen verran kuin kykenevät.
Kun lapset joskus muuttavat omilleen, he oppivat nopeasti oman kotinsa kotityöt.
Miten he oppivat jos kukaan ei ole koskaan opettanut? Ja miten he viitsivät, jos koskaan ei ole ollut pakko?
Ainakin omat lapseni ovat niin fiksuja, että oppivat mitä vain. En epäile hetkeäkään, etteivät onnistuisi pitämään kotiaan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille.
Minusta tämä on aikuiselta pahimman luokan laiskuutta ja kasvatuksen laiminlyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä, että koulun on lasten työ. Ja eskari-iässä se eskari. Ja lisäksi lasten työ on myös leikkiminen ja se, että on ja saa olla vain ihan lapsi. Teineiltä kyllä alan jo vaatimaan säännöllistä osallistumista tiskikoneeseen, roskien vientiin, toki oma huone pitää pitää siistinä jo ennen kun tulee teini-ikään. Mutta ehkä nämä tilanteet vähän vaihtelee sen mukaan, että kuinka iso koti on ja montako lasta on. Meillä on vain yksi lapsi ja asutaan kerrostalossa. Jos lapsen olisi pakko hoitaa roskat ja tiskit ja imurointi, niin itselleni ei oikeastaan jäisi juuri mitään kotitöitä. Ruokaakaan en laita joka päivä, usein woltataan tai käydään jossain syömässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä, että koulu on lasten työ. Harrastukset on tärkeitä myös. Kotityöt saa jäädä aikuisille.
Minusta tämä on aikuiselta pahimman luokan laiskuutta ja kasvatuksen laiminlyöntiä.
Ok. Kiitos mielipiteestä.
Vierailija kirjoitti:
Siivosi oman huoneensa. Välillä tehtiin perusteellisempi siivous yhdessä. Ei muita varsinaisia kotitöitä, mutta osallistui silloin tällöin. Ekaluokalla oli sitten vastuussa myös omien vaatteidensa viikkauksesta ja kaappiin laittamisesta. Tokaluokalla alkoi saada viikkorahaa vastineena kotitöistä. Sen edellytys oli, että pitkin viikkoa oli huolehtinut keittiön roskapussin viemisestä tarvittaessa ulkoroskikseen ja uuden pussin laittamisesta sekä siitä omasta huoneestaan. Siitä eteenpäin sitten neuvoteltiin aina kun halusi enemmän viikkorahaa, että mitä kotitöitä tulee lisää.
1980-luku soitti ja haluaa takaisin keittiönsä, jossa oli yksi roskapussi.
Ei tuon ikäisen tehtävä ole tehdä kotitöitä vaan elää ja touhuta. Siivotkaa aikuiset ihan itse ja huolehtikaa psyykkeestänne. Älkää traumatisoiko lapsianne omilla ongelmillanne.
Tehkää lasuja kaikista jotka kohtelevat lapsia väärin, jos ne sossut vaikka joskus eksyisivät oikeille oville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotityöt oppii vähän vanhempanakin kuin alle kouluikäisenä. Ei se mitään kasvatuksen laiminlyömistä ole. Itse en ole koskaan vaatinut lapselta mitään kotitöitä (on siis nyt 6 v.), mutta olen kasvattanut siihen, että on kaunista kun koti on siisti, ja lapsi tykkää kauniista asioista niin siksi hän usein huvikseen siivoilee. Ap
Tämä nyt ei ole varsinaisesti kotityö, mutta kun tehtiin remonttia, 5- ja 7-vuotiaat mm. maalasivat yhdessä koko talon katto- ja lattialistat.
Miten ette ymmärrä, että siellä eskarissa ja koulussa teidän lapsenne ovat niitä, jotka jättävät askartelualustat lojimaan, paperisilput lattialle, liimat auki. Ja omat kengät ja takit pitkin, poikin eteistä. Ja valittavat, kun ruokailun jälkeen astiat on pakko palauttaa keittiöön.
Ne lapset, jotka ovat oppineet siivoamaan jälkensä jo kotona, tekevät sen myös koulussa.
Ai, teidänkö lapsenne tekevät nuo asiat koulussa myös? Koska opettaja opettaa ja vaatii ne tekemään? Miksi vaatii? Koska kotona ei ole vaadittu.
