Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tyypillistä, kun itsellä menee hyvin se johtuu omista valinnoista ja kun huonosti niin jostain muusta tekijästä. Samahan pätee vaikka avioeroon,tyyliin "olen niin hyvä puoliso, ettei meille ole tullut eroa, mutta jos tulee niin sehän johtuu vain narsistipuolisosta" ja "vaihdevuosioireitahan ei kenellekään tule, jos vain elää terveellisesti, koska minullekaan ei ole tullut, niille heikommille läskeille vain"
Joo toi asenne on osittain aikamoista harhaa. Se kenelle tulee pahat oireet ja minkälaiset oireet johtuu niin monesta asiasta, joihin ei itse voi vaikuttaa. Vaihdevuodet ovat luonnonvoima, eikä niitä voi "hallita" tai "estää".
Oma asenne toki vaikuttaa, eli kun etsii tietoa etukäteen ja pyrkii hyväksymään asian, voihan se helpottaa. Mutta jos ihan karmeet kuumat aallot puskee päälle, ei siinä mindfulnessit auta. Siinä vaiheessa on täysin järkevää hakea hormonikorvaushoitoa. Jos kaikki menee helposti ja tanssahtelet menopaussin läpi kuin pieni keijukainen kukkaniityllä - good for you - mutta voi sekin olla sinusta riippumaton tilanne, eli geeniperimää.
Mun mielestä olisi tärkeää hyväksyä kaikkien erilaiset oireet ja vaivat eikä tehdä tästäkin asiasta sellaista lapsellista hiekkalaatikkotappelua, että on vain yksi oikea tapa.
Oma kokemus oli sellainen että äidillä oli todella pahat kuumat aallot ja hormonikorvaushoito. Itse selvisin ilman kovia aaltoja ja korvaushoitoa, mutta myöhemmin totesin että emätinpuikot (pienellä hormonilla) ovat ihan tarpeellinen juttu. Otin itse muutoksen aika rennosti, en koe että stressasin sitä mitenkään ja tuttujen kanssa naureskeltiin että nyt on "viihdevuodet". Ruokavalioni oli vuosikymmeniä ennen vaihdevuosia ollut kala-kasvis-kananmuna-maitotuotteet -tyyppinen, ei alkoholia, ei tupakkaa - ehkä siitä oli apua tai sitten ei, en aloita tuputtamaan kellekään.
Se, mikä jäi vaivaamaan oli että juuri vaihdevuosien aikana sain diagnoosin että mulla on autoimmuunisairaus. Jälkikäteen olen tavallaan hämmästynyt, ettei koskaan yksikään lääkäri ottanut huomioon vaihdevuosia, eli mahdollista on tutkimusten mukaan, että hormonikorvaushoidosta olisi voinut olla apua.
Jos pääsisin aikakoneella takaisin pitäisi varmaan kaikki vaivat listata ja kysyä joka lääkäriltä niiden yhteydestä menopaussiin. Ja sitten harkita se lääkitys sen pohjalta.
45v täällä kirjoittelee hei! Kuukautiset loppuneet tänä vuonna, esivaihdevuosioireista kärsin ilmeisesti jo 7 vuotta. Lapseton, ja hyvä niin. Ihan oma valinta. Oireet: Turvotus, mielialojen vaihtelut, hikoilut öisin ja päivisin, itkuisuus, ahdistuneisuus, masennus, eristäytyneisyys, unettomuus, seksi ei kiinnosta lainkaan, kuiva iho, hiusten lähtö, näön ajoittainen sumentuminen, väsymys, nivelkivut ja oudot kolotukset. Ja neuvojille: Syön paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kalaa useita kertoja viikossa, ei punaista lihaa . Sokeria maltillisesti. Käytän D-vitamiini, kalsium, rauta ja magnesium lisää. Myös B12 vitamiinia. Liikun päivässä paljon ulkona 1,5v koirani kanssa. Onneksi on ihana koira, muuten varmaan en vapaa-aikana liikkuisi ihmisten ilmoilla juuri ollenkaan. Näillä mennään!
Mulla oli kierukka ehkäisyn vuoksi, ja ehkä siksi ei juuri oireita. Yhtenä yönä heräsin kun sänky ja paita olivat märkiä kuin järvessä olisi uitettu. Siksi ymmärrän hyvin, että jollakin oireet voivat olla todella pahoja. Minulta on poistettu munasarjat nykyään. Ihme kyllä oireita ei tullut enää siitäkään, mutta lihakset katoavat, se vähän huolettaa. Puikkoja käytän, muuta en saa käyttää.
Esivaihdevuosien loppupuolella täällä 51-vuotiaana, menkoissa ollut jo yli puolen vuoden taukoja joten eiköhän ne pian lopu. En ole mitään oireita oikeastaan kokenut. Muuta kuin että toki jos puoli vuotta on menkat tulematta, niin sitten sitä vuotoa tulee kunnolla kun ne tulee. Mutta ei mulla ole mitää kuumia aaltoja, unettomuutta, kipuja yms. ollut ollenkaan, eikä mielialajuttuja. Siksi en ole hormonikorvaushoitoa edes harkinnut, kun ei kerran ole oireitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että vaihdevuosista nykyään puhutaan ihan avoimesti kaikkialla. Harmi vaan, että tämä ketju näyttää, että tässä kävi samalla tavalla kuin muissakin naisten välisissä keskusteluissa. On vain yksi oikea tapa synnyttää, imettää, kasvattaa lapset ja.kahlata vaihdevuodet läpi. Ja se on MINUN tapani. Kaikkien muiden tavat ovat vääriä. Sen sijaan, että kannustettaisiin kanssasisaria läpi elämän, kilpaillaan, ylpeillään, nostetaan itseä ja painetaan muita naisia alas. Todella upeeta!
Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi, jokainen eläköön omalla tavallaan. Mutta aika harva pääsee ilman hormonikorvaushoitoja hautaan. Jossain vaiheessa niitä tarvitaan, jos elää yli 60-vuotiaaksi.
Ehkä tässä on se ongelma, että jos hirveästi kannustetaan välttämään hormoneja, niin sellaiset, jotka niistä saisivat hyötyä, jäävät ilman sinnittelemään ihan
Vaihdevuodet voivat olla raskaat, mutta ei niihin kuole. Menkää kävelemään hautausmaalle. 1800-luvulla syntyneet naiset ovat yleensä eläneet 70-80-vuotiaiksi, jopa 90-vuotiaiksi. Ilman hormoneja ovat puskeneet itsensä hautaan. Miten lie selvinneet.
Menoforce strong auttoi minulla kuumiin aaltoihin. Olin hyvin skeptinen tuotteen suhteen mutta uskottava se on, enää ei ole hikoilua.
Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.
Elokapina!
Minulta leikattu kohtu ja lähes koko munasarjat 40-vuotiaana. Siitä taisi alkaa vaihdevuosioireet. Välillä ihan raivona, alakuloa jne. Nyt olen yli 60v ja en ole vieläkään ottanut estrogeeniohoitoa. Kysyin joskus omalääkäriltä että aiheuttaako estrogeenit mahd. rintasyöpää ja lääkäri sanoi, että voi aiheuttaa. Jätin sitten ottamatta niitä. Hoidan itseäni meditaatiolla, viinillä, liikunnalla, suklaalla ja hyvällä energialla.
Ilman estrogenia (oon 50 v ) - kuukautiset tulee arvaamattomiin aikoihin.. nyt, tai ens viikon petttrjantaina.
Kun olen kylässä systerin perheen luona, ja herään lorahdukseen alapäässäni.. on mulla tupla-'vaipat', mutta silti
huomaan lakanankin saaneen veriviiruja vaippojen sivuilta. Itkettää. Sisko on jo käskenyt kohdunpoistoon kun siltä itseltä otettiin. En minäkään enää tällä mitään tee, mutta olkoon kun on.. Yritän siivota, ja tiedän että verihän vaan leviää..
Siskon anoppi on hyvä ihminen, kerron sille ja se sanoo että 'onko muuta pyykättävätä?' Ei. Mutta kalsarini näkyy kuivumassa takapihalla muunkin pyykin kanssa. Ja me isketään silmää, että hyvin hoidettu naisten kesken.
Miehet andropaussissa.
Onko hormoonit hankittu erikoislääkärin vastaanotolla:
onko testot siellä labrassa mitattu, onko kivekset, k.rpä ja seisokki tsekattu.
Ootko saanut hormoonihoitoa yhtään, vähän, runsaasti, entä erektiolääkkeitä, tarvittaessa otettavia ettet nolostu ja kykenet edes yrittään.
Minkä ikäinen olet.
Vierailija kirjoitti:
Minulta leikattu kohtu ja lähes koko munasarjat 40-vuotiaana. Siitä taisi alkaa vaihdevuosioireet. Välillä ihan raivona, alakuloa jne. Nyt olen yli 60v ja en ole vieläkään ottanut estrogeeniohoitoa. Kysyin joskus omalääkäriltä että aiheuttaako estrogeenit mahd. rintasyöpää ja lääkäri sanoi, että voi aiheuttaa. Jätin sitten ottamatta niitä. Hoidan itseäni meditaatiolla, viinillä, liikunnalla, suklaalla ja hyvällä energialla.
Rintasyövän riski on olematon pelkällä estrogeenihoidolla ja lyhyehköllä hoidolla. Jos kohtu pois, silloin pelkkä estrogeeni riittää. Rintasyövän riski sen sijaan kasvaa alkoholiin käytön takia. Suomessa sairastuu n 5000 naista rintasyöpään ja n 8% johtuu alkoholista. Lisäksi alkoholilla vaikutus moneen muuhun syöpään. N 30g alkoholin päivittäinen alkoholiannos lisää rintasyövän riskiä n 32% raittiisiin verratuna.
