Synnytys ilman kivunlievitystä
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Luuletko, että miehesi suostuisi synnyttämään ilman kivun lievitystä?
En menisi leikkaukseen ilman, miksi synnyttäisin?
Kaksi lasta, ensimmäinen sektiolla, toinen alatie + spinaali.
Mä olen synnyttänyt kolmesti ilman kivunlievitystä. Tuo argumentti, mitä mieheni tekisi, tuntuu hieman höperöltä, kun miehellä ei ole edes synnytykseen sopivia elimiä. Mutta noin yleisesti ottaen mieheni ei mene koskaan lääkäriin, joten varmaan hän valitsisi kotisynnytyksen, ja varmaan sama pätee useimpiin suomalaisiin miehiin.
Olen synnyttänyt 5 lasta, joista kaksi ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä on kipeämpi mutta koin että palauduin näistä synnytyksistä nopeammin kun spinaalipuudutus tms ei vienyt jalkoja veteliksi. Mulle on jäänyt hyvät muistot sekä lääkkeellisestä kivunlievityksestä synnytyksessä että ilman kivunlievitystä synnyttämisestä. Synnytykseni ovat olleet 8h-2h mittaisia. Isoin vauva jonka synnytin ilman kivunlievitystä oli 4200g.
Tätä ei kannata miettiä täysin loppuun etukäteen .jokaisen synnytys ja jokainen synnytys on erilainen. Itselläni eka todella pitkä ja päätyi kiireelliseen sektioon en todella olisi voinu olla ilman kivunlievitystä. Kannattaa katsoa sitten hetki kerrallaan kun aika on. Hyvää raskautta ja synnytystä💜
Esikoisen synnytys kesti 12h lapsiveden menosta. Selkäkivut oli alkuodottelun jälkeen hirvittävät. En pystynyt olemaan oikein mitenkään. Alaselkään laitettiin 4 aqua-rakkulaa. Käytännössä neulalla injektoitiin steriiliä vettä neljään kohtaan ihon alle. Ne oli ilmeisesti sitten jotain akupunktiopisteitä. Laittaminen sattui, mutta selkäkivut helpotti kestettävämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas syntyi ilman kivunlievitystä, koska sitä ei ehditty antaa. Helppo synnytys, tosin niin oli edellisetkin, joihin sain epiduraalin. Mulla lapset olleet 2.7kg-3.1kg, joten sekin varmaan vaikutti siihen, että synnytyksen olleet helppoja
Todella, siinä on hiukan eroa punnertaako jalkojensa välistä 2,7kg vai 4,5kg ulos. Kivunlievityksellä tai ilman XD
Vauvojen pitäisikin tulla ulos alle 3kg painoisena, nykyiset vauvat alkaa olla liian isoja.
Kaikki kolme syntyivät sektiolla. Esikoisen jälkeen tuli niin kamalat jälkipoltot että ajattelin kuolevani. Jos olisin saanut olisin kyllä halunnut normaalisynnytyksen. Leikkaushaavassa kiinnikkeet haittasivat aikapaljon. Tärkeintä on kuitenkin lapsen hyvinvointi.
Molemmat lapset syntyivät ilman kivunlievitystä, juuri ja juuri ehdin sairaalaan, oli nopeat synnytykset, tosin valtavan kipeitä, jonkinlainen kipushokki päällä, tilanteet vyöryi painajaisena, olin täydin lastu laineilla. Itse myös olen syntynyt tunnin sisällä, alkaen supistuksista, päättyen syntymään. Muutenkin elämässäni asiat tapahtuu yllättäen ja nopeasti, hyvässä ja pahassa. Lohtuna muille, että mitä muutakaan voi tehdä tilanteessa, oli vain kaksi vaihtoehtoa, kolmas ei onnistunut, perua synnytys. Kun repeämät parani, tuli uusi vauvakuume, lapsiluku jäi kuitenkin siihen.
Ensimmäisessä synnytyksessä olin niin turta kaikesta lääkityksestä, että tokassa halusin vaan ilokaasua. Amme auttoi avautumisvaiheessa paljon, sitä suosittelen. Viimeiset pari tuntia kipu oli aivan infernaalista pitkittyneen ponnistusvaiheen takia (ja vauva oli 4kg), mutta jälkikäteen olen iloinen että uskalsin. Kipu unohtui saman tien, pääsin nopeasti jalkeilleni ja ensi-imetyskin onnistui paremmin kuin epiduraalista tokkuraisen esikoisen kanssa. Mitään traumoja ei jäänyt. Olipahan sekin yksi kokemus ja toi taas uutta perspektiiviä elämään. Suosittelen kokeilemaan jos kiinnostaa, mutta sitten kannattaa perehtyä hyvin hengitystekniikoihin ja muihin kivunlievityskeinoihin.
4 lasta synnytetty pelkällä ilokaasulla mikä ei tehonnut lainkaan
Kuulun niihin harvinaisiin joka kaiken helvetillisen synnytyksen keskellä puskiessa vauvaa ulos ilman kipulääkitystä, tunsi orgasmin olevan tuloillaan sykkien. Siinä on niin auki, jotain tapahtui. Ei ole siis myytti tuo, tabu kylläkin. Kokemus kertakaikkiaan. Toisessa raskaudessa tätä ei tapahtunut.
Synnytyksessä kivunlievitys turhaa, häiritsee synnyttämistä. Ei se satu.
Hyvin mennyt, toki kipua mutta sehän loppuu.
Mites ennen saunassa- kamarissa. .siitä heti miten navettaan ja muihin kodin hommiin.
Synnytin aikoinaan esikoiseni Ivalon TK:saa ilman kivunlievitystä. Synnytys kesti vuorokauden ja tarjolla oli ainoastaan ilokaasua jota en varmaan osannut ottaa oikein koska se ei tuntunut vaikuttavan mitenkään. En ymmärrä tätä ei kivunlietystä buumia ollenkaan, olen synnyttänyt myöhemmin epiduraalin avulla ja olihan se taivaallista verrattuna synnyttämiseen ilman kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä kivunlievitys turhaa, häiritsee synnyttämistä. Ei se satu.
Kyllä se vaan sattui melkein kuin olis porattu hermoon! Ja sitä kesti ja kesti... Lihasrepeämät ei tule ilman tuskaa. Kyseessä oli nelikiloinen vauva. Onneksi nykyään saa kivunlievitystä vaikka loppuun asti niin ei jää traumaattisia muistoja. Tuo mun vauva on jo aikuinen ja synnytti puolestaan vähän aikaa sitten. Ennen sairaalaan lähtöä niin kovat supistuskivut, että meinasi taju lähteä. Sairaalassa kivunlääkitys helpotti oloa ja itse synnytys oli helppo. Äidit ja kivut on erilaisia, ei voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kivunlievitystä kertaakaan. Nopeasti syntyivät.
Sama homma. Kolme ilman kivunlievitystä. Mutta toki olivat nopeita synnytyksiä ja eivät oikeastaan kovin kivuliaita. Ei voi verrata sellaisiin 24 tunnin synnytyksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on B-streptokokki positiivinen, ei voi mennä altaaseen. Tämä noin 15-40% synttäjistä, että aika todennäköistä
Olen B-streptokokkipositiivinen, mutta pääsin silti altaaseen.
Ehkäpä on sairaaloiden välillä sitten eri käytäntöjä tästäkin. Tai sitten sillä merkitys, jos vedet mennyt. Olisiko silloin bakteerilla helpompi pääsy vauvaan
Ja mitä merkitystä sillä on, onko altaassa vai ei? Ihan yhtälailla bakteerilla on pääsy vauvaan, oli altaassa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmas syntyi ilman kivunlievitystä, koska sitä ei ehditty antaa. Helppo synnytys, tosin niin oli edellisetkin, joihin sain epiduraalin. Mulla lapset olleet 2.7kg-3.1kg, joten sekin varmaan vaikutti siihen, että synnytyksen olleet helppoja
Todella, siinä on hiukan eroa punnertaako jalkojensa välistä 2,7kg vai 4,5kg ulos. Kivunlievityksellä tai ilman XD
Vauvojen pitäisikin tulla ulos alle 3kg painoisena, nykyiset vauvat alkaa olla liian isoja.
No jaa, ensimmäinen painoi 3,4 kg, toinen 4,3 kg ja kolmas 4,5 kg. Kaikki synnytykset todella helppoja, nopeita ja ilman kivunlievitystä.
Olen synnyttänyt aikana jolloin ilokaasu oli käytännössä ainoa apu. Ei oikeasti mitään hyötyä ollut. Toinen kerta menikin ilman sitä ilokaasuakin.
Synnytin ainoan lapseni ilman mitään kivunlievitystä. Ei ilokaasua, puudutusta, ammetta yms. Homma alkoi lapsiveden mennessä kun käänsin nukkuessani kylkeä n.klo 23. Sairaalan saavuttiin puolen yön paikkeilla. Tunnin kärvistelin sairaalan odotustilassa omat vaatteet päällä kunnes pääsin kätilön sisätutkimukseen. Tutkimuksen tulos kohdunkaula on täysin auki. Äkkiä sairaalakaapu päälle ja synnytyssaliin. Lapsi syntyi 20 minuutin ponnistamisen jälkeen. Sattui tottakai mutta kipu ei ollut sietämätöntä.
Kolme synnytystä 70 luvulla ei mitään kivunlievitystä, tunsin paniiikkia ja kauhua ja luulin kuolevani, sain vuosikausien traumat ja heräilin yöllä painajaismaisiin synnytysmuistoihin.