Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.
Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.
Kommentit (1013)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset saa noin valtavia eläkkeitä? Kaikki vanhukset ketä minä tunnen niin heillä on tosi pieni eläke, äitini saa tonnin eläkettä ja siitä hänen pitää maksaa yhtiövastike 350eur, vesi, sähkö, ruoka, lääkkeet ja vakuutukset, puhelinlasku ja muut laskut niin ei siinä paljon jää.
Noin pieneen työeläkkeeseen saa lisäksi kansaneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä ap:n korkeakoulututkinnolla on palkan kanssa?
Ainakin valtion hommissa se on edellytys tiettyihin työtehtäviin.
Onko ap ilmaissut olevansa valtiolla tehtävässä johon se on edellytys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.
Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.
Kunnioitan vanhempia sukupolvia ja olen kiitollinen heidän panostuksestaan meidän yhteiskuntaan. Mutta huomannut myös tuon, että suurin osa heistä ei ymmärrä, että nykyaikana asiat toimivat eri tavalla kuin heidän nuoruudessaan/ruuhkavuosissaan. Lause "kyllä tekevälle työtä löytyy" ei todellakaan enää pidä paikkaansa. He eivät jotenkin pysty sisäistämään tuota. Eikä tänäpäivänä perusduunari pysty yksin elättämään perhettään isossa omakotitalossa puolison jäädessä kotiin lasten kanssa. Vielä kasa
Lähes kaikki ovat jääneet lähes kaikissa käsityksissään viime vuosituhannelle. Ja ovat tämän maan suurin äänestyskarja. Siksi täällä ei mikään muutu kuin hitaasti huonompaan valtapolueien lypsäessä nämä taitaen. Kaikki muu voidaan ympäriltä tuhoa, mutta pyhät eläkkeet indeksikorotellaan jotta valta vaan säilyy.
Jokerin olisi ensimmäisenä pitänyt saksia maksimieläkkeet johonkin pariin tonniin, eikä lähteä mielenvikaisena lasten, köyhien ja sairaiden kimppuun saksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan on vielä toiset 20 vuotta jäljellä sitä työuraa.
Kun suuret ikäluokat menevät kummun alle. Syntyvyys on laskussa koko ajan.
Voit olla aika varma. Et eläkejärjestelmä joudutaan muuttamaan. Ennen kuin itse pääset eläkkeelle.
Pullamössöjen hartain toive toteutuu. Saavat leikattua omia eläkkeitään. Jippii.
Jos eläkkeitä ei leikata, ei "pullamössöille" ole tulevaisuudessa luvassa sitäkään vähää. Tätähän ei ahne sukupolvi voi mitenkään ymmärtää - eläkkeensäkin ovat itse maksaneet omasta mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, että osa pääsisi edes kerran elämässä lentokoneeseen, kun toiset matkustaa joka vuosi.
Ennen työssäkäyvistäkään monet ei ole olleet koskaan lentokoneessa tai etelänmatkalla.
Nykyään opiskelijatkin käy kerran vuodessa Turkissa tai Thaimaassa...
Olen boomeri. Olin ensimmäisen kerran lentokoneessa 2003 kun hyvätuloinen poikani tarjosi viikon kiertelyä Espanjassa. Toisen kerran 2010 kun tytär tarjosi muutaman päivän Pariisin reissun. Siinäpä ne. Pieni eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, että osa pääsisi edes kerran elämässä lentokoneeseen, kun toiset matkustaa joka vuosi.
Tutulla eläkeläisellä on lomaosake Espanjan Malagassa ja Lapissa ja lisäksi omistusasunto ja kesämökki.
Alkaa ottaa päähän määräaikaisen työn tekeminen, kun ei saa edea asuntovelkaa eikä todellakaan matkusteta mihinkään koskaan.
Voi tuota kateuden määrää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa sun lentokone-elämys? Mene töihin niin saat palkkaa ja pääset lentokoneeseen jamuuallekin. Ennen kaikkea elätät itsesi ja perheesi kuten kunnon ihminen.
Miksi pitää määräaikaisesta työstä maksaa eläkemaksua ja eläkeläisten Espanjan matkoja?
Maksakaa itse.
Älkää kadehtiko eläkkeitä. Eläkeläisten eläkkeillä tää maa pyörii, teidänkin työpaikat. Muuten nuokin rahat hassattaisiin ja hukattaisiin johonkin ulkomaiseen projektiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suon vanhemmille hyvän eläkkeen vaikka olisi parempi kuin minun palkka, koko ikänsä töitä tehneet ja veroja maksaneet! Ihmeen kateellista porukkaa täällä.
