Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen autismin kirjolla

Vierailija
11.04.2025 |

Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso. 

Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?

Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20127594

Suomessa äärivasemmiston väkivalta on vähäistä, ja tarkoittaa lähinnä järjestyshäiriöitä mielenosoituksissa. Äärioikeiston (siis ableistit ja vastaavat) väkivalta on paljon suurempi uhka.

Vierailija
82/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain autismidiagnoosin keski-ikäisenä. Kun kävin toistuvasti valittamassa mielenterveysongelmiani, minulle tarjottiin mahdollisuutta autismitutkimuksiin. Tiesin, että minulla on piirteitä, mutta en uskonut, että ne riittäisivät diagnoosiin.

Tutkimukset olivat minulle terapeuttisia. Minun piti analysoida niitä persoonallisuuspiirteitäni, joita olin koko ikäni pyrkinyt piilottamaan. 

Diagnoosin sain heittämällä. Tukea sain sen verran, että kävin muutaman kerran mielenterveyshoitajan vastaanotolla. Sen jälkeen olen itse etsinyt tietoa ja hakeuduin somessa vertaistuen piiriin. 

Diagnoosista on ollut se hyöty, että minulla on nyt selkeä lista haasteista, jotka johtuvat autismistani. Nyt tiedän, että en ole huono ihminen, vaikka en ole pystynyt saavuttamaan edes kaikkia "itsestään selviä asioita, mihin jokainen normaali, terve aikuinen" pystyy. Olen kuitenkin kaikesta huolimatta pystynyt saavuttamaan isojakin asioita, joten

Ei se diagnoosipaperi kuule muuta taikaiskusta sinun huonon ihmisen toimintaasi hyväksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autistit ovat erittäin usein psykopaatteja, tästä on tutkimustuloksia:

https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/05/21/study-fin…

Miten edes kehtaat kirjoittaa tällaista?

Hän ei osaa englantia kovin hyvin ja veteli omia johtopäätöksiä tunnustamiensa sanojen perusteella.

Eikä ymmärrä tieteellisiä ja tilastollisia käsitteitä tai sitä, miten tiede toimii, ja hihkuu jostain yhdestä tutkimuksesta, joka tukee hänen ableistis-breivikiläistä maailmankuvaansa.

Sori vaan täti, mutta sama arvostettu julkaisu on kirjoittanut myös Breivikin käytt

Millä perusteella kyseinen julkaisu olisi "arvostettu"?

Vierailija
84/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas vauhdissa tunnevajaiset (persuuntuneet) p-päät. Hannu Lauermaa mukaillen. Terve ihminen ei tunne tarvetta painaa toisia alaspäin. Siis terve ihminen ei paina alaspäin. 

Vierailija
85/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuitenkin että tunnustatte olevanne vammaisia sillä ableismi = vammaisten syrjintä. 

Vierailija
86/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikuisena +30 vihdoin autismin diagnoosin. Kaikki koulut jäi kesken ja en päässyt töihin ollenkaan, lukuunottamatta kuntouttavia ja työkokeiluja. Kun sain diagnoosin niin sanoin työttömyyteeni syyksi autismin ja sain työpaikan. Sitä ennen syy oli masennus, koska enhän tiennyt mikä ongelma.

Eli oli sellaista hyötyä. Nyt ollut tässä työpaikassa yli 10 vuotta:)

Vierailija
87/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas vauhdissa tunnevajaiset (persuuntuneet) p-päät. Hannu Lauermaa mukaillen. Terve ihminen ei tunne tarvetta painaa toisia alaspäin. Siis terve ihminen ei paina alaspäin. 

Juuri siksi autistit jotka eivät ole terveitä vaan vammaisia, sitä täällä harrastavat.  

Vierailija
88/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aikuisena +30 vihdoin autismin diagnoosin. Kaikki koulut jäi kesken ja en päässyt töihin ollenkaan, lukuunottamatta kuntouttavia ja työkokeiluja. Kun sain diagnoosin niin sanoin työttömyyteeni syyksi autismin ja sain työpaikan. Sitä ennen syy oli masennus, koska enhän tiennyt mikä ongelma.

Kirjoitin huonosti. Eli pääsin kyllä työhaastatteluihin aika ajoin mutta ilmeisesti pelkkä sairastelu tai masennus oli punainen lippu haastattelijoille, autismi ei näköjään sitä ollut.

Vierailija
89/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun diagnoosi autistille kilahtaa, niin työpaikka heti vilahtaa 🤣😆

Vierailija
90/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ableismin ydin on, että vammaiselle kuuluu olla ulkopuolinen, erilainen ja huonompi. Ableismi on sekä ajattelemattomuutta että syrjintää. Ableismia on, että kuulovammaisten oletetaan sinnittelevän tilaisuuksissa ilman vahvistettua ääntä. Se myös vahvistaa vammaisten ja vammattomien välistä valta-asetelmaa, jossa vammaton ikään kuin suo vammaiselle tällaisen saavutettavan mahdollisuuden puheäänen vahvistamiseen, jos ja kun hän sitä vain pyytäisi. Osallisuutta tulee vahvistaa muilla keinoin kuin valta-asemien pönkittämisellä ja vammaisten ja vammattomien eroja korostamalla. Tämä haastaa vammattoman valtaväestön näkemään saavutettavuuden kaikkien etuna ja palveluna, ei vain vammaisten ja erityisryhmien."

https://blog.hamk.fi/oppijanoikeus/ableismi-on-termi-ja-kasite-joka-on-…

Vierailija
91/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sciencedirect.com/journal/aggression-and-violent-behavior/v…

Julkaisun impact factor on peräti 3.4 :D

Naturella kyseinen arvo huitelee viisissäkymmenissä

https://www.nature.com/nature-portfolio/about/journal-metrics

Vierailija
92/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin huonosti. Eli pääsin kyllä työhaastatteluihin aika ajoin mutta ilmeisesti pelkkä sairastelu tai masennus oli punainen lippu haastattelijoille, autismi ei näköjään sitä ollut.

Ai sinä sanot työhaastattelussa heti että OLEN SITTEN MASENTUNUT? Huoh. 

Vierailija
93/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo mikään ihme ole. Autismin kirjolla oleva ihminen on yleensä parempi työntekijä kuin ns normaali. Keskittymiskyky saattaa olla todella hyvä työtä kohden ja aikaa ei kulu muiden työntekijöiden kanssa p*skanjauhamiseen vaan työt tulee tehtyä.

Vierailija
94/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai vertaat biologiaa psykiatriaan??

Vierailija
95/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo mikään ihme ole. Autismin kirjolla oleva ihminen on yleensä parempi työntekijä kuin ns normaali. Keskittymiskyky saattaa olla todella hyvä työtä kohden ja aikaa ei kulu muiden työntekijöiden kanssa p*skanjauhamiseen vaan työt tulee tehtyä.

Hehe! Aikana jolloin ulospäinsuuntautuneisuutta, esiintymiskykyä ja empatiaa arvostetaan enemmän kuin koskaan. 

Vierailija
96/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinä sanot työhaastattelussa heti että OLEN SITTEN MASENTUNUT? Huoh. 

Minulta kysyttiin suoraan miksi olen ollut työttömänä neljä vuotta ja mitä siihen olisi muuten sanonut kuin sairastin masennusta (huomaa mennyt aikamuoto). Olisi voinut toki keksiä tekosyitä mutten osaa valehdella. Liittyy tähän autismiin myös, rehellisyys.

Vierailija
97/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Autisteille sopivia töitä ovat tavaroiden pakkaaminen ja postittaminen, pienet käsityöt ja askartelu, seinän maalaaminen ym

Vierailija
98/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe! Aikana jolloin ulospäinsuuntaut

Ei kaikilla aloilla

Vierailija
99/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vertaat biologiaa psykiatriaan??

Ihan kiva väistö, mutta siltäkin alalta löytyy ihan toisen luokan julkaisuja.

https://www.appi.org/american_journal_of_psychiatry

Vieläkään et ole esittänyt perustetta, miksi lainaamasi julkaisu olisi "arvostettu".

Vierailija
100/287 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliksen apinat on tulleet vauvalle valitettavasti. Incelit ja pertsut sun muut tyhmät&ilkeät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän