Epäonnistunut autokauppa, neuvoja?
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Ostin tänään etämyynnillä auton kotiin toimitettuna. Auton piti olla ehjä muutamaa konepellin kiveniskemää lukuunottamatta. Huomasin auton tuulilasissa melko ison halkeaman, josta soitin myyjälle. Hän ehdotti 6kk takuuaikaa tuulilasille eli myyjäliike maksaisi omavastuuosuuden lasin vaihdosta mikäli tämä halkeama lähtee etenemään. Jostain syystä suostuin tähän ehtoon, kunnes muutaman tunnin päästä alkoi kaduttaa.
Edellisellä viikolla soitin automyyjälle ja silloin hän sanoi, että auto on kunnossa muutamaa kiveniskemää lukuunottamatta. Nyt hän väittää, ettei ole ollut tietoinen halkeamasta. Koen ostaneeni virheellisen tuotteen.
Lähtisitkö vaatimaan hinnan alennusta, uutta tuulilasia vai peräti kaupan purkua. Kaupan purkuun on oikeus 14vrk ajan. Vai tyytyisitkö ostamaan rikkinäisen auton vaikka luulit saavasi ehjän auton?
Kommentit (81)
Suoraan yksityiseltä ostaminen on yhtä "vaarallista" !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin, että tuulilasi vaihdetaan heti uuteen tai palautat auton, koska ei vastaa sitä mitä sovittiin. Sinänsä tuulilasi on aika pieni ongelma - nehän hajoaa nykyään valitettavan herkästi.
Aphän sanoi että he sopivat toimintatavasta kyseisen halkeaman osalta.
Hän otti auton vastaan, reklamoi lasista, myyjä ehdotti toimenpiteitä lasin suhteen, jotka AP hyväksyi. Enää ei ole oikeutta vedota virheeseen, josta on jo kertaalleen sovittu.
Todella typerä päätös apltä sopia että lasi korjataan vasta jos se ratkeaa enemmän, koska todennäköisesti nykyinenkin halkeama pomppaa katsastuksessa koska ikkuna on auton rakenteen kantava osa.
Tavallisena kuluttaja-asiakkaana ymmärrän kyllä harmin, mutta jos AP haluaa kaupat perua, silloin on perehdyttävä niihin etäkaupan ehtoihin. Ikkuna-asia on jo käsitelty ja sovittu, sitä ei voi käyttää enää syynä.
Älä vedätä. Mikäli autokauppias on jättänyt tai pimittänyt ostohetkellä tuulilasin halkeamaa, KAUPAN VOI PURKAA !
Palauta, ei tarvi selitellä mitään jos et halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan purkua, ehdottomasti. Jos tarinasi edes on totta, olisi automyyjän kuulunut ilmoittaa tuulilasissa olevasta halkeamasta. Autokauppiaat ovat suuria roistoja ja nykyisin autokauppa on netissä, aina ei voi lähteä pidemmälle autoa katsastamaan autoliikkeeseen, joten riski on suuri, mutta tässä tapauksessa vaikuttanee huijaukselta, koko tarinaa en tiedä.
Etkö lukenut aloitusta,on jo ehtinyt tehdä sopimuksen, mutta se alkanut kaduttaa. Ei niitä sopimuksia noin vain pureta.
Etämyynnissä kuluttajalla on 14vrk aikaa purkaa kauppa, eikä siihen tarvita edes syytä.
Miten voi purkaa koska on hyväksynyt kaupan sopimalla siitä tuulilasin halkeaman virheestä, se etäkaupan purkamismahdollisuus meni siinä.
Alan nyt itse perumaan tätä
Etämyyntisopimukseen saattaa liittyä jokin luotto-, vakuutus- tai muu sopimus (esim. asennussopimus). Kuluttajan peruuttaessa sopimuksen, myös tällainen liitännäissopimus peruuntuu automaattisesti eikä kuluttajalle aiheudu siitä seuraamuksia.
Jotta senkun vaan purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan purkua, ehdottomasti. Jos tarinasi edes on totta, olisi automyyjän kuulunut ilmoittaa tuulilasissa olevasta halkeamasta. Autokauppiaat ovat suuria roistoja ja nykyisin autokauppa on netissä, aina ei voi lähteä pidemmälle autoa katsastamaan autoliikkeeseen, joten riski on suuri, mutta tässä tapauksessa vaikuttanee huijaukselta, koko tarinaa en tiedä.
Etkö lukenut aloitusta,on jo ehtinyt tehdä sopimuksen, mutta se alkanut kaduttaa. Ei niitä sopimuksia noin vain pureta.
Etämyynnissä kuluttajalla on 14vrk aikaa purkaa kauppa, eikä siihen tarvita edes syytä.
Miten voi purkaa koska on hyväksynyt kaupan sopimalla siitä tuulilasin halkeaman virheestä, se etäkaupan purkamismahdollis
Alan nyt itse perumaan tätä
Etämyyntisopimukseen saattaa liittyä jokin luotto-, vakuutus- tai muu sopimus (esim. asennussopimus). Kuluttajan peruuttaessa sopimuksen, myös tällainen liitännäissopimus peruuntuu automaattisesti eikä kuluttajalle aiheudu siitä seuraamuksia.
Jotta senkun vaan purkaa.
Löytyy täältä
www.minilex.fi/a/kaupan-peruuttaminen-et%C3%A4myynniss%C3%A4
Kuka ostaa auton näkemättä tai kuulematta sitä???
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa uuden auton ostajista.
Vierailija kirjoitti:
Käytä autoa 13 päivää ja pura kauppa tämän jälkeen. Itse olen tehnyt näin jo yli vuoden ja halvaksi on tullut autojen käyttö.
Paitsi että käytöstä johtuva arvonalenema. Muistaakseni olisi ennakkopäätös, että 100km katsotaan normaaliksi koeajoksi etämyynnissä. Ja kuka helvetti jaksaa olla vaihtamassa autoa kahden viikon välein? Täytyy olla todella tylsä elämä.
Ap kommentoi:
Kävin siis lähempänä kotikaupunkiani liikkeessä ajamassa vastaavaa autoa ja tykkäsin siitä, mutta se oli huonommalla varustelutasolla ja kalliimpi. Katsoin netistä mieleisen vastaavan auton joka toimitettiin minulle kotiin. Sain koeajan auton ja vasta koeajon jälkeen huomasin halkeaman. Tuulilasiin on kiinnitettynä digitaalinen parkkikiekko ja halkeama on sen kohdalla, joten se ei näy auton sisälle.
Etäkaupassa on lain ja sopimuksen mukaan 14 päivän peruutusoikeus ja auton saa siis palauttaa ilman mitään selittelyjä, jos haluaa.
Huomasin eilen autossa katsastusajankin päättyvän jo kuukauden sisällä. Ajattelin käyttää auton katsastuksessa ja katsoa mitä siellä katsastushenkilö tuumaa tuulilasista ja auton kunnosta yleisesti.
Mutta olenko ainoa kenen mielestä minua on tässä ns. huijattu. Maksoin täyden hinnan ehjästä autosta ja sitten minulle tuodaankin rikkinäinen auto ja pitäisi silti maksaa sama hinta. Minulle tämä ei käy järkeen. Eikä 200 € minusta riitä korvaamaan tätä. Enkä ollut hoksannut tuota vakuutuspetusasiaa. Eli ei minun kannata sitä omasta vakuutuksestani hoitaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Autokaupasta ehdotettiin 200e hyvitystä eli omaavastuuosuuden verran jos vaihtaisin tuulilasin vakuutuksen kautta uuteen. Minusta ihan naurettava korvaus, minulle on kuitenkin myyty auto joka ei vastaa sovittua.
Ap
jos sinulla ei ole tuulilasivakuutusta, et sitä saa vakuutukseen vaihdettua, ja jos sinulla taas on ja koitat laittaa sitä vakuutukseen syyllistyt vakuutuspetokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autokaupasta ehdotettiin 200e hyvitystä eli omaavastuuosuuden verran jos vaihtaisin tuulilasin vakuutuksen kautta uuteen. Minusta ihan naurettava korvaus, minulle on kuitenkin myyty auto joka ei vastaa sovittua.
