Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielikuvasi siitä, mitä terapiassa tapahtuu ja miksi sinne mennään?

Vierailija
11.04.2025 |

Minun käsitykseni on, että siellä jutellaan. Joku kuuntelee maksusta ja saattaa olla terapoitavalle haitallinen. Terapoitavan elämä voi mennä sekaisin terapian takia.

Käsitykseni mukaan sinne mennään esimerkiksi jonkun kauhean lapsuudentrauman takia, tai sitten jonkun vähäpätöisen asian kuten huonon itsetunnon takia. Huonon itsetunnonhan voisi saada ihan itsekin kuntoon, jos viitsisi.

En muuten oikeasti tiedä, onko terapiassa sohva! Ehkä vain jenkkileffoissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin tyhmää ihmistä ollakaan?

Vierailija
2/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia alkamassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko noin tyhmää ihmistä ollakaan?

Hieno, kattava ja monisyinen selitys. Ap

Vierailija
4/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorintainen täti lohduttaa minua kertomalla että naiset ovat ilkeitä kilttejä miehiä kohtaan eikä se ole minun syytäni. 

Vierailija
5/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeile päästä käymään vaikka työpsykologilla, jos olet töissä ja työnantajasi sen kustantaa. Sitten näet. Kaikista tuntemistani ihmisistä, jotka ovat joskus terapiassa käyneet, lähes kaikki ovat saaneet nopeastikin apua ajatustensa solmuihin. Ainoat poikkeukset ovat he, joilla käsitys kaikkien ongelmien syystä vain ja ainoastaan oman itsen ulkopuolella. Heille terapeutin kysymykset ovat aiheuttaneet ärtymystä, ja ovat sitten lopettaneet jo yhden käynnin jälkeen "koska se jotenki syytti mua", mitä ei tietenkään ole tapahtunut. Jos terapeutti kysyy vaikkapa työpaikalla ristiriitoihin ajautuneelta, näkeekö hän asiassa ratkaisuvaihtoehtoja, niin se ei tarkoita silloin "olisit toiminut toisin". Terapeutit yrittävät saada ihmisen löytämään itsestään ratkaisun avaimet, eivät he syötä valmiita vastauksia tai arvostele kenenkään käytöstä siellä tapaamisissaan. 

Vierailija
6/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokeile päästä käymään vaikka työpsykologilla, jos olet töissä ja työnantajasi sen kustantaa. Sitten näet. Kaikista tuntemistani ihmisistä, jotka ovat joskus terapiassa käyneet, lähes kaikki ovat saaneet nopeastikin apua ajatustensa solmuihin. Ainoat poikkeukset ovat he, joilla käsitys kaikkien ongelmien syystä vain ja ainoastaan oman itsen ulkopuolella. Heille terapeutin kysymykset ovat aiheuttaneet ärtymystä, ja ovat sitten lopettaneet jo yhden käynnin jälkeen "koska se jotenki syytti mua", mitä ei tietenkään ole tapahtunut. Jos terapeutti kysyy vaikkapa työpaikalla ristiriitoihin ajautuneelta, näkeekö hän asiassa ratkaisuvaihtoehtoja, niin se ei tarkoita silloin "olisit toiminut toisin". Terapeutit yrittävät saada ihmisen löytämään itsestään ratkaisun avaimet, eivät he syötä valmiita vastauksia tai arvostele kenenkään käytöstä siellä tapaamisissaan. 

"Terve! Ei minulla mitään, haluan vain nähdä onko sinulla sohva ja mitä täällä vastaanotolla tapahtuu". Ap

Vierailija
7/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö terapeutilta saa vahvistuksen äitinsä kehnoudesta ja luvan laittaa välit poikki lapsuusperheeseensä.  Äitien syytä kaikki.

Vierailija
8/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö terapeutilta saa vahvistuksen äitinsä kehnoudesta ja luvan laittaa välit poikki lapsuusperheeseensä.  Äitien syytä kaikki.

