Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiitos v...un Trump, eläkesäästöt sulaa silmissä

Vierailija
07.04.2025 |

Koko alkuvuosi on tultu globaalisti alamäkeä epävarmuuden vuoksi tuon pellen valinnan johdosta. Viime viikolla sitten rysähdettiin noin 10%. Tänään on Hong Kong pörssi romahtanut historiansa suurimman päivälaskun 16%. Nyt sitten lähti kultakin romahtamaan.

Miten tässä eläkesäästöjään suojaa, kun hajauttaminenkaan ei toimi. Kiitos hemmetin porkkananaama tulliesi kanssa.

Kommentit (353)

Vierailija
201/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tietenkään lukitse, hölmöläinen. En ole koskaan sijoittanut "varallisuuttani" osakkeisiin, vaan pienen osan siitä. En myöskään osta vauvapalstaöyhöttäjän teoriaa, jonka mukaan kurssit eivät tule palautumaan vuosikymmeniin."

Totta kai ne rahat sieltä pois saa, tappiolla. Joko se tai vuosikymmenet jumissa:DD

Vierailija
202/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ömmmm eikös sijoittaminen (etenkin suoriin osakkeisiin) ole nimenomaan riskitoimintaa? Tämän luulisi tietävän jokainen, joka alkaa sijoittaa. Mikä ihme ulina ja itku, kun maailmassa tapahtuu asioita ja pörssit menee päin mäntyä? Eikös tää ihan kuulu asiaan? Mitä hyödyttää kytätä niitä sijoituksia koko ajan ja itkeä? Älä katso niitä, anna aikaa ja kyllä ne sieltä taas nousee. Jos et kestä peliä, älä sijoita. 

Itse sijoitan vaan rahastoihin, eikä ahdista.

Heh heh, ketjun paras vitsi toistaiseksi.

Rahastot ovat pankin rahantekoautomaatti. Maksat siitä, että joku arpoo sinun varojasi. Sinulla on kaikki riskit ja pankkiiri rallattaa tiliäsi joka kuukausi. Oli nousukausi tai laskusuhdanne, laskutus toimii aina. Ai niin, ja kun vielä sijoitat rahasi sopivaan rahastoon, niin varojen kotiuttaminen onkin sitten useamman vuoden projekti.

Voi sinua höppänää. Oletko kuullut ilmaisista rahastoista? Itselläni ilmaiset Suomi- ja Maailma -rahastot, eikä tarvitse maksella kellekään mitään. 

Taidat itse olla vähän vitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ömmmm eikös sijoittaminen (etenkin suoriin osakkeisiin) ole nimenomaan riskitoimintaa? Tämän luulisi tietävän jokainen, joka alkaa sijoittaa. Mikä ihme ulina ja itku, kun maailmassa tapahtuu asioita ja pörssit menee päin mäntyä? Eikös tää ihan kuulu asiaan? Mitä hyödyttää kytätä niitä sijoituksia koko ajan ja itkeä? Älä katso niitä, anna aikaa ja kyllä ne sieltä taas nousee. Jos et kestä peliä, älä sijoita. 

Itse sijoitan vaan rahastoihin, eikä ahdista.

Heh heh, ketjun paras vitsi toistaiseksi.

Rahastot ovat pankin rahantekoautomaatti. Maksat siitä, että joku arpoo sinun varojasi. Sinulla on kaikki riskit ja pankkiiri rallattaa tiliäsi joka kuukausi. Oli nousukausi tai laskusuhdanne, laskutus toimii aina. Ai niin, ja kun vielä sijoitat rahasi sopivaan rahastoon, niin varojen kotiuttaminen onkin sitten useamman vuoden projekti.

Tähän väliin on taas hyvä muistuttaa tutkimuksista joiden mukaan suomalaiset ovat samaan aikaan itsevarmimpia ja surkeimpia sijoittajia🤓🤓

Vierailija
204/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on aina riski, kyllä se pitää tietää..

Se on just näin, siksi doaan kaikki mitä tulee.

Vierailija
205/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että sain viime syksynä herätyksen, eli aloin sijoittaa, eka kertaa eläissäni. Mulla oli 85 tonnia tilillä, säästökorko taisi silloin olla jotain 2%. Olen tässä nyt opetellut sijoittelua ja helmikuulle saakka selvisin plussan puolella, vaikka sorruinkin pelailemaan mm. Nesteen, Pfizerin ja Viking Therapeuticsin osakkeilla. Näistä kustakin tuli takkiin vähintään tonni. Sijoitin myynnistä saadut rahat saman tien takaisin markkinoille.

