Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (912)

Vierailija
801/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut hallitsemaan oireita ja olemaan hermostumatta niistä. Syön karpaloita. Liikun paljon. Jos jää yöt vajaiksi, nukun vaikka päikkäreitä, kunhan viikkotasolla saan levättyä riittävästi. Kuuntelen öisin vaikka podcasteja, joissa rauhallinen miesääni, jos herään. Nukahdan pian uudelleen.

Kuulostaa aivan mahtavalta! Tuo on niin upeaa että pystyy hallitsemaan itsensä, mulla kanssa sama pyrkimys ja sitä olen opetellut. Ja nimenomaan, viikkotasolla riittävä lepo on varmasti parempi kuin stressata yhdestä tai kahdesta huonosta yöstä joka laukaisee oravanpyörän unien ja koko kehon tuntemusten kanssa. 

Vierailija
802/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tyypillistä, kun itsellä menee hyvin se johtuu omista valinnoista ja kun huonosti niin jostain muusta tekijästä. Samahan pätee vaikka avioeroon,tyyliin "olen niin hyvä puoliso, ettei meille ole tullut eroa, mutta jos tulee niin sehän johtuu vain narsistipuolisosta" ja "vaihdevuosioireitahan ei kenellekään tule, jos vain elää terveellisesti, koska minullekaan ei ole tullut, niille heikommille läskeille vain"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tyypillistä, kun itsellä menee hyvin se johtuu omista valinnoista ja kun huonosti niin jostain muusta tekijästä. Samahan pätee vaikka avioeroon,tyyliin "olen niin hyvä puoliso, ettei meille ole tullut eroa, mutta jos tulee niin sehän johtuu vain narsistipuolisosta" ja "vaihdevuosioireitahan ei kenellekään tule, jos vain elää terveellisesti, koska minullekaan ei ole tullut, niille heikommille läskeille vain"

Ettei nyt vaan kateus ole iskenyt jos jollakin menee hyvin vaihdevuosi-iässä? Ei ole keneltäkään pois jos pärjää mukavasti viiskymppisenä, on liikunnallinen ja terveet elämäntavat omaava. 

Minä ainakin olen kannustava ja tsemppaava tällaisia kanssasisaria kohtaan mielelläni. 

Vierailija
804/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei naiset! Kertokaapa minkä merkkisiä emätinpuikkoja käytätte? Pitäisi lähiaikoina ostaa. Onko Vagifem hyvä, vai onko joku muu parempi? Minkä verran viikossa käytätte ja onko niistä ollut apua? 

Onpa hyvinkin puikoista apua. Alkuun käytin Vagifemiä, jonka hyvä puoli on siisteys. Sitten vaihdoin 0,5 mg Ovestiniin jotka tuntuvat hyviltä. Paikat pysyvät kosteina, eikä tule enää pissavaivoja. Olen ollut huomaavinani, että puikon jälkeisenä päivänä mielialakin olisi vähän iloisempi. Mutta saatan kuvitella vain. Hyvä kuitenkin, että näin pienestä saan avun.

Vierailija
805/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia valmisteita löytyy apteekista:

Hormoniton Vagisan kosteuttavat emätinpuikot Cremolum lievittää emättimen kuivuudesta johtuvia oireita (kuivuuden tunne, kirvely, kutina, pienet haavaumat ja kivut sukupuoliyhteydessä) täysin ilman hormoneja.

Vierailija
806/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen juuri aloittanut Ovestinin käytön ja paitsi että emättimen kutina hävisi, palasivat myös yöunet! Nukuin ekan kerran vuoteen kellonsoittoon asti, kun tähän asti olen nukkunut vain max 4 tuntia yössä. Ja mieliala kohentui, tasaantui ihan ensimmäisellä viikolla. Hämmästyttävää. Suttainen on, mutta siitä viis, jos näin myönteisiä vaikutuksia on. :) terkuin ovestinia for ever😊

Vierailija
807/912 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joillakin ei ole kuukautiskipuja ollenkaan, toivottavasti ei tule vaihdevuosivaivojakaan.

Vierailija
808/912 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joillakin ei ole kuukautiskipuja ollenkaan, toivottavasti ei tule vaihdevuosivaivojakaan.

Minulla kuukautiset olivat melko helpot, vaihdevuodet taas ei. 

Vierailija
809/912 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee lässyttämään sun alapää asioista muulle palstalle. Sun alapää ei kiinnosta.

Vierailija
810/912 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuukautiset olivat melko helpot, vaihdevuodet taas ei. 

Ja minulla taas just päinvastoin! Runsaat ja kivuliaat menkat, jotka loppuivat kuin seinään ollessani 51 ja puoli v. Mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Eli helpolla pääsin. 

Myötätuntoni kaikille vv.oireissa kamppaileville naisille! Monilla on rankkaa, eikä se suinkaan ole omaa syytä. 

Vierailija
811/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitisen vuotta sitten alkoi aamuyön heräily, mutta sen sain kuriin joogalla ja ahwagandhalla. Nyt ei enää joka kuukausi ole menkkoja. Muita oireita ei ole ollut, joten vähällä olen päässyt, jos näin jatkuu.

Minkälaisia ne aamuyön heräilyt on olleet? Onko saanut helposti unta sen jälkeen ja jääkö päiväksi väsynyt olo?

Olen itse alkanut heräillä nyt joka yö siinä klo 3-4 aikaan ja menee n. tunti ennen kuin saan uudestaan kiinni unesta. Mieliala on myös välillä todella apea ja ahdistaa, seuraavana hetkenä kylläkin taas olo että mulle on vielä jotain kivaa tiedossa. Toki siihen varmaan vaikuttaa sekin, että meillä on ollut 2 vuotta parisuhdekriisi miehen jäätyä kiinni sivusuhteesta ja yöllä herätessäni ensimmäisenä mielessä tuo petos sekä suunnitelmani suhteen päättämisestä.

Vierailija
812/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei naiset! Kertokaapa minkä merkkisiä emätinpuikkoja käytätte? Pitäisi lähiaikoina ostaa. Onko Vagifem hyvä, vai onko joku muu parempi? Minkä verran viikossa käytätte ja onko niistä ollut apua? 

Onpa hyvinkin puikoista apua. Alkuun käytin Vagifemiä, jonka hyvä puoli on siisteys. Sitten vaihdoin 0,5 mg Ovestiniin jotka tuntuvat hyviltä. Paikat pysyvät kosteina, eikä tule enää pissavaivoja. Olen ollut huomaavinani, että puikon jälkeisenä päivänä mielialakin olisi vähän iloisempi. Mutta saatan kuvitella vain. Hyvä kuitenkin, että näin pienestä saan avun.

Saako näitä siis ilman reseptiä?

Vierailija
813/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, että vaihdevuosista nykyään puhutaan ihan avoimesti kaikkialla. Harmi vaan, että tämä ketju näyttää, että  tässä kävi samalla tavalla kuin muissakin naisten välisissä keskusteluissa. On vain yksi oikea tapa synnyttää, imettää, kasvattaa lapset ja.kahlata vaihdevuodet läpi. Ja se on  MINUN tapani. Kaikkien muiden tavat ovat vääriä. Sen sijaan, että kannustettaisiin kanssasisaria läpi elämän, kilpaillaan, ylpeillään, nostetaan itseä ja painetaan muita naisia alas. Todella upeeta!

Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi, jokainen eläköön omalla tavallaan. Mutta aika harva pääsee ilman hormonikorvaushoitoja hautaan. Jossain vaiheessa niitä tarvitaan, jos elää yli 60-vuotiaaksi.

Ehkä tässä on se ongelma, että jos hirveästi kannustetaan välttämään hormoneja, niin sellaiset, jotka niistä sais

Jokainen käyttää mitä haluaa. Ihmisten sietokyky lääkkeiden suhteen on erilainen. Ehkä tulevaisuudessa on vartavasten jokaiselle räätälöityjä lääkkeitä. 

Vierailija
814/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin on saattanut jotain "oireita" olla, en ole kiinnittänyt huomiota. Paitsi tietysti huomasin, että kuukautiset loppuivat. Yleensäkään en huolestu siitä, miten ruumiini elää elämäänsä.

Vierailija
815/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

Hienoa, jos sinulla on ollut niin helpot menkat ja raskaudet, että niistä ei ole tarvinnut tehdä isoa numeroa. Onnea sinulle!

Vierailija
816/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin on saattanut jotain "oireita" olla, en ole kiinnittänyt huomiota. Paitsi tietysti huomasin, että kuukautiset loppuivat. Yleensäkään en huolestu siitä, miten ruumiini elää elämäänsä.

Ei ole tainnut olla kovin ihmeitä oireita, jos et ole sellaisia huomannut. Ei tarvitse mitenkään tutkiskella itseään huomatakseen oireita, jos sellaisten kanssa joutuu painimaan

Vierailija
817/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaikenlaisia oireita ja olen ehkä vähän liian nuori näihin. Voi tosin olla, että oireet johtuvat ihan puutostilasta, muusta diagnoosistani, vaikeasta elämäntilanteesta ja siitä, että kärsin muutenkin mielenterveysongelmista. Alan kuitenkin uskomaan, että vaihdevuosivaivojakin tässä on jo mukana. En käytä mitään lääkkeitä, enkä lääkäriin ole menossa. Yritän sinnitellä ilman niin pitkään kuin mahdollista. Lisäksi nuo jo olemassa olevat diagnoosini ovat sellaisia, että niiden piikkiin on helppo laittaa suunnilleen kaikki vaivat, eikä edes tutkita jonkun muun mahdollisuutta. Se varsinaisen vaihdevuosien diagnoosin saaminen taitaa tosin itsessään olla näistä pahimpia tiettyjen mielenterveysvaivojen diagnoosien ohella.

