Valmistun sitten työttömäksi...
Tulipahan hankittua juuri korkeakoulututkinto alalta, jolla piti olla näinä vuosina eläkepostuman takia työvoimapula. Mutta toisin kävi: työpaikkoja ei ole. Kyseessä ala, jolta erään lakimuutoksen takia hävisi työpaikkoja opiskeluaikanani. Se lakimuutos tehtiin siksi, että Suomi olisi tulevaisuudessa mahdollisimman kilpailukykyinen ja tehokas.
Olenpas oikein hankkinut lapset ja tutkinnon samaan aikaan ja viettänyt juuri elämäni viisi kiireisintä ja stressaavinta vuotta elämästäni. Ja nyt... kortistoon ja loputtomiin pätkätöihin. Teen nyt töitä 2-3 päivää viikossa pahimmillaan 12 tunnin varoitusajalla. En kohta enää jaksa.
Olen surkea äitinä, olen tarpeeton ammattilainen. Minulla olisi paljon annettavaa alallani, pitkä koulutus (kaksi tutkintoa, opistotaso ja ylempi korkeakoulututkinto), elämänkokemusta.. ikää 32 vuotta.
Ei mitään mahdollisuutta omistusasunnon hankintaan. Ne päivät, kun sairastan, olen ilman tuloja. Jos sairastun vaikka viikoksi, kuukausitulot putoavat huomattavasti, kun en voi ottaa työtä vastaan. Lapsilla (2kpl) on kokopäivähoitopaikat päiväkodissa, maksamme maksimimaksua, kun on tehtävä niin varmuuden vuoksi, jos saankin parin viikon putken töitä ja lapset pitää viedä hoitoon klo 7 ja päästään hakemaan vasta klo 17.
En - tietenkään - saa työmarkkinatukea, koska mies on töissä. Toki tulemme juuri ja juuri toimeen miehen palkalla ja omalla työpanoksellani (mun kuukausiansiot 400-800 kuussa) vielä nyöriä kiristäen elintasosta, joka mitoitettiin aikanaa kotihoidontuen ja miehen palkan mukaan.
Mutta - kyllä nyt oikeastaan masentaa. Että tuli se korkeakoulututkintokin vielä hankittua. Nyt kyllä tunnen itseni NIIN turhaksi kapistukseksi. En ollut kummoinen kotiäitinä, mutta nyt olen kyllä vieläkin tarpeettomampi.
Kommentit (17)
Mulla ei tosin ole vielä lapsia, mutta korkeakoulututkinto on. Vapautuvia virkoja ei tiedossa, koska niitä lakkautetaan eräiden muutosten takia sitämukaa, kun niitä vapautuisi.
Ikää vasta 25v. mutta tilanne tuntuu silti aika lohduttomalta.
Joo, tutkintoni on Taiteen maisteri ja koulutusohjelma pätevöittää kuvataideopettajaksi.
Eli keksikää ihmeessä mulle jotakin.
ap
Terv. Tekstiiliope, kuvataideopintoja sivuaineena
Vierailija:
Mulla ei tosin ole vielä lapsia, mutta korkeakoulututkinto on. Vapautuvia virkoja ei tiedossa, koska niitä lakkautetaan eräiden muutosten takia sitämukaa, kun niitä vapautuisi.
Ikää vasta 25v. mutta tilanne tuntuu silti aika lohduttomalta.
Millä alalla olet?
Tässä nyt sitten löytyivät jäljet sylttytehtaalle. Se valinnaisaineiden vähentäminen peruskoulussa lienee syynä sinunkin työtilanteeseesi? Se iski taito- ja taideaineisiin ilmeisesti pahiten. Ja pakollisen kuviksen poistuminen kasilta ja ysiltä.
Tää on niin kökköä. Koulutusta (kuvisopen) lisättiin juuri muutama vuosi takaperin eläkepoistuman peittämiseksi. Ja nyt kävikin näin..
Itse lähdin opiskelemaan tätä viimeistä tutkintoa 27-vuotiaana todettuani, että opistotason tutkinnollani (ja muutamilla pedagogisilla opinnoilla) en työllisty. Mutta ei auttanut..
ap
10v sitten kaikki sairaanhoitajat valmistuvat työttömäksi
Täytyy vain toivoa, että seuraava opetussuunnitelma olisi hieman toisenlainen...
En vain jaksaisi lähteä opiskelemaan taas lisää. Johan siinä hukataan yhteiskunnan varojakin.
t. tekstiiliope
Niissä aina järjestetään taidekursseja, voisiko niistä löytyä töitä? Toinen on kaiken maailman aikuisopitnokeskukset sun muut.
Siis opetusalasta vielä: erityisopetuksessa näyttää olevan paikkoja samoin kuin lastenhoitoalalla. Erityisopettajan sijaisuuksia tuntuu saavan millä tahansa opettajan pätevyydellä (ja ilmankin). Mutta miten sellaista nyt voisi lähteä tästä tekemään... ilman minkäänlaista hajua erityisopetuksesta. Ja ilman aineidenhallintaa (kun on erikoistunut taideaineisiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa).
Ja pitäisikö tässä nyt vielä hankkia lastentarhanopettajan pätevyyskin? Alkaa naurattaa, kun lasken kuinka monta vuotta elämästäni olen opiskellut... Ja eihän perheellinen voi opiskella, kun ei ole rahoitusta (opintotuet käytetty).
On tää.. tällaista..
Herää kyllä mieleen kysymys, että miksi erityisopetuksessa ON niin paljon opettajantarvetta. Onko peruskoulu jo liian tietopainotteinen ja raskas? Yhä useampi oppilas siirtyy erityisopetuksen piiriin. Ehkä taide- ja taitoaineet ovat pitäneet joitakin potentiaalisia pudokkaita vielä pinnalla?
t. ap
Monella paikkakunnalla on pätevistä luokanopettajista pulaa. Ei läheskään päteviä ole tarjolla. Sulla on kuitenkin pedagoginen pätevyys ja loppututkinto, joten jos pätevää hakijaa ei ole, olet aikalailla vahvoilla.
Terveisin entinen työtön aineenopettaja, joka pätevöityy nyt luokanopettajaksi.
Joskus se uravalinta menee perseelleen.
Kuvaamataitoa opetetaan yläasteilla, ala-asteella voi tuota ainetta opettaa kuka tahansa.
Toisen asteen koulutusta on sekä erilaisia kansalaisopistoryhmiä. Viimeksimainittuja pyörittää valtaosin kuvataiteilijat joita on tukuttain ja teokset ei mene kaupaksi ja jostain on saatava leipä ja tarvikerahaa ellei satu saamaan jotain apurahaa.
Tarjoutuisin kunnalle josko tärppäisi että saisit tunteja yläasteelta tai lukiosta yms.
Omassa kaupungissa noita kuvataideryhmiä vetää vuodesta toiseen samat henkilöt. Lisäksi täällä on lasten- ja nuorten kuvataideoppilaitos jossa myös useita taiteilijoita opettamassa lalpsia.
Riippuu tietenkin paikkakunnasta minkälaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Entäs sitten kulttuurialan jotkut projektit kaupungin kulttuuritoimen kautta, niihin vaaditaan korkeakoulututkinto. Kulttuurisihteeri ????
Enpä tiedä oliko tästä sinulle apua, todennäköisesti tiesit jo tämän kaiken.
Ja ennen valmistumistani jopa luokanopettajan sijaisuuksia hakenut. En päässyt edes haastatteluun. Mutta nyt pätevänä aineenopettajana varmaan onnistuisi.
Jos tämä ei tästä miksikään muutu, varmaan haenkin luokanopettajan sijaisuutta ensi syksystä.
Minua vaan turhauttaa se, että olen KUVATAIDEopettaja enkä voi opettaa sitä, mitä olen vuosia vuosia ja vuosia opiskellut. Se on se ala, minkä osaan, millä olisi annettavaa. Ehkä minusta tulee sitten piilokuvismaikka. Opetan kaikki aineet piirtämällä...
No, jos se seuraava opetussuunnitelma olisi toisenlainen. Kun aivotutkijoita myöten on todistettu, että nykykoulu painottaa liikaa lasten vasenta aivopuoliskoa ja se ei ole terveellistä.
t. ap, jota ei nyt enää niin paljon itketä
Vierailija:
Monella paikkakunnalla on pätevistä luokanopettajista pulaa. Ei läheskään päteviä ole tarjolla. Sulla on kuitenkin pedagoginen pätevyys ja loppututkinto, joten jos pätevää hakijaa ei ole, olet aikalailla vahvoilla.Terveisin entinen työtön aineenopettaja, joka pätevöityy nyt luokanopettajaksi.
