Toimeentulotuen perusosa sisältää laskennallisia menoja suhteessa: Ravintomenenot 49%....MITEN täällä EDELLEEN väitetään että 100e riittää?!
PERUSOSA on 593,55e/kk
Ravintomenot 49%
vaate -ja jalkinemenot 9%
informaatiomenot 20%
vähäiset terveydenhuoltomenot 3%
muut menot 19%
Eli RUOKAAN tulisi olla 290e/kk sillä työttömälläkin. MIKSI täällä hoetaan että 100e riittää? Kertoisitteko? Nuo luvut ovat ihan virallsiesta dokumentista kelan sivuilta.
Kommentit (320)
Hyi hitto mitä pula-ajan moskaruokaa ehdotetaan syötäväksi. Missä kala, laadukkaat kasvikset, marjat ja hedelmät jne. Kukaan elä jollain nakkikeitolla (perunaa ja lihateollisuuden ylijäämämoskaa) viikkoja. Normaalisti syövällä ihmisellä menee laskelman mukaan, kenenkään ei pidä elää 100e moskalla ja sairastua yksipuolisesta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän perustoimeentulotuki on minimissään 356,13/kk. Jos ei riko työttömille asetettuja vaatimuksia, summa on 593,55.
Lainsäätäjä on siis laskenut, että 356,13/kk riittää ihmisarvoiseen toimeentuloon. Jos ravinnon osuudeksi on määritelty 49 % summasta, sen osuudeksi tulee 174,50/kk. Sen pitäisi siis riittää terveelliseen ravintoon.
Ei suinkaan. Tuossa on se periaate, että jos rikkoo vaatimuksia, niin kaikkeen ekstraan esim vaatteisiin tai informaatioon tai muuhun ei ole sitten rahaa. Ainoastaan ja pelkästään lääkkeisiin ja ruokaan.
Ei sääntöjen rikkomisesta saa ikuisesti kurittaa. Eihön TT tukea saa alentaa kun tilapäisesti pariksi kuukaudeksi? Ikuisia rangaistuksia ei ole tietääkseni TT tuessa tai työkkärilläkään. Itse sain tosin 5 vuoden karenssin työkkäristä. Sellaisia
Kyllä. Kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan. Sen jälkeen saa heti perään tehdä uuden päätöksen kahdesta kuukaudesta taas. Eli käytännössä mitään todellista rajaa elimen ole.
Toimeentulotukeni_Leikattiin_Lääkärintodistus_on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ töihin niin saatte ruokaa ! Ei jumalakaan laiskoja ruoki. Emmekä me ! Perussuomi nousuun.
Heti menen kun tarjoat työtä mistä tienaan vähintään 200e/kk pimeästi
SAATANAN ROTTA LAITA SE KUVA LÄÄKÄRINTODISTUKSESTA SAATANAN VALEHTELEVA PASKA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän perustoimeentulotuki on minimissään 356,13/kk. Jos ei riko työttömille asetettuja vaatimuksia, summa on 593,55.
Lainsäätäjä on siis laskenut, että 356,13/kk riittää ihmisarvoiseen toimeentuloon. Jos ravinnon osuudeksi on määritelty 49 % summasta, sen osuudeksi tulee 174,50/kk. Sen pitäisi siis riittää terveelliseen ravintoon.
Ei suinkaan. Tuossa on se periaate, että jos rikkoo vaatimuksia, niin kaikkeen ekstraan esim vaatteisiin tai informaatioon tai muuhun ei ole sitten rahaa. Ainoastaan ja pelkästään lääkkeisiin ja ruokaan.
Ei sääntöjen rikkomisesta saa ikuisesti kurittaa. Eihön TT tukea saa alentaa kun tilapäisesti pariksi kuukaudeksi? Ikuisia rangaistuksia ei ole tietääkseni TT tuessa tai työkkärilläkään. Itse sain
Kyllä siinä raja on...Jos noin ketjutetaan niitä, niin sitten pitää viedä asia hallinto-oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ töihin niin saatte ruokaa ! Ei jumalakaan laiskoja ruoki. Emmekä me ! Perussuomi nousuun.