Nyt sitten tulin yllätetyksi housut kintuissa. Koko 85 tonnia on siis ollut reilut puoli vuotta rahastoissa ja osakkeissa ja sijoitin tässä puolen vuoden aikana myös 6 tonnia ekstraa, kun ylimääräistä rahaa kertyi tilille.

Viimeisin kuukausi oli paha. Realisoituja ja realisoimattomia tappiota on kertynyt kuukaudessa aika paljon. Olen realisoinut tappioita jo 6 tonnia, etupäässä vastalauseena Trumpin politiikalle. Ja näiden lisäksi myös jäljellä olevat omistukset ovat ainakin 6 tonnia tappiolla. Voi olla että enemmänkin, koska tänään on niin musta päivä. Eli kylläpä valitsin kovan hetken aloittaa sijoittajaura ja menin vielä all-in.

Alkuinnostus sai ostamaan ja myymään jos mitä osaketta, isoilla panoksilla tyyliin 4-20 tonnia/osake. Ehkä tämä sitten on hyvä, että nyt kaikki sijoitukset ovat tappiolla. Ei siis huvita enää ostaa mitään, etenkin kun ostaminen vaatisi, että myisin (taas) raskaasti tappiollisia osakkeita pois. Eli tämänhetkinen tilanne oikeastaan sinetöi sen, että on melkeinpä pakko alkaa holdaajaksi.

Jatkossa lisäsijoitukset ovat kuukausittaisia rahastosijoituksia, mutta niiden kohdalla pienensin jo kuukausittaisen kokonaissumman tonnista viiteensataan. Käytetäänpä jatkossa tuo säästöön jäänyt 500e vaikka kerskakulutukseen. Sitä en ole vielä lyönyt täysin lukkoon, mitä teen jatkossa osingoille. Ainakin OSTilla olevat osingot uudelleensijoitan.

Vierailija
206/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että viisaus "jos ei tiedä mitä tehdä niin älä tee mitään" pitää paikkansa.

Vierailija
207/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sijoitusrahastoni vielä 11% plussalla. Huh huh. 

Vierailija
208/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens se Buffett sanoi? Jos olet päätynyt seisomaan kuoppaan, niin älä ihmeessä ala ainakaan kaivamaan.

Berkshire viimeiset 5 päivää -6,23%, mutta YTD yhä +8,88%. Tosin lupailee tänään Warrenille taas 3% laskua.

Vierailija
209/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös miettinyt että myisikö osakkeita jotka on vielä plussalla, jos laskee vielä lisää mutta toisaalta taas on se pelko että "mun tuurilla kuiteski..."

Vierailija
210/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassareiden pitäisi olla innoissaan. Vihdoinkin miljardöörien omaisuus pienenee.

Vierailija
211/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinahan on pitänyt jo ties kuinka kauan isoja tulleja estääkseen omia firmojaan ostamasta ulkomaisia tuotteita. Itse kyllä ovat ahnaasti myyneet koko muulle maapallolle tuotteita, kuten kaikki tietävät.

Nyt kun Yhdysvallat liittyy samaan peliin, he jaksavat esittää että vapaakauppa on heille tärkeää.

On mielenkiintoista nähdä lisääntyykö teollisuus Yhdysvalloissa tullien ansiosta. Jos ihmiset saavat ulkomaille siirtyneet työpaikat takaisin, Trump äänestetään vielä kuolemansakin jälkeen presidentiksi jatkokausille.

Vierailija
212/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, ei tämä niin pahalle nyt enää näytä. Aamu alkoi 15-16% miinuksella ja nyt on enää 3.5% miinusta.

Vierailija
213/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista rikkaimmat köyhtyy ja vassarit on vihaisia Trumpille. Nyt ei jää yhtä paljon käteen, jos listii rikkaan ja vie sen rahat.

Vierailija
214/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinahan on pitänyt jo ties kuinka kauan isoja tulleja estääkseen omia firmojaan ostamasta ulkomaisia tuotteita. Itse kyllä ovat ahnaasti myyneet koko muulle maapallolle tuotteita, kuten kaikki tietävät.

Nyt kun Yhdysvallat liittyy samaan peliin, he jaksavat esittää että vapaakauppa on heille tärkeää.

