Missä sädesientä yleensä esiintyy?
Minulla on ystävä, jolla on ollut huonoa tuuria asumisen suhteen. Mikrobivaurioita ei ole ollut, muuten vuokra-asunnoissa on ollut harmia, mm. turkiskuoriaisia. Nyt hän muutti rivitaloon ja on alkanut pelätä sädesientä. Oli ilmeisesti jostain lukenut siitä ja pelästynyt. Hän on kärsinyt nyt nenän limakalvojen kuivuudesta, sisäilma on aika kuivaa lämmityskaudella (n. 25-35). Itse en ainakaan haista asunnossa mitään, korkeintaan kuivan sisäilman nyt talvella ja keväällä. Hän pelkää, että sädesientä on yläkerrassa, vaikka ei haise tai näy mitään. Tuleeko sädesieni yleensä todennäköisemmin alakertaan maantasolle? Entä haiseeko se jollekin? En oikein tiedä, kuinka voisin rauhoitella. Ei kai sitä voi turhaan pelätä, eihän rakenteitakaan avata, jos siihen ei ole järkevää syytä.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän vain osa ihmisistä reagoi homeeseen ja sädesieneen? En siis vähättele ongelmaa, ihmetyttää vain. On tietysti syytä korjata, vaikka juuri kyseiset asukkaat eivät reagoisi.
Tämä on mielenkiintoista kyllä. Iso osa ei reagoi, mutta eipä sitä voi ennustaa kuka on se, joka reagoi. Kuten joku totesi, atopia ja allergia, myös astma, varmasti lisäävät todennäköisyyttä. Olisiko niin, että myös lapsuuden altistus maaperän yms. mikrobeille voi suojata. Harvoinhan vaikka maatilalla kasvanut reagoi sisäilmaan tai mikrobeihin steriilimmässä kaupunkiympäristössä kasvaneeseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ei kuulu haista miltään. Sisäilmaasiantuntijoiden kokouksessa oli tästä puhe, jossain on vikaa jos yhtään mikään haisee. Tunnetuin on tietty vanhan talon haju joka varma merkki homeesta. Ja ihan turha väittää vastaan. Kannattaa keskustella sisäilma-asiantuntijoiden kanssa, enkä tarkoita ketä tahansa. Vaikka yhdistyksestä kysyä ekana apuja.
Meillä oli vanhassa talossa hieman ummehtunut/seisovan ilman haju. Taloyhtiössä tehostettiin ilmanvaihtoa ja haju katosi. Ilmeisesti voi olla ilmanvaihdon ongelma myös haju. Tuskin ehkä silloin, jos on esim. voimakas kellarin haju.
Sädesientä, kuten muitakin mikrobeja on kaikkialla ympärillämme. Jos hankit puutavaraliikkeestä ihan uutta ja käyttämätöntä sahatavaraa, niin siitä on löydettävissä ihan kaikki mahdolliset mikrobit. Syksyisessä sienimetsässä niitä on sitten jo lapiokuormittain. Sorry. Näin on näreet. Vai pitäiskö sanoa, siten on silta?
Sädesientä ja sen itiöitä esiintyy eniten ulkoilmassa syksyllä, kesällä, keväällä ja vähiten talvella pakkasjakson aikana. Talvella tulee myös tehdä sisäilmatutkimuskin, jos sädesientä epäilee.
Sitä sädesientä löytyy muuten sisäkukkien kukkamullasta joskus huomattavia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi yleisesti tärkeää rauhoittaa sisäilma- ja mikrobikeskustelua. Julkisuudessa se saa suunnattomat ja lohduttomat mittasuhteet, vaikka mainitut ongelmat ovat hoidettavissa, jos niitä ilmaantuu. Niihin ei menehdy, toisin kuin vaikka vakaviin tauteihin. Lisäkustannuksia toki remontti aiheuttaa ja on tapauksia, jossa talous ei kestä tälläistä. Täysi sympatia näissä tapauksissa.
Esim. Englannissa ja Ranskassa on lähes normaalia, että ikkunankarmeissa ja kodin sisäpinnoilla on homekasvustoa kosteuden vuoksi. Kyseisissä maissa vaikkapa astmaa ei ole enempää kuin Suomessa.
Helposti stressaavien kannattaa suhtautua asiaan niin, että tutkitaan jos on jotain tutkittavaa (selkeä haju tai näköhavainto). Asia hoidetaan, jos on tarve. Yksittäiset kauhutarinat johtuvat usein siitä, että taloyhtiö on haluton korjaamaan ongelmaa ja se on sitten kehittynyt vuosia. Suurin osa yhtiöistä hoitaa asian heti. Tai että joku entinen asukas on tarkoituksell
Homehan esim. pohjarakenteissa ei haittaa, jos ei sitä lähdetä avaamaan ja pöllyttämään esiin. Tai asennetaan painovoimaiseen taloon koneellinen ilmanvaihto. Sädesientä on muuten ihan metsässä, jonne mennään haukkaamaan sitä raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon ei kuulu haista miltään. Sisäilmaasiantuntijoiden kokouksessa oli tästä puhe, jossain on vikaa jos yhtään mikään haisee. Tunnetuin on tietty vanhan talon haju joka varma merkki homeesta. Ja ihan turha väittää vastaan. Kannattaa keskustella sisäilma-asiantuntijoiden kanssa, enkä tarkoita ketä tahansa. Vaikka yhdistyksestä kysyä ekana apuja.
Meillä oli vanhassa talossa hieman ummehtunut/seisovan ilman haju. Taloyhtiössä tehostettiin ilmanvaihtoa ja haju katosi. Ilmeisesti voi olla ilmanvaihdon ongelma myös haju. Tuskin ehkä silloin, jos on esim. voimakas kellarin haju.
Meillä kanssa auttoi vanhassa taloyhtiössä ilmanvaihdon remontti sellaiseen seisovan pölyn lievään hajuun. Pahiten sen haistoi (vain minä meidän perheessä) talvisin, kun huoneilma oli tosi kuiva. Edelleen välillä kuivalla ilmalla on sellainen ihan lievä haju, toki ei tätä taloa uudeksi enää saa. Koko perhe olemme olleet todella terveitä viimeiset vuodet.
Helposti ahdistuvan ihmisen, kuten ystäväsi, ei kannata seurata keskusteluja tai uutisia aiheesta. Olin aikanaan itse stressaantunut ja satuin näkemään mediassa keskustelua sisäilmasta jne. Olin sitten näkevinäni meillä kotona hometta (ei ollut) ja noidankehä oli valmis. Rupesin yhtäkkiä haistamaan kotonamme erityyppisiä hajuja (ummehtunut, viemärin haju), en ollut niitä ennen haistanut eikä kukaan muukaan. Olin tosi stressaantunut asiasta ja kuvittelin kaikenlaisia kauhuskenaarioita. Olin varma, että talo on purkukunnossa. Onneksi tuttava sai taottua järkeä päähän, että sitten tutkitaan jos sille on syytä, ja korjataan jos korjattavaa on. Turha murehtia kaikkea ennalta. Kun stressi hellitti, myös hajut hellittivät. Edelleen jos olen stressaantunut, hajuaisti terävöityy tai sekoaa. Haistan siis myös muulla vahvemmin kaikenlaisia hajuja. Hyvin terve olen ollut muuten, joten siltäkään puolelta ei ole huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa. Mutta meidän työpaikalla oli. Kyseessä kaupungintalo, kalliisti rempattu. Ja pari vuotta remontin jälkeen jouduttiin muuttamaan pois kun löytyi sädesientä.
Ei sillon tarvi muuttaa. Remontoimalla se korjaantuu. Ilmeisesti ei vain ollut enää rahaa. Onko remontoitu vain osa vai remontoidussa virhe. Lähes kaikki on korjattavissa. Suomessa on homefobia. Lähes kaikki on korjattavissa ja sitten kestää taas vaikka kuinka pitkään
Etenkin julkisella puolella ongelma taitaa olla se, että remonttia ei hoideta kunnolla. Korjataan vain osittain, jolloin ongelma jatkuu ja leviää. Rahanpuute siihen toki varmasti vaikuttaa. Yksityisasunnoissa onneksi on enemmän motivaatioita asukkailla ja taloyhtiöllä hoitaa remontti kunnolla.
Todennäköisesti sun ystävän asunnossa on korkeintaan puutteellinen ilmanvaihto. Toki ihan jo huoneilman kuivuus kuivattaa limakalvoja.
Lievä tunkkainen tai pölyinen haju viittaa ilmanvaihdon toimimattomuuteen, voimakkaammat hajut, vaikkapa multa tai maakellari, puolestaan mikrobeihin. Lisäksi jotkut rakennusmateriaalit voivat aiheuttaa hajuja, esim. lattioissa tai katoissa.
Homeet aiheuttaa niin paljon oireita että kyllä sen huomaa, ihan pelkästään nenän kuivuus ei ole syy epäillä mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Kierukan langoissa oli minulla.
Actinomyces
Actinomyces on bakteeri, jota on historiallisista syistä kutsuttu sädesieneksi. Se löytyy toisinaan papakokeessa vanhan (yli kolme vuotta käytössä olleen) kierukan käyttäjältä. Tulehdus voi altistaa sisäsynnytintulehdukselle. Jos oireena on pelkkä valkovuoto, kierukka kannattaa poistaa. Jos on muita tulehduksen merkkejä, kierukan poiston lisäksi annetaan penisilliinikuuri. Uuden kierukan voi asettaa parin kuukautiskierron jälkeen.
Tällainen minulla oli. Vertatihkuvia haavaumia alapäässä ja kirvelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa. Mutta meidän työpaikalla oli. Kyseessä kaupungintalo, kalliisti rempattu. Ja pari vuotta remontin jälkeen jouduttiin muuttamaan pois kun löytyi sädesientä.
Ei sillon tarvi muuttaa. Remontoimalla se korjaantuu. Ilmeisesti ei vain ollut enää rahaa. Onko remontoitu vain osa vai remontoidussa virhe. Lähes kaikki on korjattavissa. Suomessa on homefobia. Lähes kaikki on korjattavissa ja sitten kestää taas vaikka kuinka pitkään
Ei ollut rahaa rempata uudestaan. Ja pakko oli muuttaa, koska työntekijät oireilivat niin pahasti
Vanhoissa taloissa "mummolan hajua" voi aiheuttaa vuosien 1930-1990 välissä monissa taloissa puutavaran suojaamiseen sinistymistä aiheuttavalta sieneltä käytetty puunsuoja-aine KY-5, josta hajotessaan vapautuu hiljakseen tetrakloorianisolia.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005161109.html
Ei ole home mutta tuosta hajusta eroon pääseminen voi olla kallista tai mahdotonta. Kun siis pitäisi poistaa hajua tuottavat puuosat kokonaan. Joissakin vanhoissa taloissa voi hajun lähteenä olla myös ratapölkyistä tuttua kreosoottia, joka on syöpää aiheuttava aine.
M59+
Tuo kuvailemasi omenainen, makea tuoksu kuulostaa tutulta. Sain tuttavan taloyhtiön kellarissa olleita legoja meidän lapsille, niissä oli kuvatunlainen tuoksu.