Luulisi laittavan miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Miten ette ymmärrä, että siellä eskarissa ja koulussa teidän lapsenne ovat niitä, jotka jättävät askartelualustat lojimaan, paperisilput lattialle, liimat auki. Ja omat kengät ja takit pitkin, poikin eteistä. Ja valittavat, kun ruokailun jälkeen astiat on pakko palauttaa keittiöön.
Ne lapset, jotka ovat oppineet siivoamaan jälkensä jo kotona, tekevät sen myös koulussa.
Ai, teidänkö lapsenne tekevät nuo asiat koulussa myös? Koska opettaja opettaa ja vaatii ne tekemään? Miksi vaatii? Koska kotona ei ole vaadittu.
Luulisi laittavan miettimään.
Ei ole. Itse asiassa lapseni on saanut eskarista kehuja siitä, että on niitä harvoja, jotka nätisti huolehtivat jälkensä ja laittavat aina tavarat huolella paikoilleen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäisen tehtävä ole tehdä kotitöitä vaan elää ja touhuta. Siivotkaa aikuiset ihan itse ja huolehtikaa psyykkeestänne. Älkää traumatisoiko lapsianne omilla ongelmillanne.
Tehkää lasuja kaikista jotka kohtelevat lapsia väärin, jos ne sossut vaikka joskus eksyisivät oikeille oville.
Jos sossut sattuisivat eksymään sellaiselle ovelle, missä lapset osallistuvat kykyjensä mukaan kotitöihin, he luultavasti kehuisivat eivätkä tulisi toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosi oman huoneensa. Välillä tehtiin perusteellisempi siivous yhdessä. Ei muita varsinaisia kotitöitä, mutta osallistui silloin tällöin. Ekaluokalla oli sitten vastuussa myös omien vaatteidensa viikkauksesta ja kaappiin laittamisesta. Tokaluokalla alkoi saada viikkorahaa vastineena kotitöistä. Sen edellytys oli, että pitkin viikkoa oli huolehtinut keittiön roskapussin viemisestä tarvittaessa ulkoroskikseen ja uuden pussin laittamisesta sekä siitä omasta huoneestaan. Siitä eteenpäin sitten neuvoteltiin aina kun halusi enemmän viikkorahaa, että mitä kotitöitä tulee lisää.
1980-luku soitti ja haluaa takaisin keittiönsä, jossa oli yksi roskapussi.
Kuka on niin laiska, että pitää keittiössä enemmän kuin yhden roskapussin? Erilliset kierrätyspussit/astiat on asia erikseen, ja ihan tiedoksi vaan että ihan nykypäivän modernissa omakotitaloasumisessa monet vievät ne edelleen lähimmälle kierrätyspisteelle, eikä siihen omassa pihassa olevaan sekajätäroskikseen.
Meillä 8-v osallistuu oman huoneensa siivoamiseen. Joskus vie roskia roskakatokseen. Lisäksi meillä on se periaate, että jos joku sotkee, niin hän myös siivoaa jälkensä. Meillä 3-v siivoaa itse lattian, jos maito kaatuu lattialle, ja hän tekee sen ihan mielellään.
Lapsi, jolle jälkien siivous ei ole jo automaatio, joutuu käyttämään sen sisäistämiseen kovasti aikaa ja energiaa. Saattaa jopa tapella vastaan, siinä ajassa missä joku toinen on hoitanut homman vikkelästi ja ehtinyt jo leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Eskari-ikä on viimeinen hetki ottaa lapsi mukaan kotitöihin. Siinä iässä lapsi vielä yleensä osallistuu niihin mielellään ja näin kotitöiden teosta tulee automaatio. On ihan turha kuvitella, että 12-vuotiasta tai murrosikäistä saisi helposti tekemään kotitöitä, jos häntä ei ole pienestä pitäen niihin totutettu.
Tosin eskari-ikää parempi aloitusikä olisi 2-vuotiaana.
Meillä alku oli siinä 1,5v kun halusi osallistua tiskikoneen tyhjäykseen. Siitä lähtien on osallistunut ja oppinut tekemään..Toki huomioiden ikä ja taitotaso.
Oli vaikea olla nauramatta, kun lapsi käskytti kaveriaan laittamaan välipalan jälkeen astiat tiskikoneeseen. Se tuli tasan samalla äänenpainolla ja sanoilla millä minäkin siitä aina muistutan jos astiat sattuvat jäämään pöydälle.