On mielenkiintoista nähdä lisääntyykö teollisuus Yhdysvalloissa tullien ansiosta. Jos ihmiset saavat ulkomaille siirtyneet työpaikat takaisin, Trump äänestetään vielä kuolemansakin jälkeen presidentiksi jatkokausille.

Kuinka suuri työllistäjä teollisuus sitten on? Jotenkin tuntuu, että se on menneen maailman lumia, ainakin kun miettii mielikuvaa entisajan työmiehestä. Jos tuotat kalliilla, niin kuka kumma ostaa? Kuka jenkki toisaalta menisi pilkkahinnalla töihin teollisuusalalle? Ja eikö sielläkin ole joka tapauksessa odottamassa robotit ja automatiikka? Eli kuinka monta punaniskamiestä oikeasti voidaan työllistää? Ja mikä on sen hinta?

Vierailija
215/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista rikkaimmat köyhtyy ja vassarit on vihaisia Trumpille. Nyt ei jää yhtä paljon käteen, jos listii rikkaan ja vie sen rahat.

Nythän köyhät ja keskiluokka myyvät paniikissa. Superrikkaat puolestaan ostavat ison siivun hyvistä firmoista 20% alehintaan siinä vaiheessa, kun kurssi alkaa kääntyä.

Vierailija
216/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä avaus Hesulissa. Nordea tippui reilusti alle kymppiin. Mantakin alle vitoseen. Ei auta kuin pitää omistuksista kiinni. Onneksi ei ole rahaa lisäostoihin.

Minäkin välttelen osakkeiden ostoa kun niiden hinta laskee reilusti. Ostan vain hintahuipuista, koska kipu tuntuu hyvältä.

Vierailija
217/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Make America Great Again, eli MAGA. Tämä kaikki on etukäteen suunniteltua. Nyt osakkeiden hinnat ovat alhaalla, jos on rahaa kuten Trumpin kavereilla on he ostavat hyviä yhtiöitä halvalla nyt. Sitten, kun tilaisuus on sopiva tullit poistetaan ja kas, joku tienasi miljoonia. Sellaista on sijoittaminen ja nyt, kun Trump pystyy manipuloimaan osakkeiden hintoja päätöksillään, niin tehdään ihan hulluja juttuja ja taas osakkeet alenevat ja joku taas ostaa, kun halvalla saa. Näin USA rikastuu ja muut köyhtyvät. Mikäli ei ole tarvetta myydä, niin ei kannata myydä.ne sijoittajat, jotka sijoittavat pitkäjännitteisesti eivät myy.

Vierailija
218/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaessa voi tulla toki tappioita. Se, että tonni kusta lentäisi takille, kuulostaa minusta kuitenkin melko oudolta. Yleensä menettää vain rahaa.

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi niin, että sain viime syksynä herätyksen, eli aloin sijoittaa, eka kertaa eläissäni. Mulla oli 85 tonnia tilillä, säästökorko taisi silloin olla jotain 2%. Olen tässä nyt opetellut sijoittelua ja helmikuulle saakka selvisin plussan puolella, vaikka sorruinkin pelailemaan mm. Nesteen, Pfizerin ja Viking Therapeuticsin osakkeilla. Näistä kustakin tuli takkiin vähintään tonni. Sijoitin myynnistä saadut rahat saman tien takaisin markkinoille.

Vierailija
219/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä avaus Hesulissa. Nordea tippui reilusti alle kymppiin. Mantakin alle vitoseen. Ei auta kuin pitää omistuksista kiinni. Onneksi ei ole rahaa lisäostoihin.

Minäkin välttelen osakkeiden ostoa kun niiden hinta laskee reilusti. Ostan vain hintahuipuista, koska kipu tuntuu hyvältä.

Ostaisin jos olisi rahaa. Olen määrittänyt itselleni, että osinkokauden ulkopuolella Nordeaa kannattaa lisäostaa, jos hinta on 10,50€ tai alle. Vaan kun ei ole rahaa, kun kaikki on jo kiinni osakkeissa.

Vierailija
220/353 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että "kaikista köyhimpien" asiaa ajavat vassarit kauhistelevat pörssikurssien laskua ja superrikkaiden omaisuuden vähenemistä sen myötä. Ei tavallinen köyhä kansalainen edes seuraa mitään pörssikursseja, koska hän ei omista yhtään osaketta. Hänelle on ihan sama vaikka kurssit laskisivat 90 %.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi