Kohtuukäyttöön siirtyminen on aina parempi strategia kuin juomisen lopettaminen kokonaan
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bukowski sanoi aina, että viini on hyvä kirjoitusjuoma, kun se saa ajatukset liikkeelle mutta ei vie koko miestä, kuten viski. Ja voin todeta, että oikeassa oli.
Mielenkiintoista että aivoja liuottava myrkky "saa ajatukset liikkeelle".
Joo ei saa. Päinvastoin
Olen entinen rapajuoppo, mutta nykypäivänä käytän kohtuullisesti alkoholia, kyllä se joskus rentouttaa ihanasti. Eikä ole tullut ongelmia,vanhenmiten viisastuu. N61v
Alkoholi on aivoja tuhoava liuotin.Aina voi myös siirtyä kevyempiin päihteisiin kuten heroiiniin jos ei kestä selvinpäin.
3 promilleakaan ei tunnu nykyään känniltä, joten on aika lopettaa vähäks aikaa.
Minulla kohtuukäyttö muuttui säännölliseksi tissutteluksi ja sitten alkoholismiksi. Suomessa moni on alkoholin suurkuluttaja, jossa raja alkoholismiin on häilyvä. Kohtuuseen pystyy harvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat alkoholistit eivät kykene kohtuukäyttöön, jolloin ainoa keino on lopettaa kokonaan. Tai kuolla viinaan.
Niin, alkoholistit ei kykene, mutta kaikki eivät ole alkoholisteja ja kohtuukäyttö on ihan toimiva vaihtoehto. Mulla meni maaliskuussa yksi 0,3 tölkki.
Toi ei ole kohtuukäyttöä vaan käytännössä absolutismia. Kohtuukäyttöä on 8-12 annosta illassa, 2-3 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bukowski sanoi aina, että viini on hyvä kirjoitusjuoma, kun se saa ajatukset liikkeelle mutta ei vie koko miestä, kuten viski. Ja voin todeta, että oikeassa oli.
Saa ylimääräsen kohinan pois ku päihtyy. Tein melkeen kaikki kirjalliset ,myös gradun,humalassa,hyvillä arvosanoilla.
T.adhd
Vierailija kirjoitti:
Minulla kohtuukäyttö muuttui säännölliseksi tissutteluksi ja sitten alkoholismiksi. Suomessa moni on alkoholin suurkuluttaja, jossa raja alkoholismiin on häilyvä. Kohtuuseen pystyy harvat.
Käyttö voi vaihdella paljon. Esim. viime vuonna join vain kaksi kertaa ja joskus aikoinaan join varmasti suurkulutus määriä.
Joillekin se alkoholi on ongelma, ne keiden pitää lopettaa on juuri niitä joilta se kohtuukäyttö ei onnistu. Jos nämä henkilöt voisivat käyttää alkoholia kohtuudella ei olisi tarvetta lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa pystyy kohtuuseen. Suurin osa alkoholinkäyttäjistä elää normaalia elämää eikä alkoholi aiheuta haittoja olemiseen. Ihmiselle vaan on tyypillinen sellainen ajatusharha, että kaikki muutkin ovat kuten minä. Eli jos minulle kohtuu on vaikeaa, sen täytyy olla vaikeaa kaikille.
Suomessa vuonna 2023 miehet kuluttivat keskimäärin 13 litraa puhdasta alkoholia vuodessa eli noin 17 alkoholiannosta viikossa, ja naiset viisi litraa vuodessa eli noin kuusi alkoholiannosta viikossa.
Sanoisin että tuo miesten keskiverto on tosi paljon. Mutta naisten on puolestaan vähän. J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat alkoholistit eivät kykene kohtuukäyttöön, jolloin ainoa keino on lopettaa kokonaan. Tai kuolla viinaan.
Niin, alkoholistit ei kykene, mutta kaikki eivät ole alkoholisteja ja kohtuukäyttö on ihan toimiva vaihtoehto. Mulla meni maaliskuussa yksi 0,3 tölkki.
Toi ei ole kohtuukäyttöä vaan käytännössä absolutismia. Kohtuukäyttöä on 8-12 annosta illassa, 2-3 kertaa viikossa.
"Kohtuukäyttöä on 8-12 annosta illassa, 2-3 kertaa viikossa." oletko tosissasi? Se on suurkulutusta, kysyi miltä päihdelääkäriltä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin se alkoholi on ongelma, ne keiden pitää lopettaa on juuri niitä joilta se kohtuukäyttö ei onnistu. Jos nämä henkilöt voisivat käyttää alkoholia kohtuudella ei olisi tarvetta lopettaa.
Miksi pitäisi käyttää ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kokenut saman ilmiön kuin Bukowski. Joskus tulee jumi ja muutama lasi viiniä liuottaa sen pois ja asiat tuntuu taas järkeviltä vähän aikaa. Viskistä menee ihan sekaisin. Se on selvästi liian voimakas aine.
Aine on niissä sama. Viskissä sitä on enemmän. Siksi viskiä riittää pienempi määrä saman vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Vaikuttava aine on sama mutta vaikutus on eri. Sillä on merkitystä kuinka vahvaa se aine on
No nyt mentiin henkimaailman juttujen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa pystyy kohtuuseen. Suurin osa alkoholinkäyttäjistä elää normaalia elämää eikä alkoholi aiheuta haittoja olemiseen. Ihmiselle vaan on tyypillinen sellainen ajatusharha, että kaikki muutkin ovat kuten minä. Eli jos minulle kohtuu on vaikeaa, sen täytyy olla vaikeaa kaikille.
Suomessa vuonna 2023 miehet kuluttivat keskimäärin 13 litraa puhdasta alkoholia vuodessa eli noin 17 alkoholiannosta viikossa, ja naiset viisi litraa vuodessa eli noin kuusi alkoholiannosta viikossa.
Sanoisin että tuo miesten keskiverto on tosi paljon. Mutta naisten on puolestaan vähän. J
Kyllä se aiheuttaa haittoja.
No kun se kohtuukäyttö ei joiltakin onnistu, vaikka kuinka yrittävät. Joko juot liikaa tai sitten olet kokonaan kuivilla.
Tekeekö ikä tehtävänsä? Aikaisemmin join melkein päivittäin olutta. Viikonloppuna paljonkin. Nyt kun ikä alkaa 70llä niin voin hyvin ottaa joskus oluen ja siihen jää. Ei vaan tee mieli lisää. Jääkaapissa saattaa tölkki seistä kauankin. Häpeän myös aikaisempia juoppojuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kohtuukäyttöä on 8-12 annosta illassa, 2-3 kertaa viikossa." oletko tosissasi? Se on suurkulutusta, kysyi miltä päihdelääkäriltä tahansa.
Tuohan se on kun ihan normikänni on jo suurkulutusta. Tai no 8-12 annosta ei ole erityisen paljon. Sitten mikä on kohtuullista kannabiksen käyttöä niin siihen ei päihdelääkäri suostu sanomaan yhtään mitään. Kaikin tavoin vähiten haitallinen päihde on jollain ihmeellisellä tekosyyllä laiton huume. Olihan siihen niin "vahva" perustelu kuin porttiteoria. Mitään oikeaa syytä kieltoon ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
On. Kohtuukäyttö pidentää elinikää ja terveyttä. Tekee myös sosiaalisemmaksi.
Ei pidennä vaan lyhentää. Miten selviät arjestasi, jos sosiaalisuus vaatii alkoholia?
Suomi on täynnä juoppoja, jotka haluaisivat alkaa kohtuukäytön, mutta eivät pysty siihen.
Se on liuotin. Ja jos olet koukussa, niin kohtuukäyttö ei silloin tule kysymykseen