Hyvä yritys, Jormamarjatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulla eläkeläisellä on lomaosake Espanjan Malagassa ja Lapissa ja lisäksi omistusasunto ja kesämökki.
Alkaa ottaa päähän määräaikaisen työn tekeminen, kun ei saa edea asuntovelkaa eikä todellakaan matkusteta mihinkään koskaan.
Voi tuota kateuden määrää :D
No, onneksi eläkeläisiltä leikataan kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa niin saatte ai jälkeen pärjätä itse.
Kun niitä suurempia eläkkeitä ei voi leikata.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kadehtiko eläkkeitä. Eläkeläisten eläkkeillä tää maa pyörii, teidänkin työpaikat. Muuten nuokin rahat hassattaisiin ja hukattaisiin johonkin ulkomaiseen projektiin.
Mitkä työpaikat?
Aina välillä voi saada sijaisuuden johonkin kelaan laskemaan toisten toimeentulotukea mitä ei itse saa.
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on noin 1900 e/kk, keskipalkka melkein 4000 e/kk.
Kumpi luku on suurempi?
Voisitko sinä kertoa minulle, koska minä en tiedä. Kävin vain kansakoulun ja sen jälkeen menin töihin. Eläkkeelle jäin kolmekymppisenä selkäkipujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet
Ja moni on jäänyt eläkkeelle vasta viime vuosina ja työtahti on ollut kova ja tekijöitä minimi.Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla aika varma. Et eläkejärjestelmä joudutaan muuttamaan. Ennen kuin itse pääset eläkkeelle.
Pullamössöjen hartain toive toteutuu. Saavat leikattua omia eläkkeitään. Jippii.
Jos eläkkeitä ei leikata, ei "pullamössöille" ole tulevaisuudessa luvassa sitäkään vähää. Tätähän ei ahne sukupolvi voi mitenkään ymmärtää - eläkkeensäkin ovat itse maksaneet omasta mielestään.
Mietipä, mitä tapahtuu, jos eläkkeitä leikattaisiin. Vähenesivätkö vai nousisivatkohan valtion ja kuntien verotulot? Mietipä sitä!
Hallitus leikkaa eläkeläisten kotihoidosta 16,2 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat sitä ja tätä. Nyt me suurten ikäluokkien lapset olemme lähestymässä eläkeikää. Meillä on paljon parempi koulutus kuin 40- luvun vanhemmillamme ja sen myötä paremmat tulot. Ja kaikki nämä keskimäärin, aina on poikkeuksia suuntaan ja toiseen.
On AMK tutkinto ja 53-vuotiaana odotetaan sitä vakituista työpaikkaa jotta saadaan asuntovelkaa ja päästään sitä maksamaan.
Olen aina ihmetellyt mikä onni ja autuus omistusasunto on? Itselläni ei ole, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne sukupolvi kävi koulut ja jäi aikoinaan eläkkeelle, jonka suuruus on sama kuin nykyäänkin, eli noin 60% palkasta. Jopa onkin niin perkeleen ahnetta porukkaa.
Mulla oli sama tilanne sikäli, että äiti sai eläkettä saman verran tai enemmän kuin minä palkkaa. Mutta hän oli ollut yksityisessä firmassa keskitason johtajana ja minä olin julkisella puolella rivityöntekijänä. Eläkkeeni tulee olemaan paljon pienempi.
Isä, joka oli tehnyt työuransa julkisella puolella tavallisena työntekijänä, sai pientä eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä, mitä tapahtuu, jos eläkkeitä leikattaisiin. Vähenesivätkö vai nousisivatkohan valtion ja kuntien verotulot? Mietipä sitä!
Nythän irtisanotaan opettajia ja päiväkodin hoitajia.
Väheneekö valtion ja kuntien verotulot?
Minä en matkusta. Aina välillä saa 6 kuukaudeksi määräaikaisen työn ja sitten työttömyyskorvausta.
Eli ei matkusteta koskaan mihinkään.
Nykyään puhutaan komerosukupolvesta joka lähtee kotoa korkeintaan ruokakauppaan ja muu vapaa-aika ollaan kotona.
Varmaan siksi en ole poliiseja nähnyt myöskään 20 vuoteen. Luulin jo, että niitä ei enää ole ollenkaan.