Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että vaihdevuosista nykyään puhutaan ihan avoimesti kaikkialla. Harmi vaan, että tämä ketju näyttää, että tässä kävi samalla tavalla kuin muissakin naisten välisissä keskusteluissa. On vain yksi oikea tapa synnyttää, imettää, kasvattaa lapset ja.kahlata vaihdevuodet läpi. Ja se on MINUN tapani. Kaikkien muiden tavat ovat vääriä. Sen sijaan, että kannustettaisiin kanssasisaria läpi elämän, kilpaillaan, ylpeillään, nostetaan itseä ja painetaan muita naisia alas. Todella upeeta!
Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi, jokainen eläköön omalla tavallaan. Mutta aika harva pääsee ilman hormonikorvaushoitoja hautaan. Jossain vaiheessa niitä tarvitaan, jos elää yli 60-vuotiaaksi.
Ehkä tässä on se ongelma, että jos hirveästi kannustetaan välttämään hormoneja, niin sellaiset, jotka niistä saisivat hyötyä, jäävät ilman sinnittelemään ihan
Tämä juuri. Ja sitten on jotenkin leimattu luuseriksi, jolla on väärät elintavat ja haluaa päästä jollain hujauskoodilla helpolla.
Itselläni pitkittyi masennus kolmatta vuotta sen vuoksi, että masennuslääkkeet on demonisoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireita voi helpottaa dopamiinilla, joko kovan kuntoilun kautta ellei ole niveloireita tai sitten purkin avulla.
Auttoi itselläni tiettyyn pisteeseen asti, kunnes sitten ei enää auttanut. Mutta estrogeenin avulla alkoi dopamiinikin taas toimia.
Kyllä minullekin vaihdevuosioireet niveloireineen tulivat, vaikka harrastin kovaa liikuntaa,
Niin, olisiko ongelma se kova liikunta. Joka päivä ei tarvitse repiä täydellä teholla, väliin täytyy rauhallisempiakin treenejä. Olen jo 64 ja ei ole vaihdevuodet vaivanneet, kun kuuntelen kehoani ja teen mitä se kaipaa.
Tämäp
Kyllä vanheneminen voi tuoda erilaisia vaivoja ja saattaa niitä tulla nuoremmillekin. Olen hyvin kiitollinen, että olen aina saanut olla terve, enkä ole tarvinnut lääkkeitä.
Omalla kohdallani huomasin ison muutoksen kun jätin alkoholin pois kokonaan ja aloin käymään lenkillä säännöllisesti. Painoni laski 10 kg, eli normaaliin ja olin pirteämpi myös vaihdevuosi-iässä. Terveet elämäntavat ovat minulle se juttu.
Tsemppiä kaikille, jotka kärsivät vaihtiksista. Ei ole oma valinta kenelle ne tulevat vaikeina, tai ketkä pääsevät kuin "koira veräjästä".
Millaisia päänsärkyjä hormoneista tuli niille, joiden oli siksi lopetettava? Olen käyttänyt muutaman viikon ja saanut paljon apua, mutta nyt on alkanut sellainen pistävä, pistemäinen kipu yhdessä kohtaa päätä (takaraivossa/ korvan takana). Toivottavasti ei johtuisi hormoneista.
Hei naiset! Kertokaapa minkä merkkisiä emätinpuikkoja käytätte? Pitäisi lähiaikoina ostaa. Onko Vagifem hyvä, vai onko joku muu parempi? Minkä verran viikossa käytätte ja onko niistä ollut apua?
Vierailija kirjoitti:
Hei naiset! Kertokaapa minkä merkkisiä emätinpuikkoja käytätte? Pitäisi lähiaikoina ostaa. Onko Vagifem hyvä, vai onko joku muu parempi? Minkä verran viikossa käytätte ja onko niistä ollut apua?
Vagifem toi minulle todella kovat päänsäryt ja siksi lopetin sen käytön. Käyttö oli 1kk ajan 1krt/vko eli pienestä käyttömäärästä tuli oireet minulle.
En ole pystynyt käyttämään nuorenakaan ehkäisypilsuja, siksi luulen, että nämäkään eivät sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia päänsärkyjä hormoneista tuli niille, joiden oli siksi lopetettava? Olen käyttänyt muutaman viikon ja saanut paljon apua, mutta nyt on alkanut sellainen pistävä, pistemäinen kipu yhdessä kohtaa päätä (takaraivossa/ korvan takana). Toivottavasti ei johtuisi hormoneista.
Tsemppiä, jos jatkuu, niin lopeta.