Heti menen kun tarjoat työtä mistä tienaan vähintään 200e/kk pimeästi
SAATANAN ROTTA LAITA SE KUVA LÄÄKÄRINTODISTUKSESTA SAATANAN VALEHTELEVA PASKA
Menehän nyt vaikka ulos välillä
Vierailija kirjoitti: No siis.. Ainoastaan ne ihmiset väittää, että 100e riittää, jotka asuvat tyyliin maalla ja sitten selittävät tarinoita, joissa he syövät omalta maalta vihanneksia ja pakastavat niitä talven varalle sekä käyvät metsästämässä... Mutta he eivät laske sitten niitä metsästyskuluja tai esim. maatilan ylläpitoon tai niiden vihanneksien ja marjojen kasvattamiseen meneviä rahoja. Tai sitten tyyliin jotain typeriä "mun työpaikka maksaa mun lounaat" Oikeasti se 300e on ihan minimi.
Niin, onhan siinä varsin merkillinen ristiriita miten hoetaan että työttömille riittää 100e/kk, mutta toimeentulotukilaskelmalla on summaksi yhdelle laskettu 290e/kk
On iso ero jos ruokaan on 100 euroa kuin 290 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puhelinlasku+netti kuukaudessa n.50€. En ymmärrä miksi pitäisi mennä 120€/kk informaatiokuluihin.
Siis tuo laskelmahan on tehty tv-lupien (ja toki myös lehtitilausten) aikakaudella. Liittymätkin olivat silloin kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Mulla on puhelinlasku+netti kuukaudessa n.50€. En ymmärrä miksi pitäisi mennä 120€/kk informaatiokuluihin.
Siis tuo laskelmahan on tehty tv-lupien (ja toki myös lehtitilausten) aikakaudella. Liittymätkin olivat silloin kalliimpia.
Huoh. Kyllä. koska kaikki suomessa asuvat ovat täysin 100% hyvänäköisiä ja kykyisiä käyttämään esimerkiksi nettiä ja puhelinta pelkästään informaatiolähteenä
Jestas sentään
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puhelinlasku+netti kuukaudessa n.50€. En ymmärrä miksi pitäisi mennä 120€/kk informaatiokuluihin.
Puhelinkin pitää uusia joskus? Jotkin lehtitilaukset/netflix/yms. myös maksavat per kuukausi? Ja niin edelleen. Ehkä sinun tulee kysyä asiaa kelasta tarkemmin.
Niin puhelin pitää uusia aina välillä, mutta mä maksan sen kerralla enkä joka kuukausi. Nykyinen puhelin ollut vajaa kaksi vuotta. Lehtiä mulle ei tule. Palkallani maksan Netflixit yms. Kun elin lapsen kanssa toimeentulotuella niin ei todellakaan ollut varaa lehtiin, Netflixiin yms. Pitää olla sen verran järkeä päässä, että elää varojensa mukaan. Työttömänä ja toimeentulotuella ei nyt vain yksinkertaisesti ole varaa lehtiin yms.
Ei mun tarvitse kysyä Kelasta yhtään mitään. Kylmä tosiasia on, että lehdet, Netflixit yms. ei ole mitään perusoikeuksia. Niitä otetaan silloin kun niihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tarvitse kysyä Kelasta yhtään mitään. Kylmä tosiasia on, että lehdet, Netflixit yms. ei ole mitään perusoikeuksia. Niitä otetaan silloin kun niihin on varaa.
Ne nimenomaan on luokiteltu ihmisten perusoikeuksiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 eurolla saa jo yksi ihminen hyvin ruokaa, esim neljä pakettia puuroa maksaa noin neljä euroa, siinä on kuukaudeksi puurot. Margariini paketti noin euron, sillä pärjää yksi kuukauden. Peruna maksaa 0,89 kilo eli sitä kun jaksaa itse valita saa vitosella jo yli viisi kiloa, kyllä se yhdelle riittää helposti. Sikanauta jauheliha noin viisi euroa, siitä saa yksi jo useamman ruoan esim perunoiden + keittojuureksien kanssa keittoa, riittää myös kastikkeeksi tai makaronilaatikkoon, joista riittää pariksi päivää syömistä. Voin toki jatkaa jos et itse osaa
Joo, voihan sitä vaikka pelkästään venhnäjauhoakin ostaa ja sitä syödä, mutta kyllä tässä tarkoituksena oli keskustella siitä, että paljon yksinelävä tarvitsee että se ruoka on monipuolista ja ravitsevaa.
Miksi ihmeessä sen pitäisi olla monipuolista ja ravitsevaa? Sellaista ruokaa voit sitten ostaa omilla rahoillasi.
Vierailija kirjoitti:
100 eurolla saa jo yksi ihminen hyvin ruokaa, esim neljä pakettia puuroa maksaa noin neljä euroa, siinä on kuukaudeksi puurot. Margariini paketti noin euron, sillä pärjää yksi kuukauden. Peruna maksaa 0,89 kilo eli sitä kun jaksaa itse valita saa vitosella jo yli viisi kiloa, kyllä se yhdelle riittää helposti. Sikanauta jauheliha noin viisi euroa, siitä saa yksi jo useamman ruoan esim perunoiden + keittojuureksien kanssa keittoa, riittää myös kastikkeeksi tai makaronilaatikkoon, joista riittää pariksi päivää syömistä. Voin toki jatkaa jos et itse osaa
Sä saat syödä mitä haluat, mutta älä kehota muita syömään moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Joo, voihan sitä vaikka pelkästään venhnäjauhoakin ostaa ja sitä syödä, mutta kyllä tässä tarkoituksena oli keskustella siitä, että paljon yksinelävä tarvitsee että se ruoka on monipuolista ja ravitsevaa.
Miksi ihmeessä sen pitäisi o
Me ei asuta Venäjällä, sen takia. Sinä voit mennä ihan hyvin sinne Venäjälle, kerta haluat tuollaista menoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanvitut ole. On ihan oma valinta ja omaa typeryyttä käyttä rahaa tuollaisiin eikä laittaa sitä rahaa esim. ruokaan tai vaatteisin. Tuollaisia otetaan sitten kun on oikeasti niihin rahaa. Toimeentulotuella noihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Paskanvitut ole. On ihan oma valinta ja omaa typeryyttä käyttä rahaa tuollaisiin eikä laittaa sitä rahaa esim. ruokaan tai vaatteisin. Tuollaisia otetaan sitten kun on oikeasti niihin rahaa. Toimeentulotuella noihin ei ole varaa.
https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf?version=1664541569093
sieltä voi ihan lukea, että esim sanomalehdet kuuluu siihen perusoikeuteen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf?version=1664541569093 sieltä voi ihan lukea, että esim sanomalehdet kuuluu siihen perusoikeuteen :)
Niin. Ihan on oma valinta käyttää toimeentulotukea sanomalehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto mitä pula-ajan moskaruokaa ehdotetaan syötäväksi. Missä kala, laadukkaat kasvikset, marjat ja hedelmät jne. Kukaan elä jollain nakkikeitolla (perunaa ja lihateollisuuden ylijäämämoskaa) viikkoja. Normaalisti syövällä ihmisellä menee laskelman mukaan, kenenkään ei pidä elää 100e moskalla ja sairastua yksipuolisesta ravinnosta.
Meillä syödään viikoittain lohta tai muikkuja, joskus jotain muuta, mitä sattuu olemaan kohtuuhinnalla tarjouksessa, runsaasti kasviksia ja marjoja. Lihaa jos ostetaan, se on laadukasta, ei mitään sika-nautajauhista. Ruoka on kasvispainotteista, käytetään paljon linssejä ja papuja, mutta ei mitään prosessoituja härkiksiä sun muuta teollisuusmoskaa, jotka on kalliita suhteessa siihen määrään mitä sillä rahalla saa. Harrastan idätystä ja sillä saa lähes tuoreruokaa lähes ilmaiseksi. Itse valmistettu ruoka ei kallista ole.
Kaikki eivät ole terveitä, liikuntakyvyltään tai muuten, mutta niille joilla liikuntakyky riittää, kalastus on halpa harrastus, ja tuo särvintä pöytään, kunhan opettelee perkaamaan ja laittamaan oikein myös niitä typerästi roskakalaksi haukuttuja särkikaloja ym. Villiyrttien keruu keväällä ja alkukesästä marjastus ja sienestys myöhemmin, halvankin ruoan ravintoarvoja parantaa kummasti. Välineet näihin ovat halpoja, ja niitä löytyy myös kirppareilta.
Puhelinkin pitää uusia joskus? Jotkin lehtitilaukset/netflix/yms. myös maksavat per kuukausi? Ja niin edelleen. Ehkä sinun tulee kysyä asiaa kelasta tarkemmin.