Lasketaanko minut työssäkäyväksi, kun teen tällä hetkellä keikkatöitä?
Kommentit (47)
"Vähän niinkuin freelancer, mutta ilman yrittäjän riskejä."
Olet ymmärtänyt väärin. Sinulla on yrittäjän riskit ja huonot puolet ilman niitä yrittäjyyden hyviä puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa noin 35-60h viikossa. En saa tukia. En kai silti ole työssäkäyvä kun en ole vakkarina missään?
Miksi työsuhteen laadulla olisi merkitystä? Olellinen seikka on se teetkö töitä.
Kysyppä kelalta, niin valaistut. Keikkalainen ei ole työsuhteessa kuin ne kulloisetkin tunnit, kun on siellä työkohteessa. Sijaisella on määräaikainen sopimus ja vakkarilla pysyvä (kohta potkulain tullessa toistaiseksi voimassa oleva) sopimus.
Näin ne vakkaridiilit puretaan ja esim. lainojen saaminen vaikeutuu, kun "varmoja" duuneja ei ole KELLÄÄN.
Tervetuloa normaaliin elämään. Ei missään muuallakaan maailmassa ole mitään pysyviä sopimuksia.
Valtio ja kunnat ei olekaan muuta täynnä kuin virkoja ja toimia, noita viimeisiä kunnon suojatyöpaikkoja, joista ei lennä kuin vuosien juomisella.
Ehkä joskus kauan aikaa sitten näin on ollut. Nykyisin viran saaminen voi olla tosi vaikeaa. Monet tekee kymmeniä vuosia töitä ilman vakituista virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Saatko työttömyyskorvausta? Itse teen 3-4 päiväistä viikkoa (25h/vko) ja saan soveltua päivärahaa. Häen myös sovitusti kokopäivätöitä. Olen työtön työnhakija.
Ei vaan töissä käyvä, tukien varassa elävä ja töitä hakeva. Ei se ole työtön työnhakija, jolla on työ.
Entä jos käy töissä kokopäiväisesti mutta palkka ei riitä elämiseen ja on nostettava tukia (näin on monella).
Onko silloinkin velvoitettu hakemaan töitä ja onko töissä käyvä vai työtön työnhakija?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos käy töissä kokopäiväisesti mutta palkka ei riitä elämiseen ja on nostettava tukia (näin on monella).
Onko silloinkin velvoitettu hakemaan töitä ja onko töissä käyvä vai työtön työnhakija?
Kyllä tukien ehtona on työnhaku, ei se katso työaikaa, onhan lääkäritkin melkein kaikki osa-aikaisia, mutta eivät nosta tukia niin ei tarvitse hakea toista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Sinulla on yrittäjän riskit ja huonot puolet ilman niitä yrittäjyyden hyviä puolia.
Aijaa. Lomat ja vapaat on missä haluan ja niin pitkään kuin haluan. Teen mieleisiäni vuoroja mieleisissäni paikoissa. Kun halua piiiiiitkän loman, niin kelalta tulee vielä lomakorvaukset tukina toiseen kertaan. Mites yrittäjän tuet luistaa, jos bisnes ei välillä luistakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan lasketa, vaikka olen tehnyt viimeiset 5 vuotta keikkaa keskimäärin 25-30h viikossa. Työtön, työtön ilmoitusta teen kerran kuussa ja työkkäri soittaa 3-6kk välein. Työttömän status. Rahaa olen kelalta saanut kerran-kaksi vuodesta, kun pidän lomaa ja "keikkaa ei ole". Siksikin hyvä pysyä kelan kirjoilla, että saan mahdollisen korvauksen 3 päivässä, kun jos hakisin masseja vasta keikattoman jakson jo koitettua takautuvasti niin käsittelyaika onkin sen 2-3 kuukautta.
- sotekeikkari
Minä olin määräaikaisessa työsuhteessa ja työkkäristä soiteltiin jatkuvasti ja vaadittiin hakemaan TYÖTÄ. Kysyinkin, että eikö määräaikainen ole heidän mielestä työtä. Ei, piti hakea töitä. Haistatin pas-kat, kerroin, että lopetan työnhaun. Sanottiin, että et saa ansiosidonnaista! No en saa muutenkaan, koska töissä. Eli vuodesta 2018 en ole ollut työkkärin kirjoilla ja irtisanouduin myös liitosta. Nyt vakituisessa työsuhteessa. Aiemmin halusin heittää keikkaa ja tehdä työtä määräaikaisesti lasten vuoksi. Pystyin itse määrittämään työajat ja olin kaikki koululaisten lomat kotona. Nytkään tee ku 60% työajasta. Soteala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen keikkaa noin 35-60h viikossa. En saa tukia. En kai silti ole työssäkäyvä kun en ole vakkarina missään?
Ja kohta kun potkulaki polkaistaan käyntiin, niin mitään "vakkareita" ei enää olekaan, vaan kuka vaan voidaan milloin milläkin verukkeella purkaa ulos työsopimuksestaan.
Ja sotella on siihen vara?! Niitä tekijöitä ku tuppaa ovista ja ikkunoista 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työsuhteen laadulla olisi merkitystä? Olellinen seikka on se teetkö töitä.
Kysyppä kelalta, niin valaistut. Keikkalainen ei ole työsuhteessa kuin ne kulloisetkin tunnit, kun on siellä työkohteessa. Sijaisella on määräaikainen sopimus ja vakkarilla pysyvä (kohta potkulain tullessa toistaiseksi voimassa oleva) sopimus.
Näin ne vakkaridiilit puretaan ja esim. lainojen saaminen vaikeutuu, kun "varmoja" duuneja ei ole KELLÄÄN.
No kuka niistä asiakkaista huolehtii? Päättäjätkö?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan lasketa, vaikka olen tehnyt viimeiset 5 vuotta keikkaa keskimäärin 25-30h viikossa. Työtön, työtön ilmoitusta teen kerran kuussa ja työkkäri soittaa 3-6kk välein. Työttömän status. Rahaa olen kelalta saanut kerran-kaksi vuodesta, kun pidän lomaa ja "keikkaa ei ole". Siksikin hyvä pysyä kelan kirjoilla, että saan mahdollisen korvauksen 3 päivässä, kun jos hakisin masseja vasta keikattoman jakson jo koitettua takautuvasti niin käsittelyaika onkin sen 2-3 kuukautta.
- sotekeikkari
Eikö sulla ole ihan hyvä palkka ja lomakorvaukset päälle? Mitä muka työttömyyskorvauksesta jää maksettavaksi kun palkka vähentää sitä.
Kesällä ei olla töissä. Niiltä kuukausilta saa työttömyyskorvausta. - toinen
Tilastollisia puliveivauksia tehdään, jotta näyttäisi siltä että työministeriössä saataisiin jotain aikaiseksi. Jos asioita tarkasteltaisiin makroskooppisella tasolla, havaittaisiin, että kaikki suuresti rummutetut ns. "työllisyystoimet" eivät ole vaikuttaneet kokonaistilanteeseen paskankaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sotekeikkari
Eikö sulla ole ihan hyvä palkka ja lomakorvaukset päälle? Mitä muka työttömyyskorvauksesta jää maksettavaksi kun palkka vähentää sitä.
Kyllä tuolla mielestäni pärjää, verotus on pieni. Itsellä jää 70% työajalla käteen 2050€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka niistä asiakkaista huolehtii? Päättäjätkö?!
Ulkomainen halpatyövoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sotekeikkari
Ja asumistukea. Juu, lomalla juhannuksesta elokuun loppuun! Kesätsupparit on kesät töissä.
Entä nämä tempputyöllistetyt, jotka saavat kai sen 9e päivä, niitähän "siivotaan pois rumemtamasta työttömyystilastoja" mutta hehän elävät 99.99% samojen tukien varassa, eivätkö nämä ole enää työttömiä ja pitääkö heidän hakea siinä sivussa samalla toista työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa normaaliin elämään. Ei missään muuallakaan maailmassa ole mitään pysyviä sopimuksia. Aina toistaiseksi voimassaolevia ja saattaa olla, et
En tiiä ymmärsinkö, mutta mulla toistaiseksi voimassaoleva, paikkani ri ole ollut uudelleen haussa. Ja virkojakin vielä on. Miehelläni on virka, häntä ei voi irtisanoa. Ollaan toki jo eläköityvien joukossa. Yli 5 vuotta kuitenki työaikaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisia puliveivauksia tehdään, jotta näyttäisi siltä että työministeriössä saataisiin jotain aikaiseksi. Jos asioita tarkasteltaisiin makroskooppisella tasolla, havaittaisiin, että kaikki suuresti rummutetut ns. "työllisyystoimet" eivät ole vaikuttaneet kokonaistilanteeseen paskankaan vertaa.
Ei sieltä voi joka hallituskaudella löytyä aina vaan uusia tapoja manipuloida tilastoja paremman näköiseksi. Kyllä ne mahdolliset tilastokikkailut on otettu käyttöön jo kauan aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minä heitin keikkaa aikoinani ja mun verokortti oli freelancerkortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sotekeikkari
Ja asumistukea. Juu, lomalla juhannuksesta elokuun loppuun! Kesätsupparit on kesät töissä.
Me ollaan monesti samassa ketjussa. Mulla on ansiosidonnaiset vanhoilla ehdoilla, myönnetty kesäkuun alussa -23. Vähän vajaa puolet jäljellä. Mulla loppuu kesätyöläisten astuessa remmiin jo kesäkuun alkuun, jatkuu syyskuun alussa. Sekä työnantajalle että työkkärille ok, ei ole enää pakko tehdä tämän alan töitä, ei fysiikka (eikä pää) kestä kokoaikaa, mutta toinen ala ei työllistä.
Valtio ja kunnat ei olekaan muuta täynnä kuin virkoja ja toimia, noita viimeisiä kunnon suojatyöpaikkoja, joista ei lennä kuin vuosien juomisella.