Omilla valinnoilla voi vaikuttaa mielestäni hyvinkin paljon, miten kokee vaihdevuodet tai missä mittakaavassa oireet ilmaantuu. Minulle vaihdevuodet tuntui samalta kuin silloin murrosikäisenä kun menkat alkoi. Hyvin pitkälti samanlaista oloa, toki ei kuumia aaltoja ollut nuorena ellei sitten äkillisiä punastumisia lasketa siihen kuuluviksi. 😃
Huomasin, että normaalia muutostahan rakas viisikymppinen kehoni käy läpi ja vähensin reilusti sokeria, aloin liikkumaan monipuolisesti vieläkin enemmän, lepäsin silloin kun keho sitä tarvitsi ja nukuin suht kylmässä makuuhuoneessa jos mahdollista.
Vehnä ei kuulu ruokavaliooni eikä alkoholi ja tupakka.
Itsestä täytyy pitää huolta tässäkin elämänvaiheessa vaikka se vaatisi tiettyä kurinalaisuutta, mutta itseni kannalta ajateltuna se on ehdottomasti antanut enemmän kuin ottanut. Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta jos ylipaino olisi pahentanut oireitani, olisin ilman muuta laihduttanut tai ainakin yrittänyt laihduttaa.
Olen siis pärjännyt hyvin ilman hormoneja ja siitä olen hyvin onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Omilla valinnoilla voi vaikuttaa mielestäni hyvinkin paljon, miten kokee vaihdevuodet tai missä mittakaavassa oireet ilmaantuu. Minulle vaihdevuodet tuntui samalta kuin silloin murrosikäisenä kun menkat alkoi. Hyvin pitkälti samanlaista oloa, toki ei kuumia aaltoja ollut nuorena ellei sitten äkillisiä punastumisia lasketa siihen kuuluviksi. 😃
Huomasin, että normaalia muutostahan rakas viisikymppinen kehoni käy läpi ja vähensin reilusti sokeria, aloin liikkumaan monipuolisesti vieläkin enemmän, lepäsin silloin kun keho sitä tarvitsi ja nukuin suht kylmässä makuuhuoneessa jos mahdollista.
Vehnä ei kuulu ruokavaliooni eikä alkoholi ja tupakka.Itsestä täytyy pitää huolta tässäkin elämänvaiheessa vaikka se vaatisi tiettyä kurinalaisuutta, mutta itseni kannalta ajateltuna se on ehdottomasti antanut enemmän kuin ottanut. Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta jos ylipaino olisi pahentanut oireitani, olisin ilman muuta laihduttanut tai ainakin yrittänyt laihduttaa.
Olen siis pärjännyt hyvin ilman hormoneja ja siitä olen hyvin onnellinen.
Ei, et sinä ole pärjännyt ilman hormoneja vaan sinun kehosi tuottaa niin sopivan määrän hormoneja, ettet tarvitse niitä "purkista". Moni tekemäsi toimi kuulostaa omaan korvaani pikemmin estrogeenidominanssin estämiseltä kuin siltä, että niiden avulla olisit saanut estrogeenin pysymään riittävän korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vagifem toi minulle todella kovat päänsäryt ja siksi lopetin sen käytön. Käyttö oli 1kk ajan 1krt/vko eli pienestä käyttömäärästä tuli oireet minulle.
En ole pystynyt käyttämään nuorenakaan ehkäisypilsuja, siksi luulen, että nämäkään eivät sopineet.
OK. En tullut ajatelleeksi, että paikallishoitokin voi aiheuttaa sivuvaikutuksia. Mut herkälle näköjään sitten voi ihan nuo puikotkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. En tullut ajatelleeksi, että paikallishoitokin voi aiheuttaa sivuvaikutuksia. Mut herkälle näköjään sitten voi ihan nuo puikotkin...
Minulla ainakin paikallishoito hoitaa koko kehoa ja mieltä. Kai se ihan yhtälailla sieltä vaginasta imeytyy kuin laastarista iholla?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Ovestin 0,5 mg puikot 1 per vko. En edes ole tullut ajatelleeksi, että varsinaisesti käyttäisin hormonia, koska käsikauppatavaraa. Kyllä kai niissä suun kautta otettavissa, tai laastareissa pitoisuudet ovat paljon puikkoja korkeammat.
Milläs niitä paikkoja kostutetaan jos ei noilla?
Vierailija kirjoitti:
Olen syksyllä täyttänyt 50 vuotta ja keho on käynyt jo pari vuotta läpi muutoksia ihan luomusti. Syksyllä oli noin pari kuukautta kuumia aaltoja mutta ne jäivät yhtäkkiä pois eikä ole tulleet takaisin ainakaan vielä.
Urheilen paljon joka päivä , myös raikkaassa ilmassa kävelen paljon päivittäin, en tupakoi, en käytä alkoholia, sokeri ja muu epäterveellinen ruoka on minimissä , kahvia juon kuitenkin 2-3 kupillista päivittäin.
Olo on todella hyvä, menkat tulee epäsäännöllisesti. Hoidan itseäni ja mieltäni hyvin paljon , sillä on varmasti merkitystä, kuten myös sillä että olen opetellut olemaan stressaamatta pienistä asioista. Olen myös normaalipainoinen, ehkä aavistuksen lihaksikkaampi kuin ikäiseni, mutta rasvaakin löytyy kehosta ja saa löytyäkin.Summa summarum: hormoneja en onneksi syksyllä lähtenyt käyttämään ( enkä edes harkinnut). Täysin luomusti saa keho hoitaa tämänkin muutoksen elimistös
Niin, menkat tulevat sinulla vielä, joskin epäsäännöllisesti. En uskaltaisi vielä kehuskella. Se voi ollakin eri tilanne kahden kolmen vuoden kuluttua, vaikka miten erinomaisesti hoitaisit itseäsi ja opettelisit olemaan stressaamatta isommistakin asioista.
Tarkentaakseni, menkat tulivat viime elokuussa ja nyt huhtikuussa. Eli aika pitkä väli oli.
En odottanutkaan vaihdevuosieni olevan noin helpolla ohi, vaan tarkoitan että jos omilla valinnoilla pystyn helpottamaan oloani kuten sokerin pois jättämisellä niin hyvä on.
Syksyllä huomasin että esim suklaan tai karkin syönti pahensi kuumia aaltoja.
Liikunta taas auttoi mutta itseään kuunnellen tietysti sopivasti rasitusta.
On hassua ja outoa että ihan kuin vaihdevuodet olisi jokin sairaus. Minusta se on normaali aika naisella eikä minkäänlainen sairauden merkki jota pitäisi keinotekoisesti lääkitä.
Yleensä naisilla joilla on kovat vaihtarioireet, on ylipainoa, he tupakoi ja syövät mitä sattuu sekä lipittävät viiniä.
Suosittelen kyllä itse katsomaan ensin elämäntapoja ja laittamaan niitä kuntoon.
Moni vaiva voi helpottua.
Minulla ei ole mitään vaivoja vaikka menkat olleet poissa melkein vuoden. Elämäntapani on kunnossa kaikin puolin enkä tarvitse edes liukkaria, koska kostun niin hyvin.
Ja ikää51.
Vierailija kirjoitti:
Vehnä ei kuulu ruokavaliooni eikä alkoholi ja tupakka.
Itsestä täytyy pitää huolta tässäkin elämänvaiheessa vaikka se vaatisi tiettyä kurinalaisuutta, mutta itseni kannalta ajateltuna se on ehdottomasti antanut enemmän kuin ottanut. Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta jos ylipaino olisi pahentanut oireitani, olisin ilman muuta l
Samoin mäkin olen korjannut elintapojani ja syömistäni ja pärjännyt ilman hormoneja. Järkevämpää minusta on tehdä muutoksia touhuiluunsa kuin bapsia taas jotain lääkettä purkista. Etenkin kun ne muutokset toimii ja auttaa.
Intrarosa puikot vain lääkärin määräyksellä. Teho on kova: selibaatti loppui niihin;)
Vierailija kirjoitti:
On hassua ja outoa että ihan kuin vaihdevuodet olisi jokin sairaus. Minusta se on normaali aika naisella eikä minkäänlainen sairauden merkki jota pitäisi keinotekoisesti lääkitä.
Yleensä naisilla joilla on kovat vaihtarioireet, on ylipainoa, he tupakoi ja syövät mitä sattuu sekä lipittävät viiniä.
Suosittelen kyllä itse katsomaan ensin elämäntapoja ja laittamaan niitä kuntoon.
Moni vaiva voi helpottua.
Minulla ei ole mitään vaivoja vaikka menkat olleet poissa melkein vuoden. Elämäntapani on kunnossa kaikin puolin enkä tarvitse edes liukkaria, koska kostun niin hyvin.
Ja ikää51.
No onpa tosi hassua. Itselläni ei ole (vielä) pahoja vaihdevuosioireita, mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä joilla on ja jotka tarvitsevat hormonikorvaushoitoa, vaikka omaavatkin terveet elintavat ja ovat normaalipainoisia. Miten se voi olla niin vaikea ymmärtää, että sinä olet vain sattunut tässä geenilotossa saamaan hyvät geenit tämän asian suhteen eikä se kerro mitään sinun erinomaisuudestasi.
Olen opetellut hallitsemaan oireita ja olemaan hermostumatta niistä. Syön karpaloita. Liikun paljon. Jos jää yöt vajaiksi, nukun vaikka päikkäreitä, kunhan viikkotasolla saan levättyä riittävästi. Kuuntelen öisin vaikka podcasteja, joissa rauhallinen miesääni, jos herään. Nukahdan pian uudelleen.
Mitä, jos se vanheneminen tuo mukanaan turhia sairauksia?
Yksi hormoniton vaihdevuosihoito on lisäravinteet (hormonihoidon sijaan tai sen tueksi), onko niistä kokemuksia? Itse aloitin juuri kokeilemaan puna-apilaa. Onko kenelläkään tästä tai jostain muusta kokemuksia?
https://www.terveysmarket.fi/tuote/trifolium-puna-apila-ja-humalakapsel…