Katso alaluokkien opetussuunnitelmaa opetushallituksen sivuilta. Siellä korostetaan opetuksen eheyttämistä ja mm äidinkielessä käytetään draamaa yms.
Kyllä mielestäni olet vahvoilla hakemaan ensi syksyn luokanopen paikkoja. Alaluokkalaiset tykkäävät tehdä paljon käsillään. Mieti mitä mahdollisuuksia sinulla olisi. Muotoilette itse ensin uuden opittavan kirjaimen jnejne...
Opettajien " kiihkein" haku meneillään. Nyt vaan työkkärin sivuille ja hakemuksia monistamaan!!!!
Tsemppiä!
Vierailija:
Joskus se uravalinta menee perseelleen.Kuvaamataitoa opetetaan yläasteilla, ala-asteella voi tuota ainetta opettaa kuka tahansa.
En tosiaankaan tiennyt ennakkoon tätä tilannetta! Kun aloin opiskella kuvataideopettajaksi (aineen nimi on muutettu kuvaamataidosta kuvataiteeksi, samoin kuvaamataidon opettaja on muuttunut kuvataideopettajaksi) opiskelupaikassani oikein paasattiin, että kolmen vuoden päästä pääsette valitsemaan parhaat paikat päältä, kun on työvoimapula. Sitten tuli uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, jossa kuviksen asema heikkeni - kuten myös taitoaineiden.
Toisen asteen koulutusta on sekä erilaisia kansalaisopistoryhmiä. Viimeksimainittuja pyörittää valtaosin kuvataiteilijat joita on tukuttain ja teokset ei mene kaupaksi ja jostain on saatava leipä ja tarvikerahaa ellei satu saamaan jotain apurahaa.
Aivan.
Tarjoutuisin kunnalle josko tärppäisi että saisit tunteja yläasteelta tai lukiosta yms.
Näin olen tehnyt - teen sijaisuuksia. Mutta ei siellä ole mitään tunteja " antaa" . On olemassa vajaatyöllistettyjä tuntiopettajia jo omasta takaa (niitä, joiden tuntimäärät romahtivat uuden tuntijaon myötä)
Riippuu tietenkin paikkakunnasta minkälaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Entäs sitten kulttuurialan jotkut projektit kaupungin kulttuuritoimen kautta, niihin vaaditaan korkeakoulututkinto. Kulttuurisihteeri ????
Kiitos vinkeistäsi. Tätä viimeistä asiaa alan tutkia. Parempi tilanne olisi pienellä paikkakunnalla. Täällä isossa kaupungissa tilanne on huono: päteviä hakijoita liuta joka hommaan. Suunnittelemme paikanvaihdosta, mutta sitten taas mies saattaisi jäädä työttömäksi.
T. ap
Ehkäpä kokeilen ehdottamaasi. Ja sitten käytän kesän siihen, että opiskelen itsekseni luokanopetuksen perusteita jostain..
Oli itsellänikin kuvikseen erikoistunut opettaja koko ala-asteen ja siinä onkin varmaan suuri syy omaan hakeutumiseeni kuvataidealalle: piirrettiin vähän joka aineessa.. Oli aika ehyttä touhua.
T. ap
Vierailija:
Katso alaluokkien opetussuunnitelmaa opetushallituksen sivuilta. Siellä korostetaan opetuksen eheyttämistä ja mm äidinkielessä käytetään draamaa yms.Kyllä mielestäni olet vahvoilla hakemaan ensi syksyn luokanopen paikkoja. Alaluokkalaiset tykkäävät tehdä paljon käsillään. Mieti mitä mahdollisuuksia sinulla olisi. Muotoilette itse ensin uuden opittavan kirjaimen jnejne...
Opettajien " kiihkein" haku meneillään. Nyt vaan työkkärin sivuille ja hakemuksia monistamaan!!!!
Tsemppiä!
Olen samanlaisessa tilanteessa ja en enää unelmoikaan vakituista, kunhan saan jotenkin nää vuodet menemään ennen eläkettäni joka on kylläkin yli kahdenkymmenen vuoden päässä. Masentaa myös tämä tilanne. Vakityön omaavat eivät arvaa kuinka onnekkaita ovat!