Asiallisesti Pörssiromahduksesta
Markkinat ovat lyhyellä tähtäimellä tunnereaktioiden vietävissä, mutta pitkällä aikavälillä yritysten todellinen arvo määräytyy kyvystä sopeutua uusiin olosuhteisiin. Nyt seuraksi kannattaa valita: jos uskot, että tariffit ovat vain väliaikaisia neuvotteluvipuja, alennusmyynti voi olla hyvä tilaisuus. Jos taas uskot kaupallisen sodan laajenevan, varovaisuus on viisainta.
Pörssin hinnat heijastavat yritysten odotettua arvoa, ei pelkästään nykyistä omaisuutta tai tulosta. Siksi markkinoiden yli- tai aliarvostukset voivat joskus näyttää irrationaalisilta. Viime vuosien historiallisen korkeat arvostukset herättivät jo pari vuotta sitten keskustelua "kuplasta", erityisesti teknologiasektorilla. Jos korjaus oli odotettu, Trumpin tariffit toimivat vain kipinänä herkässä ympäristössä.
Tästä toivutaan, nyt ei kannata hötkyillä.
Kommentit (19)
En omista - en nyt, enkä koskaan. Pidän ansaitsemat rahani itselläni ja/tai käytän ne. Pörssit ja markkinat ovat perversio taloussysteemissä, joka pitäisi kitkeä pois. USA:n republikaanihallitus varoitti jo tulevasta laskusta pari viikkoa sitten. Hitaille hämäläisille kaikki tulee uutena ja yllätyksellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Pörssien kuuluukin heilua että saadaan aikaan arbitraasia. Tämän pitäisi olla treidaajalle hyvä sauma tehdä kauppaa.
Tämä. Stabiili ja stagnantti markkina olisi pahinta myrkkyä, jos se olisi edes mahdollinen konsepti. (Silloin kukaan ei tekisi rahaa.)
Omistan, ja nyt on hyvä aika ostella lisää. Onneksi on jäänyt käteistä tilille lojumaan, nousukauden aikana vähemmän on tullut ostoksia tehtyä. Nyt taas kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
En omista - en nyt, enkä koskaan. Pidän ansaitsemat rahani itselläni ja/tai käytän ne. Pörssit ja markkinat ovat perversio taloussysteemissä, joka pitäisi kitkeä pois. USA:n republikaanihallitus varoitti jo tulevasta laskusta pari viikkoa sitten. Hitaille hämäläisille kaikki tulee uutena ja yllätyksellisenä.
Myös ne ansaitsemasi rahat ovat saman perversiojärjestelmän tyhjästä luomia ja joka päivä taiotaan tyhjästä lisää.
Näinpä. Liike on lääke - pörssiyhtiöillekin.
Itseä harmittaa nyt eniten se ettei pariin viikkoon ole yhtään ylimääräistä aikaa sijoitusmaailman uutisiin tai pörssiostoihin. Nytkin on puolen tunnin ruokatauko pakosta supistettu 20 minuuttiin, kun muuten jää päivän hommat tekemättä. Mutta luulen, että ehdin kyllä mukaan. Pakko olisi johonkin saada sijoitettua rahaa pois pankktililtä.
En omista enää osakkeita. Myin ne pois kun trump alkoi uhoamaan tulleilla. Tiesin hänen olevan niin hullu että tekee mitä puhuu, vaikkei teossa olisi järjen hiventä. Nyt voisin jo ostaa osakkeet takaisin huomattavasti halvemmalla, mutta pitää nyt odottaa miten 50 valtion tullineuvotteluilla tuon idiootin kanssa käy. Niin kauan ei kurssit palaudu kun tullipäätökset pitää, mutta maiden taloudet sukeltaa.
Suomalaisten eläkevarat joutuivat keskelle markkinapaniikkia
Taloussanomat
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011149567.html
Tekoälyn kehitykselle olivat ennen Trumpin töräytystä olennaisia kysymyksiä harvinaisten mineraalien saaminen esimerkiksi Ukrainan tai Grönlannin maaperän alta. Tekoäly vaatii valtavasti laskentatehoa ja laitteiden puolijohteineen pitäisi olla priimaa. Nyt Trump ampui tekoälyn kehityksen polveen ja Magnificent Seven-firmoissa ollaan korvat luimussa ja vihaisiakin.