Vierailija
818/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaiset muutokset kehossa.

Juuri näin. Mitä enemmän asiaa hysterisoi, sitä enemmän aiheuttaa itselleen psykosomaattisia ongelmia. Raskaudenkin aikana oli itselläni viimeiset pari viikkoa sellaista, että kipu oli elämää rajoittavaa. Sitä ennen ei mitään ongelmia. 

Liikkukaa ja pitäkää elämässänne muutakin sisältöä kun jotkut menkat. Niin kauan kun ne ovat elämänne pääsisältö niin sieltä eskaloituu kaikenlaista paskaa, kun niihin kiinnittää enemmän kuin normaalisti huomiota. 

Ihminen on miljoona vuotta vanha laji. Ette olisi täällä nyt jos esiäidit olisivat kaatuilleet menkkakivuissaan puolukkametsiin. Mitä enemmän kipua sietää ja pystyy keskittämään huomionsa muualle, sitä vähemmän se saa valtaa elämässänne.

Hei besservisser, esiäitien elinaikaodote oli jotakuinkin puolet siitä mitä nyt, elämä oli ihan erilaista. Naisia kuoli parhaassa iässä synnytyksiin, verenvuotoihin, tulehduksiin ja anemiaan. Nykyään saa kai jo hyödyntääkin sitä kehittynyttä sairaanhoitoa, eikä tarvitse turvautua iilimatoihin ja suoneniskentään.

Jos et ole itse kärsinyt kuukautiskivuista, joiden aikana lähinnä makaa kylppärin lattialla sikiöasennossa kun kivun takia melkein pyörtyy jos yrittää nousta ylös, niin kivahan se on elvistellä.

Ja mikäs kertoisikaan paremmin oikein kunnon naisvihasta kuin naisten kokemusten mitätöiminen "hysteriana"... onneksi olet itse Parempi Ihminen. Onnea!

Vierailija
819/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v. ja oireina on lähinnä kuumotuspuuskat. Joskus tulee kymmenen kertaa päivässä ja joskus ei juuri ollenkaan. Jostain syystä ulkoillessa ei kuumotuksia tule koskaan. Onneksi on lähinnä tosiaan kuuma ja korkeintaan otsa kostuu. Joillain kavereilla hiki valunut pitkin naamaa ja selkää.

Lisäksi joskus tulee unettomuuskausia. Saattaa mennä useampi yö putkeen, että on levoton ja vaan pyörii tai vaihtoehtoisesti herää klo 4 eikä tule uni enää millään. Olen saanut lekurilta unilääkkeet, joita käytän vain äärimmäisessä hädässä.

Hormonikorvaushoitoa en voi käyttää, koska olen sairastanut sekä rintasyövän että veritulpan. Päin vastoin, joudun käyttämään hormoniblokkereita, ettei pientäkään estrogeenin pirskahdusta tulisi. Intrarosa-puikkoja saan käyttää ja niillä pärjään.

Mielestäni olen päässyt aika helpolla, vaikka onhan nuo kuumotukset ärsyttäviä. Alkuun tuli aina myös vessahätä ja vähän paha olo kuuman aallon yhteydessä, mutta ei enää. Kyllä mä mieluummin otan kuumotukset kuin kuukautiset :D

Jos on vaikeita vaihdevuosioireita, niin tottakai silloin kannattaa korvaushoitoa harkita. Mutta sitä en ymmärrä, että juostaan lääkäriin heti, kun ensimmäinen hikipuuska tulee. Aloitetaan korvaushoito "ettei tuu ryppyjä ja mummoudu". Ihan voin kertoa, että jokainen meistä vanhenee vaikka mitä hoitoja käyttäisi...

Vierailija
820/912 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina päässyt helpolla, kun ei kerta kaikkiaan mitään ongelmia, kipuiluja, hikoiluja tai muutakaan. Nukkumiseenkaan ei vaikuttanut mitenkään, aina olen sellaiset 9 tai 10h yössä vedellyt, kakarasta saakka. Sukuvika taitaa olla.

(Ainoa raskauskin oli täysin helppo, hyvä olo koko ajan, paino vain nousi liikaa.)

Joillain ihan hirveää aikaa. Yksi tietämäni rouva sekosi ihan täysin, istui päivät puiston penkillä ja poimi rikkaruohoja nurmikoilta siinä ohessa. Viisaammat kertoivat että vaihdevuodet syynä.