Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsivuodepsykoosista kysymys: Millaisia oireita teillä on ollut , jos olette itse kokeneet, tai teidän läheisellä on ollut.

Vierailija
15.03.2007 |

Kuinka nopeaa toipuu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kova ahdistus ja täydellinen unettomuus. Meni ohi parissa päivässä ja ehkä viikossa olin toipunut ennalleni. Myöhemmin tosin tuli jonkin verran masennusta.

Vierailija
2/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoosi on erittäin harvinainen, olisiko yhdellä tuhannesta? vaatii huuolellista ja pitkää hoitoa. oireina samat kun nyt psykoosidiagnoosin yleensäkin vaaditaan, mutta laukaisevana tekijänä synnytys/lapsivuode/vauva-aika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sh

Vierailija
4/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisella oli esim. seuraavia oireita: todellisuus oli jotenkin hukassa, saattoi lähteä yhäkkiä kauppaan ja jättää vauvan makaamaan olohuoneen lattialle, väsynyt, ei syönyt paljon mitään. Lääkityksellä parantui

Toinen tapaus.. Naiselle puhkesi psykoosi parisen viikkoa synnytyksen jälkeen ja oireina: saattoi pitää vauvaansa sylissä peläten että joku varastaa, huusi vaan suoraa huutoa jos mies yritti välillä ottaa vauvan syliin, ei nukkunut yöllä kuin ½ tuntia, ei voinut syödä, ei jaksanut mitään. Joutui sitten mielisairaalaan hoitoon joksikin aikaa. Synnytyksestä aikaa 15vuotta ja vieläkin syö masennuslääkkeitä eli aamulla jotain piristäviä ja illalla pitää ottaa unilääkettä jotta saa nukuttua. Nainen ei muista mitään synnytyksestä. Sen verran tiedän, että synnytys on ollut tosi vaikea ja pitkä (mies kertonut).

Vierailija
5/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itselläni oireina olivat unettomuus ja kauheat painajaiset. Ajatus katkeili, en meinannut saada sanaa suustani. Kroppa kävi ylikierroksilla, en pystynyt keskittymään mihinkään. Näköhäiriöitäkin oli, en pystynyt tarkentamaan katsetta ja esi. lukeminen oli tosi hankalaa.

Puhkesi reilu viikko synnytyksen jälkeen, suljetulla osastolla olin 3 vrk ja sitten avo-osastolla seurannassa noin kaksi viikkoa. Tuon suljettujakson jälkeen pääsin kotilomille joka päivä. Lopullisesti uloskirjattiin sairaalasta kolmisen viikkoa suljetulle joutumisen jälkeen.

Estolääkettä söin viitisen kuukautta, sen jälkeen ei mitään lääkitystä ja hyvin on mennyt :)

Vierailija
6/6 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosinkin sain eli akuutti psykoosi ja papereissani lukee, että " koostuin" nopeasti. Olin suljetulla kaksi viikkoa ja sitten pääsin pois. Harhainen ja tokkurainen olin vain pari päivää. Sitten hoidinkin jo vauvaani, kun mies tuli käymään ja muutenkin olo normalisoitui. Totta kai se oli kamala kokemus, eikä siitä hetkessä pääse yli, mutta psykoottiset oireet voivat olla ohi nopeasti. Varsinkin synnytyksen jälkeinen psykoosi on ennusteeltaan hyvä, jos hoitoa saa nopeasti, kuten minä sain melkein heti, kun oireet tulivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi