Miksi (aikuisten) lasten pitää aina mennä vanhempien luo kylään eikä toisinperin?
Meillä suvussa ainakin näin. Asutaan siis samassa kaupungissa ja koskaan vanhemmat ei tule kylään vaan odottavat että minä menen aina sinne. Ja sama heidän vanhemmillaan eli minun isovanhemmilla, odottavat että kaikki tulee sinne kylään ja koskaan eivät itse kysele että oletteko kotona jos tulemme käymään. Ärsyttääkö muita tämä? Kun on työelämässä ja muutenkin kiireinen niin olisi joskus kiva jos minun luo tultaisiin käymään eikä niin että itse yritän kaivaa sen ajan jostain lähteä muualle. Mites muilla? Onko tämä vaan meidän suvun juttu?
Kommentit (54)
Kukaan järki-ihminen ei mene lapsilleen kylään ettei hänelle tule puolisonsa kanssa kränää, aina noi on täällä. Kahvia menee.
Yleensä kylään meno edellyttää sitä että isäntäväki kutsuu kylään, ei niin että vieraat kyselevät että milloin voidaan tulla.
Eli turha siis odottaa että sun vanhemmat soittelee jatkossakaan millon he saavat tulla, vaan sinä kutsut vartavasten tiettynä ajankohtana ja aivan varmasti he silloin myös tulevat paikalle jos niin on sovittu.
Olet kutsunut heidät, mutta he eivät ole tulleet?
Pyytävätkö vanhempasi sinua käymään? Vai menetkö pyytämättä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys.
Toinen. Miksi oletetaan, että pääkaupunkiseudulta käydään pohjoisessa sukuloimassa eikä toisinpäin? Se matka on yhtä pitkä molempiin suuntiin.
Taustalla todennäköisesti seuraava tilanne: muualla asuvat sukulaiset haluaisivat nähdä ja ovat ehkä alotteellisempia yhteydenpitoon, mutta koska itseään ei voi kutsua helsinkiläisille kylään, täytyy helsinkiläiset tietenkin kutsua sitten heille kylään.
Lisäksi hyvin karkeasti yleistäen "muualla" asuvilla on esim isommat majoitustilat pitkän matkalaisille kuin ehkä keskimäärin helsinkiläisillä, ja ajatus siitä että "pääkaupunkiseudulla elämänmeno on niin kiireistä ja maalla ei ole", niin helpompi kutsua kiireiset helsinkiläiset maalle mihin tulevat sitten kun ehtivät ja voivat jäädä halutessaan myös yöksi tms.
Meillä myös pääosin nuon, juontaa varmaan juurensa siitä, että nuorena aikuisena tuli käytyä lapsuudenkodissa useinkin moikkaamassa vanhempia ja nuorempia sisaruksia. Lapsuudenkodissa on vieläkin paremmat mahikset törmätä sisaruksiinkin samalla reissulla. Meidän tapauksessa molemmat isovanhemmat asuu samalla suunnalla, eli yhdellä reissulla sinne päin nähdään molemmat mummolat.
Omat vanhemmat käy kyllä meilläkin päin, miehen vanhemmat ei oikeastaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kylään meno edellyttää sitä että isäntäväki kutsuu kylään, ei niin että vieraat kyselevät että milloin voidaan tulla.
Eli turha siis odottaa että sun vanhemmat soittelee jatkossakaan millon he saavat tulla, vaan sinä kutsut vartavasten tiettynä ajankohtana ja aivan varmasti he silloin myös tulevat paikalle jos niin on sovittu.
Jaa. No omalla kohdallani on niin, että olen kutsunut vuosikausia mutta koskaan ei sovi. Toisaalta kehutaan että ajettiin ihan teidän kodin ohi. Se on kettuilua ja henkistä väkivaltaa. Sitten vielä uikutetaan kun ei näe lapsenlapsia. En esitä enää kutsua enkä käy heillä itsekään. Paras vaan olla omissa oloissa. Tämä sivuhuomiona keskusteluun.
Äärestä harva vanhemman saapumiserän vanhempi on oikeasti kiinnostunut lapsistaan. Kun ehkäisy tuli kaikkien saataville myös syntyvyys laski. Hetkellesi 70-luvulla myös abortit lisääntyi.
Koska se aikuisten lasten koti ei ole vanhempien entinen koti. Ei ole samaa tunnesidettä kuin lapsilla vanhempien luo mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No omalla kohdallani on niin, että olen kutsunut vuosikausia mutta koskaan ei sovi. Toisaalta kehutaan että ajettiin ihan teidän kodin ohi. Se on kettuilua ja henkistä väkivaltaa. Sitten vielä uikutetaan kun ei näe lapsenlapsia. En esitä enää kutsua enkä käy heillä itsekään. Paras vaan olla omissa oloissa. Tämä sivuhuomiona keskusteluun.
Juu no luonnevikaiset porukat tietysti asia erikseen, ja niiden kanssa nyt tuskin muutenkaan on mitään haluja olla tekemisissä ihan sama kenen luona kyläiltäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös pääosin nuon, juontaa varmaan juurensa siitä, että nuorena aikuisena tuli käytyä lapsuudenkodissa useinkin moikkaamassa vanhempia ja nuorempia sisaruksia. Lapsuudenkodissa on vieläkin paremmat mahikset törmätä sisaruksiinkin samalla reissulla. Meidän tapauksessa molemmat isovanhemmat asuu samalla suunnalla, eli yhdellä reissulla sinne päin nähdään molemmat mummolat.
Omat vanhemmat käy kyllä meilläkin päin, miehen vanhemmat ei oikeastaan koskaan.
Miehelläsi on fiksut vanhemmat. En minäkään mene pojille kuin kutsustA, lauantaina 15.11. klo 13.00.
Eikö se ole sinulle paljon helpompaa mennä vanhempiesi luo kylään kuin pyytää heidät luoksesi? Ei tarvitse erikseen siivota eikä leipoa, ei äiti ihmettele miksei ole vielä kesäverhot ikkunassa eikä isä huomauta kylpyhuoneen kaakeleiden saumojen puhtaudesta.
Me kyläilemään kyllä molemmin päin, mutta paljon useammin minä lähden vanhempiani tapaamaan Suomeen kuin he matkustavat tänne.
Ihan selvä tilanne. Ap:n vanhemmat ovat sitä koulukuntaa että eivät halua tyrkyttää itseään muiden vaivoiksi.
Ja kun kutsua kerran ei tule, heillä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kun kutsua sitten omaan kotiinsa omat lapsensa.
Saattavat myös ajatella että kiireisille aikuisille lapsille on helpompi tulla lapsuuden kotiin valmiiseen pöytään, kuin alkaa varta vasten siivoamaan ja kestitsemään omassa kodissaan arjen kiireen keskellä.
Eri asia tietysti jos vanhemmat eivät suostu tulemaan vaikka kutsuttaisiin, mutta siitähän Ap ei mitään aloituksessa maininnut.
Kyllä mä ainakin olen sanonut pojalle monta kertaa, että kutsuppa meidät kylään. Ei ole kutsua kuulunut. Kerran tuppauduttiin hänelle, kun samalla halusin tuoda jotain tavaraa mukana. Ei ollut edes kahvia tarjolla tai siivottu. Tunti sitten istuttiin ja poika alkoi sanoa, että pitäisi jo lähteä tapaamaan kavereita, voidaanko heittää hänet.
Miten välttyä vanhemman/vanhempien luona käymiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Olet jo iso tyttö. Sinulla on ihan peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus olla menemättä.
Mitä vanhempasi ovat sanoneet, kun olet tästä heidän kanssa keskustellut? Ystäväni on vielä työelämässä ja hän valitti vähän samaa vanhemman roolista siitä, ettei jaksa joka viikonloppuisia vierailuja, kun olisi kiva olla kotona ihan rauhassa. Ja nyt asia on puhuttu läpi ja kumpikin on tyytyväisiä, sekä äiti, että lapsi.
Ei kaikki mene, vaan soittelee, ehkä vanhempi on kiukkuisa luonne tai sitten erillään jos ei halua tartuntoja. Tai jos ei kaukaa pysty ravaamaan. Ehkä vanhempi käy tuomassa jotain kellaritilaan, vaikka rautakaupasta. Lähellä asuessa se ehkä on helpompaa. Ei lapsi halua pieneen asuntoonsa vanhempaa, ellei jollakin ole joku rento vanhempi ja hyvät välit. Jos olisi vierastalo ja ok-talo maalla, ehkä toinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Helposti, et mene, vaikka kutsuttaisiin. En ole käynyt moneen vuoteen, eipä ole pyydettykään.
Hyvä kysymys.
Toinen. Miksi oletetaan, että pääkaupunkiseudulta käydään pohjoisessa sukuloimassa eikä toisinpäin? Se matka on yhtä pitkä molempiin suuntiin.