Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsen uudet silmälasit, mutta rahat ei riitä. Mikä avuksi?

Vierailija
11.04.2025 |

Silmälasini hajosi ja tarvitsen välttämättä uudet, koska näen vanhoilla varalaseillani tosi huonosti ja saan niistä kamalaa päänsärkyä ja kaksoiskuvia. Tarvitsen välttämättä uudet silmälasit, mutta mulla on niin heikko näkö että ne maksaa väkisinkin useita satoja euroja. Mulla ei ole varaa sellaiseen, koska vuokran ja laskujen jälkeen käteen jää alle 200 €/kk ja siitä pitää maksaa bussikortti, lääkkeet ja kaikki muu. Joudun hakemaan ison osan ruuistakin leipäjonosta koska rahat ei yksinkertaisesti riitä ruokaan.

Osamaksu ei onnistu (olen kysynyt), koska mulla on velkaa ulosotossa. En saa toimeentulotukea, koska omistan kesämökin jota en saa myydyksi millään. Voinko saada mistään tukea silmälasien hankintaan? Edes lainana jonka maksaisin takaisin sitten jos joskus pystyn siihen.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa se sun kesämökki Airbnb kautta .

Vierailija
42/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa mökkisi viikoksi rikkaalle kaupunkilaiselle. Nyt on sesonki. Ilmoitus vaan Oikotielle ja Etuoveen. Turhaa makuuttaa mökkiä tyhjänä

Sellainen vanha puolilaho ränstynyksi päästetty mökin rähjä ulkohuusseineen mikä ei mene kaupaksi niin tuskin sellaista kukaan vuokraakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne silmälasit saa. En silti jaa vinkkejä, koska joku persu suuttuu siitä, että köyhä saa silmälasit. Mutta ap, rohkeasti vaan neuvottelemaan silmälasiliikkeen kanssa. 

Vierailija
44/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitovälineet pitäisi olla verotuksessa vähennettäviä. Täytyyhän ihmisen nähdä! Kaikkea turhaa saa vähentää, mutta tärkeitä ei. 

Poliitikot eivät välitä kansalaisista.

Vierailija
45/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alelaseihin ei saa vahvoja linssejä. Ihan turha ehdotella noita halpistarjouksia. -5 vahvemmat lasit maksaa halvimmillaankin luokkaa 300-500euroa, ja vielä enemmän jos on reilusti vahvemmat tai pitää olla monitehot. 

Vierailija
46/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen löytänyt kirpputoreiltakin miinuslaseja. Tosin en tiedä, onko mitään -10 laseja kukaan tuonut myytäväksi. Oletko kokeillut esim. FB-roskalavasovellusta. Ainakin siskoltani jäi paljon laseja ylimääräiseksi, silloin kun meni siihen laserleikkaukseen. 

Toisten vahvuus laseja en suosittele käyttämään! En missään nimessä saattaa pahentaa oireita aiheuttaa päänsärkyä vaikka olis samat vahvuudet, koska niissä voi olla Prismat ja myös monitehot ja kun mitataan se etäisyys opitikolla sillä laitteella mikä määrittää sen miten optimoidaan ne lasit.

Lasit tietysti voi ostaa mutta toisen vahvuuksilla olevia linssejä ei voi käyttää.

AP, pilareita saa myös vahvuuksilla kertakäyttöisiä halvalla opikolta.

Vierailija
47/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne silmälasit saa. En silti jaa vinkkejä, koska joku persu suuttuu siitä, että köyhä saa silmälasit. Mutta ap, rohkeasti vaan neuvottelemaan silmälasiliikkeen kanssa. 

Saako jostain silmälasit osamaksulla vaikka olisi luottotiedot mennyt. Liikkeet saa heti rahansa ja jos asiakas jättää mksamatta, ne menee sen luotto firman tappioksi.

Vierailija
48/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako jostain silmälasit osamaksulla vaikka olisi luottotiedot mennyt. Liikkeet saa heti rahansa ja jos asiakas jättää mksamatta, ne menee sen luotto firman tappioksi.

Mene sossuun pyydä harkinnanvaraista toimeentulotukea ja maksu sitoumusta opikkolle. Kummallista jos joku mökki jota ei voi realisoida pitäisi myydä silmälasien takia. Tai sitten kikkailet ja myyt eurolla sen jollekin sun tutulle sen mökin ja ostat sitten sen eurolla takaisin ku tilanne helpottuu 

Vierailija
49/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.smartbuyglasses.fi/

Tää on halvin mistä olen itse ostanut. Toimii ja on luotettava, kahdesti tilannut ja oikeat tulleet.

Vierailija
50/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opitokko voi myös korjata ne lasit edullisesti jos ne ei ole pahasti rikki. 

Vierailija
51/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitovälineet pitäisi olla verotuksessa vähennettäviä. Täytyyhän ihmisen nähdä! Kaikkea turhaa saa vähentää, mutta tärkeitä ei. 

Poliitikot eivät välitä kansalaisista.

Niinpä. Mä olen ilman silmälaseja invalidi, vahvuudet -6 kummassakin silmässä ja hajataitot päälle. Viimeksi maksoin silmälaseista 500 euroa vaikka linssit oli -50 %. Ihan mitkä tahansa kehyksetkään ei käy, koska paksuja linssejä ei voi laittaa ohuisiin metallikehyksiin ja kolminkertainen ohennus heikentää optiikkaa.

Vierailija
52/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lasit maksoi 20e specsaversilla. -1.5 vahvuudet.

Tuo ei paljon lohduta niitä, joilla on vahvuuksia esim. -10 tai enemmänkin.

Aika harvalla on. Ja silloin yhteiskunta maksaa, en tiedä mikä taho, mutta sen tiedän, että maksaa, kuten kuulolaitteenkin.

Jos näkö on tarpeeksi huono, sairaanhoitopiiri maksaa lasit 5 vuoden välein tai silloin kun näkö on heikentynyt tarpeeksi. Sairaanhoitopiiri ei kuitenkaan maksa uusia laseja rikkoutuneiden tilalle, kuten ei myöskään silloin jos näkö on heikentenyt liian vähän vaikka edelliset lasit tuntuisi jo epämukavilta. Tämä on fakta jonka tiedän varmasti, koska olen itsekin yksi niistä jotka saa ilmaiset lasit 5 vuoden välein.

Vierailija
53/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osamaksu , minä maksoin 400 kun resepti tehtiin ja loput 400 kun hain lasit. Ei kysytty luottotietoja. myymälään maksoin.

Vierailija
54/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenswaylta kun katsoin, oli halvimmat -10 tehoiset silmälasit 40e (plus tietty lisäksi 5e postimaksut). 

https://www.lensway.fi/elara-black-frame-10369

Jos siis saat edes yhdeksi viikonlopuksi vuokrattua mökkisi, niin saat varmasti enemmän kuin tarpeeksi rahaa uusiin laseihin.

Vierailija
55/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla on. Ja silloin yhteiskunta maksaa, en tiedä mikä taho, mutta sen tiedän, että maksaa, kuten kuulolaitteenkin.

Jos näkö on tarpeeksi huono, sairaanhoitopiiri maksaa lasit 5 vuoden välein tai silloin kun näkö on heikentynyt tarpeeksi. Sairaanhoitopiiri ei kuitenkaan maksa uusia laseja rikkoutuneiden tilalle, kuten ei myöskään silloin jos näkö on heikentenyt liian vähän vaikka edelliset lasit tuntuisi jo epämukavilta. Tämä on fakta jonka tiedän varmasti, koska olen itsekin yksi niistä jotka saa ilmaiset lasit 5 vuoden välein.

Kirjoitin äskeisen ja lisään vielä, että saraanhoitopiiri maksaa vain uudet linssit silloin jos näkö heikentyy tarpeeksi ennen kuin edelliset ilmaiskehykset on ollut 5 vuotta käytössä. Jos siis uusille linsseille tulee tarvetta esim. 4 vuoden kuluttua, samoja kehyksiä voi joutua käyttämään jopa 9 vuotta ellei maksa kehyksiä itse. (Ja optikkoliikkeiden "ilmaiset kehykset linssien ostajille"-tyylisiä tarjouksia ei tietenkään voi hyödyntää, koska optikkoliikkeet saa sairaanhoitopiiriltä listahintaa huomattavasti alhaisemman sopimushinnan linsseistä.)

Vierailija
56/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkö on tarpeeksi huono, sairaanhoitopiiri maksaa lasit 5 vuoden välein tai silloin kun näkö on heikentynyt tarpeeksi. Sairaanhoitopiiri ei kuitenkaan maksa uusia laseja rikkoutuneiden tilalle, kuten ei myöskään silloin jos näkö on heikentenyt liian vähän vaikka edelliset lasit tuntuisi jo epämukavilta. Tämä on fakta jonka tiedän varmasti, koska olen itsekin yksi niistä jotka saa ilmaiset lasit 5 vuoden välein.  Paljonko pitää olla miinusta?

Vierailija
57/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että kysymys on todellinen:

https://www.zennioptical.com/

Sieltä olen ostanut omat silmälasini jo yli vuosikymmenen ajan. Maksavat murto-osan siitä, mitä samat lasit Suomessa. Viimeksi ostin äidilleni hieman alle satasella lasit, joissa: 1) vahvuudet, 2) sylinterikorjaus, 3) prismakorjaus, 4) itsetummuminen auringossa, 5) Nimi kaiverrettu sankaan.

Vierailija
58/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alelaseihin ei saa vahvoja linssejä. Ihan turha ehdotella noita halpistarjouksia. -5 vahvemmat lasit maksaa halvimmillaankin luokkaa 300-500euroa, ja vielä enemmän jos on reilusti vahvemmat tai pitää olla monitehot. 

Ja paskat ne mitään satasia maksa.

https://www.zennioptical.com/

Sieltä saa lasit plusmiinus kasiin asti kympeillä.

Vierailija
59/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole silmälaseja. 

Vierailija
60/105 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa se sun kesämökki Airbnb kautta .

Jos oot noin tyhmä jätkä, luuletko että haluan tuntea sua enää koskaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi