Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsen uudet silmälasit, mutta rahat ei riitä. Mikä avuksi?

Vierailija
11.04.2025 |

Silmälasini hajosi ja tarvitsen välttämättä uudet, koska näen vanhoilla varalaseillani tosi huonosti ja saan niistä kamalaa päänsärkyä ja kaksoiskuvia. Tarvitsen välttämättä uudet silmälasit, mutta mulla on niin heikko näkö että ne maksaa väkisinkin useita satoja euroja. Mulla ei ole varaa sellaiseen, koska vuokran ja laskujen jälkeen käteen jää alle 200 €/kk ja siitä pitää maksaa bussikortti, lääkkeet ja kaikki muu. Joudun hakemaan ison osan ruuistakin leipäjonosta koska rahat ei yksinkertaisesti riitä ruokaan.

Osamaksu ei onnistu (olen kysynyt), koska mulla on velkaa ulosotossa. En saa toimeentulotukea, koska omistan kesämökin jota en saa myydyksi millään. Voinko saada mistään tukea silmälasien hankintaan? Edes lainana jonka maksaisin takaisin sitten jos joskus pystyn siihen.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasinkeräyksestä joku kirkas lasipullo. Sitten ostat rautakaupasta hiomapaperia. Opettelet hiomaan monokkelin.

Pidätkö itseäsi vitsikkäänä? Tollo olet!

Vierailija
102/105 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kadulta tai kirppikseltä. Ja lopeta toisten rahojen anelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa mökkisi viikoksi rikkaalle kaupunkilaiselle. Nyt on sesonki. Ilmoitus vaan Oikotielle ja Etuoveen. Turhaa makuuttaa mökkiä tyhjänä

Sellainen vanha puolilaho ränstynyksi päästetty mökin rähjä ulkohuusseineen mikä ei mene kaupaksi niin tuskin sellaista kukaan vuokraakaan.

Siivoa se ja ilmoita vaatimattomana vuokralle. Silmälasien hinta on kuitenkin jossain kohtaa tienattu. Itsekin etsisin mieluummin vaatimatonta mökkiä kuin jotain hienoa lukaalia. Ei tahdo oikein löytyä niin halpaa vuokramökkiä mihin itsellä olisi varaa.

Vierailija
104/105 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lasit maksoi 20e specsaversilla. -1.5 vahvuudet.

Kateeksi käy. 

Paljon suurempi miinus ja tarvittava lähinäkötuki, niin jo linssit maksavat yli 200e, kehykset sitten päälle.

Vierailija
105/105 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alelaseihin ei saa vahvoja linssejä. Ihan turha ehdotella noita halpistarjouksia. -5 vahvemmat lasit maksaa halvimmillaankin luokkaa 300-500euroa, ja vielä enemmän jos on reilusti vahvemmat tai pitää olla monitehot. 

Specsaversilta saa kaikkein halvimmat linssit ainakin -8 voimakkuuksilla. On kyllä paksut ja niihin on vaikea tottua jos on käyttänyt ohennettuja linssejä, mutta otin sellaiset varalaseiksi kun sai 2 lasit yksien hinnalla enkä tahtonut maksaa varalasien ohennuksista ylimääräistä.

Kyse ei ole tottumisesta, vaan paksuja linssejä ei saa sovitettua useimpiin kehyksiin, ja lisäksi ne eivät pysy päässä ja/tai aiheuttavat päänsärkyä koska ovat niin painavat. Käytännössä mitään 5sta vahvempia linssejä ei voi käyttää ohentamatta ilman jat

Kyse on nimenomaan tottumisesta. Uusiin linsseihin tottuminen kestää aikansa, ja on täysin normaalia että aluksi voi tulla päänsärkyä ja muita oireita. Ongelma korostuu etenkin silloin kun siirtyy ohennetuista linsseistä ohentamattomiin, mutta jos jaksaa sinnikkäästi käyttää uusia ohentamattomia linssejä, viimeistään parin kolmen viikon päästä pitäisi helpottaa.

Vaikea kuvitella, että jotain -5 vahvuudellisia linssejä voisi käyttää ilman ohennuksia.

Itse rahapulassa joskus ostin tarjouksesta linssit 0e (sis. täysin ohentamattomat, pinnoittamattomat jne) ja sangat alehyllystä n. 30e. Silloinen vahvuus oli muistaakseni vähän päälle -3, ja nekin oli jo melkoiset järkäleet ne linssit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme