Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuinen autismin kirjolla

Vierailija
11.04.2025 |

Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso. 

Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?

Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?

Kommentit (287)

Vierailija
121/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli sanot typerimmän mahdollisen asian suoraan. Järkevät ihmiset tietävät tuohon kysymykseen loputtomasti muita positiivisia vastauksia alkaen omaishoidosta aina yrittäjyyteen ja ulkomaan välivuosiin. "

Kuten sanoin, en osaa valehdella ja tämä johtuu autismistani. Valehtelija kyllä huomataan haastattelussa.

Katsos kun persuuntuneilla on tehdasasetuksissa pashan puhuminen ja valehtelu. Joku plagioi gradunsa, toinen selittää opiskelevansa yliopistossa (joo, ilmoittautunut avoimeen) ja loput on "yrittäjiä". Valheella valtaan, kuten heidän pj:nsa. Käyttävät tutkimuksiinsa saadut rahat Scriptan kirjoittamiseen. Ei sellaiset ymmärrä, että suurin osa ihmisistä onkin rehellisiä. He pitävät sitä tyhmyytenä.

Erikoista sillä persut ovat lähes poikkeuksetta autisteja. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Association_of_German_National_Jews

Erikoisia asioita mahtuu maailmaan.

Vierailija
122/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50+ aikuinen perheellinen, parisuhteessa ja pitkä työura vaativissa asiantuntijatehtävissä. Olen todennäköisesti autisti, suvussa on näitä. En halua diagnoosia, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Itseymmärrys ja asian hyväksyminen riittää minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli sanot typerimmän mahdollisen asian suoraan. Järkevät ihmiset tietävät tuohon kysymykseen loputtomasti muita positiivisia vastauksia alkaen omaishoidosta aina yrittäjyyteen ja ulkomaan välivuosiin. "

Kuten sanoin, en osaa valehdella ja tämä johtuu autismistani. Valehtelija kyllä huomataan haastattelussa.

Olit kuitenkin niin typerä että luulit masennuksen pöytään lyömällä saavasi jonkun työpaikan? 🤦🏻

En? Vastasin vaan haastattelijan kysymykseen. Työpaikan yritin saada korostamalla sitä millainen olen työntekijänä ja miten sopisin heille töihin. En oikein toisaalta ymmärrä miksi haastattelijat kysyy työttömyyden syitä, mielestäni se on yksityisasia mutta en niin voi vastata.

On vähemmän raskauttavaa vastata että eiköhän se ole yksityisasia kuin räväyttää että OLEN MASENTUNUT. 

Vierailija
124/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se joku Topikin töissä mikä oli siinä sarjassa. Niin miellyttävä heppu että olisin palkannut heti! Työkaverinakin aivan mahtava, aito.

Täys vajakkì. 

Fiksu tyyppi, järkevämpi kuin moni normo. V a j a kkeja työpaikoilla riittää ja en puhu todellakaan kirjolla olevista. Yleensä ty h mät ja vajaat pärjäävät elämässä. Autistit ovat monet hyvin älykkäitä.

(Ylläpito sensuroi tiettyjä sanoja näköjään joten fiksataan)

Vierailija
125/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismiviha on ihan käsittämätöntä.

Milloin syynä on autistin huono pärjääminen, milloin autistin liian hyvä pärjääminen. 

🤷🏼

Vierailija
126/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit kuitenkin niin typerä että luulit masennuksen pöytään lyömällä saavasi jonkun työpaikan? 🤦🏻

En? Vastasin vaan haastattelijan kysymykseen. Työpaikan yritin saada korostamalla sitä millainen olen työntekijänä ja miten sopisin heille töihin. En oikein toisaalta ymmärrä miksi haastattelijat kysyy työttömyyden syitä, mielestäni se on yksityisasia mutta en niin voi vastata.

On vähemmän raskauttavaa vastat

OLI masentunut 

Vierailija
127/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50+ aikuinen perheellinen, parisuhteessa ja pitkä työura vaativissa asiantuntijatehtävissä. Olen todennäköisesti autisti, suvussa on näitä. En halua diagnoosia, koska siitä ei olisi mitään hyötyä. Itseymmärrys ja asian hyväksyminen riittää minulle.

Vaativa asiantuntijatehtävä 🤣

#palstankliseet

Vierailija
128/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa akateemisissa aloissa tarvitaan nykyäön esiintymistaitoa ja sosiaalisuutta.

On paljon muitakin töitä ja aloja kuin akateemisia. Esim. automekaanikkona, metallityöntekijänä tai sähkömiehenä riittää, että osaa työnsä. 

Vierailija
129/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismiviha on ihan käsittämätöntä.

Milloin syynä on autistin huono pärjääminen, milloin autistin liian hyvä pärjääminen. 

🤷🏼

On luonnollista vihata huonosti käyttäytyvää, äksyilevää ja raivokohtauksia saavaa ihmistä jollaisia autistit ovat. 

Vierailija
130/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia autisteja. Parempia ihmisiä kuin muut. Työkaverina yksi ja nautin hänen seurastaan kun osaa olla t*rpa tukossa kahvi ja ruokatauolla toisin kuin muut i*iootit

Vierailija
131/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kumppanisi tykkää siitä että jos hän kuolee sinulle ei tule minkäänlaisia surun tunteita?

Vierailija
132/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia autisteja. Parempia ihmisiä kuin muut. Työkaverina yksi ja nautin hänen seurastaan kun osaa olla t*rpa tukossa kahvi ja ruokatauolla toisin kuin muut i*iootit

Niin, tänne maailmaanhan tullaan olemaan yksin ja pitämään suu kiinni. 🤦🏻

Vierailija
133/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kumppanisi tykkää siitä että jos hän kuolee sinulle ei tule minkäänlaisia surun tunteita?

Tuskin tykkää tai ei tykkää, hänhän on kuollut eikä tunne enää mitään 😆

Vierailija
134/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää kalkattaa tauolla kuin päätön kana kun muut haluaa syödä? Juttelen paljon mutta vapaa-ajalla ystävien kanssa enkä häiritse työkavereiden hengähdystaukoa

Vierailija
135/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää kalkattaa tauolla kuin päätön kana kun muut haluaa syödä? Juttelen paljon mutta vapaa-ajalla ystävien kanssa enkä häiritse työkavereiden hengähdystaukoa

Et pysty syömään jos joku puhuu?

Vierailija
136/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty syömään jos joku puhuu?

En jos pitää koko ajan vastailla ja kaipaan HILJAISUUTTA kun pidän taukoa. Työni on sellaista että hiljaisuus on ehdoton päivän aikana. No olen ratkaissut tämän menemällä muualle kuin työkaverit. Kerran oli sijainen ja hänen kanssaan pystyi syömään kun keskittyi syömiseen kuten minäkin.

Vierailija
137/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko meltdownin kun joku puhuu tauolla?

Vierailija
138/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko meltdownin kun joku puhuu tauolla?

En jos puhuu muiden kanssa. Itse en ole kiinnostunut keskustelemaan silloin.

-eri

Vierailija
139/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitse hoitoa, ei tarvitse mennä lääkäriin. Jos pärjää ihan tarpeeksi hyvin,  niin mikä peruste olisi terveydenhuollon kuormittamiselle pitkällisten testien ja haastattelujen kautta?

Psykiatreille, muille lääkäreille ja psykologeille jonottaa toimintakykyä heikentävien oireiden kanssa paljon ihmisiä, joille oireet ovat vaikeita.

Vierailija
140/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tarvitse hoitoa, ei tarvitse mennä lääkäriin. Jos pärjää ihan tarpeeksi hyvin,  niin mikä peruste olisi terveydenhuollon kuormittamiselle pitkällisten testien ja haastattelujen kautta?

Psykiatreille, muille lääkäreille ja psykologeille jonottaa toimintakykyä heikentävien oireiden kanssa paljon ihmisiä, joille oireet ovat vaikeita.

5+/5

Tämän kun naiset tajuaisivat, niin puolet sotealan ongelmista katoaisivat itsestään.