Eli ei se korvaushoito aina ole se pahin vaihtoehto eikä se viini aina se turvallisempi.
En tiedä olenko joku omituinen poikkeus mutta oletan että näin kohta 66 vuotiaana pitäis olla jo koettuna mutta ei ole ollut missään vaiheessa mitään kuumia aaltoja tai mielialojen heilahteluja ym. vaihdevuosioireita. Elämä on ollut tasaisen rauhallista.
En tosin ole koskaan käyttänyt myöskään e-pillereitä tai mitään muutakaan hormooneihin liittyviä juttuja. Yksinkertaisesti siitä syystä etten halunnut käyttää niitä niiden aiheuttamien ikävien oireiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövän riski on olematon pelkällä estrogeenihoidolla ja lyhyehköllä hoidolla. Jos kohtu pois, silloin pelkkä estrogeeni riittää. Rintasyövän riski sen sijaan kasvaa alkoholiin käytön takia. Suomessa sairastuu n 5000 naista rintasyöpään ja n 8% johtuu alkoholista. Lisäksi alkoholilla vaikutus moneen muuhun syöpään. N 30g alkoholin päivittäinen alkoholiannos lisää rintasyövän riskiä n 32% raittiisiin verratuna.
Jos päivittäin tinttaa, niin eiköhän siinä terveys petä kaikella tapaa. Harva keski-ikäinen jaksaa enää juuri alkoholia käyttää. Krapulat tulevat monella sietämättömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin.
On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä.
Käytättekö te muut emätinpuikkoja?
En ole ap
Kyllä samaa käytän ja myös tänä talvena voidekin on ollut tarpeen. Kuin myös laastarit olleet jo 25 vuotta käytössä.
Olen joskus yrittänyt lopettaa, mutta psyyke kiukutteli ja unet oli puutteellista, tosin ne on puutteellisia nytkin kun
naapurit viikonloppuisin huutaa ja riitelee kun tulevat kapakasta aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kierukka ehkäisyn vuoksi, ja ehkä siksi ei juuri oireita. Yhtenä yönä heräsin kun sänky ja paita olivat märkiä kuin järvessä olisi uitettu. Siksi ymmärrän hyvin, että jollakin oireet voivat olla todella pahoja. Minulta on poistettu munasarjat nykyään. Ihme kyllä oireita ei tullut enää siitäkään, mutta lihakset katoavat, se vähän huolettaa. Puikkoja käytän, muuta en saa käyttää.
Lihakset katoaa mutta palautuu kun jaksaa tehdä sen eteen lihasvoimaa lisäävää liikuntaa jne. Täytyy tosiaan nähdä vähän vaivaa lihasmassan säilyttämiseksi ja samalla hikiliikunta parantaa mielialaa ja hillitsee kuumia aaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Lisääpä listaasi vielä musiikki, keikoilla ja festareilla käynti ja kaikki ilot siellä. On auttanut itseäni tuommoinen harrastus. Anna palaa vaan, nyt tai ei koskaan🤣
Ei oikeastaan tullut minkäänlaisia oireita. Pahinta oli kuukautisten heittely ennen kuin loppuivat, jonkun verran oli yöhikoilua, mutta se siitä.
Kaverille tuli ihan hirveät hikoiluoireet, alkoi keskellä päivääkin yhtäkkiä hikoilemaan, eikä edes normaalisti, vaan hikeä suorastaan pursusi jokaisesta hikirauhasesta ja kaveri kastui siitä hiestä ihan likomäräksi. Paljon muita oireita ei hänelläkään ollut
Vierailija kirjoitti:
Ilman estrogenia (oon 50 v ) - kuukautiset tulee arvaamattomiin aikoihin.. nyt, tai ens viikon petttrjantaina.
Kun olen kylässä systerin perheen luona, ja herään lorahdukseen alapäässäni.. on mulla tupla-'vaipat', mutta silti
huomaan lakanankin saaneen veriviiruja vaippojen sivuilta. Itkettää. Sisko on jo käskenyt kohdunpoistoon kun siltä itseltä otettiin. En minäkään enää tällä mitään tee, mutta olkoon kun on.. Yritän siivota, ja tiedän että verihän vaan leviää..
Siskon anoppi on hyvä ihminen, kerron sille ja se sanoo että 'onko muuta pyykättävätä?' Ei. Mutta kalsarini näkyy kuivumassa takapihalla muunkin pyykin kanssa. Ja me isketään silmää, että hyvin hoidettu naisten kesken.
Mulla myomat teki tuota. Lisäksi oli estrogeenidominanssi joten keltarauhashormonia söin 10 vuotta ja pärjäsin siten vuotojen kanssa ei tarvinnut kohtua poistaa.
hyvin meni
aika vahan kuumia aaltoja, ei muuta. Nyt 60 v ja ihmiset ihmettelee aina nuorempaa ulkonakoa
Hyvin sujuu. Syön vain suklaata kaikkeen harmitukseen.