Ap
Haluatko siis itsellesi ehjän tuulilasin (jonka siis saisit tuon diilin kautta) vai olla oikeassa?
Niin tai siis haluatko tehdä vakuutuspetoksen vai et?
Tuulilasi on halki jolloin sen voi korjauttaa vakuutuksesta. Ei se ole petos.
Ei saa ellei se halkeama ole tullut vakuutuksen voimassaoloaikana. Ja tässä tapauksessa EI OLE TULLUT.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on vakuutuspetos. Et voi ostaa valmiiksi viallista tuotetta ja sitten korjauttaa sitä vakuutusyhtiösi piikkiin.
Jäähdytä sitä halkeamaa jääpala pussilla ja sitten nopeasti kiehuvaa vettä perään.
Kun saat sen halkeamaan lisää , ilmoitat sille r'nkkari kauppiaalle , että nyt halkes lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin, että tuulilasi vaihdetaan heti uuteen tai palautat auton, koska ei vastaa sitä mitä sovittiin. Sinänsä tuulilasi on aika pieni ongelma - nehän hajoaa nykyään valitettavan herkästi.
Jep. Tuulilasivakuutus on ehdottomasti oltava. Meiltäkin on tuulilasi hajonnut jo kahdesti, siis oikea halkeama, ei mitään kiveniskemiä. Omavastuu meillä on 200 euroa, muuten oltaisiin maksettu molemmista kolmesataa enemmän.
"Ehdottomasti" on liioittelua.
Minä vaihdatin omaan autoon pari vuotta sitten tuulilasin ja se maksoi 275 €. Omavastuun ja vakuutuksen hinnalla voin kerran vuodessa käydä vaihdattamassa uuden lasin ja silti tulee vielä halvemmaksi maksaa lasinvaihdot omasta pussista.
Etämyyntiä ja nettikauppaa niin saadaan välteltyä sitten tinkijät.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen itsekkin ihmetellyt,itse saatan koeajaa ja tutkia autoa useampaan kertaan eri päivinä.
Joihinkin vanhoihin prutkuihin saa tuulilasin vielä satasilla, uudempiin lähestyy jo tonnia kun on anturia, kameraa ja tutkaa ja vielä kalibroitava vaihdon jälkeen.
joten vakuutuksen kannattavuus on ihan uuden hinnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Opelkaa jo saatanan idiootit mitä eroa on etäkaupan PERUUTTAMISELLA ja kaupan PURULLA.
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi:
Kävin siis lähempänä kotikaupunkiani liikkeessä ajamassa vastaavaa autoa ja tykkäsin siitä, mutta se oli huonommalla varustelutasolla ja kalliimpi. Katsoin netistä mieleisen vastaavan auton joka toimitettiin minulle kotiin. Sain koeajan auton ja vasta koeajon jälkeen huomasin halkeaman. Tuulilasiin on kiinnitettynä digitaalinen parkkikiekko ja halkeama on sen kohdalla, joten se ei näy auton sisälle.
Etäkaupassa on lain ja sopimuksen mukaan 14 päivän peruutusoikeus ja auton saa siis palauttaa ilman mitään selittelyjä, jos haluaa.
Huomasin eilen autossa katsastusajankin päättyvän jo kuukauden sisällä. Ajattelin käyttää auton katsastuksessa ja katsoa mitä siellä katsastushenkilö tuumaa tuulilasista ja auton kunnosta yleisesti.
Mutta olenko ainoa kenen mielestä minua on tässä ns. huijattu. Maksoin täyden hinnan ehjästä autosta ja sitten minulle tuodaankin rikkinäinen auto ja pitä
Miksi jatkat tätä samaa, on sinulle moneen kertaan todettu, että voit palauttaa sen 14 pv rajoissa, paitsi jos oli huutokauppana, ja sinne paikan päälle olisi päässyt, niissä ei ole.
Autojobbarit, siinä vasta ammattikunta, ihan perseestä KAIKKI, siis KAIKKI. Ihme kun saavat toimia ja paljonkohan heistä tehdään rikosilmoituksia ?