Punainen mekko häihin?
Kulunut aihe, mutta kertokaa: rikonko etikettiä, jos puen punaisen mekon ystävän häihin? Väri on sellainen murrettu tomaatinpunainen. Mekko itsessään on vintagea, ei siis ollenkaan paljastava vaan peittää hihoilla olkapäät, pääntie on tiukka ja helma on midimittainen. Enemmän modest kuin viettelijä. Ei siis varmasti vie siinä mielessä huomiota morsiamen kauneudelta. Olen tätä joskus käyttänyt häissä, mutta seuraavissa (saman kaveriporukan häissä) morsian oli kirjoittanut kutsuun pukukoodiksi, että ei punaista.
Joo, mielestäni punaisen mekon demonisointi häissä on hölmöä ja vanhanaikaista ja liittyy ihan toiseen maailmanaikaan. En voi silti olla vähän miettimättä, loukkaantuuko joku jos käytän mekkoa, joka on mielestäni kaunis ja sopii minulle. En haluaisi ostaa uutta ihan vain siksi, että joku jossakin muinaishistoriassa on keksinyt, että siveelliset naiset eivät pukeudu punaiseen.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään etikettiä riko. Ei sellaista etikettiä ole (koskaan ollutkaan).
Mutta joillain ihmisillä on edelleen halu lukea näitä värikoodeja ja punaisen ajatellaan tarkoittavan, että olet sekstannut sulhasen kanssa ja haluat kertoa siitä kaikille tämän häissä. En itse ihan heti keksi, että miksi haluaisit juuri tuota näkemystä itsestäsi? Eikö nyt useimmilla ihmisillä ole pari kolme sopivaa juhlamekkoa, joista voisi hyvin valita sen ei-punaisen?
Minulla on tasan neljä juhlamekkoa. Valkopohjainen pilkullinen, yksi pikkumusta, yksi kimaltava pikkujoulumekko ja tämä punainen. Joten jos punainen ei käy, joudun ostamaan uuden mekon. Rahaa ei ole nyt hirveästi ylimääräistä, niin mieluummin käyttäisin laadukasta ja kaunista mekkoa kuin ostaisin nyt hätäpäissäni
Olen 32 enkä itse ikinä pukeutuisi punaiseen häissä. Tai valkoiseen, tietenkään. Eivät nämä ole mitään kirjoittamattomia sääntöjä, vaan ihan kaikkien normaalien ihmisten tiedossa.
Ihan ok. väri, jos haluat itsellesi huomiota tai sinut huomataan. Ei ole sattumaa, että liikennemerkeissä käytetään punaista väriä, se huomataan. Ja punainen väri erottuu hyvin myös väkijoukossa.
Ajan henki on se että "minä haluan olla esillä" ja siksi provosoin. Joten anna vaan mennä, olet ajan hengessä mukana. (noloa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä joku toinen. Sitä katsottiin selvästi pahalla jo niissä yksissä häissä.
Punaisella mekolla viestität panneesi sulhasta.
Tämä kyseinen morsian, joka kielsi punaisen omissa häissään, on muutenkin hyvin vanhanaikainen asenteeltaan. Kun olin tuoreeltaan eronnut, hän toitotti yhteisessä illanvietossa, että ei voi hyväksyä avioeroa ja ei kunnioita ketään, joka on eronnut. Hän tiesi, että olin eronnut mieheni väkivaltaisen käytöksen takia. Ehkä hän pelkäsi, että nyt eronneena viettelisin hänen miehensä :D Tämä nainen ei ole myöskään syntyperäinen suomalainen, joten ehkä tässä on jotakin ihanaa kulttuurieroa taustalla. Vaikka en hänestä ihmisenä pidäkään, en silti ehdoin tahdoin halua loukata ketään tai aiheuttaa pahennusta.
t. APMenit kuitenkin hänen häihins
Koska mieheni on hänen miehensä hyvä ystävä. Yritän tulla kaikkien kanssa toimeen, enkä tehdä numeroa itsestäni. Tällaiset loukkaukset olen yrittänyt niellä itsekseni ja ymmärtää, että kaikille meille ei ole suotu järkeä tai edes hyviä käytöstapoja.
T. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyseinen morsian, joka kielsi punaisen omissa häissään, on muutenkin hyvin vanhanaikainen asenteeltaan. Kun olin tuoreeltaan eronnut, hän toitotti yhteisessä illanvietossa, että ei voi hyväksyä avioeroa ja ei kunnioita ketään, joka on eronnut. Hän tiesi, että olin eronnut mieheni väkivaltaisen käytöksen takia. Ehkä hän pelkäsi, että nyt eronneena viettelisin hänen miehensä :D Tämä nainen ei ole myöskään syntyperäinen suomalainen, joten ehkä tässä on jotakin ihanaa kulttuurieroa taustalla. Vaikka en hänestä ihmisenä pidäkään, en silti ehdoin tahdoin halua loukata ketään tai aiheuttaa pahennusta.
t. AP
Et taida olla ihan oikea ihminen puhumaan hyvistä käytöstavoista. :D Ei mene perille punaisen mekon sopimattomuus edes silloin kun se kirjoitetaan erikseen kutsuun. Mutku mä haluuuuuuun!
Vierailija kirjoitti:
Ajan henki on se että "minä haluan olla esillä" ja siksi provosoin. Joten anna vaan mennä, olet ajan hengessä mukana. (noloa)
En nimenomaan halua olla esillä tai provosoida. Kyseinen mekko voisi olla iäkkäämmän daamin kuoromekko, siinä on kaunis väljä leikkaus ja hyvin peittävä malli. Ei näy allit, ei ryppyinen dekoltee, ainoastaan kyynärvarret ja nilkat :D Mietin, että onko punaisen mekon symboliikka edelleen joku juttu vai jo mennyttä aikaa. Ja jos on joku juttu, niin harmittaa ne kerrat, kun olen pahaa aavistamatta tässä mekossa häitä juhlinut. Lainasin sitä häihin jopa kälylleni, joka oli raskaana, kun se mahtui hänelle raskausvatsansa kanssa.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. APen silti ehdoin tahdoin halua loukata ketään tai aiheuttaa pahennusta. (etpä niin, buahahhaaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nimenomaan halua olla esillä tai provosoida. Kyseinen mekko voisi olla iäkkäämmän daamin kuoromekko, siinä on kaunis väljä leikkaus ja hyvin peittävä malli. Ei näy allit, ei ryppyinen dekoltee, ainoastaan kyynärvarret ja nilkat :D Mietin, että onko punaisen mekon symboliikka edelleen joku juttu vai jo mennyttä aikaa. Ja jos on joku juttu, niin harmittaa ne kerrat, kun olen pahaa aavistamatta tässä mekossa häitä juhlinut. Lainasin sitä häihin jopa kälylleni, joka oli raskaana, kun se mahtui hänelle raskausvatsansa kanssa.
t. AP
Ja tämä on ainoa juhlamekkosi? Hienoa, että olet ekologinen, mutta saat ainakin minulta synninpäästön vaikka ostaisit toisen vintage-mekon. Sellaisen, jolla menee rippijuhlat ja vaikka hautajaisetkin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyseinen morsian, joka kielsi punaisen omissa häissään, on muutenkin hyvin vanhanaikainen asenteeltaan. Kun olin tuoreeltaan eronnut, hän toitotti yhteisessä illanvietossa, että ei voi hyväksyä avioeroa ja ei kunnioita ketään, joka on eronnut. Hän tiesi, että olin eronnut mieheni väkivaltaisen käytöksen takia. Ehkä hän pelkäsi, että nyt eronneena viettelisin hänen miehensä :D Tämä nainen ei ole myöskään syntyperäinen suomalainen, joten ehkä tässä on jotakin ihanaa kulttuurieroa taustalla. Vaikka en hänestä ihmisenä pidäkään, en silti ehdoin tahdoin halua loukata ketään
Siis en pukeutunut hänen häihinsä punaiseen, tietenkään. Kuten kirjoitin, pukeuduin punaiseen saman kaveriporukan toisen jäsenen häihin, jotka pidettiin aiemmin. Yrität nyt ehdoin tahdoin saada minut näyttämään epähuomaavaiselta ja ilkeältä, mitä en todellakaan ole.
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuollaisesta naurettavuudesta pidä jo luopua.
Jokainen tähänkin ketjuun kirjoittanut ajattelee niin, vaikka kuinka yrittää esittää muuta. Puolet hääväestä pitää nolona väärää pukeutumista. Laita samantien pieruverkkarit, jos et kunnioita ystäviäsi.
Jos pukeuduit johonkin toiseen mekkoon tämän kaverin häihin, niin mitä jos puet sen nytkin?
Siis en pukeutunut hänen häihinsä punaiseen, tietenkään. Kuten kirjoitin, pukeuduin punaiseen saman kaveriporukan toisen jäsenen häihin, jotka pidettiin aiemmin. Yrität nyt ehdoin tahdoin saada minut näyttämään epähuomaavaiselta ja ilkeältä, mitä en todellakaan ole.
t. AP
Ja minä tarkoitin sitä, että sinun punaisen mekkosi ansiosta olet jo saanut kunniamaininnan toisen parin hääkutsussa, etkä vieläkään tajua olla laittamatta sitä kolttua päällesi häihin. Osta nyt hyvä ihminen joku uusi riepu vaikka käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
On sulla harhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Joko olet tyhmä tai provosoit vain meitä. Tiedät itse mitä sun koltusta ajatellaan ja vänkkäät vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuollaisesta naurettavuudesta pidä jo luopua.
Jokainen tähänkin ketjuun kirjoittanut ajattelee niin, vaikka kuinka yrittää esittää muuta. Puolet hääväestä pitää nolona väärää pukeutumista. Laita samantien pieruverkkarit, jos et kunnioita ystäviäsi.
Tämä oli vähän, mitä yritin tällä kyselyllä saada irti. Ilmeisesti punainen väri itsessään (vaikka mekon malli olisi kuinka väljä ja peittävä ja ei-babylonin-portto) viestii ei-toivottuja asioita. Harmillista, että olen aikanaan mennyt ostamaan mekon, joka ei ollutkaan niin monikäyttöinen kuin toivoin. Ja erityisen harmillista, että olen nyt sitten tietämättäni aiheuttanut pahennusta useammissa häissä.
t. AP
Kuninkaallisissa häissä on aina punaisia mekkoja vierailla. Ihan normaali juhlamekon väri. Suomessa joku ihme sääntö ettei punaista saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla harhat.
Älä ole juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Jos se on punainen, se vetää huomiota puoleensa ihan mallista ja symboliikasta riippumatta. Vain huomiota haluava ihminen pukeutuu punaiseen. Tämä pätee t-paitaan, jakkuun, housuihin, ja kuoromekkoon ihan yhtä lailla kuin iltapukuun.
(Mind you, se sun erilaisesta kulttuurista tullut kaveri, josta noin arvostavasti kirjoitat, ei todennäköisesti kieltänyt punaista häistään sen takia, että länsimaisessa symboliikassa punaiseen pukeutunut on sekstannut sulhasen kanssa, vaan siksi, että hänen kuottuurissaan punainen on morsiammen hääpuvun väri - ja moni hänen sukulaisistaan ja häävieraistaan siis ajatteli niin. Heidän silmissään punaiseen pukeutuva käyttöytyi yhtä huonosti kuin valkoiseen pukeutuva meidän silmissämme. Sanomalla punaiseeta etukäteen, hän yritti myös suojella sinua (ja muita suomalaisia vieraitaan) paheksunnalta. Mitä muuten puit noihin häihin, kun kuitenkin menit sinne? Miksei se vaate toimi nyt?)
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Ja minä tarkoitin sitä, että sinun punaisen mekkosi ansiosta olet jo saanut kunniamaininnan toisen parin hääkutsussa, etkä vieläkään tajua olla laittamatta sitä kolttua päällesi häihin. Osta nyt hyvä ihminen joku uusi riepu vaikka käytettynä.
Selvästi täytyy lähteä etsimään nimenomaan riepua. Mutta ehkä tosiaan elättelin toivoa, kun tämä kyseinen morsian on muutenkin vähän erikoistapaus, niin ehkä tämä punaisen pelko menee kulttuurierojen tai taikauskon piikkiin.
t. AP