Miksei pysty itkemään
Vaikka kuinka paha olo ja itkettää, niin ei vaan itku tule, haluaisi itkeä jos se helpottaisi, mutta ei vaan pysty. Ei ole onnistunut enää vuosiin. Mistähän moinen voi johtua? Muilla sellaista?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen?
Nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen?
Nainen
Kysyn siksi, että hormonit vaikuttavat itkemiskykyyn. Onko sulla jotain lääkitystä, joka voisi vaikuttaa?
Minua ainakin hakattiin pienenä kahta kauheammin remmillä kun itkin. Lopulta opin itkemään ilman ääntä ja kyyneliä. Tunne jäi, vaikka itkun merkit puuttuvat ja tuskin tulevat enää aikuisena takaisin.
Mulla aikoinaan oli kovaa ahdistusta, mutta itkun sain vain musiikin avulla. Esim. Hectorin biisit toimi ja helpotti.
Mun ystävä kävi jossain tietyntyylisessä fysioterapiassa, joka vapautti jotain syviä jännityksiä, ja hänellä tuli tosi voimakkaita itkukohtauksia siitä (on kuulemma odotettavissa oleva reaktio). Vitsi kun muistaisin nimen! Jotenkin siihen liittyi joku tärinä...
Siitä fysioterapiasta voisi olla apua myös kirjoittajalle nro 5, jolla oli aivan hirveä kohtalo lapsena. En tajua, miten joku voi tehdä noin omalle lapselleen.
No nyt löysin sen: TRE-fysioterapia (TRE = trauma releasing excercises).
Tuleeko kyyneliä jos leikkaa sipulia? Jos ei, niin kannattaisiko käydä lääkärissä?
Kyynelten puuttumiseen voi olla montakin syytä, yksi on muistaakseni Sjögrenin oireyhtymä https://reumaliitto.fi/reuma-aapinen/sjogrenin-oireyhtyma/
https://sjogrens.org/understanding-sjogrens/frequently-asked-questions
"Sjögrens often is undiagnosed or misdiagnosed. The symptoms of Sjögrens may mimic those of menopause, drug side effects, allergies, or medical conditions such as lupus, rheumatoid arthritis, fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, and multiple sclerosis. Because all symptoms are not always present at the same time and because Sjögrens can involve several body systems, physicians, eye care providers and dentists sometimes treat each symptom individually and do not recognize that a systemic disease is present. "
Ehkäpä itkut on itketty ja ei vaan enää tarvii kun on varastoon itketty
Vierailija kirjoitti:
Siitä fysioterapiasta voisi olla apua myös kirjoittajalle nro 5, jolla oli aivan hirveä kohtalo lapsena. En tajua, miten joku voi tehdä noin omalle lapselleen.
Meitä remmillä hakattuja on kuule iso joukko. Ei sitä tajuta voikaan, että kaksimetrinen riski äijä hakkaa pieniä lapsiaan voimiensa takaa. Äiti seisoo vieressä ja sanoo, että anna sille oikein kunnolla selkään. Semmoinen lapsuus oli, eikä mitään mt-ongelmia siitä tullut, mutta vanhempiin laitoin välit poikki niin pian kuin se oli mahdollista.
Kyyneleet tulee kyllä sipulia leikatessa. Mutta jos yritän itkeä, niin kyyneleet eivät tule. Ja silti minua itkettää esim, kun ihmissuhteet ovat loppuneet. Jännittynyt ja ahdistunutkin olen kyllä ollut välillä, siitäkö johtuisi? Täytyy lukea enemmän tuosta TRE-terapiasta, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä remmillä hakattuja on kuule iso joukko. Ei sitä tajuta voikaan, että kaksimetrinen riski äijä hakkaa pieniä lapsiaan voimiensa takaa. Äiti seisoo vieressä ja sanoo, että anna sille oikein kunnolla selkään. Semmoinen lapsuus oli, eikä mitään mt-ongelmia siitä tullut, mutta vanhempiin laitoin välit poikki niin pian kuin se oli mahdollista.
Kyllä tiedän, että on. Olen lukenut ja kuunnellut monia kertomuksia siitä, miten vanhemmat ovat kohdelleet lapsiaan kaltoin mitä julmimmilla tavoilla. Mutta tunnetasolla en edelleenkään ymmärrä sitä, miksi joku haluaa tehdä niin omalle rakkaalle lapselleen. Tuntuu ajatuksena ihan kuvottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyyneleet tulee kyllä sipulia leikatessa. Mutta jos yritän itkeä, niin kyyneleet eivät tule. Ja silti minua itkettää esim, kun ihmissuhteet ovat loppuneet. Jännittynyt ja ahdistunutkin olen kyllä ollut välillä, siitäkö johtuisi? Täytyy lukea enemmän tuosta TRE-terapiasta, kiitos.
Googlaamalla löytyy myös lista sertifioiduista terapeuteista ympäri Suomen. Tosiaan mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystäväni kehui kovasti.
Ootko koittanut vessassa? Ja vähän heijaat samalla?