Tällaistakin olen kuullut. Ja joistain terapiassa kävijöistä on tullut todella happamia. Ap

Vierailija
9/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan käydä terapiassa ja tehnyt sitä koko ikäni elämäntilanteissa, joissa olen kaivannut ulkopuolista juttukaveria ja neutraalimpaa lähestymistapaa. 

Vantaanottotilat vaihtelevat etenkin yksityisellä sektorilla. Niissä on yleensä mukavat tuolit istua ja osassa voi olla sohva. Seinät ovat paljaat tai korkeintaan jokin neutraali kuva, jokin viherkasvi, pehmeä yleisvalaistus, talvisin joku terapeutti tykkää sytyttää kynttilän palamaan pöydälle, mutta lähes samanlaista kuin olisi jonkun tutun olkkarissa. 

Terapeutit osa tykkää istua sohvalla toisella reunassa ja asiakas toisella. 

Lähellä on nenäliinoja ja vesikannu, jos haluaa juoda vettä.Ei kuitenkaan  kaikilla terapeuteilla.

Julkisilla terapeuteilla on aika lailla karumpia vastaanottoja, mutta eivät ne samanlaisia ole  kuin yleislääkärin vastaanotolla. Mukavat tuolit niihinkin pyritään saamaan.

Vastaanotto alkaa yleensä kuulumisten vaihtelulla. Niin kuin olisi kylässä jonkun luona, että mites menee tai mitä kuuluu jne. Olen yleensä kohtelias asiakas, niin kysyn myös  mitä terapeutille kuuluu ja hän yleensä vastaa siihen jotakin myönteistä niin kuin luonnosta, keväästä, kauniista ruskasta tai olipa ruuhkaa taas ajaa autolla töihin tmv.

Olen puhelias ja avoin, niin en koe tarvetta ujostella ja suojella sisimpääni. Hyppään suoraan asiaani ja jos se on oikein vaikeaa sovimme käsittelyajaksi vaikkapa viisi tapaamista tmv. Olen hyvä analysoimaan ja rehellinen itseäni koskevissa asioissa, niin terapeuttikin on silloin tehokas ja pääsee kiinni työhönsä. Terapeutit kiittävät yhteistyöhaluani hyvin usein, koska sillä säästetään myös minun terapiakustannuksissani.

Terapia tekee minut rennommaksi ja olen niiden jälkeen pääosin helpottunut, ellei kyse ole jostakin oikein raskaasta asiasta. Sovimme usein, että voin myös kirjoittaa terapeutille tapaamisten välissä.

Vain yhdestä terapeutista olen tehnyt valituksen, koska hän oli oikeasti kova rahastamaan ja huono työssään. 

Vierailija
10/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa on monia eri lajeja ja niihin mennään eri syistä, ei kaikki oo pelkästään mielenterveyden takia jossain psykoterapiassa...

Vierailija
11/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaa on monia eri lajeja ja niihin mennään eri syistä, ei kaikki oo pelkästään mielenterveyden takia jossain psykoterapiassa...

Mitä eroa on psykologin terapialla ja psykoterapeutin terapialla? Ap

Vierailija
12/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin kunnallisella ja se oli ilmainen. Terapia auttoi mua eteenpäin.

Vierailija
13/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/14 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu terapiasuuntauksesta, asiakkaan tarpeista ja terapeutin osaamisesta. Mun terapiassa puhuttiin aika vähän lapsuudesta, koska olin käynyt niitä asioita itsenäisesti läpi. Enemmän siellä mietittiin miten nykyään toimin eri tilanteissa ja miten voisin muuttaa toimintaani, millaiset arvot ja maailmankatsomus mulla on ja miten voisin elää enemmän arvojeni mukaan. 

Valtaosa terapiasta tapahtuu sen huoneen ulkopuolella. Ihan niin kuin muussakin kuntoutuksessa, se pääasiallinen vastuu asioiden muuttamisesta on itsellä. Terapiaan ei pitäisi minusta mennä silloin kun asiat ovat tosi huonosti ja on itse todella heikossa asemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän