Kertokaa mitä en tässä kuviossa ymmärrä (muutakin kuin että olen kateellinen). Kyse luultavast kelan maksamista tuista.
Avopari +lapsia. Toinen puoliso työelämässä, toinen ei (en tiedä onko koskaan ollut). Työssä käyvä ei pysty isompaa vuokraa maksamaan että saisivat suuremman asunnon. Nyt toinen vanhemmista muuttanut omaan suurempaan vuokra-asuntoon. Miten on mahdollista että tämä työtön pystyy yksin maksamaan kallista vuokraa jos yhdessä eivät siihen pysty? Ja kyllä, olen hieman kateellinen.... itse asun lasten kanssa vuokra kämpässä ja yksi lisähuone oli tarpeen. Käyn töissä ja pärjäämme paikallani (pakolliset menot), mutta isompi asunto jää kyllä vain haaveeksi.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisiinhän eri osoitteiden systeemeihin Kela ajaa avopuolisot kun avopuolison pienet tulot lasketaan kaikki aikuisen työttömän avopuolison elättämiseen.
Mikä tulee olemaan se uusi yleistukikin. Saako työtön puoliso edes enää minimi työttömyyskorvaustakaan.
Juurihan oli uutinen naisesta joka joutuu muuttamaan aviomiehensä kanssa yhteen kun Kela ei maksanut liian kallista vuokraa. Eli puhdasta paskaa tuo että Kelan takia pitäisi erilleen muuttaa.
Et sitten näe mitään eroa avioliitossa ja avoliitossa?
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole viime aikoinan uutisia lukenut, niin kerron nyt sulle, että asumistukea on leikattu. Eli tuskin se Kela kauhean avokätisesti asumistukea maksaa.
katso kuntakohtainen taulukko. mihin vuokraan saa asumistukea yksinelävä,kaksin jne elävät. jos vuokra suurempi -erotuksen maksaa hän itse vaikka tt tuestaan tms tuloistaan. muuttokehotus joo,mutta ei pakko jos maksat erotuksen itse. mokomasta köyhäilystä kade. köyhä köyhälle kade. olis sentäs miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat "eronneet" uusi kämppä työttömän äidin nimissä ja saa täydet tuet. Isä kirjoilla jossain muualla, menot maksavat puoliksi.
Paljonko tuet voi maksimissaan olla?
Asumistuki on maksimissaan 70% vuokrasta.
Mutta toimeentulotuki kattaa loput. Sitten jos lapset on laitettu kirjoille tälle työttömälle, niin se saa lapsilisät, yh-korotukset, elarit ja korotetun toimeentulotuen. Voi olla useita tuhansia.
Ja työssä oleva joutuisi maksamaan suuret elatus maksut ja jos ei maksa niin ne ulosmitattaisiin ja menisi luottotiedot.
Kelan tuissa ja palkassa on yksi "pieni" ero. Kun perhe kasvaa, tuet lisääntyy. Palkka taas pysyy samana lapsiluvusta huolimatta. Jos Suomessa haluaa ison perheen, siis tyyliin väh. viisi lasta, se harvoin onnistuu muuten kuin tukien varassa, vaikka kävisi töissäkin. Isot perheet voivat todellakin saada tuhansien eurojen tuet. En silti karehdi, hyvä vaan, että joku tekee lapsia.