Sinällään on hyvä, että noiden firmojen osakkeiden hinnat ovat tänään Wall Streetillä kohtuullisemman hintaisia. Niiden huippuhintoihin oli leivottu sitä toivetta tekoälyn kehityksen suomista mahdollisuuksista liikaakin.
Joka kerta kurssien tippuessa epätavallisen paljon olen sortunut myymään rahastosijoitukseni pois ja jälkeen päin todennut sen aina virheeksi, kun kurssti ovat nouseet uusiin huippuihin, enkä ole ehtinyt mukaan nousuihin. Katsoin juuri sijoitusteni arvonkehitystä viimeiseltä 5 vuodelta ja surkealta näyttää. Tällä kertaa päätin siis toimia toisin ja ostan lisää rahastoja joka viikko, niin kauan kuin kurssit laskevat ja rahaa riittää.
Mitä tarkoittaa Vipuvaikutus (Leverage)?
Vipuvaikutus tarkoittaa sitä, että pienellä muutoksella voi saada aikaan suuren vaikutuksen. Se on kuin käyttäisi vipua, joka auttaa nostamaan painavaa esinettä helpommin. Sijoitusmaailmassa vipuvaikutuksella tarkoitetaan sitä, että sijoittaja voi käyttää lainarahaa sijoittaakseen enemmän rahaa kuin hänellä itse on. Tällä tavalla pienilläkin muutoksilla markkinoilla voi saada aikaan suurempia voittoja tai tappioita, kuin mitä ilman vipuvaikutusta olisi mahdollista.
Yhteenveto asiasta Vipuvaikutus (Leverage)
Vipuvaikutus tarkoittaa sitä, miten pienillä muutoksilla sijoitetun pääoman arvossa voidaan saavuttaa suurempia tuloksia tai tappioita sijoituksen kokoa kasvattamalla. Vipuvaikutusta käytetään usein sijoittamisessa ja kaupankäynnissä riskin ja tuottopotentiaalin lisäämiseksi.
Pitääkö pörssiromahdus kirjoittaa isolla alkukirjaimella? Tosiaan ei kannata hötkyillä eikä myydä paniikissa, vaan siirtyä ostokannalle viimeistään silloin, kun kurssit joskus alkavat nousta. Merkittävä epävarmuus tällä hetkellä liittyy siihen, miten Trumpin toimet vaikuttavat eri yritysten tulevaisuudennäkymiin eli odotettavissa oleviin voittoihin ja siten osakkeiden arvoihin, joten olen vielä odottavalla kannalla.
Lainalla en itse koskaan osakkeita hankkisi. Riskit ovat liian suuret, erityisesti nyt.
Hyvä. Saisi koko osakemarkkinat jo romahtaa lopullisesti. Osakkeista ja muista leikkivarallisuudesta ei hyödy kuin rikkaat. Työntekijät kärsivät siitä, kun muut saavat heidän työnsä hedelmät, samalla kun itse elää kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Saisi koko osakemarkkinat jo romahtaa lopullisesti. Osakkeista ja muista leikkivarallisuudesta ei hyödy kuin rikkaat. Työntekijät kärsivät siitä, kun muut saavat heidän työnsä hedelmät, samalla kun itse elää kädestä suuhun.
Osakemarkkinoiden vuoksi/ansiosta sinäkin olet tällä(kin) palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Arvaatko missä osa työntekijöiden maksamista eläkemaksuista on? Sijoitettuna pörssiin.
Vierailija kirjoitti:
Lainalla en itse koskaan osakkeita hankkisi. Riskit ovat liian suuret, erityisesti nyt.
Riippuu minkä verran on muuta omaisuutta.
Saataan ehkä ostaa lisää ensi viikolla, jos laskevat edelleen tämän viikon aikana. Jos eivät, niin sitten en osta. Olen aika hidas ostamaan ja reagoimaan näihin. Parempi niin, jotta ei tule hötkyiltyä.
Pörssien kuuluukin heilua että saadaan aikaan arbitraasia. Tämän pitäisi olla treidaajalle hyvä sauma tehdä kauppaa.